Kategorie

Używana KIA Sportage III

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Kia Sportage III generacji zachwyca nie tylko piękna stylistyką nadwozia, ale także praktycznością i niezłą trwałością podzespołów mechanicznych.
Kia Sportage III generacji zachwyca nie tylko piękna stylistyką nadwozia, ale także praktycznością i niezłą trwałością podzespołów mechanicznych.
Moto.wieszjak.pl
Używana KIA Sportage III jest obecna na rynku motoryzacyjnym od 2010 roku. Zobacz jej zalety oraz typowe usterki.

Kia Sportage III generacji przebojem wkroczyła na rynek samochodowy. Ten mały kompaktowy SUV produkowany jest od 1994 roku, kiedy to miała miejsce premiera I generacji. Auto ewoluowało przez te lata z postaci małej, dzielnie radzącej sobie poza utwardzonymi drogami terenówki, do obecnej formy. To czego oczekiwano po nowym modelu to przede wszystkim poprawa wyglądu i nadanie mu „europejskich rysów" co udało się świetnie.

KIA Sportage: nadwozie

Sportage ma tylko jedną wersję nadwozia typową dla SUV-a. To 5-drzwiowe auto urzeka swoja linią od samego początku. Przetłoczenia oraz opadająca linia dachu powodują wrażenie, jakby auto znajdowało się w ciągłym ruchu. Niestety taka sylwetka sprawia, że bagażnik, choć nie mały bo mieszczący 465 litrów bagażu, jest mniejszy niż u konkurencji. Dodatkowo wysoki próg załadunku utrudnia zapakowanie na pokład bagażu. Z przodu uwagę zwracają zadziornie zaprojektowane reflektory wyposażone w diody LED. Całość wygląda naprawdę imponująco i przypomina paszczę drapieżnika. Nadwozie jest bezpieczne co potwierdza 5-gwiazdkowy wynik testu zderzeniowego Euro NCAP. Korozja praktycznie nie występuje. W bezwypadkowych egzemplarzach występuje ona jedynie na elementach podwozia.

Zobacz też: Używany Ford Kuga: SUV-ik z pazurem

KIA Sportage: wnętrze

Z punktu widzenia funkcjonalności KIA Sportage prezentuje się dobrze. Miejsca z przodu jest pod dostatkiem, za to z tyłu wysokie osoby mogą narzekać na ciasnotę, ze względu na opadającą linię dachu. Wnętrze wykonano z przeciętnej jakości materiałów. Ładna i nowocześnie zaprojektowana deska rozdzielcza jest także czytelna i łatwa w obsłudze. W najniższych wersjach wyposażeniowych wyraźnie rażą tandetne wykonane z plastiku boczki drzwi. Dopiero od wersji „L” możemy liczyć na lepsze wykończenie. Elementy są spasowane poprawnie, mogą niestety pojawiać się skrzypienia pochodzące z kabiny i stuki dobiegające z zawieszenia. Niefortunnie umieszczono przycisk służący do obsługi komputera pokładowego, znajdujący się po lewej stronie kierownicy przy zegarach. Ciekawostką jest możliwość wyłączenia podświetlenia panelu centralnego, tak aby nie oślepiał on kierowcy podczas jazdy w nocy. Fotele są obszerne i wygodne, ale słabo podtrzymują na boki.

Zobacz też: Toyota Land Cruiser J120: nie potrzebuje reklamy

KIA Sportage: silniki

Jednostki jakie KIA oferuje w tym modelu są zróżnicowane. Silniki wysokoprężne to nowoczesne konstrukcje, wpisujące się standardy oferowane obecnie przez producentów aut. Jednostki benzynowe to z kolei konstrukcje wolnossące. Konkurencja oferuje w tym zakresie więcej - pojedyncze czy nawet podwójne systemy doładowania. Nie oznacza to jednak, że jednostki te nie sprawdzają się jako napęd Sportage’a.

Zobacz też: Używane Mitsubishi Outlander: lider pseudoterenówek

KIA Sportage: benzynowe

Spośród jednostek benzynowych do wyboru mamy wolnossące 1.6 GDI oraz 2.0 DOHC. Pierwsza z nich wyposażona jest w bezpośredni wtrysk paliwa i osiąga moc 135 KM. Wartość ta prezentuje się na papierze całkiem nieźle, jednak w rzeczywistości, po wciśnięciu pedału przyspieszenia do podłogi, niewiele się dzieje. Dynamiczna jazda możliwa jest tylko przy użyciu wysokich obrotów, co znacząco podwyższa spalanie. KIA wyposażona w ten motor świetnie nadaje się do spokojnej jazdy. Jest wtedy oszczędna (średnio 7,5-8,5 l/100km) i cicha. Trzeba jednak pochodzić do niego ostrożnie. Jak każda jednostka wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa narażona jest na odkładanie się nagaru na zworach, co może skutkować drogimi naprawami. Osoby, które oczekują lepszej dynamiki powinny wybrać wersję 2.0 163KM. Jednak i po niej nie można oczekiwać piorunujących zrywów spod świateł. Dodatkowo jest paliwożerna. Niewątpliwą jej zaletą jest za to sprawdzona konstrukcja, wysoka trwałość i raczej bezproblemowa eksploatacja (silnik wywodzi się z lata 90-tych XX-go wieku).

Zobacz też: Używany Jeep Grand Cherokee: amerykański klasyk

KIA Sportage: diesle

Jeśli poszukujemy wersji z silnikiem diesla, możemy zdecydować się na jeden z trzech wariantów. Pierwszy to silnik 1,7 CRDI, który występuje w odmianie 115 konnej. Nie zapewnia on sportowych wrażeń, jednak oszczędnie obchodzi się z paliwem. Także wyprzedzanie nie powinno być uciążliwe. Znacznie ciekawszą opcją jest jedna z wersji silnika 2.0 CRDI. Nawet w odmianie słabszej, dysponującej 136KM Sportage jest dynamiczny. Ponad 300 Nm momentu obrotowego z łatwością wprawia w ruch nielekkie przecież auto. Ten sam motor legitymujący się mocą 184 KM to prawdziwa gratka dla fanów szybkiej jazdy. Blisko 400NM zapewnia znakomite przyspieszenia niezależnie od obciążenia samochodu czy sytuacji na drodze. Jest przy tym oszczędny. Niestety, jak to w przypadku nowoczesnych diesli, musimy liczyć się w przyszłości z ewentualnymi drogimi w naprawie usterkami typowymi dla dzisiejszych konstrukcji. Narażonymi na awarie podzespołami są, wtryskiwacze, koło dwumasowe czy turbosprężarka.

Zobacz też: Używany VW Polo IV: już nie tak solidny jak dawniej

wersje benzynowe

moc [KM]

0-100km/h [s]

v-max [km/h]

spalanie śr. [l]

1.6 GDI

135

11,1

178

6,8

2.0 DOHC

163

10,4

184

7,5

wersje wysokoprężne

1.7 CRDI

115

12,3

173

5,3

2.0 CRDI

136

10,8

182

5,6

2.0 CRDI

184

9,4

195

5,9

Moc generowana przez jednostki przekazywana jest na 2 lub 4 koła. Napęd na obie osie dostępny jest z mocniejszymi silnikami o pojemności 2.0 litrów (zarówno w przypadku wersji benzynowej jak i diesla).

KIA Sportage: skrzynia biegów

Nie odnotowuje się poważniejszych problemów z działaniem skrzyni biegów. Lewarek ma krótki skok, biegi płynnie wskakują na swoje miejsce. W zależności od wersji silnikowej, spotkać możemy skrzynię biegów o 5 (tylko w przypadku benzynowego 2.0 DOHC) bądź 6 przełożeniach lub „automat”. Skrzynia automatyczna jest przestarzała. Działa wyjątkowo ospale, znacząco pogarsza osiągi oraz podwyższa spalanie. Jeśli zależy nam na skrzyni tego typu, lepiej połączyć ją z silnikiem wysokoprężnym.

Zobacz też: Używany Mercedes-Benz A-klasa W168: mało komfortowy i trudny w naprawie

KIA Sportage: zawieszenie

Prowadzenie samochodu nie budzi zastrzeżeń. Auto słucha poleceń kierowcy i sprawia wrażenie bardzo stabilnego, mimo że układ kierowniczy jest mało komunikatywny. Pozytywnie zaskakuje bardzo mały promień skrętu. Dobre właściwości jezdne okupione są niskim komfortem jazdy. Zawieszenie zestrojono twardo, dlatego każda nierówność na drodze boleśnie informuje nasz kręgosłup o swoim istnieniu. Dodatkowo do naszych uszu dochodzą nieprzyjemne dźwięki z elementów układu jezdnego. Niestety nie są one trwałe. Wielu użytkowników skarży się, że pomimo wymiany wielu podzespołów problem nadmiernego hałasu nadal występuje.

Zobacz też: Używany Ford Focus II - wciąż atrakcyjny mimo upływu lat

KIA Sportage: ceny części zamiennych

Z racji krótkiego stażu rynkowego, nie istnieje obecnie obszerny wybór części zamiennych.

Przykładowe ceny części dla wersji 2.0DOHC.

Typ podzespołu

Ceny [PLN]

Wahacz przód

354

Tarcza hamulcowa przód

290

Amortyzator tył

440

Filtr oleju

30

Zobacz też: Używane kompakty: Audi A3 czy BMW 1?

  KIA Sportage: podsumowanie

Kia Sportage w momencie swojego debiutu urzekła swoja dynamiczną i przede wszystkim europejską stylistyką, która nadal prezentuje się świeżo i atrakcyjnie. W stosunku do poprzednika dokonał się ogromny postęp pod względem stylistyki jak i trwałości. Auto nie jest pozbawione wad. Szczególną ostrożność należy zachować w przypadku aut wyprodukowanych zaraz po debiucie w 2010 roku. Borykają się one z tzw. usterkami „wieku dziecięcego”. W przyszłości kłopoty może sprawiać osprzęt silników diesla i nagar odkładający się na zaworach silnika 1.6GDI. Wszystkie te usterki spotkamy jednak również u konkurencji. Poza tym Sportage to dobrze wyposażone, rekreacyjne auto nadające się zarówno na wakacyjne wypady jak i w codziennym użytkowaniu. Każda KIA III generacji objęta jest wciąż gwarancją, która wynosi 7 lat, obniżającą ryzyko zakupu. 

Kia Sportage - tył
Moto.wieszjak.pl
Kia Sportage - reflektor
Moto.wieszjak.pl
Kia Sportage - wnętrze
Kia Sportage - kokpit centralny
Kia Sportage - fotele
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    18 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.