Kategorie

Używane: Skoda Fabia III (od 2014) - opinie i typowe usterki

Kuba Brzeziński
Używane: Skoda Fabia III (od 2014) - opinie i typowe usterki
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Jest uwielbiana przez floty, łączy prostotę i nowoczesny charakter, a do tego jest niezwykle popularna na rynku wtórnym. Oto używana Skoda Fabia trzeciej generacji.
Reklama

Trzecia generacja Skody Fabii została zaprezentowana w roku 2014. I samochód ten był Europejczykiem w pełnym wymiarze! Tak, to model noszący czeskie logo na masce i produkowany w Czechach, mimo wszystko po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w Paryżu, a został zaprojektowany przez Jozefa Kabana - Słowaka związanego m.in. z BMW i Rolls-Royce`m. Podstawą do budowy Fabii III stała się platforma PQ26. To ta sama płyta, która pojawiła się m.in. w poliftingowym Polo V oraz która czerpie rozwiązania z nowej platformy Grupy Volkswagena o oznaczeniu MQB. Za jej sprawą Skoda odchudziła hatchbacka aż o 65 kilogramów!

Podstawowe zastrzeżenie dotyczące Skody Fabii II odnosiło się do kwestii stylistyki. Ta była… nijaka! Tego samego nie da się na szczęście powiedzieć o trzeciej odsłonie auta. Bo choć nie jest ona wybitnie wysmakowana i stawia na prostotę, jednocześnie za sprawą takich akcentów jak mocne przetłoczenie idące od przedniego błotnika aż po tylne nadkole, wydaje się dynamiczna i nowoczesna. Bardzo ważnym elementem stylizacji są duże lampy z przodu i czarne oprawy świateł tylnych. Skoda Fabia III w roku 2018 przeszła delikatny lifting. Ten zmienił m.in. kształt świateł przednich oraz poprawił właściwości aerodynamiczne pasa przedniego.

Używane: Skoda Fabia III (od 2014) - opinie i typowe usterki

Kuba Brzeziński

Używane: Skoda Fabia III - nawet 330 litrów w bagażniku!

Używana Fabia III nie jest dużo większa od swojego poprzednika. Mimo wszystko inżynierowie zmienili sposób planowania kabiny pasażerskiej. Skutek? Pasażerowie siedzący na tylnej kanapie mogą liczyć na większą ilość miejsca na nogi - a wszystko za sprawą rozstawu osi sięgającego teraz 2470 mm. A to nie koniec, bo spory jest też bagażnik. W przypadku hatchbacka kufer zabiera od 330 do 1150 litrów. To oznacza, że w konfiguracji 5-osobowej czeski hatchback mieści aż o 30 litrów bagażu więcej od poprzednika. W przypadku kombi pojemność jest jeszcze większa - wynosi od 530 do 1395 litrów.

Zobacz również: Test Skoda Fabia 1.2 TSI 110 KM Monte Carlo

Poprawiła się również jakość Skody. Tak, Fabia nadal nie jest Volkswagenem Polo - a to oznacza, że plastiki nadal są twarde i potrafią potrzaskiwać podczas jazdy. Z drugiej strony widziałem jednak auta eksploatowane przez przedstawicieli handlowych na dystansie przeszło 200 tysięcy kilometrów, które nie miały ani poprzecieranej kierownicy, ani tapicerki na fotelach. I choć trwałość wykończeń bez wątpienia stanowi dobrą informację dla kupujących używaną Fabię III, powinna też wzmóc uwagę podczas oglądania pojazdów dostępnych na rynku wtórnym. Przez nią trudniej ocenić realność przebiegu deklarowanego przez sprzedającego.

Skoda Fabia III 1.0 MPI LPG - flotowy hit sprzedaży

Na paletę silnikową Skody Fabii III składają się cztery jednostki napędowe. Ofertę otwiera motor 1.0 MPI. Benzyniak ma 60 lub 75 koni mechanicznych i nawet w wariancie mocniejszym jego osiągi są dramatycznie słabe. Z drugiej strony ma inną zaletę - za sprawą wtrysku wielopunktowego idealnie współpracuje z instalacją LPG. A jazda na gazie oznacza groszowe wydatki na paliwo. Skutek? Fabia 1.0 MPI LPG z miejsca stała się ulubieńcem klientów flotowych. A oszczędność to dopiero pierwsza z twarzy 3-cylindrowego benzyniaka. Bo motor jest też wyjątkowo trwały i w zasadzie nie ma słabych punktów.

Używane: Skoda Fabia III (od 2014) - opinie i typowe usterki

Kuba Brzeziński

Do roku 2018 Skoda montowała pod maską hatchbacka również 4-cylindrowy silnik 1.2 TSI - o mocy 90 lub 110 koni mechanicznych. Oznaczenie 1.2 TSI nie kojarzy się najlepiej. Kierowcy pamiętają problemy z nagminnie rozciągającym się łańcuchem rozrządu czy układem smarowania. W Fabii III montowana była jednak wersja zmodernizowana. A ta ma np. pasek rozrządu i tak właściwie jest wolna od większych wad. Kierowcy wspominają jedynie np. o możliwości uszkodzenia uszczelki pod przepustnicą - jej wymiana jest niezwykle tania. Dodatkowo benzyniak 1.2 TSI jest dość oszczędny i oferuje wystarczającą dynamikę.

Zobacz również: Silnik 1.0 MPI VAG - awarie, problemy, opinie

Używana Fabia III TSI - awarie nie są częste

Reklama

W roku 2018 miejsce motor 1.2 TSI zajął nowy 3-cylindrowec 1.0 TSI. Jednostka jest doładowana i ma bezpośredni wtryska paliwa. I choć oferuje podobną dynamikę jak poprzednik, okazuje się sporo oszczędniejsza. Nowocześniejsze TSI występuje w dwóch wersjach mocy - 95 lub 110 koni mechanicznych. Jak na razie silnik nie ma charakterystycznych usterek. Paletę domyka diesel 1.4 TDI - dostępny wyłącznie do liftingu. 3-cylindrowy ropniak korzysta z wtrysku typu common rail, ma standardowo montowany filtr cząstek stałych DPF oraz oferuje 90 lub 105 koni mechanicznych. Awarie? W dieslu 1.4 TDI znane są przypadki zacinających się pomp wody.

Motory TSI i TDI to nowoczesne konstrukcje. I choć są trwałe, przy przebiegu 250 - 300 tysięcy kilometrów osprzęt w postaci precyzyjnych wtryskiwaczy, turbosprężarki czy koła zamachowego zacznie sprawiać problemy. Wszystkie silniki stosowane w używanej Skodzie Fabii III posiadają pasek rozrządu. I choć pasek nie kojarzy się z dużą trwałością, tutaj napęd jest w stanie wytrzymać nawet 240 tysięcy kilometrów. Jak inżynierowie to osiągnęli? Pasek w silnikach 1.0 MPI, 1.0 TSI, 1.2 TSI i 1.4 TDI pracuje w tzw. kąpieli olejowej. Wcześniej warto go wyłącznie kontrolować wzrokowo - szczególnie w modelach eksploatowanych głównie w mieście.

Skoda Fabia Style 1.0 MPi

Kuba Brzeziński

Używane: Skoda Fabia III - dane techniczne producenta:

Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
1.0 MPI 60 KM 95 Nm 15,7 s. 160 km/h 4,7
1.0 MPI 75 KM 95 Nm 14,7 s. 172 km/h 4,8
1.0 TSI 95 KM 160 Nm 10,6 s. 183 km/h 4,3
1.0 TSI 110 KM 200 Nm 9,5 s. 196 km/h 4,4
1.2 TSI 90 KM 160 Nm 10,9 s. 182 km/h 4,7
1.2 TSI 110 KM 175 Nm 9,4 s. 196 km/h 4,8
1.4 TDI 90 KM 230 Nm 11,1 s. 182 km/h 3,4
1.4 TDI 105 KM 250 Nm 10,1 s. 193 km/h 3,5

Używana Skoda Fabia III korzysta z prostej konstrukcji zawieszenia. Przednie koła są zamocowane do kolumn McPhersona. Tyłem steruje z kolei belka skrętna. Wspomaganie? To jest realizowane przez układ elektrohydrauliczny. W ten sposób koło kierownicy kręci się bez większego oporu podczas parkingowych manewrów, ale z drugiej strony traci na precyzji podczas szybszych manewrów. Tylko czy to właściwie przeszkadza? Nie bardzo. Szczególnie że Fabia III nie jest typem sportowca. To spokojne auto do spokojnej jazdy. Z tego powodu lepiej unikać egzemplarzy z dodatkowym, sportowym resorowaniem. To jest zbyt sztywne i mocno pogarsza komfort podróżowania!

Zobacz również: Silnik 1.0 TSI VAG - awarie, problemy, opinie

Skoda Fabia III - proste zawieszenie, dobre prowadzenie

W konstrukcji podwozia używanej Fabii III przeszkadza natomiast inna rzecz. Bazowe wersje posiadały tylne hamulce bębnowe. Szkoda że Czesi nie zdecydowali się zainwestować w skuteczniej hamujące tarcze. To raz. Dwa bębny potrafią hałasować w czasie jazdy. W takim przypadku konieczne jest ich czyszczenie. Resorowanie zastosowane przez Skodę w Fabii III nie jest problematyczne. Na ogół elementy w postaci tulei, łączników czy końcówek wytrzymują przebiegi grubo przekraczające 200 tysięcy kilometrów. Co z pozostałymi awariami? Tych także nie ma zbyt wielu. Znane są usterki sterowania radia oraz problemy ze sterowaniem pracą skrzyni DSG.

Najczęstszy problem? Kierowcy eksploatujący używaną Fabię III 1.0 MPI skarżą się na szarpanie podczas zmiany biegów. Podłoża tej usterki są różne. Część mówi o szybko zużywającej się tarczy sprzęgła, część o niskiej trwałości kołach zębatych przekładni, a część o takiej urodzie mechanizmu. Poza tym z czasem problemem mogą się stać np. śniedziejące styki w lampach. Słabsze przewodzenie prądu sprawia, że przestaje działać jedno ze świateł, a na komputerze pojawia się komunikat ostrzegawczy. Po ponownym rozruchu wszystko wraca do normy.

Używane: Skoda Fabia III (od 2014) - opinie i typowe usterki

Kuba Brzeziński

Używane: Skoda Fabia III - rynek wtórny pełen aut!

Ceny używanej Skody Fabii III startują od niespełna 17 tysięcy złotych. W tej cenie kupujący musi się jednak liczyć z tym, że samochód będzie miał poflotową przeszłość, ponad 200 tysięcy kilometrów przebiegu oraz pod maską silnik diesla lub zagazowany 1.0 MPI. Auta z rąk prywatnych są sporo droższe - na ogół kosztują co najmniej 23 - 25 tysięcy złotych. Polski rynek wtórny ma potężny wybór używanych Fabii III. Ponad 1100 ogłoszeń sprawia, że kupujący może zarówno poszukiwań tańszych wersji bazowych, jak i droższych, świetnie wyposażonych i posiadających przekładnię DSG.

Filozofia Skody Fabii od roku 1999 jest jedna. To auto ma być tanie! I takie jest do dziś. Ma atrakcyjną cenę w salonie, a przez to niedrogie są i egzemplarze używane. Tania nie jest jednak jakość czeskiego hatchbacka. Bo choć auto walczy o klientów w segmencie B, odznacza się imponującym wręcz poziomem trwałości. Trudy eksploatacji znosi nie tylko prosty silnik 1.0 MPI, ale również skomplikowane jednostki TSI i TDI. A na tym jeszcze nie koniec, bo psuć się nie chce nawet zawieszenie. A to dobra wróżba dla kupujących.

Używane: Skoda Fabia III - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 34 zł
  • filtr paliwa - od 43 zł
  • filtr kabinowy - od 17 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 265 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 171 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 75 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 41 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 38 zł
  • szczęka hamulcowa - od 60 zł
  • bęben hamulcowy - od 68 zł
  • łącznik stabilizatora - od 23 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 37 zł
  • amortyzator - od 129 zł
  • sprzęgło komplet - od 915 zł
  • koło zamachowe - od 672 zł

Używane: Skoda Fabia III (od 2014) - opinie i typowe usterki
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Używane: Skoda Fabia III (od 2014) - opinie i typowe usterki
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Używane: Skoda Fabia III (od 2014) - opinie i typowe usterki
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Używane: Skoda Fabia III (od 2014) - opinie i typowe usterki
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Używane: Skoda Fabia III (od 2014) - opinie i typowe usterki
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Używane: Skoda Fabia III (od 2014) - opinie i typowe usterki
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    21 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.