Kategorie

Volkswagen Passat B6 (2005-2011)

Tomasz Korniejew
Volkswagen Passat B6 (2005-2011)
Volkswagen Passat B6 (2005-2011)
Volkswagen
Szósta generacja Volkswagena Passata szybko zdobyła popularność wśród polskich kierowców. Co ciekawe, mimo nie najlepszej opinii wciąż cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku samochodów używanych.

Volkswagen Passat B6 cieszył się dużym zainteresowaniem już od momentu debiutu w 2005 r. Nic dziwnego, jego poprzednik - model B5, mimo zaawansowanego wieku wciąż ma nieposzlakowaną opinię samochodu funkcjonalnego i trwałego.

Po latach obecności na rynku, sylwetka Passata B6 nadal prezentuje się świeżo. Niestety, opisywana generacja Volkswagena nie została tak dobrze zabezpieczona przed korozją, jak poprzednia, dlatego sporo egzemplarzy nosi pierwsze oznaki rdzy, zwłaszcza w okolicach uszczelek i listewek.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat B8 2.0 TDI 150 KM DSG

Używany Volkswagen Passat B6 (2005-2011) - wnętrze

Punktem wyjścia dla projektantów było stworzenie prostego i funkcjonalnego kokpitu.

Trzeba przyznać, że zadanie to wykonali rewelacyjnie. Przedział pasażerski został wykończony materiałami bardzo wysokiej jakości, a poszczególne elementy przejrzystej deski rozdzielczej spasowano z dokładnością. Co więcej, spora część oferowanych na sprzedaż Passatów została wyposażona m.in. w kolorowy ekran nawigacji, co dodatkowo podnosi funkcjonalność i atrakcyjność przedziału pasażerskiego.

Lata eksploatacji nie robią wrażenia na bardzo wygodnych fotelach i tylnej kanapie. Trochę gorzej pod tym względem wypada tapicerka, zwłaszcza jej jasne odcienie, które bardzo często są pobrudzone trudno usuwalnymi plamami. Za to kierownica, przyciski kokpitu, czy wewnętrzne klamki drzwi w zdecydowanej większości przypadków nie noszą oznak nadmiernego zużycia.

Bagażnik Passata B6 ma objętość 565 l w wersji sedan oraz 605 l w wersji kombi.

Szósta generacja Volkswagena była oferowana w 4 wersjach wyposażenia: Trendline, Comfortline, Sportline i Highline. W podstawowej wersji auto wprawdzie miało pełne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, lecz niewiele więcej. W Sportline można było liczyć już m.in. na skórzane wykończenie kierownicy, komputer pokładowy, czy obniżone o 15 mm zawieszenie. W Passacie Highline standardem była skórzana tapicerka, system climatronic, czy 16-calowe obręcze kół ze stopów lekkich.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5 (1996-2005)

Używany Volkswagen Passat B6 (2005-2011) - gama silnikowa

Paleta silników benzynowych w przypadku Volkswagena Passata B6 jest bardzo obszerna.  Najsłabszą jednostką jest 4-cylindrowy, 8-zaworowy silnik 1.6 o mocy 102 KM. Wprawdzie jego dynamika nie powala (od 0 do 100 km/h rozpędza się w 12,4 s) za przez prostą konstrukcję jest dość tani w eksploatacji i nadaje się do współpracy z instalacją LPG.  Pozostałe silniki wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa, i to zarówno w wersjach wolnossących (FSI), jak i turbodoładowanych (TSI). Wybierając którąś trzeba się liczyć ze zwiększonymi kosztami eksploatacji i z tym, że zainstalowanie instalacji LPG będzie nieopłacalne.

Złą sławą głównie w okresie od 2007 do 2009 r. okryły się jednostki 1.4 TSI oraz 1.8 TSI, w których przedwczesnemu zużyciu ulegał łańcuch rozrządu. W tym okresie zwłaszcza w silniku 1.4 TSI Twincharger zdiagnozowano też wadliwy napinacz łańcucha, czy źle funkcjonujący radiator. Ponadto dochodziło do pęknięć tłoków i pierścieni.

Wśród opinii użytkowników pojawiają się pochlebne na temat jednostek 2.0 FSI o mocy maksymalnej 150 KM. Choć i w tym przypadku można trafić na egzemplarz, który będzie nie tyle usterkowy, co będzie zużywał zwiększone ilości oleju. Większych kłopotów nie sprawiają  najmocniejsze, sześciocylindrowe silniki 3,2 l i 3,6 l.

Ale w przypadku Volkswagena Passata B6, najczęściej spotykanym rodzajem napędu, są silniki Diesla. Zwłaszcza owiany złą sławą 2.0 TDI PD.

Jednostka występuje w dwóch wariantach mocy 140 i 170 KM i charakteryzuje się dość głośną pracą na wolnych obrotach, ale bardzo dobrą dynamiką i niskim zużyciem paliwa. Niestety, silnik ma poważne wady, które często narażają właścicieli na ogromne koszty.

Typowymi usterkami silnika 2.0 TDI PD są awarie pompowtryskiwaczy (w wersji 140-konnej elektromagnetyczne, które da się zregenerować; w wersji 170-konnej piezoelektryczne, które nadają się tylko do wymiany na nowe). Ponadto zdarzają się pęknięcia głowicy, awarie pomp oleju, które skutkują awarią turbiny, a w skrajnych przypadkach nawet zatarciem silnika.

Producent, w 2007 r., po kilku akcjach serwisowych zdecydował się zastąpić feralny silnik, nową jednostką – 2.0 TDI o identycznej mocy 140 KM, ale z układem common rail. Jednostki 2.0 TDI CR są znacznie trwalsze i nie przysparzają większych problemów podczas eksploatacji.

Dla oszczędnych fanów silników wysokoprężnych rarytasem będzie jednostka 1.9 TDI o mocy 105 KM. Charakteryzuje się ponadprzeciętną trwałością i niskimi kosztami eksploatacji. 

Silnik o mocy 105 KM przyspiesza do 100 km/h w 12 sekund, „spalając” przy tym średnio jedynie 5,6 l na 100 km.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat Alltrack: lepszy niż SUV?

Używany Volkswagen Passat B6 (2005-2011) – który silnik wybrać?

W przypadku silnika benzynowego zdecydowanie najbezpieczniejszym wyborem jest albo podstawowy silnik 8-zaworowy lub jednostka 2.0 FSI o mocy 150 KM. Miłośnicy dynamicznej jazdy powinni skłonić się ku jednej z topowych wersji np. 3.2 VR6 o mocy 250 KM lub wersji 3.6 R36, wyposażonej w mocarny silnik o pojemności 3.6 i mocy 300 KM (dodatkowo skrzynia DSG i napęd 4x4). Jeśli w grę wchodzi zakup wersji z silnikiem wysokoprężnym faworytem jest silnik 1.9 TDI lub 2.0 TDI CR.

Używany Volkswagen Passat B6 (2005-2011) – która skrzynia biegów?

Volkswagen Passat B6 jest dostępny z dwiema rodzajami skrzyń biegów. Manualną, bądź zautomatyzowaną DSG. Wybór „automatu” jest obarczony sporym ryzykiem. Przede wszystkim, stopień skomplikowania tego świetnie działającego mechanizmu wymaga odpowiedniej dbałości (co 60 tys. km wymagana jest wymiana oleju – koszt ponad 500 zł). Co więcej, skrzynie DSG wymagają zazwyczaj poważnych napraw. Gdy ich przebieg zbliża się do 200 tys. km zużywa się mechatronika, a koszt naprawy może sięgnąć nawet kilku tysięcy złotych.

Używany Volkswagen Passat B6 (2005-2011) – typowe usterki

Zaskakujące jest, że Volkswagen Passat B6 ma mniej skomplikowane zawieszenie niż jego poprzednik – model B5. Z przodu zastosowano kolumny McPherson. Z tyłu zastosowano konstrukcję wielowahaczową. Co prawda, tak jak w poprzedniku zastosowano elementy wykonane z aluminium, ale dzięki możliwości wymiany sworzni i silentblocków jego eksploatacja jest stosunkowo tania, a całość okazała się trwalsza niż w B5.

Problemy z silnikiem 2.0 TDI PD, usterki silników 1.4 i 1.8 TSI, czy potencjalne kłopoty ze zautomatyzowanymi przekładniami DSG to nie jedyne problemy, które mogą dopaść właściciela B6. Często powtarzającą się usterką jest awaria centralki reflektorów ksenonowych (wyposażenie opcjonalne) oraz – elektrycznego hamulca postojowego. Oprócz tego wielu użytkowników Passatów B6 miało problem z modułem blokady kierownicy.

Zobacz też: Używany Volkswagen Touareg (2002 – 2010) – usterki

Używany Volkswagen Passat B6 – co się psuje?

2.0 TDI PD: uszkodzone pompowtryskiwacze (oznaką tego są falujące obroty), wytarty wałek napędu pompy oleju(ryzyko zatarcia silnika), pęknięte głowice w silnikach

DSG: usterki sterowania w skrzyniach DSG przy przebiegu ponad 150 tys. km.

Hamulce: uszkodzenia elektrycznego hamulca postojowego.

Elektryka: awarie m. in. modułu blokady kierownicy oraz centralki ksenonów.

1.4 TSI i 1.8 TSI: awarie mechanizmu rozrządu

Zobacz też: Używany Volkswagen Golf V: zdecydowanie nowy Golf

Używany Volkswagen Passat B6 (2005-2011) – opinia

Volkswagen Passat B6 to bez wątpienia ponadprzeciętnie przestronny i komfortowy samochód. Jednak jego zakup jest obarczony dużym ryzykiem. Zdecydowana większość oferowanych na sprzedaż egzemplarzy wzbudza wątpliwości odnośnie rzeczywistego przebiegu.

Należy się wystrzegać wersji napędzanych przez dwulitrowego TDI z pompowtryskiwaczami. Nierozsądny będzie też zakup egzemplarza z dużym przebiegiem i przekładnią DSG. Warto mieć cierpliwość i wyszukać zadbanej jednostki z silnikiem 1.9 TDI i przekładnią manualną. Osoby, które chciałby cieszyć się na co dzień doskonałą pracą przekładni DSG, powinny szukać egzemplarzy z możliwie najmniejszym przebiegiem.

Z serwisowaniem Volkswagen Passata B6 poza ASO nie powinno być problemów, bo jest to model dobrze znany wśród mechaników ale wymaga skomplikowanej diagnostyki. Nie ma za to problemu z dostaniem tańszych zamienników oryginalnych części.

Zalety: Wysoka jakość wykończenia, przestronne wnętrze,  szeroka paleta silników,

Wady: awaryjne diesle z pompowtryskiwaczami, wysokie koszty napraw, bardzo dużo egzemplarzy powypadkowych lub „zajeżdżonych” na rynku wtórnym.

Zobacz też: Volkswagen Passat B7 (2010-2014)

Ceny części do Volkswagena Passata Variant B6 2.0 TDI PD 140 KM

Amortyzator przedni: od 190 zł

Klocki hamulcowe (przód): od 90 zł

Tarcze hamulcowe (przód): od 120 zł/szt.

Sprzęgło (zestaw): od 840 zł

Rozrząd (pasek i zestaw rolek): od 560 zł

Zobacz też: Używany Volkswagen Phaeton (2002 - ) – wady i zalety

Volkswagen Passat B6 (2005-2011) – historia modelu

2005: Prezentacja volkswagena Passata B6

2007: W ofercie pojawiają się silniki TSI

2008: Modernizacja modelu, wycofanie z oferty jednostki 1.9 TDI, wprowadzenie do oferty Passata CC

2010: Prezentacja Volkswagena Passata B7

Volkswagen Passat B6 (2005-2011) – dane techniczne

Volkswagen Passat B6 - najpopularniejsze silniki
Silnik 1.4 TSI 1.6 1.6 FSI 1.8 TSI 2.0 FSI 2.0 TSI
Zasilanie benzynowy, turbo benzynowy benzynowy benzynowy, turbo benzynowy benzynowy, turbo
Pojemność  1390 ccm 1595 ccm 1598 ccm 1798 ccm 1984 ccm 1984 ccm
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/8 R4/16 R4/16 R4/16 R4/16
Maksymalna moc 122 KM 102 KM 115 KM 160 KM 150 KM 200 KM
Maksymalny moment obrotowy 200 Nm 148 Nm 155 Nm 250 Nm 200 Nm 280 Nm
V-max 203 km/h 19O km/h 200 km/h 220 km/h 200 km/h 235 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,5 s 12,4 s 11,4 s 8,6 s 9,9 s 7,6 s
Śr. zużycie paliwa 6,6 l/100 km 7,7 l/100 km 7,5 l/100 km 7,6 l/100 km 8,7 l/100 km 8,1 l/100 km
Volkswagen Passat B6 - najpopularniejsze silniki
Silnik 1.9 TDI 2.0 TDI PD 2.0 TDI PD 2.0 TDI CR 2.0 TDI CR
Zasilanie turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Pojemność  1896 ccm 1968 ccm 1968 ccm 1968 ccm 1968 ccm
Układ cylindrów/zawory R4/8 R4/16 R4/16 R4/16 R4/16
Maksymalna moc 105 KM 140 KM 170 KM 140 KM 170 KM
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm 320 Nm 350 Nm 320 Nm 350 Nm
V-max 188 km/h 209 km/h 220 km/h 209 km/h 220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,1 s 9,8 s 8,8 s 9,8 s 8,6 s
Śr. zużycie paliwa 5,6 l/100 km 5,8 l/100 km 6,1 l/100 km 5,4 l/100 km 6 l/100 km

Tekst: Tomasz Korniejew, Piotr Czerniakowski

Volkswagen Passat B6 (2005-2011)
Volkswagen
Volkswagen Passat B6 (2005-2011)
Volkswagen
Volkswagen Passat B6 (2005-2011)
Volkswagen
Volkswagen Passat B6 (2005-2011)
Volkswagen
Volkswagen Passat B6 (2005-2011)
Volkswagen
Volkswagen Passat B6 (2005-2011)
Volkswagen
Volkswagen Passat B6 (2005-2011)
Volkswagen Passat B6 (2005-2011)
Volkswagen
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    19 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.