REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Fiat Croma II (2005 – 2010) – rynkowy margines

Bartłomiej Jakubiec
Fiat Croma
Fiat Croma
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Duże, przestronne wnętrze, bogate wyposażenie oraz mocne i oszczędne silniki Diesla to nie wszystko czego potrzebuje auto klasy średniej by stać się rynkowym bestsellerem… Liczy się także wizerunek marki oraz stylistyka nadwozia. Używany Fiat Croma jest właśnie takim autem. Jakie usterki trapią Fiata Cromę II?

Używany Fiat Croma II (2005 – 2010) – wygląd zewnętrzny i wnętrze

REKLAMA

 Żaden inny przedstawiciel segmentu samochodów klasy średniej nie oferował w tym czasie tylko jednej wersji nadwoziowej swojego produktu.  A Fiat Croma występował wyłącznie w wersji kombi. Patrząc z profilu dostrzeżemy nawet elementy minivana. Taka mieszanka, choć bardzo praktyczna, nie przypadnie wszystkim do gustu, choć pomijając „garba” na dachu Cromy auto prezentuje się całkiem ładnie.

REKLAMA

W środku esteci poczują się zdecydowanie lepiej. Do dyspozycji jest dużo miejsca, materiały są przyzwoitej jakości, a stylistyka już nie szokuje. Cieszy bogate wyposażenie: dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, pełna elektryka, podgrzewane fotele, nawigacja satelitarna, a także zestaw DVD z dodatkowym ekranem podwieszonym pod sufit. Fotele umieszczone są wysoko (jak w minivanie), niestety nie wszystkim kierowcom się to spodoba. Zaletą są bardzo komfortowe fotele, które nie męczą nawet w dłuższych trasach. Tylna kanapa zapewnia dużą przestrzeń dla pasażerów zarówno na wysokości głowy jak i kolan. Pasażerowie mają do dyspozycji podłokietnik z uchwytami na napoje. Bagażnik mimo, że nie poraża swoją pojemnością (500 litrów), okazuje się bardzo ustawny. Za dopłatą można było zamówić podwójną podłogę bagażnika, co zwiększało jego funkcjonalność. Po złożeniu oparć tylnej kanapy do dyspozycji jest 1610 litrów.

Zobacz też: Używany Opel Vectra C: tani i pojemny

Używany Fiat Croma II (2005 – 2010) – technika

Kupujący Fiata Croma miał do wyboru 5 wersji silnikowych. Dwie zasilane benzyną i trzy olejem napędowym. Topowa jednostka wysokoprężna miała pięć cylindrów i aż 200 koni mechanicznych. Montowane silniki benzynowe to:

  • 1.8 16V (140 KM, 175 Nm)
  • 2.2 16V (147 KM, 203 Nm)

Obie jednostki zapewniają niemal identyczne osiągi zapewniając przyspieszenie do pierwszych stu kilometrów na godzinę w czasie ok. 10 sekund i rozpędzając Cromę do nieco ponad 200 km/h. Spalają przy tym średnio ok. 8.5-9 litrów benzyny. Mocniejsza jednostka mogła być łączona z automatyczną przekładnią (6 biegów) lub skrzynią manualną. Mniejsza jednostka współpracuje wyłącznie z pięciostopniową skrzynią ręczną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do charakteru auta lepiej pasują silniki wysokoprężne. Do dyspozycji mamy jednostki o pojemności 1,9 oraz 2,4 litra:

  • 1.9 8V Multijet (120 KM, 280 Nm)
  • 1,9 16V Multijet (150 KM, 320 Nm)
  • 2.4 20V Multijet (200 KM, 400 Nm)

REKLAMA

Jednostki wysokoprężne Fiata cieszą się dobrą opinią. Są mocne i oszczędne. Wersje o mniejszej pojemności zużywają średnio 6,5 litra oleju napędowego, mocniejsza jednostka spala o 2 litry więcej. Nawet 120-konna jednostka zapewnia przyzwoitą dynamikę (11,3 s do 100 km/h). Sprzęgnięto ją z ręczną sześciu stopniową skrzynią. Wersja szesnasto-zaworowa zapewnia przyspieszenie na poziomie 9,5 sekundy, a topowa 8,5. Pośrednią jednostkę można było zamówić zarówno ze skrzynią ręczną jak i automatyczną (obie po 6 przełożeń). Mocniejsza, 5-cylindrowa, jednostka współpracowała wyłącznie ze skrzynią automatyczną. Pracę automatycznej skrzyni należy ocenić przeciętnie. Nie pogarsza znacznie osiągów, ale nie zapewnia aksamitnej zmiany biegów. Podczas dynamicznej jazdy czuć wyraźne szarpnięcia. Ręczna skrzynia, choć ma długie drogi prowadzenia, jest wygodna w użyciu ze względu na umiejscowienie drążka zmiany biegów. Bez względu na wybór skrzyni biegów napęd przenoszony jest na przednią oś.

Zawieszenie auta zostało zestrojone miękko. Auto prowadzi zapewnia komfort niewiele robiąc sobie z nierówności na drodze. Dla kierowców lubiących dynamiczną jazdę problemem będą z pewnością mocne przechyły nadwozia. Na szczęście w najmocniejszej wersji zawieszenie zostało znacznie utwardzone.

Zobacz też: Używana Alfa Romeo 159: najtrwalsza ze wszystkich Alf

Używany Fiat Croma II (2005 – 2010) – usterki i opinie

Największą bolączką Cromy jest układ elektryczny i elektronika. Awarii ulega alternator, żarówki szybko się przepalają (ich wymiana nie jest łatwa), a komputer pokładowy pokazuje błędne komunikaty. Zimą posłuszeństwa potrafi odmówić centralny zamek. Choć nie są to usterki poważne to są dosyć irytujące.

Elementy zawieszenia szybko ulegają zużyciu – wybijają się wahacze (aluminiowe), zużywają się poduszki amortyzatorów, a nawet pękają sprężyny. Często dochodzi także do uszkodzeń półosi napędowych.

Manualna skrzynia biegów cieszy się dobrą opinią, czego nie można powiedzieć o automacie. Cierpi na awarię sterownika.

Popularne silniki Diesla to udane konstrukcje. W jednostkach 1.9 oraz 2.4 dochodzi do uszkodzenia klap przesłaniających kanały kolektora ssącego (koszt wymiany w ASO 1200 zł) oraz układu recyrkulacji spalin. Jest to jedyny zarzut jaki można mieć do włoskich konstrukcji. Silniki są popularne, więc ich ewentualnej naprawy podejmie się wiele warsztatów. 1.9 Multijet montowany był m.in. w Alfie Romeo 159 (również 2.4) , Oplu Vectra C oraz Saabie 9-3.

Ceny części do Fiata Cromy:

  • Amortyzatory przednie (komplet) – od 500 zł
  • Amortyzatory tylne (komplet) – od 380 zł
  • Poduszka amortyzatora przedniego – od 100 zł
  • Wahacz przedni – od 600 zł
  • Półoś napędowa – od 1000 zł
  • Tarcze hamulcowe przednie (komplet) – od 500 zł
  • Tarcze hamulcowe tylne (komplet) – od 350 zł
  • Klocki hamulcowe przednie – od 200 zł
  • Klocki hamulcowe tylne – od 200 zł

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: FIAT 1.9 JTDm 16V 150 KM

Używany Fiat Croma II (2005 – 2010) – podsumowanie

Używany Fiat Croma produkowany w latach 2005 – 2010 jest świetną propozycją na rynku wtórnym. Zapewnia wysoki komfort podróżowania, bogate wyposażenie oraz bardzo dobre osiągi. Lepiej zainteresować się wersjami zasilanymi olejem napędowym. Są mocne, oszczędne i dobrze znane mechanikom. Ich słabe punkty są dobrze znane, a koszt ich naprawy nie przeraża. Problemy może stwarzać nietrwałe zawieszenie oraz niedopracowany układ elektryczny. Jeśli tylko nie odstrasza nas wygląd auta warto się nim zainteresować. Stanowi świetną alternatywę dla popularnych aut segmentu D. Ceny używanych egzemplarzy z początku produkcji rozpoczynają się od 15 tysięcy złotych. Za auto z końca produkcji (2010 rok) przyjdzie nam zapłacić 35 – 40 tysięcy złotych. Dla porównania za VW Passata w wersji kombi z tego samego rocznika przyjdzie nam zapłacić od 45 do nawet 80 tysięcy złotych.

Fiat Croma
newspress.co.uk
croma
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA