Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane Audi TT 8N (1998-2006) – usterki i problemy

Kamil Borowski
Audi TT 8N
Audi TT 8N
Audi
Od premiery pierwszego Audi TT minęło już 15 lat, tymczasem auto wciąż budzi pożądanie i przyciąga wzrok przechodniów. Nazwa TT została zaczerpnięta od corocznych wyścigów motocyklowych Tourist Trophy, co jednoznacznie wskazuje na sportowy "charakter" pojazdu. Sprawdźmy jak auto znosi upływ czasu. Czy warto kupić używane Audi TT?

Audi TT 8N w sprzedaży pojawiło się we wrześniu 1998 roku w wersji coupe. Samochód bazuje na płycie podłogowej znanej m.in. z Volkswagena Golfa i Skody Octavii. Auto początkowo oferowane było z 20-zaworowym, doładowanym silnikiem o pojemności 1.8 litra. W 1999 roku na rynek wprowadzono wersję roadster. Na przełomie lat 1999/2000 poprawiono właściwości jezdne pojazdu poprawiając tylny spojler, montując standardowo ESP oraz zmodyfikowano zawieszenie. Nowy silnik VR6 o pojemności 3.2 i mocy 250 KM wprowadzono do palety silnikowej w 2003 roku, a rok później wprowadzono nową skrzynię biegów DSG.

Używane Audi TT 8N (1998-2006) – wnętrze

Wysokiej jakości materiały użyte do wykończenia wnętrza, montowane były z największą precyzją co sprawia, że nawet  po wielu latach wnętrze kabiny Audi TT wciąż wygląda perfekcyjnie. Ewentualne, pierwsze, widoczne oznaki zużycia mogą pojawić się na skórze użytej do obszycia koła kierownicy. Pozycja zajmowana przez kierowcę jest niezwykle komfortowa dzięki zastosowaniu fotela oraz kolumny kierowniczej z ogromnym wachlarzem regulacji. Osoba podróżująca na siedzeniu pasażera również nie może narzekać na brak komfortu. Warto mieć na uwadze, że na tylnych siedzeniach zmieszczą się co najwyżej dzieci. Bagażnik o pojemności 270 litrów, ze względu na znacznie opadającą linię nadwozia jest nieco za płytki. Po złożeniu oparć tylnych siedzeń przestrzeń bagażowa wzrasta aż do 540 litrów. W standardowym wyposażeniu Audi TT znajdowały się elektrycznie sterowane szyby, klimatyzacja oraz dwie poduszki powietrzne. Jednakże zdecydowana większość egzemplarzy na rynku wtórnym jest wyposażona dodatkowo w wysokiej jakości system audio, komputer pokładowy oraz boczne poduszki powietrzne.

Zobacz też: Test Peugeot RCZ - potomek legendy!

Używane Audi TT 8N (1998-2006) – silniki benzynowe

Zdecydowana większość egzemplarzy napędzana jest znanym i cenionym silnikiem 1.8 T oferowanym w różnych wariantach mocy. Motor 1.8 T jest niewątpliwie udany. Nawet przy wysokich przebiegach relatywnie rzadko prześladują go awarie, aczkolwiek niejednokrotnie odnotowywane są problemy z nieco zbyt dużym zużyciem oleju. Popularną przypadłością jest pękająca uszczelka znajdująca się między kolektorem wydechowym a turbosprężarką. Nieprzyjemne drganie obrotów jest przeważnie konsekwencją zabrudzenia się przepływomierza, który wystarczy przeczyścić. Bardziej kosztowne mogą okazać się epizodyczne problemy z układem rozrządu. Symptomatyczne stukanie może oznaczać potrzebę wymiany napinacza małego łańcucha, łączącego wałki rozrządu, a czasami kompensatorów luzów zaworowych. Koszt takiej naprawy waha się w przedziale od 1500 do nawet 3000 zł. Komplikacji tych jest za to pozbawiony drugi silnik, oferowany od 2003 roku VR6 3.2 250 KM. Jest on dość zaawansowany technologicznie, ale mimo to okazuje się trwały, a do tego fantastycznie rozwija moc i ma charakterystyczny, rasowy dźwięk. Zasadniczo jego jedynym minusem jest spalanie momentami przekraczające 12 l/100 km. Najbardziej racjonalnym wyborem wydaje się być jednak silnik 1.8 T w wersji 180-konnej, ponieważ stanowi idealny kompromis pomiędzy kosztami eksploatacji a przyjemnością płynącą z jazdy. Jednostka ta charakteryzuje się umiarkowanym apetytem na paliwo, kształtującym się na średnim poziomie 8,1 l/100km w wersji z napędem na przednią oś. Jednakże nisko osadzone i dobrze wyprofilowane fotele, sztywne zawieszenie oraz mocny silniki zachęcają do szybkiej jazdy co skutkuje nieco większym zużyciem benzyny. Motor 1.8 T jest wysoce podatny na wszelkie przeróbki zwiększające moc, ale większa moc niesie w konsekwencji większe prawdopodobieństwo wystąpienia awarii, dlatego lepiej zdecydować się na zakup egzemplarza, które nie przeszedł tuningu.

Oznaczenie Moc [KM] Przyspieszenie do 100 km/h [s] Prędkość maksymalna [km/h] Średnie spalanie [l/100km]
1.8 T 150 8,6 194 8,1
1.8 T 180 7,8 228 8,1
1.8 T 163 8,6 224 8,1
1.8 T 190 7,4 234 8,1
1.8 T quattro 180 7,9 226 9,4
1.8 T quattro 225 6,6 243 9,4
1.8 T quattro sport 240 5,9 250 9,3
3.2 i V6 24V quattro 250 6,5 254 9,8

Używane Audi TT 8N (1998-2006) – zawieszenie

Dosyć sztywno zestrojone zawieszenie w połączeniu z precyzyjnym układem kierowniczym wręcz zachęca do nad wyraz dynamicznej jazdy. Tymczasem podczas jazdy z nadmierną prędkością lepiej mieć się na baczności. Auta w wersji z napędzaną osią przednią mają tendencję do podsterowności podczas ostrego wchodzenia w zakręty. Gwałtowna zmiana obciążenia, będąca następstwem odjęcia gazu, sporadycznie mogła wywołać delikatną nadsterowność. Egzemplarze Audi TT powstałe w pierwszych latach produkcji konfundowały z kolei silnie uciekającym tyłem po zamknięciu przepustnicy. To co na torze wyścigowym dawało mnóstwo frajdy, w normalnych warunkach drogowych mogło być źródłem poważnego niebezpieczeństwa. Ponadto efekt ten nasilał się znacznie przy olbrzymich prędkościach. Ryzyko okazało się być na tyle duże, że w skondensowanym okresie czasu miało miejsce wiele tragicznych wypadków. Producent zareagował na tę sytuację modernizacją auta oraz akcją serwisową. W 2000 roku Audi TT wzbogacono o nieduży spojler na pokrywie bagażnika, zmodyfikowano również zawieszenie oraz zaczęto serynie wyposażać auta w system ESP.

Zobacz też: Peugeot RCZ: TT po francusku

Używane Audi TT 8N (1998-2006) – awaryjność

W niektórych jednostkach może czasami dojść do pęknięcia uszczelki znajdującej się pomiędzy turbosprężarką a kolektorem wydechowym. Wszelkie dziwne, niepokojące odgłosy dające się słyszeć podczas dynamicznego puszczania sprzęgła z pewnością świadczą o uszkodzeniu poduszki skrzyni biegów. Nierzadko zdarza się też, że w egzemplarzach z pierwszych lat produkcji współpracy odmawia elektronika. Awarii mogą ulec czujniki systemu ABS, położenia wału korbowego, sensora systemu ESP czy czujnik poziomowania ksenonów. Sporadycznie występują również problemy z regulatorem napięcia, jednakże na szczęście koszt jego wymiany zamknie się w kwocie 200 złotych. Poza tym, względnie często posiadacze Audi TT narzekają na przepalające się wyświetlacze komputera pokładowego FIS. W autach z bardzo dużymi przebiegami, może okazać się, że niezbędna będzie wymiana sondy lambda. Incydentalnie potrafią także występować awarie cewek zapłonowych. Jeżeli bierzemy pod uwagę zakup Audi TT wyposażonego w relatywnie duże felgi np. 18-calowe, to musimy mieć na uwadze fakt iż tuleje oraz sworzenie wahaczy zużyją się nader szybko. W przypadku egzemplarzy, które były poddane niezwykle intensywnej eksploatacji trzeba się liczyć z możliwością awarii turbosprężarki. Swoją drogą, naturalną konsekwencją jady po polskich drogach będą szybko niszczące się łożyska i amortyzatory. Może się również zdarzyć, że staniemy przed problemem z falującymi obrotami silnika, wtenczas za taki stan rzeczy odpowiedzialny jest przepływomierz, który wystarczy przeczyścić. 

Zobacz też: Używane Audi Q7 (2005 - ) – wady i zalety

Używane Audi TT 8N (1998-2006) – podsumowanie

Audi TT to zgrabne i szybkie auto. Ze względu na relatywnie wysoką wytrzymałość oraz pokaźną dostępność części zamiennych będzie mniej kosztowny w utrzymaniu od włoskich i japońskich rywali. Jednakże samochód ma też swoje słabsze strony. Nie jest specjalnie oszczędny, ma dwuosobowe wnętrze, a podczas powszedniego użytkowania względnie mocno może dokuczać zawężone pole widzenia, co jest spowodowane zastosowaniem masywnych słupków, wysoko poprowadzoną linią okien oraz niewielkimi lusterkami. Dokonując zakupu auta warto wybrać model wyposażony w system ESP, gdyż może on być przydatny, szczególnie jeśli mamy sportowe aspiracje względem pojazdu. Na rynku wtórnym ofert aut używanych jest multum. Przy zakupie najtańsze będą modele z pierwszych lat produkcji, ich ceny kształtują się w granicach 18-20 tys złotych, aczkolwiek w takim przypadku raczej nie ma co liczyć, że uda nam się znaleźć auto w nienagannym stanie. Jeśli jednak szukamy bezwypadkowego i utrzymanego w porządku egzemplarza to musimy się liczyć z wydatkiem nawet ponad 30 tys zł. Myśląc przyszłościowo warto wydać więcej, ponieważ odwdzięczy się nam to mniejszą ilością problemów z późniejszą eksploatacją oraz łatwiej będzie w przypadku ewentualnej odsprzedaży pojazdu.

Zobacz też: Używane kompakty: Audi A3 czy BMW 1?

Audi TT 8N
Audi
Audi TT 8N
Audi
Audi TT 8N
Audi
Audi TT 8N
Audi
Audi TT 8N
Audi
Audi TT 8N
Audi
Audi TT 8N
Audi
Audi TT 8N
Audi
Audi TT 8N
Audi
Audi TT 8N
Audi
Audi TT 8N
Audi
Audi TT 8N
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy w kamperze można spać podczas jazdy? Sprawdźmy.
    Czy w kamperze można spać podczas jazdy? To pytanie, które często pojawia się z ust osób, zaczynających dopiero przygodę z kamperingiem. A więc?
    Jaką szerokość mają drogi w Polsce? Odpowiedzi jest wiele...
    Jaką szerokość mają drogi w Polsce? Ciężko udzielić jednej odpowiedzi. Bo wszystko zależy od tego, o drodze jakiej kategorii mówimy.
    Stacje ładowania w Łodzi. 100 nowych punktów dla elektryków
    Stacje ładowania w Łodzi, czyli właśnie rozpoczyna się nowa inwestycja. W jej ramach powstanie 100 stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
    Peugeot 9X8 waży tylko 1030 kg i ma... 980 koni mocy!
    Peugeot 9X8 będzie walczyć w wyścigach długodystansowych FIA. Tak, to hybryda. Jej silniki mają jednak w sumie 980 koni mocy. A to dopiero początek.
    Jakie opony do motocykla? Podpowiadamy o czym pamiętać
    Jakie opony do motocykla? To pytanie, przed którym może stanąć wielu motocyklistów na początku sezonu. Jest kilka rzeczy, o których warto pamiętać.
    Problem z samochodem zastępczym. UOKiK reaguje
    Problem z samochodem zastępczym? Miało go wielu Polaków. Teraz kwestię postanowił uregulować UOKiK. Jakie są wnioski i działania?
    Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r. Pomysł Forda i Volvo
    Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r.? Ford i Volvo chcą wprowadzenia takiej regulacji na terenie UE. Ma dotyczyć aut osobowych i dostawczych.
    Kara za brak licencji wspólnotowej to nawet... 12 tys. zł!
    Kara za brak licencji wspólnotowej? Tak po 21 maja 2022 roku jest realna. Dokument jest wymagany podczas międzynarodowego transportu rzeczy.
    Mandat za jazdę po lesie, czyli jak dostać 500 zł grzywny
    Mandat za jazdę po lesie? Tak, jest możliwy. A do tego jego kwota okazuje się niemała! Kierowca dostanie co najmniej 500 zł.
    Wywóz auta na Ukrainę. Rośnie eksport pojazdów z Polski
    Wywóz auta na Ukrainę, czyli Ukraińcy będący w Polsce chętnie eksportują kupione u nas pojazdy. Ile pojazdów z Ukrainy przyjeżdża nad Wisłę?
    Badanie czystości powietrza? Wykonuje je... van kuriera!
    Badanie czystości powietrza może być realizowane nie tylko przez instytucje. I udowadnia to DPD. Firma wyposażyła swoje auta w specjalne czujniki.
    Jak zmniejszyć wydatki na paliwo?
    Jak zmniejszyć wydatki na paliwo? To pytanie, które w dobie rosnących cen benzyny, oleju napędowego i LPG szczególnie często zadają kierowcy.
    Rowery elektryczne. Ile kosztują, jak działają, jakie dają korzyści?
    Rowery elektryczne cieszą się rosnącą popularnością na rynku jednośladów. Co powinieneś o nich wiedzieć przed zakupem? Oto nasz poradnik.
    Mandat za jazdę na zderzaku 2022. Jaką karę dostanie kierowca?
    Mandat za jazdę na zderzaku 2022. Nowe przepisy weszły w życie w roku 2021. W roku 2022 w pełni usankcjonowana została kara. I wynosi...
    Autostradą do Siedlec w 2023 r. No nie do końca...
    Autostradą do Siedlec w 2023 r.? To pytanie często zadawane przez internautów. I choć A2 w tym rejonie powstanie, raczej nie do 2023 roku.
    Prawo jazdy w 0,3 sekund po zdaniu egzaminu. Możliwe?
    Prawo jazdy w 0,3 sekund po zdaniu egzaminu, czyli rząd mówi o nowych opcjach mObywatela. Aplikacja w wersji 2.0 może zaskoczyć.
    Wycena szkody? Sztuczna inteligencja w akcji
    Wycena szkody? Sztuczna inteligencja teraz zajmie się ocenieniem skali uszkodzeń i przygotowaniem wartości odszkodowania. I to w Polsce!
    Gdzie jest najwięcej wypadków? Lista powiatów.
    Gdzie jest najwięcej wypadków? To pytanie postanowił zadać sobie GUS. Odpowiadając na nie, przygotował listę najniebezpieczniejszych powiatów.
    Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego 2022
    Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego 2022. Czyli o co chodzi w tym dokumencie i jak go zdobyć?
    Bentley Bentayga EWB. Brytyjski SUV z długimi drzwiami
    Bentley Bentayga EWB, czyli auto, które można skonfigurować na 24 miliardy sposobów. Co wiadomo o dłuższej wersji hitowego modelu Bentley`a?
    Eko jazda dieslem. Jak oszczędzać paliwo?
    Eko jazda dieslem: czy różni się od eko jazdy benzyniakiem? O jakich zasadach powinien pamiętać kierowca? O tym opowiemy w naszym materiale.
    Licencja wspólnotowa, brak przewoźników i paraliż w Europie?
    Licencja wspólnotowa brak przewoźników. Pytanie na dziś brzmi: czy nowe przepisy mogą sparaliżować transport w Europie? Mogą. To realne widmo!
    Obowiązkowe naklejki na samochód. Mandat to 500 zł!
    Obowiązkowe naklejki na samochód? 4 maja 2022 roku w Polsce zaczął obowiązywać wzór naklejki dotyczącej strefy zeroemisyjnej.
    P-21 powierzchnia wyłączona. Mandat w roku 2022 będzie wysoki?
    P-21 powierzchnia wyłączona. Mandat w przypadku zignorowania tego znaku będzie wysoki? Zajrzyjmy do nowego taryfikatora.
    Dwucyfrowy kod prawa jazdy. Dwie cyfry to za mało!
    Dwucyfrowy kod prawa jazdy sprawia, że choć kierowcy powinny dotyczyć ograniczenia w prowadzeniu, de facto go nie dotyczą. I zaraz powiemy czemu.