Kategorie

Używane: Range Rover III (2002-2012) – co się psuje?

Kuba Brzeziński
Używane: Range Rover III (2002-2012)
Używane: Range Rover III (2002-2012)
Range Rover
Range Rover
Choć ceny nowych Range Roverów trzeciej generacji przyprawiały o zawrót głowy, model ma problem z trwałością. Co się psuje najczęściej i ile to kosztuje?

Range Rover trzeciej generacji był autem niezwykle długo wyczekiwanym. Poprzednik zaprezentowany w roku 1994 w ciągu 8 lat produkcji zdążył się mocno zestarzeć. Projektanci nie zwracali jednak uwagi na rynkowe oczekiwania. Bardziej martwili się niełatwym zadaniem - w końcu mieli zbudować nową odsłonę legendy. W nadwoziu Range Rovera L322 bardzo mocno wyczuwalna jest nowoczesność. Tą wprowadzono m.in. za sprawą przezroczystych kloszy lamp okrywających koliste światła czy rasowych skrzeli w przednim błotniku. Nowoczesność jest jednak wyłącznie dodatkiem do najważniejszych wyznaczników elegancji i dystynkcji charakterystycznej dla poprzedników.

Używane: Range Rover III (2002-2012)

Range Rover

Po otwarciu drzwi auta oczom pasażerów ukazuje się nic innego, jak gustowny salon zapożyczony wprost z jednej z brytyjskich rezydencji. Inżynierowie pomijając prostą i przejrzystą stylizację mocno postawili na luksus. Materiały wykończeniowe są wyśmienitej jakości i skupiają się głównie na połączeniu skóry z naturalnym drewnem i szykownymi pikowaniami. Poza tym Range Rover jest dosyć nietypowo ergonomiczny. Co to znaczy? Brytyjczycy pomyśleli chociażby o tym, aby pokrętła umieszczone na konsoli centralnej były na tyle duże, żeby spokojnie można było je obsługiwać w rękawiczkach.

Zobacz też: Używany Land Rover Freelander I (1998 – 2006) – wady i zalety

Używane: Range Rover III (2002-2012) - rodzinny przy okazji

SUV miał być przede wszystkim luksusową limuzyną ze zwiększonym prześwitem. Bardzo niechcący okazał się jednak samochodem idealnym dla rodziny. W kabinie spokojnie może podróżować pięć osób, a do tego zaraz za dzieloną klapą ukrywa się przepastny bagażnik. Do linii rolety kufer liczy przeszło 500 litrów. Licząc do linii dachu pojemność rośnie do 994 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń 2091 litrów.

Używane: Range Rover III (2002-2012)

Range Rover

Najpopularniejszym silnikiem w używanych Range Roverach L322 jest 3,6-litrowy diesel TDV8 montowany od 2006 roku. Jednostka Forda ma 8-cylindrową głowicę, 272 konie mechaniczne mocy i ogromny moment obrotowy o wartości 640 Nm! Range Rover nie jest lekki. Waży przeszło 2,7 tony. A to skutecznie tonuje zapędy silnika. SUV przyspiesza do 100 km/h w 9,2 sekundy. W cyklu miejskim spalanie oscyluje w granicy 15 litrów. Serwisowo najsłabszym punktem motoru jest zestaw dwóch turbin. Uszkodzenie delikatnej uszczelki powoduje nieszczelności w układzie smarowania i może doprowadzić do zatarcia sprężarek.

Drugim, najpopularniejszym silnikiem spod maski Range Rovera III jest 2,9-litrowy diesel dostarczony przez BMW i montowany w latach 2002 - 2006. Rzędowy motor z 6-cylindrową głowicą oferuje 177 koni mechanicznych i jest zdecydowanie zbyt słaby do tego auta. Rozpędza SUV-a do 100 km/h w mizerne 14,6 sekundy. Do tego nie jest bardziej oszczędny od jednostki 3,6 TDV8 oraz ma dłuższą listę problemów. Z uwagi na przebiegi używanych aut należy się liczyć m.in. z uszkodzeniami wtryskiwaczy, turbosprężarki czy pompy paliwa.

Zobacz też: Używany Mercedes-Benz Klasy R (2005 – 2012) – typowe usterki

Używane: Range Rover III (2002-2012) - przede wszystkim diesle

Z palety motorów wysokoprężnych najlepszy wybór stanowi 4,4-litrowy silnik TDV8 (montowany od 2010 roku). Fordowska jednostka dysponuje dwiema turbosprężarkami, mocą 313 koni mechanicznych oraz momentem obrotowym 700 Nm. Dzięki temu dieslowi Range Rover osiąga pierwszą setkę już w 6,9 sekundy. Większy motor z serii TDV8 cieszy się dobrą opinią wśród mechaników. Ma jednak identyczną wadę jak mniejszy odpowiednik. Przy przebiegu na poziomie 200 tysięcy kilometrów pojawiają się problemy ze smarowaniem turbosprężarek. Regeneracja obydwu potrafi kosztować nawet 10 tysięcy złotych.

Używane: Range Rover III (2002-2012)

Range Rover

Najpopularniejszym benzyniakiem na rynku wtórnym jest najsłabsza jednostka o mocy 286 koni mechanicznych produkowana przez BMW. 4,4-litrowa V-ósemka oferuje zadowalające osiągi, niestety nie ma żadnych ograniczeń w apetycie. W cyklu miejskim po pokonaniu 100 kilometrów z baku mogą zniknąć nawet 23 litry benzyny. Zalety? To motor praktycznie bezawaryjny, a do tego identycznie jak każdy inny benzyniak z gamy Range Rovera III, wyśmienicie nadaje się do zasilania tanim LPG.


Zawieszenie wszystkich czterech kół jest niezależne. Dodatkowo zostało sparowane z układem pneumatycznym. Na asfalcie tak zaprojektowane podwozie okazuje się niesamowicie komfortowe, a w terenie piekielnie sprawne. Dla przykładu prześwit w Range Roverze można zwiększyć nawet do 280 mm, podczas gdy Toyota Land Cruiser 90 z 2001 roku oferuje tylko 230 mm! Zawieszenie jest jednak skomplikowane, a to przy większych przebiegach musi się wiązać z dużymi kosztami. Z czasem w aucie rozszczelnią się sfery, padnie kompresor lub wybiją wahacze. Usunięcie każdej z usterek to wydatek minimum kilku tysięcy złotych.

Zobacz też: Używany Mercedes-Benz ML: jeden z pierwszych

Używane: Range Rover III (2002-2012) - wjedzie wszędzie!

Oczywiście nie byłoby terenowej legendy Range Rovera gdyby nie napęd. Inżynierowie postawili na stałe 4x4 z centralnym dyferencjałem, reduktorem i opcjonalnie blokadą tylnego mechanizmu różnicowego. Aby dodatkowo usprawnić system, auta otrzymywały pokrętło uruchamiające programy terenowe dostosowane m.in. do jazdy w piachu, śniegu czy błocie. Napęd brytyjskiego SUV-a jest bardzo sprawny. To arystokrata, który bez problemu może zamienić modne półbuty na kalosze i nie boi się terenowych przepraw.

Używane: Range Rover III (2002-2012)

Range Rover

Range Rover choć drogi - za nowe auto należało zapłacić minimum 320 tysięcy złotych - nie jest wolny od wad. Drgania wyczuwalne na kole kierownicy podczas jazdy oznaczają uszkodzenie przekładni. Poza tym podatna na usterki jest pompa wspomagania układu kierowniczego, uszczelki klapy bagażnika przepuszczają wodę, klimatyzacja zamiast chłodzić powietrze w upalne dni potrafi je ogrzewać oraz posłuszeństwa odmawia system poziomowania reflektorów. Na starcie już zaznaczamy, że właściciele używanych Range Roverów powinni zrezygnować z ASO. Ceny usług są astronomiczne. Na szczęście w dużych miastach nie brakuje serwisów, które specjalizują się w naprawie aut z Wielkiej Brytanii.

Używane: Range Rover III (2002-2012)

Range Rover

Jedno jest pewne, z wiekiem awarie w Range Roverze III mogą się nawarstwiać. A to oznacza, że nad jego zakupem warto się poważnie zastanowić. Szczególnie, że co kupującemu po cenie najtańszych egzemplarzy na poziomie 30 tysięcy złotych, skoro już kilka usterek może wymagać podobnych nakładów finansowych w serwisie. Czy to wada? Nie do końca, bardziej „oczywista oczywistość”. Brytyjski SUV jest samochodem segmentu premium, a wielbiciele luksusu muszą się liczyć z równie luksusowymi wydatkami na utrzymanie. Najdroższe używane Range Rovery L322 potrafią kosztować nawet 240 tysięcy złotych.

Zobacz też: Używane BMW X5: tani zakup to nie wszystko

Używane: Range Rover III (2002-2012) - podsumowanie

Range Rover to sprawny w terenie SUV, który pomimo ubłoconej karoserii, nadal zaoferuje ciepłe, przytulne i bardzo eleganckie wnętrze. Nie można się zatem dziwić, że brytyjski arystokrata na stałe zapisał się w historii motoryzacji. Czy jednak używane egzemplarze są godne uwagi? Tak, jednak wyłącznie pod warunkiem, że kupujący liczy się z wysokimi kosztami eksploatacji charakterystycznymi dla segmentu premium.

Używane: Range Rover III (2002-2012)

Range Rover

Range Rover III - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 49 zł
  • filtr powietrza - od 48 zł
  • filtr paliwa - od 171 zł
  • filtr kabinowy - od 54 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 322 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 219 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 111 zł
  • wahacz - od 315 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 142 zł
  • amortyzator - od 1074 zł
  • łącznik stabilizatora - od 62 zł

Range Rover III - dane techniczne - silniki benzynowe:

Silnik

Moc

Czas przyspieszenia do 100 km/h

Prędkość maksymalna

Spalanie cykl miejski/mieszany w l/100 km

4,4 V8

286 KM

9,8 s.

208 km/h

22,2/16,3

4,4 V8

306 KM

8,7 s.

200 km/h

21,2/14,9

4,2 V8 kompr.

396 KM

7,5 s.

219 km/h

22,4/16,0

5,0 V8 kompr.

510 KM

6,2 s.

225 km/h

23,6/15,9

Range Rover III dane techniczne - silniki Diesla:

Silnik

Moc

Czas przyspieszenia do 100 km/h

Prędkość maksymalna

Spalanie cykl miejski/mieszany w l/100 km

2,9 TD6

177 KM

14,6 s.

179 km/h

14,4/11,3

3,6 TDV8

272 KM

9,2 s.

200 km/h

14,5/11,1

4,4 TDV8

313 KM

6,9 s.

217 km/h

15,5/12,3

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Używane: Range Rover III (2002-2012)
Range Rover
Range Rover
Używane: Range Rover III (2002-2012)
Range Rover
Range Rover
Używane: Range Rover III (2002-2012)
Range Rover
Range Rover
Używane: Range Rover III (2002-2012)
Range Rover
Range Rover
Używane: Range Rover III (2002-2012)
Range Rover
Range Rover
Używane: Range Rover III (2002-2012)
Range Rover
Range Rover
Używane: Range Rover III (2002-2012)
Range Rover
Range Rover
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    5 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Niebieska kontrolka temperatury. Co oznacza?

    Niebieska kontrolka temperatury pojawia się na tablicy zegarów części samochodów. Jaką informację przekazuje kierowcy?

    Migająca kontrolka płynu chłodniczego. Co oznacza?

    Migająca kontrolka płynu chłodniczego nie stanowi najlepszego sygnału. Może bowiem oznaczać, że silnik w aucie przegrzewa się.

    Rynek motoryzacyjny w Polsce. 5 razy więcej aut przez 30 lat

    Rynek motoryzacyjny w Polsce rozwija się. Ostatnie 30 lat minęło pod znakiem 5-krotnego wzrostu ilości samochodów i wzrostu długości dróg.

    Letnie rekordy wypadków drogowych. Jak jeździć, by uniknąć wypadku?

    Wypadki. Połowa wakacji za nami. W ubiegłym roku to właśnie sierpień był miesiącem z niechlubnym rekordem największej liczby wypadków. W tym roku w pierwszej połowie letniego sezonu urlopowego liczba zgłoszonych w ramach assistance spraw była wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Czy w 2021 r. idziemy na kolejny rekord? Jak jeździć, by uniknąć wypadku?

    Check engine: LPG winne pojawienia się kontrolki?

    Check engine: LPG może powodować świecenie się błędu? W niektórych przypadkach tak. To jednak nie wina instalacji, a na ogół gazownika lub usterki.

    Cennik Lexusa NX startuje od 200 tys. zł

    Cennik Lexusa NX został przygotowany dla polskiego rynku. Za bazową wersję hybrydową trzeba zapłacić co najmniej 200 tys. zł.

    Check engine: czy można jeździć?

    Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

    Kontrolka silnika: co oznacza?

    Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

    Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

    Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.