REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane Subaru Legacy IV: "oesowa" limuzyna

Legacy, przez wielu uważane za najpiękniejsze Subaru, to auto dla kierowcy z duszą sportowca. Jeśli cenimy osiągi skupmy się na wersji 3.0 24V o mocy 245KM.
Legacy, przez wielu uważane za najpiękniejsze Subaru, to auto dla kierowcy z duszą sportowca. Jeśli cenimy osiągi skupmy się na wersji 3.0 24V o mocy 245KM.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Subaru to nie tylko Impreza. Entuzjaści marki dobrze znają też model Legacy - wygodną limuzynę o sportowym zacięciu. Jak sprawuję się używane Subaru Legacy IV?

Subaru Legacy od początku swojego istnienia było modelem, który adresowany był do starszych entuzjastów marki, ceniących ją za wysokie walory trakcyjne i pewne prowadzenie. Stały napęd na wszystkie koła oraz silniki typu bokser, zapewniające niższe położenie środka ciężkości pojazdu, zapewniły autu uznanie i niepowtarzalny charakter. Czwarta generacja Legacy, przez wielu uznawana za najpiękniejszą wersje tego modelu, produkowana była w latach 2003-2009. W 2006 roku samochód został poddany modernizacji. Jego następca nie zyskał entuzjastycznych opinii (zwłaszcza pod względem stylistyki), dlatego wielu kierowców zamiast najnowszej wersji Legacy, poszukuje jej poprzednika.

REKLAMA

Nadwozie Subaru Legacy IV

Subaru Legacy IV występowało w dwóch wariantach nadwozia. Każde z nich wyróżnia się dynamiczną, a zarazem bardzo elegancką linią nadwozia. Sedan oferuje bagażnik o pojemności 433 l, natomiast kombi 459 l. Nadwozie jest nieźle zabezpieczone przed korozją, a ewentualnych ognisk rdzy należy szukać w okolicach nadkoli i tylnego zderzaka oraz na poszyciu pomiędzy tylnym kielichem a błotnikiem.

Wnętrze Subaru Legacy IV

Zewnętrzne wymiary Subaru Legacy IV sugerują, że oferuje ono wręcz przepastne wnętrze. Niestety po zajęciu miejsca w kabinie okazuje się, że to tylko złudzenie. Miejsca wystarczy dla czterech dorosłych osób. Pod względem wyposażenia Subaru trochę zaskakuje, zwłaszcza jeśli chcemy go porównywać do aut takich jak Honda Accord czy BMW serii 3. Z jednej strony wiele egzemplarzy posiada dwustrefową klimatyzację, nawigację GPS, panoramiczny dach czy 6 poduszek powietrznych, a z drugiej strony, zaskakuje archaiczny komputer pokładowy (brak min. wewnętrznej temperatury, informacji o kolejnym przeglądzie, teoretycznego zasięgu), nieharmonijnie pracująca klimatyzacja (albo za intensywnie albo zbyt delikatnie) czy brak obsługi technologii Bluetooth do łączności z telefonem komórkowym. Należy też zdawać sobie sprawę, że we wnętrzu Legacy jest znacznie głośniej niż sugerowałaby na to cena czy segment auta. Przeszkadza przede wszystkim wyraźnie słyszalny szum powietrza, pojawiający się już przy prędkości ok. 140km/h (wina m.in. drzwi bez ramek okiennych). Także standardowe fotele nie wszystkim przypadną do gustu pod względem komfortu. Podobać się może za to projekt deski rozdzielczej i czytelne jej rozplanowanie. Materiały do jej wykończenia są niezłej jakości, ale lakier użyty do jej malowania ma tendencję do ścierania się.

Silniki Subaru Legacy IV

Wszystkie silniki benzynowe zastosowane w Subaru Legacy IV to konstrukcje typu bokser, w których tłoki poruszają się przeciwsobnie. Najmniejszy silnik ma pojemność 2-litrów i występuje w trzech wariantach mocy: 136KM, 165KM i 150KM. Wszystkie mogły posiadać reduktor (przełożenie 1.4). Silnik 2-litrowy występował w trzech wariantach mocy:

- 2.0 SOHC 16V 136KM występuje w autach z lat 2003-2005,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- 2.0 DOHC 16V 165KM ze zmiennymi fazami rozrządu AVCS oferowany był pomiędzy 2005-2008 rokiem;

- 2.0 DOHC 16V 150KM także ze zmiennymi fazami rozrządu AVCS to „zduszona” wersja poprzedniego silnika o mocy 165KM, produkowana pomiędzy 2008-2009 rokiem.

REKLAMA

Najciekawiej prezentuje się wersja o mocy 165KM, bowiem moment obrotowy w tym silniku dostępny jest już od 3200 obr./min. przez co jest zdecydowanie bardziej elastyczny od pozostałych odmian. Silnik ten cierpi czasem na problemy z rozwijaniem mocy w przedziale 2-3 tys. obr./min. Pomaga wgranie nowego oprogramowania komputera sterującego jego pracą. Osoby zainteresowane eksploatacją auta przy wykorzystaniu LPG, powinien zainteresować silnik 136-konny, w którym łatwiej jest regulowany luz zaworowy (za pomocą tzw. śrubek).

Oprócz 2-litrowego silnika, dostępna była też jednostka 2.5 SOHC 16V 165KM produkowana w latach 2003-2005 oraz jej zmodernizowana wersja o mocy 173KM, wyposażona w zmienne fazy rozrządu, dostępna od 2008 roku. Silnik ten ma problem z przegrzewaniem się, dlatego trzeba pamiętać o kontrolowaniu jego temperatury ora poziomu oleju przy bardzo dynamicznej jeździe.

Na szczycie gamy silników benzynowych stosowanych w Subaru stoi jednostka 3.0 DOHC 24V 245KM, która jako jedyna współpracowała z 6-przełożeniową, ręczną skrzynią biegów. Zapewnia ona autu świetne osiągi (0-100km/h w 6,9 sekundy, V-Max 243km/h), ale spala średnio 15 litrów benzyny na 100km.

Wszystkie silniki benzynowe są stosunkowo paliwożerne, co spowodowane jest m.in. przekazywaniem mocy poprzez stały napęd na cztery koła. Silniki nie przysparzają wielu problemów, ale montaż instalacji LPG jest w nich utrudniony (poza silnikiem 2.0 SOHC). Silnik 2.0 SOHC 136KM posiada koło dwumasowe, które można jednak wymienić na jednomasowe.

Diesel

REKLAMA

Subaru jako pierwsza marka na świecie wprowadziła w 2008 roku do sprzedaży auto osobowe z silnikiem diesla typu bokser – 2.0 DOHC 16V 150KM. Silnik ten, wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek i wtrysk common rail drugiej generacji,  stał największą kością niezgody wśród entuzjastów marki, bowiem jedni bardzo go chwalą, drudzy wręcz przeklinają. Nie da się jednak zaprzeczyć, że Legacy z tą jednostką napędową cierpi na kosztowny problem, jakim jest nietrwałe sprzęgło i koło dwumasowe. Zdarz się, że auto pokonuje dystans 40 tys. km po czym okazuje się, że należy wymienić oba wspomniane elementy. Na pewno nie pomaga w tym praca samego sprzęgła, które pracuje ciężko i z wyraźnym oporem. Co ciekawe diesel jest znacznie cichszy niż 2-litrowy silnik benzynowy.

Bolączką Subaru Legacy z silnikiem 2.0D jest nietrwałe koło dwumasowe i sprzęgło. Wymiana obu podzespołów  jest kosztowna, a komfort jazdy jest wyraźnie niższy niż w odmianach benzynowych (tzw. twarde sprzęgło). Istnieje możliwość usunięcia koła dwumasowego i wstawienie "jednomasówki".

LPG w Subaru Legacy IV

Silniki Subaru wbrew obiegowej opinii nieźle współpracują z instalacją LPG. Ważne aby ta, była co najmniej IV-generacji. Najmniej opłacalny wydaję się montaż instalacji LPG w odmianie 3.0 H6 245KM, bowiem jej serwis jest bardzo kosztowny. Więcej informacji na temat zasilania gazem LPG silników w Subaru Legacy IV przeczytacie tutaj.

Zawieszenie Subaru Legacy IV

Legacy to nie Impreza, dlatego oferuje wyższy komfort podróży i lepiej wybiera nierówności na drodze. Mankamentem Legacy są przednie tuleje wahaczy, które szybko zużywają się na polskich drogach. Poza tym, tylne sprężyny są stosunkowo miękkie, przez co pojazd wyraźnie się obniża, gdy obciążymy go dodatkowym ładunkiem. Świetnie zestrojone zawieszenie w połączeniu ze stałym napędem na cztery koła, pozwala na bardzo dynamiczną i szybką jazdę w zakrętach, bez obawy o nagłą utratę przyczepności. Nawet na mokrej jezdni pojazd pozwala się kontrolować i w sposób przewidywalny reaguje na ewentualne kontry z naszej strony.

Ceny części zamiennych do Subaru Legacy IV

Problemem może okazać się dostęp do wybranych części zamiennych. Słabo rozwinięta sieć serwisowa powoduje, że na niektóre podzespoły często trzeba czekać nawet kilkanaście dni. Zamienniki są tanie, ale skupiają się tylko wokół najpopularniejszych elementów auta.

Zamienniki:

- amortyzator przód/tył:  478zł/407zł

- sprzęgło kompletne: 1400zł

- tarcze hamulcowe przód/tył: 350zł/280zł

- termostat 60zł

Części zawieszenia w postaci tulei wahaczy są trudno dostępne jako zamienniki. Podobnie jest z innymi podzespołami. Większość części dostępnych jest tylko ASO.

Podsumowanie

Subaru Legacy IV-generacji to auto nietuzinkowe. Jego niesztampowy charakter nie wynika jednak z faktu zastosowania w nim nowatorskich gadżetów elektronicznych czy systemów bezpieczeństwa. Jest kwintesencją tego co w marce Subaru od lat jest najlepsze – pewne prowadzenie nawet na śliskiej nawierzchni, solidność konstrukcji, świetne osiągi i piękne brzmienie silników typu bokser. Legacy oferuje ponad to wszystko wygodne warunki do podróżowania dla czterech osób, bogate wyposażenie i bardzo małą utratę wartości, potwierdzającą wysoką jakość auta. Samochód ten nie jest jednak tani w utrzymaniu, bowiem rynek części zamiennych jest ograniczony, a większość podzespołów jest póki co dostępna tylko w Autoryzowanych Stacjach Obsługi Subaru. Poza tym, kierowcy użytkujący do tej pory auta takich marek jak BMW czy Audi powinni przejechać się Subaru przed jego zakupem, bo oprócz ceny, auta tych marek wyraźnie różnią się charakterem od japońskiej limuzyny.

Konkurenci:

- Alfa Romeo 159

- BMW serii 3

- Honda Accord

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA