REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Peugeot 308 (2007 - 2013)- francuski Golf

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Peugeot 308. Jedni go kochają, inni nienawidzą. Kontrowersyjna stylistyka przysporzyła 308-ce tyle samo fanów co wrogów. Trwałość? Przeciętna.
Peugeot 308. Jedni go kochają, inni nienawidzą. Kontrowersyjna stylistyka przysporzyła 308-ce tyle samo fanów co wrogów. Trwałość? Przeciętna.
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Peugeot 308 powoli ustępuje miejsca swojemu następcy. Zobacz czy warto się nim zainteresować, czy może lepiej poczekać na nowy model.

Peugeot 308 jest produkowany od 2007 roku. Wkrótce zastąpi go nowy model. To dobry moment żeby zainteresować się tym autem.

REKLAMA

Nadwozie

Zobacz też: Renault Megane II

O gustach się nie dyskutuje. Jedni design Peugeota uwielbiają i chwalą za oryginalność oraz odwagę, inni narzekają na ogromne reflektory i „lwią paszczę” charakterystyczną dla tego wozu. Karoserię dobrze zabezpieczono przed korozją, wykwity rdzy mogą się jednak pojawić w okolicach tylnej klapy.

Zobacz też: Saab 9-3

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze

Po zajęciu miejsca za kierownicą można poczuć się jak w aucie z segmentu premium. Materiały są bardzo dobrze spasowane i miłe w dotyku. Nawet po intensywnej eksploatacji wyglądają świeżo. Zegary są czytelne i eleganckie. Z 308-ki nie chce się wysiadać. Przynajmniej jeśli zajęło się miejsce z przodu. Tam przestrzeni mamy pod dostatkiem. Pasażerowie tylnej kanapy mogą narzekać na ciasnotę. Także bagażnik nie powala. Raptem 348 l pozwala na zabranie dużych zakupów z pod marketu, gorzej jeśli chcemy zapakować coś jeszcze. Lepiej wypada kombi, którego kufer jest jednym z większych w klasie i wynosi 508 litry. To jeden z najlepszych wyników w klasie.

Zobacz też: Subaru Impreza

Silniki

Silniki jakie Peugeot montował w tym modelu to nowoczesne jednostki. Niestety nie zawsze jest to zaleta. Duża część kłopotów związana z eksploatacją tych jednostek wynika z ich rozwiązań konstrukcyjnych, które dopracowywano dopiero na indywidualnych klientach.

Benzynowe

Zobacz też: Seat Toledo II

Spośród benzynowych motorów mamy do wyboru 1.4 VTi o mocy od 95 do 98KM (po liftingu) oraz jednostki 1.6 VTi (120KM) i 1.6 T (od 150 do 200KM) opracowane wspólnie z BMW. Ale po kolei. Najmniejszy silnik zapewnia dość spokojną eksploatację, ale jest po prostu za słaby. Powinien mało palić, ale chcąc jechać dynamicznie musimy zachęcać go do współpracy mocnymi „kopami” gazu w podłogę co bardzo pobudza jego apetyt na paliwo. W rezultacie średnie 6 l/100km to prawie tyle samo ile potrzebuje 1.6 VTi, w dodatku bardzo trudne do uzyskania. 120 koni wykrzesanych z tej pojemności i rodowód z Bawarii nie zapewniają sportowych wrażeń. Dopiero doładowane wersje 1.6 THP pozwalają się cieszyć płynnością jazdy. W zależności od wariantu mocy nasze gałki oczne wędrują mniej lub bardziej w głąb naszej czaszki, jednak przyznać trzeba, że nawet najsłabsza 150-konna odmiana napędza 308-kę bez trudu. Pomimo dobrych osiągów spalanie oscyluje w granicach 8 l/100KM. Wspólnym problemem wszystkich silników benzynowych jest wadliwy napinacz łańcucha rozrządu. Naprawa obejmuje kompleksową wymianę napędu rozrządu i może pochłonąć nawet 2 tys. złotych (koszt poza ASO). Wszystkie jednostki benzynowe zużywają sporo oleju, dlatego należy kontrolować regularnie jego poziom.

Silnik Moc [KM] Moment obrotowy [Nm] 0-100 [s] v-max [km/h] Średnie spalanie [l]
(wersje po liftingu)
1.4 VTi 98 136 12,7 182 6
1.6 VTi 120 160 10,8 195 6,5
1.6 THP 156 240 9 215 7,2
1.6 THP 200 275 7,7 237 7

Diesle

Zobacz też: Używana Kia cee’d: kompakt za rozsądne pieniądze

Silniki wysokoprężne były najczęściej wybierane przy zakupie, dlatego na rynku aut używanych mamy ich największy wybór. Najpopularniejsze są 1.6 HDI. Występowały one w odmianach od 90 do 112 koni mechanicznych. Początkowo montowano w nich 16 zaworowe głowice, po 2010 - 8 zaworowe. Przyzwoite osiągi łączą z niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Nęka je kilka usterek, które z czasem starano się eliminować. Najtańsza w obsłudze jest wersja 90 konna(92 po liftingu). Nie ma ona koła dwumasowego, które często jest źródłem dużych wydatków, zastosowano także trwalszą turbinę ze stałą geometrią łopatek. Ta wersja rzadko występuje z filtrem cząstek stałych (FAP), co także jest atutem. W mocniejszej odmianie te wszystkie elementy, po większym przebiegu wygenerują ogromne wydatki. Innymi usterkami trapiącymi 1.6 HDI jest rozszczelnienie wtryskiwaczy, wyciąganie się łańcuszka łączącego wałki rozrządu (nie występuje w odmianie 8 zaworowej), zapychanie się przewodu smarującego turbinę, co prowadzi do jej zatarcia. Jak widać ewentualnych awarii jakie mogą nas zaskoczyć jest sporo. Wielu użytkowników, którzy wymieniają olej częściej niż zaleca producent uniknęło kłopotów. Podobnie rzecz ma się z wtryskiwaczami paliwa. Kontrolując je częściej niż tylko podczas przeglądu, zwiększamy szanse na wykrycie nieszczelności i naprawę mniejszym kosztem. Pamiętajmy, że rozrząd napędzany jest paskiem, z interwałem wymiany co 120 tys. kilometrów (wspomniany łańcuch zastosowano wyłącznie do obsługi zaworów wydechowych).

Zobacz też: Audi A3 I (1996-2003) kontra BMW serii 3 (1998-2005)

Dla osób dużo podróżujących zdecydowanie lepszym wyborem będzie diesel 2.0. Z dwulitrówką pod maską 308 to prawdziwy połykacz kilometrów. Wysoki moment obrotowy dostępny już od 2000 tys. obrotów pozwala na bardzo płynna jazdę i bezproblemowe przyspieszanie. Przyjemny ciąg, który czujemy wciskając gaz, nie powoduje wiru w zbiorniku paliwa i naszym portfelu. 7l/100km to górna granica jaką pokazuje komputer pokładowy. Co ważne, większy diesel w rodzinie HDI jest naprawdę trwały. Usterki podobne jak w 1.6 występują, ale po znacznie większych przebiegach. Niestety koszty ewentualnych napraw również będą odpowiednio wyższe. 

Silnik (po liftingu) Moc [KM] Moment obrotowy [Nm] 0-100 [s] v-max [km/h] Średnie spalanie [l]
1.6 HDI 92 230 12,4 181 4
1.6 HDI 112 270 11,4 193 4,1
2.0 HDI 163 340 8,6 206 5,6

Zawieszenie

Zobacz też: Volkswagen Golf IV – legenda trwa

Peugeota zestrojono dość twardo jak na francuskie auto. Nie oznacza to, że źle się nim jeździ. Wręcz przeciwnie, wydaje się, że to idealny kompromis między pewnością prowadzenia, a komfortem podróżowania. Co do trwałości to jest naprawdę dobrze. Najczęściej do wymiany nadają się łącznik stabilizatora i elementy gumowe, czyli standardowy zestaw na naszych drogach. Bardziej zadbać trzeba o tylną belkę, ale i ona wytrzyma co najmniej 120 tys. kilometrów. Użytkownicy narzekają jednak na nadmierny hałas przedostający się do kabiny podczas pokonywania nierówności. Peugeot ma w zakresie prowadzenia jeden poważny problem. Trapią go awarie hydraulicznej pompy wspomagania kierownicy oraz luzy pojawiające się na samej przekładni. Bardzo niską trwałość mają hamulce. Zdarza się, że tarcze nie wytrzymują nawet 30 tys. przebiegu.

Elektronika

Zobacz też: Używany Ford Focus I: tania niespodzianka

Peugeot posiada dużo elektroniki niezależnie od wersji wyposażeniowej. Nie sprawia ona tak wiele problemów jak w modelu 307. Irytujące usterki wciąż się zdarzają, ale można je usunąć tanim kosztem, ponadto nie unieruchamiają wozu. Często przepalają się żarówki, zdarzają się problemy z radiem lub błędnymi komunikatami wyświetlanymi na desce rozdzielczej.

Skrzynia biegów

Zobacz też: Używany Opel Astra H: solidny i oszczędny

Biegi pracują bardzo lekko, czasami stawiając opór przed wskoczeniem na odpowiednie miejsce. Powód do narzekań daje długi skok lewarka. Silniki sprzężono z różnymi przekładniami. W zależności od silnika do wyboru mamy 5- i 6-biegową skrzynię manualną oraz 6-biegowe „automaty”.

Przykładowe ceny części do silnika 1.6 HDI

części cena w ASO [pln]
turbosprężarka 4935
przewód turbosprężarki 176
filtr FAP 2730

Podsumowanie

Peugeot 308 to dojrzałe i dopracowane auto. Długi czas produkcji sprawił, że większość usterek udało się wyeliminować. Ceny na rynku wtórnym są niższe w stosunku do klasowych rywali, a awaryjność kształtuje się na podobnym poziomie. Dlatego warto się nim zainteresować, zwłaszcza jeśli zależy nam na komforcie jazdy, lecz należy pamiętać, że egzemplarze z początku produkcji borykają się z wieloma niedomaganiami.

Peugeot 308 GTi - tył
Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308-wnętrze
Peugeot 308 SW
Peugeot 308 SW Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 GTI -przód/bok
Maciek Medyj
Peugeot 308 GTI -tył
Maciek Medyj
Peugeot 308 CC wersja kabriolet
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA