Kategorie

Używany Seat Toledo III (2004 - 2009) - brzydkie kaczątko

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Seat Toledo III - marka od początku nie wiedziała czym ma być ten pojazd. Van, sedan a może kombi?
Seat Toledo III - marka od początku nie wiedziała czym ma być ten pojazd. Van, sedan a może kombi?
SEAT
Seat Toledo III wzbudził wielkie kontrowersje z racji swojego wyglądu. Niespodziewanie staje się to atutem na rynku wtórnym. Ceny w porównaniu do innych klasowych rywali są bezkonkurencyjne.

Seat odniósł wielki sukces gdy większościowy pakiet jego udziałów przejął koncern Volkswagena. Wypuszczając na rynek Toledo III-generacji Seat miał nadzieje na kontynuację dobrej passy jaką podtrzymywał Toledo II. Niestety życie zweryfikowało te plany.

Seat Toledo III: nadwozie

Zobacz też: Używany Saab 9-3 Turbo X – wady i zalety

Projektantem pojazdu jest słynny Walter da Silva. Szczerze mówiąc auto wygląda bardziej jakby mistrz przekazywał przez telefon swoją wizję uczniowi, który starał się jak mógł ale…no właśnie powstał ten tył. Tył, który jakby go nie dopasowywać nie wygląda dobrze z żadnej strony. Sprawia wrażenie tworu dodanego na siłę do pozostałej bryły auta. "Auto Emotion" głosi hasło reklamowe Seata. Emocje? Jak najbardziej, tylko że pojawiają się raczej te niezdrowe. Kończąc pastwienie się nad sylwetką auta przechodzimy do jego zalet. „Ciekawa bryła” zapewnia niezłe możliwości przewozowe i przydatność na co dzień.

Seat Toledo III: wnętrze

Zobacz też: Używana Skoda Octavia II (2004 - ) - pojemna "Czeszka"

Aby uciec przed widokiem karoserii auta zalecane jest szybkie zajęcie pozycji za kierownicą auta. Wnętrza na szczęście wygląda ładnie, ale wykonano go z marnej jakości plastików. Fotele są wygodne i sprzyjają dłuższym podróżom. Bagażnik ma pojemność aż 500 litrów, a dodatkowo łatwo go załadować pod sam dach dzięki otwieranej tylnej klapie wraz z szybą. Zaskakuje ilość miejsca na tylnej kanapie. Możemy poczuć się jak w aucie o klasę wyższym. Zarówno na nogi jak i nad głową mamy wystarczająco dużo miejsca, żeby znieść nawet najdalszą podróż. Seat na początku swego bytu rynkowego był drogi, ale dobrze wyposażony. To dobra sytuacja dla osób szukających auta używanego za rozsądne pieniądze, gdyż dziś wiemy, że Toledo III bardzo szybko traci na wartości. Dodatki mogą płatać „figle”. Lusterka i szyby boczne mają podatny na uszkodzenia sterownik, często przepalają się żarówki, użytkownicy skarżą się na problemy z zamkiem tylnej klapy. Zdarzają się niedomagania wentylatora klimatyzacji i poluzowane amortyzatory klapy bagażnika.

Seat Toledo III: silniki

Zobacz też: Używany Fiat Croma II (2005 – 2010) – rynkowy margines

Cała gama pochodzi oczywiście od Volkswagena i jest taka sama jak w przypadku Golfa V. Niestety powodów do radości w związku z tym nie ma, gdyż wraz z techniką Seat odziedziczył „solidną niemiecką technikę” m.in. w postaci 2.0 TDI PD.  

Seat Toledo III: benzynowe

Silniki MPI

Gamę silników benzynowych otwierają znane wolnossące motory od lat napędzające auta grupy Volkswagena. Są to bardzo dobre jednostki, które miewają sporadyczne problemy z trwałością. 1.4 z początku produkcji borykał się z problemem zamarzających odm, co objawiało się wyrzucaniem bagnetu do komory silnika. Obecnie nie powinna się już ona przydarzać więc bez obaw można po ten silnik sięgnąć. Jego największym problemem są jednak słabe osiągi, które pozwalają bardziej toczyć się ciężkiemu autu niż jechać. Lepiej jest w przypadku 1.6. Seat napędzany nim także nie jest demonem prędkości ale zapewnia minimum bezpieczeństwa przy manewrach drogowych. Do tego warto wyposażyć go w instalację LPG, z którą bardzo dobrze współpracuje. Typową przypadłością Toledo III wyposażonego w tę jednostkę jest nierówna praca na biegu jałowym, naprawianą poprzez wgrywanie nowego oprogramowania.  

Zobacz też: Używany Peugeot 308 (2007 - )- francuski Golf

Silniki FSI

Silniki FSI nie zrobiły furory w autach niemieckiego koncernu. Nie inaczej jest w przypadku hiszpańskiego brata. Wyposażone w bezpośredni wtrysk benzyny, zyskały trochę mocy i stały się oszczędniejsze, jednak szybko okazało się, że za lepszą wydajność zapłacimy droższą obsługą i usterkowością. Na zaworach gromadzi się nagar, który może spowodować wyraźny spadek mocy a w dalszej perspektywie poważniejsze uszkodzenia. Do palety zagrożeń dochodzą awaryjne cewki zapłonowe. O wiele trudniej dobrać do nich instalację LPG, zresztą nawet gdy nam się to uda koszt montażu będzie niewspółmiernie wysoki do oszczędności.

Silniki TSI

Silniki TSI to bardzo nowoczesne jednostki wyposażone dodatkowo w turbosprężarkę zgodnie z filozofią downsizingu. Mała pojemności, doładowanie i wysoka moc zapewniają znakomitą relację spalania do osiągów. Nawet najsłabszy 1.4 TSI oferujący kierowcy 125 KM zapewnia znacznie lepszy start spod świateł niż którykolwiek z dostępnych wolnossących 1.6. Niestety te motory na początku swej kariery były bardzo niedopracowane. Bardzo często dochodzi do problemów z napinaczem łańcucha rozrządu, co prowadzi do jego rozciągnięcia. Jeśli zignorujemy terkot dochodzący spod maski możemy uszkodzić silnik. Obowiązkowo czeka nas także czyszczenie nagaru oraz po większych przebiegach wymiana turbosprężarki. Lepiej pod względem trwałości wypadają 1.8TSI i 2.0 TSI. Rzadziej dochodzi tu do usterek najmniejszego z rodu. Silniki te z kolei dużo palą podczas codziennej jazdy.

silnik moc [KM] moment obrotowy [Nm] 0-100 km/h [s] v-max [km/h] śr.spalanie [l/100km]
1.4 MPI 86 132 14,9 169 7,3
1.6 MPI 102 148 12,9 181 7,7
1.4 FSI 90 138 14,5 171 7,2
1.6 FSI 115 154 11,9 184 7,1
2.0 FSI 150 200 10,1 203 8,9
1.4 TSI 125 200 9,9 198 7,1
1.8 TSI 160 250 8,5 210 7,6
2.0 TSI 200 280 7,8 220 8,1

Seat Toledo III: diesle

Silnik 1.9 TDI

Zobacz też: Używane Renault Megane III (2008 - )-nowe otwarcie

To znana każdemu mechanikowi “nieśmiertelna” konstrukcja z pompowtryskiwaczami o mocy 105 koni mechanicznych. Praktycznie bezawaryjna, znosząca duże przebiegi i chiptuning. Jest troszkę za słaba do tak ciężkiego auta więc warto się nad nim zastanowić. Po większych przebiegach do wymiany może kwalifikować się któryś z pompowtryskiwaczy, przepływomierz, turbosprężarka. W silniku o oznaczeniu BXE odnotowano incydentalne przypadki zatarcia panewek, dlatego warto być ostrożnym.

Silniki 2.0 TDI

Dwulitrowy silnik miał kontynuować chlubną tradycję niezniszczalnego 1.9 TDI. Jak wiemy tak się nie stało. Zdecydowanie unikajcie 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami. Przez lata jego wytwarzania wprowadzono szereg modyfikacji i usprawnień ale główne usterki powtarzają się. Pękające głowice, nietrwałe pompowtryski, zatarcie silnika spowodowane złym rozwiązaniem napędu pompy oleju, uszkodzenia kół dwumasowych i zaworów EGR na to wszystko będziecie narażenie wybierając ten motor. Jeśli 2.0 TDI to tylko w wersji po 2007 roku z wtryskiem common rail. Praktycznie nie ma on wad poprzednika. Trapią go tylko typowe dla współczesnych diesli problemy. Silniki zasilane poprzez szynę common rail oznaczono przez literę początkową „C” np.CEGA, z pompowtryskami literą „A”(AZV) i „B” np. BMM.

Zobacz też: Używany Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 KM - koszty eksploatacji

silnik moc [KM] moment obrotowy [Nm] 0-100 km/h [s] v-max [km/h] śr.spalanie [l/100km]
1.9 TDI 105 250 12,4 183 5,4
2.0 TDI  136 320 10,3 199 6
2.0 TDI  140 320 10 201 5,8
2.0 TDI  170 350 8,6 211 6,2

Seat Toledo III: zawieszenie

Zobacz też: Używana Mazda 3 BK (2003 – 2009 ) – usterki

Jak na sportowe ambicje Seata zawieszenie zestrojono dość komfortowo, choć na tyle sztywno, że bez obaw możemy wchodzić w łuki przy znacznych prędkościach. Trwałość należy ocenić pozytywnie. Uszkodzenie tylnych łączników stabilizatora czy tulei wahaczy to typowe niedomagania układu jezdnego samochodów poruszających się po polskich drogach. Szybko zużywają się tarcze i klocki (spora masa pojazdu).

Seat Toledo III: skrzynia biegów

Zobacz też: Używany Opel Astra G (1998 – 2009) – typowe usterki

W Toledo III generacji montowano już skrzynie dwusprzęgłowe DSG. Zapewniają one lepsze przyspieszenie i niższe spalanie w porównaniu do wersji z manualną skrzynią biegów. Sporadycznie zdarzały się problemy z oprogramowaniem sterującym, ale większość egzemplarzy powinny być wolna od tego problemu albo chociaż być po wgraniu nowszego oprogramowania.

Podsumowanie

Rynek samochodowy w brutalny sposób zweryfikował plany sprzedażowe hiszpańskiego producenta odnośnie Toledo III generacji. Nietypowy wygląd nie pomaga mu trzymać ceny także na rynku aut używanych. To dobrze dla kupującego z drugiej reki, ponieważ jeśli przymkniemy oko na kontrowersyjny wygląd, otrzymamy bardzo dojrzały pojazd z bogatym wyposażeniem. Uważajcie na wybór napędu. Kanon polecany w przypadku aut grupy VAG z tych lat czyli „benzyniak” 1.6 i „ropniak” 1.9 słabo się tu sprawdza. Wysoka masa domaga się mocniejszego, bardziej ryzykownego napędu.

Seat Toledo III
Seat Toledo III - tył wygląda znośnie, najgorzej prezentuje się linia boczna.
Seat Toledo III - Wnętrze wykonane ze słabych plastików ale dobrze zmontowane.
Seat Toledo III
SEAT
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    24 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in: test Outlandera coupe na prąd

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in pożycza świetnie znany napęd hybrydowy w Outlandera i łączy go z dużo ciekawszą stylizacją. Co z tego wyszło?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? To jedna z wątpliwości, którą mogą mieć kierowcy na drogach wielopasmowych. Rozwiejmy ją.

    Używane pickupy do 50 tys. Oto nasza lista

    Używane pickupy do 50 tys. zł? Na naszej liście pojawia się trzech mocnych graczy. I co ciekawe, jeden z nich nie pochodzi ze Stanów!

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? To pytanie, które często zadają sobie nie tylko kursanci... Właśnie dlatego warto poznać odpowiedź na nie.

    Jakie auto używane kupić? Te sprzedają się najszybciej i najdłużej

    Jakie auto używane kupić? To ważne pytanie. Dziś przygotowaliśmy listę tych modeli, które najdłużej i najkrócej czekają na nowego właściciela.

    Nowy SUV Lexusa, czyli marka sklonuje Yarisa Cross

    Nowy SUV Lexusa? Tak, wszystko wskazuje na to, że Japończycy rozbudują gamę aut ze zwiększonym prześwitem. Auto ma bazować na Yarisie Cross.

    Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

    Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

    Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

    Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

    Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.