Kategorie

Używany Saab 9-3 YS3F: szybkość bezpieczna

Kamil Fraszkiewicz
Szybki i bezpieczny samochód za relatywnie nieduże pieniądze-Saab 9-3 II-generacji.
newspress.co.uk
Druga generacja Saaba 9-3 to auto wyróżniające się na tle konkurentów bardzo wysokim stopniem bezpieczeństwa, świetnym wyposażeniem, mocnymi silnikami z turbodoładowaniem i korzystną ceną na rynku wtórnym. Czy warto się nim zainteresować?

Saab 9-3 YS3F drugiej generacji zadebiutował w 2002 roku. Technicznie jest on silnie powiązany z Oplem Vectrą C. Poza tym wspólna kooperacja firm GM oraz Fiata zaowocowała wymianą technologii pomiędzy oboma koncernami, przez co Saab zyskał bardzo udane i cieszące się dobrą opinią wysokoprężne silniki Fiata z serii JTD. W 2007 roku auto przeszło modernizację zyskując m.in. atrakcyjniejszy wygląd oraz nowe jednostki napędowe. Produkcję zakończono w 2012 roku.

Nadwozie

Reklama

Saab 9-3 jest przedstawicielem aut należących do klasy średniej wyższej. Szwedzki koncern, znany od lat z wyjątkowej dbałości o wysoki poziom bezpieczeństwa jaki oferują jego auta, także i w tym przypadku nie zrobił wyjątku. W testach zderzeniowych przeprowadzonych przez niezależną organizację ds. oceny bezpieczeństwa pojazdów Euro NCAP, Saab 9-3 uzyskał maksymalną notę 5 gwiazdek. Szwedzka limuzyna została także nagrodzona za najlepsze wyniki w testach zderzeniowych przez amerykański Instytut Bezpieczeństwa Drogowego. Saab 9-3 występował w trzech wersjach nadwoziowych: sedan(tzw. Sport Sedan), kombi(od 2005 roku) oraz kabriolet. Wszystkie cenione są za wzorowe zabezpieczenie przed rdzą.

W przypadku kabrioletu wyprodukowanego pomiędzy 2008-2009 rokiem należy sprawdzić, czy dany egzemplarz został objęty akcją serwisową. Saab na gwarancji wymieniał bowiem wadliwy moduł sterujący dachem.

Wnętrze

Pod względem przestronności kabiny, Saab 9-3 nie należy do rekordzistów w swojej klasie, ale oferuje wystarczająco dużo miejsca dla czterech dorosłych osób. Podobnie można powiedzieć o bagażnikach jakimi dysponują poszczególne odmiany nadwoziowe. Sedan ma kufer o pojemności 461 l, kombi 477 l (1331l  po złożeniu oparć tylnej kanapy), kabriolet 352 l (235 l przy złożonych dachu). Wyposażenie Saaba 9-3 jest bogate i bez większych problemów odnajdziemy wersje z automatyczną klimatyzacją, dwukolorowym kokpitem, skórzaną tapicerką, nawigacją satelitarną czy telefonem. Czytnik karty SIM, niezbędnej do wykonywania połączeń telefonicznych, umiejscowiony jest w bagażniku pod tylną półką. Mankamentem Saaba są kiepskiej jakości plastiki użyte do wykończenia wnętrza, co dziwi zważywszy na klasę auta oraz jego cenę. Nawet w Oplu Vectrze zarówno spasowanie poszczególnych elementów deski rozdzielczej jak i jakość użytych materiałów do jej budowy jest wyraźnie lepsza. W rezultacie kierownica w Saabie 9-3 szybko się ściera, a kokpit niejednokrotnie nosi ślady zarysowań. W 2006 roku pojawiła się nowa deska rozdzielcza, ale problemy nie ustąpiły.

Zobacz też: Używana Alfa Romeo 159: najtrwalsza ze wszystkich Alf

Zawieszenie/ Układ kierowniczy

Reklama

Jednym z kluczowych mankamentów Saaba 9-3 II-generacji jest jego zawieszenie. Odznacza się ono wyjątkowo niską trwałością i głośną pracą. Użytkownicy najbardziej skarżą się na szybkie zużycie gum stabilizatora, końcówek kierowniczych (nawet po 10tys.km), wahaczy i amortyzatorów. Użytkownicy Saabów próbują radzić sobie z tym wymieniając gumowe elementy zawieszenia na ich poliuretanowe odpowiedniki. Częstą usterką jaka występuje w Saabie to szybkie zużycie maglownicy. Koszt nowej to ok. 1400 zł.

Trwałość zawieszenia w Saabie 9-3 ocenia się na 30 - 50 tys. km w zależności od rodzaju dróg, po których porusza się dany pojazd. Częstym powodem stuków w zawieszeniu w Saabie jest zużycie amortyzatorów Sachsa, które zazwyczaj nie jest dostrzegalne np. w trakcie badania technicznego (zużyty goleń amortyzatora).

Silnik

Jednostki benzynowe

W chwili debiutu modelu 9-3 YS3F Saab oferował do niego  pięć odmian silnikowych. Wszystkie posiadały charakterystyczną cechę dla szwedzkiego producenta czyli turbodoładowanie. Trzon oferty jednostek benzynowych stanowił silnik  o pojemności 2-litrów, opracowany przez General Motors. Saab opracował do niego system turbodoładowania. Podstawowa jego wersja oznaczona jako 1.8t osiąga moc 150 KM (tzw. soft turbo), jest elastyczny i zapewnia autu dobre osiągi.

Dla osób, które potrzebują większej dynamiki producent oferował dwie mocniejsze wersje dwulitrowego silnika:

  • 2.0t generujący moc 175 KM;
  • 2.0T, który dzięki turbosprężarce generującej większe ciśnienie dysponował mocą  210 KM.

Mocniejsza odmiana mogła być wyposażona w napęd wszystkich kół, realizowany przez sprzęgło wiskotyczne(XWD). W 2004 roku do gamy silnikowej dołączył silnik 1.8 122 KM (jako jedyny ma pasek, a nie łańcuch rozrządu). Rok później wprowadzono dwie iście sportowe jednostki, nadające Saabowi 9-3 rewelacyjne osiągi: 2.0 Turbo Perfomance o mocy 252 KM oraz sześciocylindrowy, turbodoładowany silnik Holdena 2.8 (znany też z Opla Vetrcy C) o mocy 230 KM. Jego moc sukcesywnie wzrastała (do 250 KM, 256 KM, 276 KM), a najmocniejsza jego odmiana występująca w Saabie9-3 Aero i Turbo X dysponowała mocą 280 KM. Co ciekawe, od 2007 roku występowały także wersje 1.8t i 2.0t sygnowane nazwą BioPower, mogące być zasilana benzyną, albo mieszanką składającą się z min. 15% benzyny i 85% alkoholu (paliwo to oznacza się jako E85). Co istotne, gdy siniki wykorzystują do pracy paliwo E85, dysponują mocą większą o ok.15 KM w stosunku do konwencjonalnego zasilania benzyną.

Zobacz też: Używany Mercedes-Benz A-klasa W168: mało komfortowy i trudny w naprawie

Diesel

Na początku sprzedaży oferta jednostek wysokoprężnych była zawężona do jednej wersji 2.2 TiD 125 KM (stosowanej także przez Opla). W 2004 roku Saab wycofał z oferty silnik 2.2 TiD (problem pękającej głowicy), zastępując go świetnie ocenianym silnikiem Fiata 1.9 JTD o mocy 120KM lub 150KM. Mankamentem mocniejszej wersji są awaryjne klapy wirowe, odpowiedzialne za regulowanie długości kolektora dolotowego(tutaj więcej informacji). Problem dotyczy modeli wyprodukowanych do 2007 roku. Poza tym częstą usterką w tej wersji jest kiepskiej jakości alternator, który można jednak zregenerować.

Silnik 2.2 TiD nie ma filtra cząstek stałych. W silnikach Fiata 1,9 JTD o tym czy auto jest w niego wyposażone dowiemy się z tabliczki znamionowej z numerem VIN. Po prawej jej stronie jest kwadrat, w środku którego są liczby, określające normy spalin. Jeśli ich wartość jest mniejsza od 1 np. 0,51 to auto posiada DPF. Wyższe parametry np. 1,2 czy 1,3 oznaczają, że auto nie jest wyposażone w filtr cząstek stałych.

Wraz z modernizacją samochodu przeprowadzoną w 2007 roku Saab wprowadził do gamy silników diesla, podwójnie doładowany silnik 1.9TTiD w trzech wariantach mocy:130 KM, 160 KM i 180 KM. Wersja 130-konna, za sprawą dwóch turbosprężarek okazuje się bardziej elastyczna od wersji 1.9JTD 150KM. Wszystkie silniki diesla stosowane w Saabie dobrze znoszą chiptuning i potrafią wygenerować sporą moc.

Zobacz też: Używany Opel Omega B: luksus za rozsądne pieniądze

Saab 9-3 a LPG

Dynamiczne silniki benzynowe stosowane w Saabie 9-3 zapewniając bardzo dobre osiągi, ocierające się w przypadku kilku wersji o miano wręcz sportowych. Wysoka dynamika auta ma swoje odzwierciedlenie w równie wysokim zużyciu paliwa. Aby ograniczyć koszty eksploatacji, coraz więcej osób zakłada do 9-3 YS3F instalacje LPG i czyni to z powodzeniem. Kluczem do sukcesu jest wybór wysokiej klasy instalacji gazowej z sekwencyjnym wtryskiem gazu (IV generacja). Jeśli warsztat ma odpowiednio wykwalifikowaną kadrę, auto powinno jeździć praktycznie tak samo dobrze na gazie jak na benzynie.

Ceny wybranych części (zamienniki)

- przedni wahacz tzw. „banan” – 800zł

- napinacz łańcucha rozrządu – 450zł

- alternator – 900zł

- maglownica – 1400zł

- amortyzator Sachs – 700zł

- termostat – 60zł

Zobacz też: Mercedes-Benz klasy C W204: luksus kosztuje

Podsumowanie

Saab 9-3 II-generacji to samochód bardzo specyficzny. Z jednej strony jest przedstawicielem klasy premium, przez co oferuje bogate wyposażenie, bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa oraz mocne i raczej mało problemowe silniki (zarówno benzynowe jak i diesla). Z drugiej strony zaskakują niskiej jakości materiały użyte we wnętrzu i głośna praca zawieszenia. Ceny części używanych są bardzo zróżnicowane, a wiele podzespołów jest wspólnych z tymi z Opla Vectry C. Z tego powodu można przyjąć, że Saab 9-3 YS3F powinien być naprawdę dobrą propozycją dla osób poszukujących reprezentacyjnego auta za rozsądne pieniądze, które bezpiecznie i szybko dowiezie ich w wybrane miejsce.

Konkurenci:

- Alfa Romeo 159

- BMW serii 3

- Audi A4

Saab 9-3 tył
newspress.co.uk
Saab 9-3
newspress.co.uk
Saab 9-3 tył przed liftingiem.
newspress.co.uk
Saab 9-3 przed liftingiem bok.
newspress.co.uk
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    18 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.

    Samochody wpływają na środowisko? Zdaniem Polaków... nie!

    Samochody wpływają na środowisko? Aż 46 proc. Polaków uważa, że auta nie powodują żadnej szkody, a 21 proc. nie ma zdania.