Kategorie

Używane: Mercedes-Benz GLK X204 (2008 - 2015) – co się psuje?

Kuba Brzeziński
Używane: Mercedes-Benz GLK X204 (2008 - 2015)
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz dosyć długo ociągał się z wprowadzeniem do sprzedaży średniej wielkości SUV-a. GLK trafił na rynek w roku 2008, podczas gdy BMW miało podobny model w ofercie już od roku 2003. Jakie są główne bolączki tego ciepło przyjętego przez rynek modelu?
Reklama

Stylizacja modelu GLK generacji X204 jest dosyć nieoczekiwana. Model otrzymał kwadratowe nadwozie. Oczywiście posiada akcenty charakterystyczne dla „Mercedesów” z pierwszej dekady XXI wieku, ale sam kształt karoserii stanowi oczywistą retrospekcję z lat 80-tych. Skąd pomysł? Nietrudno domyślić się, że projektanci mogli inspirować się terenową legendą - modelem klasy G. A skojarzenie to wbrew pozorom nie jest najgorsze. Terenówka utrzymująca się na motoryzacyjnym topie już czwartą dekadę, pojawia się na podjazdach najdroższych domów na świecie. A to wyjątkowo dobra i przede wszystkim prestiżowa asocjacja dla właściciela dużo mniejszego GLK.

Design kabiny pasażerskiej identycznie jak nadwozia nie jest rewolucyjny. Niemcy postawili na prostotę i klasykę. Oczywiście całość uzupełnili elementami charakterystycznymi dla wszystkich Mercedesów. Kierowca GLK X204 musi przyzwyczaić się do obsługi jednej manetki sterującej pracą i kierunkowskazów, i wycieraczek. Ponadto panel klimatyzacji pochodzi jeszcze z klasy E generacji W211, system multimedialny jest obsługiwany za pomocą mało intuicyjnego pokrętła, a konsola jest dosłownie naszpikowana małymi przyciskami.

Używane: Mercedes-Benz GLK X204 (2008 - 2015)

Mercedes-Benz

Zobacz też: Mercedes Benz klasy C (W202) - ostatni prawdziwy Mercedes? - raport po 300 tysiącach kilometrów

Używane: Mercedes-Benz GLK X204 (2008 - 2015) - 450 litrów to dobry wynik

Reklama

Mercedes GLK z całą pewnością jest pełnoprawnym SUV-em. To jednak jeszcze nie gwarantuje dużej ilości przestrzeni. Nadwozie auta jest zaprojektowane w taki sposób, że we wnętrzu nie ma za dużo miejsca na nogi. Skutek? Wysokie osoby powinny unikać podróżowania na tylnej kanapie. Na szczęście bagażnik oferuje wystarczającą przestrzeń. Jego pojemność waha się od 450 do 1550 litrów. Kabina Mercedesa jest bardzo dobrze wygłuszona. Kierowca i pasażerowie słyszą podczas jazdy głównie delikatny pomruk silnika. Zastrzeżenia można mieć jednak do materiałów wykończeniowych. Część plastików jest twarda i nieprzyjemna w dotyku.

Karoseria inspirowana legendarną Gelendą ukrywa technologię pożyczoną wprost z Mercedesa klasy C W204. Przeszczep części jest widoczny chociażby w konstrukcji zawieszenia. Przód GLK korzysta z kolumn McPhersona i dwóch wahaczy poprzecznych na stronę. Tył z kolei to oś wielowahaczowa. Niemiecki SUV jest przysadzisty i stosunkowo sztywny. Dzięki temu okazuje się stabilny podczas jazdy z większymi prędkościami oraz wykonywania nagłych manewrów. Oczywiście Mercedes ma sztywne, ale i sprężyste zawieszenie, a to sprawia że pasażerowie nie powinni narzekać na komfort. Resorowanie jest trwałe. Spokojnie pokonuje 250 - 300 tysięcy kilometrów bez ingerencji mechanika.

Używane: Mercedes-Benz GLK X204 (2008 - 2015)

Mercedes-Benz

GLK zadebiutował na rynku 9 lat temu. A to oznacza, że ceny niemieckiego SUV-a nieco stopniały na rynku wtórnym. Dzisiaj za używany egzemplarz z początku produkcji trzeba zapłacić minimum 60 tysięcy złotych. Dobrze wyposażona wersja z roku 2015 może być wyceniona nawet na przeszło 140 tysięcy złotych. Aż 84 procent rynku używanych Mercedesów GLK należy do silników diesla. Poza tym dominują dobrze wyposażone wersje. Bazowych jednostek napędowych praktycznie nikt nie wybierał, a niemalże standardem jest skórzana tapicerka, światła ksenonowe, nawigacja czy automatyczna skrzynia biegów.

Najczęściej sprzedawanym modelem był Mercedes GLK 220 CDI. Pod oznaczeniem ukrywa się świetnie znany, 4-cylindrowy motor wysokoprężny o pojemności 2,1 litra. W tej wersji oferuje on 170 koni mechanicznych i aż 400 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie do pierwszej setki zajmuje SUV-owi 8,8 sekundy. Spalanie w cyklu miejskim powinno nieznacznie przekroczyć 8 litrów oleju napędowego. Mniejszy z dostępnych w GLK diesli to dobra konstrukcja. Usterki? Standardem jest rozszczelnianie pompy wody, uszkodzenie sterownika przepływu powietrza turbosprężarki oraz zapchanie filtra cząstek stałych.

Zobacz też: Używany Mercedes-Benz Klasy R (2005 – 2012) – typowe usterki

Używane: Mercedes-Benz GLK X204 (2008 - 2015) - 540 Nm i trwałość!

Dużo mniej popularny, ale nadal często spotykany jest ropniak GLK 320 CDI. W tym przypadku pod maską Mercedesa pracuje 3-litrowy motor V6 o mocy 224 koni mechanicznych. Moment obrotowy na poziomie 540 Nm sprawia, że auto przyspiesza do 100 km/h w 7,5 sekundy. Niestety jest paliwożerny. W mieście SUV spali niemalże 10 litrów oleju napędowego. Duże wydatki na stacji benzynowej skutkują jednak niemalże perfekcyjną trwałością. Do przebiegu na poziomie 250 tysięcy kilometrów 3-litrowy diesel nie powinien być powodem żadnych problemów. Znane są co prawda przypadki zacierania panewek, ale są one mocno sporadyczne.

Używane: Mercedes-Benz GLK X204 (2008 - 2015)

Mercedes-Benz

Jeżeli chodzi o ofertę silników benzynowych, na rynku wtórnym najczęściej spotykane są modele GLK 350. 3,5-litrowa V-szóstka o mocy 272 koni mechanicznych wyśmienicie radzi sobie z SUV-em. Rozpędza go do pierwszej setki już w 6,7 sekundy. W tym samym czasie ma mało akceptowalne wyniki spalania. Podczas jazdy w mieście motor potrafi „wypić” ponad 14 litrów bezołowiowej. Wolnossąca V-szóstka jest udaną konstrukcją. Inżynierom zdarzyła się mimo wszystko wpadka. W motorze może się rozciągnąć łańcuch rozrządu, ewentualnie uszkodzić jeden z czterech wariatorów faz rozrządu.

Dalszy ciąg na następnej stronie


Słabsze wersje silnikowe mogły zostać wyposażone w napęd na tylne koła. Z tego przywileju nie korzystał jednak niemalże nikt. Stąd szczególną popularnością na rynku wtórnym cieszą się Mercedesy GLK X204 korzystające z systemu 4MATIC. W układzie pojawia się sprzęgło wiskotyczne. Jego zadaniem jest rozdział mocy między oś przednią a tylną w stosunku 45:55. Dodatkowo napęd korzysta z pomocy ESP i ASR. Elektroniczny „czterołap” z pewnością nie sprawdzi się w profesjonalnie przygotowanym off-roadzie. W zamian poprawia bezpieczeństwo podczas jazdy w trudnych warunkach drogowych, co z pewnością doceni każdy właściciel rodzinnego GLK.

Użytkownicy Mercedesów-Benzów GLK skarżą się na kilka problemów. Przede wszystkim wycieki ze zbiorniczka płynu do spryskiwaczy, awarie silnika unoszącego tylną klapę i nieszczelność układu klimatyzacji, ewentualnie nieprzyjemny zapach wydobywający się z nawiewów. Psuje się też fabryczne radio. Czasami zawodzi wzmacniacz, czasami napęd CD, a czasami nawigacja satelitarna. Na listę usterek można wpisać także problemy z oprogramowaniem automatycznej skrzyni biegów oraz akumulator, który gdy jest słabo naładowany, powoduje wyświetlanie kontrolek ostrzegawczych na tablicy zegarów.

Niesprawności opisywane przez użytkowników Mercedesa GLK X204 na forach w dużej mierze są usuwane przez autoryzowane stacje na mocy gwarancji. Poza tym nie wpływają na pozytywną ocenę ogólną auta sformułowaną chociażby przez ośrodek TUV. W badaniu na rok 2017 model został okrzyknięty najmniej awaryjnym pojazdem w wieku od 2 do 3 lat. Pierwsze miejsce zajął ex aequo z Porsche 911, a to naprawdę duże wyróżnienie.

Używane: Mercedes-Benz GLK X204 (2008 - 2015)

Mercedes-Benz

Używane: Mercedes-Benz GLK X204 (2008 - 2015) - podsumowanie

Kierowcy poszukujący ciekawie wyglądającego SUV-a średniej wielkości z segmentu premium z pewnością powinni wziąć pod uwagę Mercedesa GLK generacji X204. Być może model nie jest najbardziej przestronny, a niektóre materiały powinny być lepszej jakości, ale z pewnością dobrze się prowadzi i na razie nie rujnuje właścicieli częstymi wizytami w serwisie. Co więcej, stylistycznie wygląda jak baby-Gelenda. A to nadaje autu dodatkowego smaczku.

Zobacz też: Test Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

Mercedes-Benz GLK - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 37 zł
  • filtr powietrza - od 142 zł
  • filtr paliwa - od 87 zł
  • filtr kabinowy - od 77 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 795 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 298 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 156 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 110 zł
  • łącznik stabilizatora - od 65 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 79 zł
  • amortyzator - od 407 zł
  • sprzęgło komplet - od 935 zł
  • koło dwumasowe - od 2753 zł

Używane: Mercedes-Benz GLK X204 (2008 - 2015)

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz GLK - dane techniczne - silniki benzynowe:

Silnik

Moc

Przyspieszenie do 100 km/h

Prędkość maksymalna

Spalanie w cyklu miejskim/mieszanym w l/100 km

GLK 200

184 KM

8,8 s.

210 km/h

9,2/7,3

GLK 250

211 KM

7,9 s.

215 km/h

9,0/7,5

GLK 300

231 KM

7,6 s.

210 km/h

13,6/10,2

GLK 350

272 KM

6,7 s.

230 km/h

14,1/10,4

GLK 350

306 KM

6,5 s.

238 km/h

12,1/9,4

Mercedes-Benz GLK - dane techniczne - silniki wysokoprężne:

Silnik

Moc

Przyspieszenie do 100 km/h

Prędkość maksymalna

Spalanie w cyklu miejskim/mieszanym w l/100 km

GLK 200 CDI

143 KM

10,2 s.

195 km/h

7,2/6,0

GLK 220 CDI

170 KM

8,8 s.

205 km/h

8,4/6,7

GLK 250 CDI

204 KM

7,9 s.

210 km/h

8,6/6,9

GLK 320 CDI

224 KM

7,5 s.

215 km/h

9,6/7,9

GLK 350 CDI

231 KM

7,3 s.

225 km/h

9,7/8,0

GLK 350 CDI

265 KM

6,4 s.

232 km/h

8,3/7,0

Używane: Mercedes-Benz GLK X204 (2008 - 2015)
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Używane: Mercedes-Benz GLK X204 (2008 - 2015)
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Używane: Mercedes-Benz GLK X204 (2008 - 2015)
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Używane: Mercedes-Benz GLK X204 (2008 - 2015)
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Używane: Mercedes-Benz GLK X204 (2008 - 2015)
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Używane: Mercedes-Benz GLK X204 (2008 - 2015)
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Używane: Mercedes-Benz GLK X204 (2008 - 2015)
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Używane: Mercedes-Benz GLK X204 (2008 - 2015)
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Używane: Mercedes-Benz GLK X204 (2008 - 2015)
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Używane: Mercedes-Benz GLK X204 (2008 - 2015)
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes GLK fot. Mercedes
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    22 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.