Kategorie

Używane: Toyota Prius III (2009-2015) - czy warto kupić hybrydę?

Kuba Brzeziński
Toyota Prius 1.8 HSE - tył
Moto.wieszjak.pl
Używana Toyota Prius trzeciej generacji nie jest samochodem królującym w ogłoszeniach sprzedaży. Hybrydowy napęd wzbudza obawy polskich kierowców. Ale lata eksploatacji hybryd dowiodły, że niesłusznie.

W roku 1997 Japończycy dokonali rewolucji. Toyota - producent tworzący do tej pory wyjątkowo rozsądne i trwałe samochody - wyszedł do kierowców z wizjonerskim pomysłem. Wprowadził na rynek pierwszy na świecie samochód hybrydowy. Prius oczywiście nie od razu zdobył popularność. Pierwsza generacja auta była traktowana raczej w formie ciekawostki. Od drugiej odsłony zaczął się jednak prawdziwy sprzedażowy hit, który w przypadku modelu serii trzeciej przyjął formę niespełna 1,7 miliona sztuk. A warto dodać, że auto było sprzedawane tylko przez 6 lat!

Zobacz też: Test Toyota Prius 1,8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Toyota Prius 1.8 HSE

Używane: Toyota Prius III - futurystyczny, czyli opływowy

Reklama

Ekologiczny znaczy opływowy. To oczywiste dla japońskich inżynierów. Właśnie dlatego podczas tworzenia sylwetki Priusa XW30 zależało im nie tylko na nowoczesnym charakterze i wyostrzonej linii nadwozia, ale i elementach aerodynamicznych. Obły przód, nisko opadający dach i przetłoczenia linii bocznej sprawiają, że współczynnik oporu powietrza Cd w przypadku Toyoty spada do zaledwie 0,25. Dodatkowo trzeci Prius ma wielkie reflektory charakterystyczne dla japońskich aut z tamtego okresu, dynamicznie wyglądającą linię okien oraz efektowny tył z przełamaną szybą stanowiącą część klapy bagażnika.

Futuryzm jest uderzający również po zajęciu miejsca w kabinie pasażerskiej. Deska rozdzielcza jest niezwykle masywna, ale na szczęście została przełamana srebrną wstawką. To ją zdecydowanie rozjaśnia. Dodatkowo na samym szczycie konsoli pojawił się wyświetlacz zamiast standardowych zegarów, gałka skrzyni biegów jest nietuzinkowa, a całość została okraszona całą masą przycisków. Obsługa Priusa III z pewnością wymaga przyzwyczajenia. Mimo wszystko po pewnym czasie powinna być intuicyjna.

Kabina Toyoty jest przestronna. Bez żadnych problemów zmieszczą się w niej cztery dorosłe osoby. Uwaga dotyczy jedynie tylnej kanapy - za sprawą opadającej linii dachu, mało miejsca nad głową mogą mieć bardzo wysocy pasażerowie. Japończycy pomyśleli o praktyczności Priusa XW30. Dlatego zastosowali we wnętrzu dużą ilość schowków i półeczek. Pojemność bagażnika w modelu bazowym waha się od 445 do 1545 litrów. W przypadku wersji Plug-in wynosi od 403 do 1503 litrów.

Toyota Prius 1.8 HSE - wnętrze

Moto.wieszjak.pl

Zobacz też: Test Toyota Auris Hybrid Touring Sports 1.8 136 KM E-CVT

Używane: Toyota Prius III - dynamiczna, oszczędna i trwała

Reklama

Hybryda oznacza połączenie potencjału silnika benzynowego i elektrycznego. Spalinowa jednostka w przypadku Priusa III ma 1,8 litra pojemności i 98 koni mechanicznych. To najprostsza z możliwych konstrukcji z jedyną technologiczną fanaberią w postaci pracy w cyklu Atkinsona. Agregat elektryczny nie jest jedynie boosterem. Dysponuje stadem 80 koni i może samodzielnie napędzać auto.

Układ Hybrid Synergy Drive jest w stanie przenieść na koła w sumie 136 koni mechanicznych. Auto przyspiesza do pierwszej setki w 10,4 sekundy i rozwija maksymalnie 180 km/h. Prius jest typowym, miejskim stworzeniem. Korzysta z przekładni planetarnej, która symuluje gładką pracę bezstopniowej skrzyni biegów, a ponadto nie są mu straszne nawet korki. Podczas jazdy spala zaledwie 3,9 litra benzyny. I co ciekawe, to nie jedynie specyfikacyjny żart producenta, a wartość sprawdzona przez użytkowników.

Dalsza część opisu używanej Toyoty Prius na następnej stronie


Rozwinięcie projektu stanowi wersja Prius Plug-in. W tym przypadku w miejscu akumulatorów niklowo-wodorkowych pojawiają się ogniwa litowo-polimerowe. Ich zwiększona pojemność pozwala autu na pokonanie w trybie elektrycznym nawet 23 kilometrów, co obniża zapotrzebowanie na paliwo do zaledwie 2,1 litra. Co więcej, pokładowe baterie można doładowywać ze standardowego gniazdka, a uzupełnianie zapasów trwa zaledwie półtorej godziny.

Toyota Prius 1.8 HSE - tył

Moto.wieszjak.pl

Zobacz też: Toyota Avensis Touring Sports – jaki silnik i którą wersję wyposażeniową wybrać?

Używane: Toyota Prius III - HSD całkowicie bezawaryjny

Układ napędowy Toyoty Prius XW30 jest całkowicie bezawaryjny. Zerowy poziom usterkowości wynika z perfekcjonizmu Japończyków. Ci jako podstawę wybrali sobie sprawdzoną technologię - prosty silnik benzynowy i zestaw prostych akumulatorów. Następnie pracowali tak długo nad jednostką, aż udało im się wyeliminować wszystkie te elementy, które w konwencjonalnych samochodach psują się najczęściej.

Dla przykładu inżynierowie Toyoty nie zastosowali w Priusie III nawet jednego paska napędowego. Rozrząd jest realizowany za sprawą łańcucha. Pompa wody i wspomagania oraz sprężarka klimatyzacji otrzymały natomiast napęd elektryczny. Dodatkowo w jednostce hybrydowej nie ma rozrusznika, alternatora czy sprzęgła.

Toyota Prius 1.8 HSE - wyświetlacz

Moto.wieszjak.pl

Zobacz też: Test Toyota Avensis Touring Sports 2.0 D-4D 143 KM

Używane: Toyota Prius III - baterie? Żaden problem!

Kierowcy podczas prezentacji pierwszego Priusa szczególnie bali się o trwałość pokładowego zestawu baterii. W końcu wymiana ogniw kosztuje około 10 tysięcy złotych. Doświadczenie pokazuje jednak, że obawy były całkowicie nieuzasadnione. Przypadki wymiany akumulatorów w ciągu niemalże dwóch dekad historii hybrydy Toyoty były sporadyczne i niemalże w stu procentach związane z poważnymi wypadkami. Jak dbać o zasobniki energii? Wystarczy Priusem jeździć. Resztę zrobi komputer, a mianowicie będzie pilnował tego, aby akumulatory nigdy nie były w pełni naładowane i rozładowywane.

Źródła problemów nie stanowi również zawieszenie Toyoty. Konstrukcja jest wytrzymała i bez żadnej wymiany jest w stanie pokonać grubo ponad 200 tysięcy kilometrów. Ogólna trwałość Priusa była wielokrotnie potwierdzana rankingami bezawaryjności. W zestawieniach przygotowanych przez niemieckie TUV Japończyk często zajmuje czołowe pozycje.

Tak właściwie jedynym problemem dla kupujących - który jednocześnie stanowi radość dla sprzedających - jest niski wskaźnik deprecjacji. W efekcie za Priusa XW30 trzeba dzisiaj zapłacić od 30 do nawet 70 tysięcy złotych. Jeszcze droższe bywają jedynie Priusy Plug-in. Ta wersja jest jednak prawdziwym białym krukiem rynku wtórnego - w ogłoszeniach sprzedaży modele ładowane z gniazdka pojawiają się marginalnie.

Toyota Prius 1.8 HSE - silnik

Moto.wieszjak.pl

Używane: Toyota Prius III - podsumowanie

Japończycy udowodnili, że nie należy się bać technologii. Spalinowo-elektryczna jednostka choć robi wrażenie niezwykle nowoczesnej, tak naprawdę składa się ze stosunkowo prostych elementów, które pracują bez żadnych problemów latami. Brak awarii jest jednak dopiero pierwszym z obliczy Priusa III. Jego druga twarz to oszczędność - oszczędność na kosztach eksploatacji i zapotrzebowaniu na paliwo. Ceny części eksploatacyjnych do Toyoty nie dobiegają od rynkowych realiów segmentu C, podczas gdy spalanie na poziomie 3,9 litra w mieście można uznać za życie w bajce. W skrócie mówiąc auto godne polecenia!

Używane: Toyota Prius III (2009-2015) - czy warto kupić hybrydę?

Toyota

Zobacz też: Toyota Avensis Touring Sports – jaki silnik i którą wersję wyposażeniową wybrać?

Toyota Prius III (2009-2015)  - ceny części:

  • filtr oleju - od 26 zł
  • filtr powietrza - od 51 zł
  • filtr kabinowy - od 33 zł
  • Łańcuch rozrządu - 750 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 165 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 141 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 80 zł
  • łącznik stabilizatora - od 61 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 88 zł
  • amortyzator - od 220 zł

Toyota Prius III (2009-2015) - Dane techniczne:

Oznaczenie modelu

Całkowita moc układu napędowego

Przyspieszenie do 100 km/h

Prędkość maksymalna

Spalanie miasto/średnio

w l/100 km

Prius

136 KM

10,4 s.

180 km/h

3,9/3,9

Prius Plug-in

136 KM

10,7 s.

180 km/h

2,1/2,5

Używane: Toyota Prius III (2009-2015) - czy warto kupić hybrydę?
Toyota
Toyota
Używane: Toyota Prius III (2009-2015) - czy warto kupić hybrydę?
Toyota
Toyota
Używane: Toyota Prius III (2009-2015) - czy warto kupić hybrydę?
Toyota
Toyota
Używane: Toyota Prius III (2009-2015) - czy warto kupić hybrydę?
Toyota
Toyota
Używane: Toyota Prius III (2009-2015) - czy warto kupić hybrydę?
Toyota
Toyota
Używane: Toyota Prius III (2009-2015) - czy warto kupić hybrydę?
Toyota
Toyota
Używane: Toyota Prius III (2009-2015) - czy warto kupić hybrydę?
Toyota
Toyota
Używane: Toyota Prius III (2009-2015) - czy warto kupić hybrydę?
Toyota
Toyota
Używane: Toyota Prius III (2009-2015) - czy warto kupić hybrydę?
Toyota
Toyota
Używane: Toyota Prius III (2009-2015) - czy warto kupić hybrydę?
Toyota
Toyota
Toyota Prius 1.8 HSE
Toyota Prius 1.8 HSE
Toyota Prius 1.8 HSE - tylna kanapa
Moto.wieszjak.pl
Toyota Prius 1.8 HSE - wyświetlacz
Moto.wieszjak.pl
Toyota Prius 1.8 HSE - przekładnia CVT
Moto.wieszjak.pl
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    13 cze 2021
    Zakres dat:

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.

    Samochody wpływają na środowisko? Zdaniem Polaków... nie!

    Samochody wpływają na środowisko? Aż 46 proc. Polaków uważa, że auta nie powodują żadnej szkody, a 21 proc. nie ma zdania.

    Jak dostać się do grupy Speed?

    Jak dostać się do grupy Speed? To pytanie nurtuje kierowców. Odpowiedź? Stanowiska w tej formacji nie wypełnia się raczej z konkursu...

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym: na czym polega i w jaki sposób jest karane? Dziś wyjaśnimy to pojęcie z prawnego punktu widzenia.

    Wbicie haka w dowód. Na czym polega?

    Wbicie haka w dowód - czyli dziś opowiemy o tym jak zalegalizować montaż haka przed wakacyjnym wyjazdem. Zapomnisz o tym? Możesz mieć problem!

    e-TOLL: rejestracja przy pomocy mObywatel

    e-TOLL: rejestracja do systemu jest skomplikowana? W żadnym razie! Teraz rejestrację można autoryzować nawet mObywatelem.

    Test: Nissan Leaf 62 kWh: 217-konny elektryk z dużym zasięgiem

    Nissan Leaf 62 kWh pojawił się przed naszą redakcją. Pierwsze wrażenie? Wydaje się taki zwykły jak na elektryka. Czy to dobrze? Naszym zdaniem...

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej?

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej? To pytanie, które dość często przewija się po nowelizacji przepisów. Jaka jest odpowiedź?

    Zakaz używania telefonu na pasach

    Zakaz używania telefonu na pasach zacznie obowiązywać od 1 czerwca 2021 roku. Co oznacza dla pieszych? Chociażby mandat za komórkę.

    Dodatki do OC. Które warto wybrać?

    Dodatki do OC to nie zawsze sposób na powiększenie kwoty składki. Czasami to metoda na wybór ciekawej polisy, która może realnie pomóc kierowcy.

    Telefon na pasach. Odszkodowanie będzie mniejsze?

    Telefon na pasach a odszkodowanie. Czyli dziś opowiemy o tym, co nowe przepisy obowiązujące od 1 czerwca 2021 roku mogą oznaczać dla pieszych.

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen trafi do sprzedaży w roku 2021. Kompaktowy furgon dostawczy będzie zasilany ogniwem paliwowym.

    Test: Audi Q5 Sportback. SUV na sportowo? Pierwsza jazda.

    Audi Q5 Sportback oficjalnie pojawiło się w Polsce. Jakie są nasze pierwsze wrażenie z jazdy? To prawie zwykłe Q5. A prawie robi wielką różnicę!

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem. Co warto wiedzieć?

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem to coraz częściej stosowana forma rozliczenia szkody. Co warto wiedzieć o niej i co tak właściwie oznacza?