Kategorie

Używane: Suzuki Grand Vitara II (2005 - 2014) - opinie i typowe usterki

Kuba Brzeziński
Suzuki Grand Vitara 2013
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Wygląda jak wyciosany, ma płytę podłogową Opla Antary i silnik diesla z Renault Laguny II. Czy taki zestaw elementów dyskwalifikuje używane Suzuki Grand Vitarę II? Nie, raczej nadaje charakteru temu SUV-owi!

W roku 2005 Suzuki zaprezentowało drugą generację modelu Vitara. Co można powiedzieć o tym aucie? To przede wszystkim SUV, który zdecydowanie lepiej czuje się w terenie, niż na parkingu przed supermarketem z rodziną na pokładzie. To po pierwsze. Po drugie model stanowi zlepek technologii zapożyczonych od różnych firm motoryzacyjnych. Przykład? Płyta podłogowa nazywa się Theta i została opracowana przez General Motors. Posłużyła wcześniej do budowy takich aut jak Opel Antara czy Chevrolet Captiva. Diesel z kolei jest francuski i pochodzi wprost z Renault Laguny drugiej generacji.

Suzuki Grand Vitara II - prostota do granic!

Technologiczne inspiracje zostały uzupełnione typowo japońską stylizacją. Suzuki wyznaczyło swoim projektantom tak naprawdę jeden kierunek - tym stała się prostota absolutna. Auto w swojej nieskomplikowanej formie wygląda trochę tak, jakby zostało wyciosane z jednego kawałka drewna. I co więcej, nie ma w tym żadnego nacechowania pejoratywnego. Szczególnie że bryła Vitary nie tylko podobała się w roku 2005, ale może się podobać także dziś - półtorej dekady po premierze. I ponadczasowość jest jednym z ważniejszych osiągnięć tego modelu oraz sprawia, że używane Suzuki w dobrym stanie sprzedają się na pniu!

Zobacz również: Test: Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet 140 KM - szaleniec, ale bardzo… rozsądny!

Suzuki Grand Vitara oznacza dwa warianty nadwozia. Model 3-drzwiowy jest krótki i ma raczej charakter lifestylowy. Na tylnej kanapie zmieszczą się tylko dzieci, podczas gdy bagażnik jest wprost mikroskopijny! Liczy zaledwie 184 litry - niewiele więcej niż kufer w Seicento. Wersja 5-drzwiowa nadal nie jest demonem przestrzeni. Pozwoli jednak zasiąść na tylnej kanapie nawet dorosłym, a do tego pod tylną klapą przygotowała przestrzeń wynoszącą od 398 do 1386 litrów. Jakość? Plastiki są twarde, tapicerki nieprzyjemne w dotyku, a skórzane wykończenia syntetyczne. Tak, konsola używanej Grand Vitary II lubi potrzeszczeć podczas jazdy. Z drugiej strony dość dobrze znosi trudy codziennej eksploatacji.

Suzuki Grand Vitara 2013

Kamil Fraszkiewicz

Używana Grand Vitara II - benzyniaki są… paliwożerne!

Paleta silnikowa Suzuki Grand Vitary II to w sumie sześć jednostek napędowych. Co ciekawe, aż pięć z nich to benzyniaki. Najsłabszy motor ma 1.6 litra pojemności i tylko 106 koni mechanicznych. Najmocniejszy i rzadko spotykany w Polsce to 3.2-litrowa V-szóstka dysponująca stadem 233 koni mechanicznych. Japońskie benzyniaki mają łańcuch rozrządu i są naprawdę trwałe - może pomijając drobne problemy z paskiem zewnętrznym w wersji 1.6 i 2.4. Największym zmartwieniem tych silników jest jednak wysokie spalanie. Żaden motor nie jest w stanie spalić w mieście mniej niż 10 litrów paliwa. Rozwiązanie? Tym jest montaż instalacji LPG.

Używane Suzuki Grand Vitara II to też motor 1.9 DDiS. Pod oznaczeniem ukrywa się 129-konny silnik Renault, który choć ma 300 Nm momentu obrotowego, nie jest przesadnie oszczędny. W mieście spala jakieś 8 - 9 litrów oleju napędowego. A na tym nie kończą się ewentualne zmartwienia. Szczególnie że motor z serii dCi nigdy nie był chwalony za trwałość. Co się w nim psuje? Prawie wszystko! Znane są przypadki awarii turbosprężarek, kół dwumasowych i zaworów EGR. Poza tym uszkadzają się rury intercoolera, zatyka się DPF, a w skrajnym przypadku dochodzi do uszkodzenia wału korbowego i panewek.

Zobacz również: Kompendium: silnik diesla Renault 1.9 dTi/dCi. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Używane: Suzuki Grand Vitara II - dane techniczne producenta:

Motor Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
1.6 VVT 106 KM 145 Nm 13,4 s. 160 km/h 8,7
2.0 16v 140 KM 183 Nm 12,5 s. 175 km/h 9,1
2.4 VVT 169 KM 227 Nm 11,2 s. 180 km/h 9,0
2.7 V6 173 KM 231 Nm 10,5 s. 175 km/h 10,8
3.2 V6 233 KM 291 Nm 9,3 s. 200 km/h 11,1
1.9 DDiS 129 KM 300 Nm 12,8 s. 170 km/h 7,4

Suzuki Grand Vitara 2013

Kamil Fraszkiewicz

Suzuki Grand Vitara II ma więcej wspólnego z terenówką niż SUV-em. Żeby się o tym przekonać, wystarczy przyjrzeć się płycie podłogowej. Przednie koła resorują kolumny McPhersona, a tylne wielowahacze - to zatem konstrukcja w pełni niezależna. Poza tym moc trafia na cztery koła za pośrednictwem układu posiadającego centralny mechanizm różnicowy, blokadę i reduktor. Japoński model być może nigdy nie będzie zwinnym transporterem na asfalcie. Nie czuje szybkich manewrów i nie przepada za dynamiczną jazdą. W zamian po zjechaniu z utwardzonego szlaku zachowuje się jak rasowy leśnik!

Używane: Suzuki Grand Vitara II - awarie mają charakter drobny

Suzuki Grand Vitara II jest konstrukcją dość prostą. A żeby się o tym przekonać, wystarczy przyjrzeć się układowi hamulcowemu. Do roku 2008 z tyłu montowane były bębny! Prostota sprawia, że japoński SUV świetnie znosi próbę czasu, a ewentualne usterki nie są bardzo poważne. Kierowcy skarżą się głównie na drobne ogniska korozji, szybko zużywające się łożyska kół, drobne wycieki w układzie 4x4 oraz niesprawności pompki spryskiwacza szyb lub modułu ESP (potrafi odciąć działanie ABS-u). Podczas napraw najlepiej poszukiwać części zamiennych. Oryginalne dostępne w ASO mogą mieć astronomiczne ceny!

Zobacz również: Które diesle mają wtryskiwacze tanie w naprawie? Jakie są rodzaje wtryskiwaczy?

Najstarsze używane egzemplarze Suzuki Grand Vitary II mają 15 lat. A to oznacza, że ich cena zdążyła już spaść i to dość mocno. Za modele z początku produkcji należy zapłacić jakieś 13 tysięcy złotych. W większości przypadków to wersje zasilane dieslem, ewentualnie benzyniakiem z instalacją LPG i… pokaźnym przebiegiem. Generalnie diesle w przypadku japońskiego SUV-a stanowią ponad połowę oferty rynkowej. Jeżeli chodzi o auta z końca produkcji, napędzane benzyniakiem i odznaczające się niskim przebiegiem, te potrafią kosztować nawet 50 - 60 tysięcy złotych.

Suzuki Grand Vitara

Używane: Suzuki Grand Vitara II - podsumowanie:

Suzuki Grand Vitara II z całą pewności nie jest najnowocześniejszym, najbardziej przestronnym czy najlepiej wykonanym SUV-em. To jednak auto, które w sposób unikalny łączy możliwości terenowe (a nie pseudo-terenowe) ze znośną stylizacją i sporą porcją japońskiej trwałości. Na co uważać podczas zakupu? Przede wszystkim na silnik diesla - a konkretnie jego stan, przebieg i regularne serwisowanie. Ropniak to największa niewiadoma w tej konstrukcji, a jednocześnie powód potencjalnie wysokich kosztów napraw.

Używane: Suzuki Grand Vitara II - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 13 zł
  • filtr paliwa - od 12 zł
  • filtr kabinowy - od 12 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 380 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 152 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 601 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 89 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 42 zł
  • szczęka hamulcowa - od 77 zł
  • bęben hamulcowy - od 180 zł
  • łącznik stabilizatora - od 30 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 43 zł
  • amortyzator - od 89 zł
  • sprzęgło komplet - od 450 zł
  • koło zamachowe - od 1198 zł
  • zawór EGR - od 493 zł

Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    27 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Prototypy samochodów PRL: rewolucyjne i nieodżałowane

    Prototypy samochodów PRL, czyli historia opowiadająca o tym, jak kreatywni byli inżynierowie w czasach Polsku Ludowej. Oto 5 ciekawych konstrukcji.

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in: test Outlandera coupe na prąd

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in pożycza świetnie znany napęd hybrydowy w Outlandera i łączy go z dużo ciekawszą stylizacją. Co z tego wyszło?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? To jedna z wątpliwości, którą mogą mieć kierowcy na drogach wielopasmowych. Rozwiejmy ją.

    Używane pickupy do 50 tys. Oto nasza lista

    Używane pickupy do 50 tys. zł? Na naszej liście pojawia się trzech mocnych graczy. I co ciekawe, jeden z nich nie pochodzi ze Stanów!

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? To pytanie, które często zadają sobie nie tylko kursanci... Właśnie dlatego warto poznać odpowiedź na nie.

    Jakie auto używane kupić? Te sprzedają się najszybciej i najdłużej

    Jakie auto używane kupić? To ważne pytanie. Dziś przygotowaliśmy listę tych modeli, które najdłużej i najkrócej czekają na nowego właściciela.

    Nowy SUV Lexusa, czyli marka sklonuje Yarisa Cross

    Nowy SUV Lexusa? Tak, wszystko wskazuje na to, że Japończycy rozbudują gamę aut ze zwiększonym prześwitem. Auto ma bazować na Yarisie Cross.

    Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

    Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

    Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

    Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

    Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.