Kategorie

Używana Mazda 6 GG/GY: niezawodna elegancja

Kamil Fraszkiewicz
W najmocniejszej wersji MPS (na fot.) Mazda przyspiesza 0-100km/h w 6,6 sekundy!
newspress.co.uk
Osoby poszukujące niezawodnego auta najczęściej skupiają swą uwagę na japońskich markach. Mazda od lat stawiana jest za wzór pod względem bezusterkowości, a potwierdzeniem tego jest niesłabnące zainteresowanie jej modelami na rynku aut używanych. Czy Mazda 6, która powstała w okresie kooperacji japońskiego koncernu z firmą Ford, nadal jest tak dobra jak jej poprzednicy?

Mazda 6, w Japonii znana jako Atenza, zadebiutowała na rynku w 2002 roku. Poza cenioną marką, jej największym atutem była dynamiczna linia nadwozia, dotąd raczej niespotykana u jej poprzedników. Niewątpliwą  zaletą Mazdy 6 były także trzy wersje nadwoziowe oraz bogata paleta silników, uzupełniona w 2005 roku przez jednostkę napędową 2.3 DISI Turbo 260KM w wersji MPS. W czerwcu tego samego roku japońskie auto, produkowane w Hiroszimie i Hofu, zostało poddane modernizacji. Kosmetyczne zmiany objęły zarówno nadwozie auta jak i jego wnętrze. W 2007 roku pojawiła się druga generacja Mazdy 6.

Nadwozie Mazdy 6

Osoby zainteresowane Mazdą 6 mogą wybrać jedną z trzech wersji nadwoziowych. Sedan (ozn.GG) oprócz eleganckiej stylistyki oferuje duży bagażnik o pojemności 500 litrów. Nieco mniejszy, bo 492-litrowy jest w odmianie liftback, a największym kufrem dysponuje kombi (GY) – 505 litrów. W testach zderzeniowych Euro NCAP auto uzyskało 4 gwiazdki na 5 możliwych. Pod względem zabezpieczenia antykorozyjnego Mazda wypada nie najlepiej. Ogniska rdzy pojawiają się głównie na podwoziu auta, nadkolach i krawędziach drzwi. Po modernizacji auta, zabezpieczenie antykorozyjne uległo zdecydowanej poprawie.

Wnętrze Mazdy 6

Wnętrze Mazdy 6 prezentuje się wyjątkowo dobrze zwłaszcza na zdjęciach. Po zajęciu miejsca za jej kierownicą, trochę ono rozczarowuje, zwłaszcza pod względem użytych do jego wykończenia materiałów. Imitacje aluminium na konsoli środkowej są wykonane z taniego plastiku. Natomiast wysoko należy ocenić sam projekt deski rozdzielczej, która jest ergonomiczna i wykonana z polotem. W 2005 roku znaczącej poprawie uległy materiały, z której ją wykonano, a niektóre jej elementy zostały przeprojektowane.

Zobacz też: Używany Saab 9-3 YS3F: szybkość bezpieczna

Warto sprawdzić w jakim stanie jest system audio w danym aucie. Zdarzają się problemy z jego wyświetlaczem, odtwarzaniem płyt CD czy ich zablokowaniem w czytniku. Poza tym, na rynku występują egzemplarze, wyposażone tylko w radio!

Wyposażenie Mazdy 6

Przed modernizacją Mazdy 6, na polskim rynku dostępne były cztery jej wersje wyposażeniowe: Comfort, Exclusive, Top i  Dynamic. Już w podstawowej odmianie Comfort dostępne były przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne, automatyczna klimatyzacja jednostrefowa, system kontroli trakcji czy ABS. W związku z tym, że wiele egzemplarzy pochodzi z rynków zagranicznych, nie ma problemu z odnalezieniem egzemplarzy z systemem audio marki Bose, nawigacją GPS czy ksenonowymi reflektorami.

Silniki Mazdy 6

Benzynowe

Reklama

Silniki stosowane w Mazdzie to jednostki, z których część jest owocem współpracy z firmą Ford. Najmniej problemowe są silniki benzynowe, wyposażone w bezobsługowy łańcuch rozrządu.  Podstawowa jednostka ma pojemność 1,8-litra, dwa wałki rozrządu i moc 120KM. Zapewnia ona przyzwoite osiągi i nie jest nadmiernie paliwożerna (0-100km/h w 10,7 sekundy;  spalanie 8,3l/100km). Większy, dwulitrowy silnik występuje w dwóch wariantach mocy: 141 KM i 147KM (dostępny od 2005 roku). Silnik zapewnia trochę lepsze osiągi od wersji 1.8 ale nie jest to duża różnica. Poza tym wielu użytkowników skarży się na wysoką hałaśliwość tego silnika, zwłaszcza przy jego wyższych obrotach, które są niezbędne jeśli zależy nam na dynamice. Osoby ceniące osiągi powinny zwrócić uwagę albo na egzemplarze pochodzące z rynku amerykańskiego, wyposażone w zmodernizowany silnik Forda 3.0 V6 220KM(223KM) albo zainteresować się sportową odmianą MPS. Dzięki wysokiej mocy (260KM) przekazywanej na wszystkie cztery koła, pozwala ona na sprint 0-100km/h w czasie 6,6 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 240km/h.

Jednostki benzynowe nie cierpią na poważne awarie. Są właściwie bezusterkowe. Jedynie jednostka 2.3 DISI 260KM miała problem z awaryjnym wariatorem, odpowiedzialnym za zmiany faz rozrządu.

Zobacz też: Używany Lancer VII CS0 (2000-2008): w cieniu rajdowej legendy

Wysokoprężne

W celu ograniczenia kosztów eksploatacji, wielu kierowców kieruje swe kroki w stronę silników wysokoprężnych. W przypadku Mazdy 6 potwierdza się opinia, że nowoczesne, wysilone diesle mogą wpędzić właściciela w auta w naprawdę duże tarapaty finansowe. Gama silnikowa Mazdy 6 obejmuje tylko jedną jednostkę napędowa, zasilaną olejem napędowym i wyposażoną we wtrysk typu common rail - 2.0 MZR-CD. Dostępna jest ona w czterech wariantach mocy. Do 2005 roku zarówno odmiana o mocy 121KM jak i mocniejsza 136-konna, nie posiadały filtru cząstek stałych. Po modernizacji był on już na wyposażeniu standardowym zarówno silnika 2.0 121KM, jak i 2.0 143KM. Silnik ten boryka się z kilkoma charakterystycznymi problemami. Największy dotyczy zapychającego się sitka pompy oleju, co w rezultacie może doprowadzić do zatarcia się silnika. Więcej na temat awarii z jakimi borykają się właściciele Mazd z tą jednostką napędową, przeczytacie w osobnym artykule.

Silnik 2.0 MZR-CD (CiTD) to silnik o przeciętnej renomie. Niedopilnowanie pewnych czynności serwisowych może zakończyć się nawet zatarciem silnika.

Zawieszenie Mazdy 6

Polskie drogi potrafią w krótkim czasie zweryfikować możliwości zawieszenia, zastosowanego w Mazdzie 6. Łączniki stabilizatora przechyłów ulegają szybkiemu zużyciu, ale na rynku dostępne są ich zamienniki, oferujące nawet lepszą jakość niż oryginalne części. Wysoka precyzja jazdy i przyzwoity komfort jaki zapewnia układ wielowahaczowy tylnej osi, okupiony jest wyższymi kosztami eksploatacji. Wymiana tylnych wahaczy pochłonie ok. 1000zł w ASO. Na forum posiadaczy Mazd znaleźć można ciekawe porady o udanych próbach instalowania wahaczy od aut innych marek (m.in. Mercedesa i Kii).

Ceny wybranych części do Mazdy 6 1.8 16V sedan

- alternator – 700zł

- amortyzator  przód/tył – 272/313zł

- zestaw sprzęgła –  800zł

- termostat – 95zł

- cewka zapłonowa – 575zł

Zobacz też: Używany Mitsubishi Colt VI: ze wszech miar solidny

Podsumowanie

Mazda 6 za sprawą dynamicznej linii nadwozia i świetnej opinii na rynku, cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród osób poszukujących solidnego auta dla rodziny. Dla osób ceniących przede wszystkim bezawaryjność, polecamy przede wszystkim silniki benzynowe 1.8 i 2.0, które nie mają słabych punktów. Amatorzy diesla powinni dokładnie sprawdzić stan silnika 2.0 MZR-CD (CiTD), aby ich przygoda z Mazdą nie zakończyła się rozczarowaniem. Warte polecenia są egzemplarze po liftingu, bowiem problem rdzy został w nich wyraźnie zmnimalizowany. Poza tym, lepiej wykończono wnętrze pojazdu, poprawiono wyposażenie, a niektóre silniki zostały wzmocnione.

Mazda 6 tył
newspress.co.uk
Wnętrze Mazdy 6 wygląda imponująco, zwłaszcza na fotografiach. Wiele egzemplarzy jest bogato wyposażonych, choć zdarzają się modele pozbawione czytnika płyt CD.
Mazda
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    14 cze 2021
    Zakres dat:

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.

    Samochody wpływają na środowisko? Zdaniem Polaków... nie!

    Samochody wpływają na środowisko? Aż 46 proc. Polaków uważa, że auta nie powodują żadnej szkody, a 21 proc. nie ma zdania.

    Jak dostać się do grupy Speed?

    Jak dostać się do grupy Speed? To pytanie nurtuje kierowców. Odpowiedź? Stanowiska w tej formacji nie wypełnia się raczej z konkursu...

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym: na czym polega i w jaki sposób jest karane? Dziś wyjaśnimy to pojęcie z prawnego punktu widzenia.

    Wbicie haka w dowód. Na czym polega?

    Wbicie haka w dowód - czyli dziś opowiemy o tym jak zalegalizować montaż haka przed wakacyjnym wyjazdem. Zapomnisz o tym? Możesz mieć problem!

    e-TOLL: rejestracja przy pomocy mObywatel

    e-TOLL: rejestracja do systemu jest skomplikowana? W żadnym razie! Teraz rejestrację można autoryzować nawet mObywatelem.

    Test: Nissan Leaf 62 kWh: 217-konny elektryk z dużym zasięgiem

    Nissan Leaf 62 kWh pojawił się przed naszą redakcją. Pierwsze wrażenie? Wydaje się taki zwykły jak na elektryka. Czy to dobrze? Naszym zdaniem...

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej?

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej? To pytanie, które dość często przewija się po nowelizacji przepisów. Jaka jest odpowiedź?

    Zakaz używania telefonu na pasach

    Zakaz używania telefonu na pasach zacznie obowiązywać od 1 czerwca 2021 roku. Co oznacza dla pieszych? Chociażby mandat za komórkę.

    Dodatki do OC. Które warto wybrać?

    Dodatki do OC to nie zawsze sposób na powiększenie kwoty składki. Czasami to metoda na wybór ciekawej polisy, która może realnie pomóc kierowcy.

    Telefon na pasach. Odszkodowanie będzie mniejsze?

    Telefon na pasach a odszkodowanie. Czyli dziś opowiemy o tym, co nowe przepisy obowiązujące od 1 czerwca 2021 roku mogą oznaczać dla pieszych.

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen trafi do sprzedaży w roku 2021. Kompaktowy furgon dostawczy będzie zasilany ogniwem paliwowym.

    Test: Audi Q5 Sportback. SUV na sportowo? Pierwsza jazda.

    Audi Q5 Sportback oficjalnie pojawiło się w Polsce. Jakie są nasze pierwsze wrażenie z jazdy? To prawie zwykłe Q5. A prawie robi wielką różnicę!

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem. Co warto wiedzieć?

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem to coraz częściej stosowana forma rozliczenia szkody. Co warto wiedzieć o niej i co tak właściwie oznacza?