Kategorie

Używane Volvo 850 / S70 / V70 (1991 – 1999) – wady i zalety

Bartłomiej Jakubiec
Volvo 850 Turbo
Volvo 850 Turbo
Volvo
Klasyczne nadwozie, wysoki poziom bezpieczeństwa, bogate wyposażenie… To wszystko odnajdziemy w używanym Volvo 850. Szwedzkie auto jest ciekawą propozycją dla osób ceniących indywidualny styl, a przy tym praktyczne rozwiązania.

Volvo serii 800 było modelem przełomowym w historii tej szwedzkiej marki. Po raz pierwszy w modelu Volvo napęd przekazywany był na przednie koła, a silnik zamontowany poprzecznie. Jednak mimo tej zmiany, będącej początkowo dla miłośników marki ciosem w plecy, model 850 nadal był prawdziwym Volvo. Był kanciasty, bezpieczny, trwały i miał rodzinny charakter. Ponadto w wersji T5 / T5-R potrafił zaskoczyć niejedno usportowione auto podczas wyścigu spod świateł. Do 1997 roku sprzedano blisko 800 tysięcy egzemplarzy po czym model poddano liftingowi i nazwę zmieniono na S70 (sedan) i V70 (kombi). Następcami modelu były S60/V70.

Zobacz też: Używane Volvo XC90: potężny wiking

Używane  Volvo 850 / S70 / V70 (1991 – 1999) – Wygląd zewnętrzny i wnętrze

Reklama

W 1991 zadebiutowała wersja sedan. Auto przy długości 466 cm, szerokości 176 cm i rozstawie osi wynoszącym 266,5 cm klasyfikowane było w segmencie D. Po roku rynkowego stażu do gamy dołączyła odmiana kombi z powiększonym o 5 mm rozstawem osi i długością całkowitą sięgającą 470,9 cm. Co ciekawe rozmiar bagażnika w wersji kombi był mniejszy niż w wersji sedan (420 kontra 445 litrów). Wersja kombi po złożeniu oparcia kanapy była w stanie pomieścić blisko 1600 litrów.

Reklama

Auto prezentowało styl zbliżony do swoich poprzedników jak i większego modelu serii 900. Na pierwszy rzut oka było widać, że jest to Volvo. Model cechował się charakterystycznym pudełkowatym  kształtem nadwozia oraz prostokątnymi lampami  przednimi. Przy konstruowaniu wykorzystano technikę komputerową pomagającą w opracowaniu usztywnień nadwozia chroniących pasażerów w przypadku uderzeń bocznych. W chwili uderzenia energia mechaniczna była przenoszona na całą karoserię, a nie wyłącznie w rejon uderzenia. Kolejnym zabiegiem zwiększającym bezpieczeństwo było zastosowanie poduszek powietrznych umieszczonych w boczkach przednich foteli. Było to pierwsze tego typu rozwiązanie na świecie.

Wnętrze Volvo również nie odbiega od pozostałych modeli szwedzkiej marki. Wszystko jest proste, nieco toporne. Można by powiedzieć, że „grubo ciosane”. Jednak ma to swoje zalety. Przełączniki są bardzo czytelne, a deska rozdzielcza dobrze znosi trudy eksploatacji. Fotele tradycyjnie są szerokie i bardzo wygodne. Tylna kanapa pomieści wygodnie 2 dorosłe osoby i dziecko, dla którego przewidziano składane siedzisko na kształt dziecięcego fotelika. Bagażnik wersji kombi mimo małej pojemności jest bardzo praktyczny. Ze względu na swój kształt można nim przewieźć np. pralkę czy lodówkę (po złożeniu oparć drugiego rzędu). W niektórych egzemplarzach w bagażniku montowana była składana ławeczka dla 2 dodatkowych osób skierowana tyłem do kierunku jazdy.  Bogate było wyposażenie z zakresu komfortu podróżujących. Do dyspozycji była 2-srefowa klimatyzacja manualna, kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach, podgrzewane przednie fotele (niekiedy także kanapa), radioodtwarzacz ze zmieniarką płyt CD, elektryczne szyby, centralny zamek oraz 2 poduszki powietrzne.

Zobacz też: Używane auta w salonach Volvo

Używane  Volvo 850 / S70 / V70 (1991 – 1999) – Technika

Model 850 wyposażony został w jednostki benzynowe i jeden silnik Diesla pochodzący z koncernu VAG. Silnik wysokoprężny została zaadaptowany z modelu Audi A6 C4 oraz VW T4. Ta 5-cylindrowa jednostka rzędowa o pojemności 2,5 litra legitymowała się mocą 140 KM oraz momentem obrotowym wynoszącym 290 Nm. Jednostki benzynowe miały pojemności 2.0 (126, 143, 210 KM), 2.3 (225 oraz 250 KM), 2.4 (168 KM) oraz 2,5 litra (140, 144, 170 KM). Wszystkie jednostki były montowane poprzecznie i miały pięć cylindrów, zapewniając przyjemny dla kierowcy dźwięk pracy.

Najbardziej polecane są jednostki o pojemności 2,4 oraz 2,5 litra. Wszystkie są wolno-ssące. Dobrze znoszą instalacje LPG i zapewniają przyzwoite osiągi. Na rynku wtórnym dużą popularnością cieszy się również wersja wysokoprężna. Choć jednostka ta uważana jest pancerną to przed zakupem lepiej zdać się na wiedzę mechanika, który ją obejrzy. Modele  z dieslem pod maską pokonały kilkaset tysięcy kilometrów co nie wróży dalszej bezawaryjnej eksploatacji. Dla wielbicieli mocnych wrażeń pozostają jednostki 2.3 (T5 oraz T5-R). Zapewniają świetne osiągi: T5-R przyspiesza do 100 km/h w czasie 6,9 sekundy, rozpędzając się do 250 km/h. Niestety ze względu na oferowane osiągi jednostki te mogą być już zużyte. Przy wysokim spalaniu (średnio ok. 14,5 litra / 100km) mogą zużywać podwyższone ilości oleju silnikowego. Jeśli już ktoś zdecyduje się na wersję T5, bądź T5-R powinien udać się za zachodnią granicę. W Polsce podaż modelu 850 jest niewielka, a mocnych turbodoładowanych wersji – znikoma.

Za przyczepność i komfort jazdy odpowiada układ McPhersona z przodu auta. Z tyłu natomiast zastosowano układ wielowahaczowy. Zawieszenie jest bardzo trwałe. Amortyzatory i wahacze przednie wytrzymują ok. 120 – 150 tys. kilometrów. Z tyłu natomiast wybijają się tuleje wahaczy (po ok. 200 tys. km)

W modelu 850 we wszystkich wersjach silnikowych zastosowano przedni napęd oraz 5-biegowe skrzynie manualne oraz 4 lub 5-biegowe skrzynki automatyczne. W modelu po liftingu można spotkać wersje z napędem na cztery koła AWD realizowany za pomocą sprzęgła Haldex.

Zobacz też: Używane Volvo S60: Prestiż i bezpieczeństwo

Używane  Volvo 850 / S70 / V70 (1991 – 1999) – słabe strony

Volvo 850 uchodzi za model bardzo trwały. Silniki są wytrzymałe i to bez względu na to czy są wolno-ssące czy doładowane. Do często występujących usterek można zaliczyć awarie wentylatora chłodnicy oraz usterki skrzyni biegów. Po przebiegu ok. 150 tysięcy kilometrów szwankować zaczynają synchronizatory. Skrzynie automatyczne mają podobną trwałość jak ręczne, jednak w ich przypadku duży wpływ na żywotność ma regularna wymiana oleju.  Największym problemem modelu jest przekładnia kierownicza. Dosyć szybko pojawiają się wycieki i luzy. Lepiej pod tym względem wyglądają wersje po liftingu.  Nienajlepiej spisuje się układ hamulcowy. Hamulce mają niską skuteczność i szybko ulegają zużyciu.

Ceny części:

  • Amortyzator przedni – od 280zł
  • Amortyzator tylny – od 170 zł
  • Wahacz przedni – od 420 zł
  • Tuleje wahacza tył (komplet) – od 250 zł
  • Tarcza hamulcowa przednia – od 200 zł
  • Tarcza hamulcowa tylna – od 140 zł
  • Klocki hamulcowe przednie – od 200 zł
  • Klocki hamulcowe tylne – od 70 zł
  • Wentylator chłodnicy (zamiennik) – ok. 300 zł

Zobacz też: ADAC wyróżnił Volvo

Używane  Volvo 850 / S70 / V70 (1991 – 1999) – podsumowanie

Volvo 850 jest rzadko spotykanym autem na rynku wtórnym. Ze względu na wysokie ceny nowych egzemplarzy nie zdobył popularności w naszym kraju. Właściciele niechętnie pozbywają się swoich aut, stąd niewielka podaż na polskim rynku. Auto jest trwałe, bezpieczne i tanie w zakupie. Podstawowe elementy eksploatacyjne nie są tanie, podobnie jak serwis. Jeśli ktoś ceni szwedzką prostotę wnętrza, użyteczność nadwozia i wysoki poziom bezpieczeństwa, to nie powinien się długo zastanawiać. Na rynku dominują modele z silnikami benzynowymi przerobione na zasilanie LPG. Jeśli tylko znajdziemy zadbany egzemplarz warto go kupić. Modele S70/V70 są lepiej wyposażone, ale ze względu na wiek znacznie droższe.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    24 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?

    Jak zostać kierowcą autobusu?

    Jak zostać kierowcą autobusu? Kierowca musi spełnić kilka warunków i potwierdzić swoje predyspozycje właściwym wpisem w prawie jazdy.

    Na wakacje samochodem po Europie. O czym pamiętać?

    Na wakacje samochodem po Europie? Pamiętaj o limitach prędkości, gęstszej sieci fotoradarów i zdecydowanie droższych mandatach.

    Kradzież katalizatora. Autocasco pokryje koszty?

    Kradzież katalizatora. Autocasco obejmuje takie przypadki? Wszystko zależy od oferty przygotowanej przez firmę. Na co uważać kupując AC?

    Toyota Yaris Cross: start produkcji crossovera we Francji

    Toyota Yaris Cross to nowy crossover japońskiej marki. Auto powstało z myślą o Europie i w Europie będzie produkowane. Co wiadomo o modelu?

    Czy odpowiednie znaki drogowe to krok do redukcji CO2?

    Rozszerzony katalog znaków drogowych ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów niskoemisyjnych? Nie, to nie jest projekt Szwajcarów, Holendrów, Niemców czy Szwedów, ale rodzima inicjatywa, która zagwarantuje elektromobilności stałe miejsce w krajowym prawie drogowym.