REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Konstrukcja Mazdy 2 opiera się w na Fordzie Fusionie. Wiele podzespołów jest wymiennych między tymi atami.
Konstrukcja Mazdy 2 opiera się w na Fordzie Fusionie. Wiele podzespołów jest wymiennych między tymi atami.
Mazda

REKLAMA

REKLAMA

W chwili swojego debiutu Mazda 2 nie cieszyła się wielkim zainteresowaniem ze strony klientów. Na rynku aut używanych może być jednak ciekawą propozycją dla osób poszukujących przestronnego auta, które ma im służyć głównie w mieście.

Japoński koncern Mazda przyzwyczaił swoich klientów, że produkowane przez niego auta należą do ścisłej czołówki pod względem bezawaryjności.  Ich solidność była nieodłącznie wiązana z miejscem ich produkcji czyli Japonią. W pewnym momencie w celu obniżenia kosztów produkcji, Mazda zdecydowała się połączyć swoje siły z Fordem, a jednym z pierwszych owoców ich współpracy była Mazda 2. Auto produkowane było od 2002 do 2007 roku w hiszpańskiej fabryce Forda w Almussafes w Walencji. Jest to konstrukcja bliźniacza w stosunku do Forda Fusiona. Z amerykańskiego brata Mazda przejęła m.in. płytę podłogową, zawieszenie i silniki. Czy warto więc zapłacić więcej za japońskiego Fusiona?

REKLAMA

Nadwozie

Pod względem stylistyki auto prezentuje nieco odmienny charakter w stosunku do Fusiona. Karoseria auta, mimo że wyższa i krótsza od Forda, jest bogatsza w opływowe linie i kształty, co wyraźnie wpływa na bardziej dynamiczny charakter auta. To co łączy oba modele to oprócz bezpiecznej konstrukcji nadwozia, ocenionej na 4 gwiazdki w testach zderzeniowych Euro NCAP, drobne problemy z rdzą, której ogniska pojawiają się na tylnych nadkolach,klapie bagażnika i dolnych rantach drzwi.

Zobacz też: Używany Opel Agila: miejskie wozidełko

Wnętrze

Z zewnątrz Mazda wydaje się obszerna, jednak tak naprawdę jest to auto miejskie. Miejsca w kabinie wystarczy dla maksymalnie czterech osób. Bagażnik jest mały, raptem 270litrów (w Fusionie 337l). Można go powiększyć poprzez złożenie oparć tylnej kanapy , ale powstaje wtedy wyraźny próg. Lepiej prezentuje się za to kokpit Mazdy, który jest czytelny oraz wykończony w dwubarwnej kolorystyce. Również wyposażenie auta jest dobre, dlatego nie powinno być problemu ze znalezieniem auta z klimatyzacją manualną, elektrycznym sterowaniem szyb i lusterek czy czterema poduszkami powietrznymi.

Silnik i skrzynia biegów

To co wyraźnie łączy Mazdę 2 i Forda Fusiona to zastosowane w nich silniki. Japoński micro-van występował na rynku z trzema benzynowymi jednostkami Forda: 1.25 16V 75KM Zetec-S, 1.4 16V 80KM Duratec i 1.6 16V 100KM Duratec. Najsłabsza jednostka, przy projektowaniu której swój wkład mieli m.in. inżynierowie Yamahy, zapewnia Mazdzie przyzwoite osiągi (0-100km/h w 15,1 sekundy, V-Max 163km/h) i kierowany jest do kierowców jeżdżących przeważnie w mieście. Silnik 1.4 16V jest tak naprawdę niewiele mocniejszy i raczej nie ma sensu na siłę poszukiwać tej wersji. Jeśli podróżujemy autem poza obszarem zabudowanym i zależy nam na dobrych osiągach powinniśmy skupić się na wersji 1.6 16V 100KM, znanej chociażby z Forda Focusa. Silnik ten oprócz większej mocy, ma przede wszystkim większy moment obrotowy (146Nm przy 4000obr./min), co zapewnia lepsze przyspieszenie przy większych prędkościach. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Typowe usterki w silnikach benzynowych:

  • awaryjne pompy paliwa;
  • usterki alternatorów, rzadziej rozruszników;
  • usterkowe pompy wody;
  • szybkie zużycie cewki i przewodów wysokiego napięcia.

Amatorzy silników diesla mają do wyboru tyko jedną opcję do wyboru- silnik 1.4 MZ-CD o mocy 68KM. Wyposażony jest we wtrysk typu common rail oraz turbosprężarkę i podobnie jak jednostki benzynowe, tak i on pochodzi od Forda. Katalogowe dane opisują jego dynamikę na równi z wersją 1.25 16V, ale w praktyce silnik wysokoprężny jest znacznie bardziej dynamiczny, zwłaszcza podczas wyprzedzania.

Zobacz też: Używany Mercedes-Benz A-klasa W168: mało komfortowy i trudny w naprawie

Typowe usterki z jakimi trzeba się liczyć przy eksploatacji Mazdy 2 1.4 MZ-CD to :

  • nieszczelność wtryskiwaczy spowodowana zużytymi podkładkami pod wtryskiwaczami;
  • awarie koła pasowego paska klinowego;
  • problemy z wybieraniem przełożeń w ręcznej skrzyni biegów;
  • szybki zużycie sprzęgła i koła dwumasowego;
  • częste przypadki uszkodzeń czujnika temperatury cieczy.

Skrzynie biegów to w większości ręczne przekładnie o pięciu przełożeniach. Skrzynia automatyczna (a właściwie zautomatyzowana), pięciobiegowa dostępna była w opcji dla obu silników o pojemności 1,4 litra. W silniku wysokoprężnym częstym mankament jest kiepska praca ręcznej skrzyni biegów, objawiająca się wyraźnym zgrzytaniem przy próbie wybrania biegu.

Zawieszenie

Mimo zapożyczenia zawieszenia z Fusiona, Mazda 2 jest znacznie bardziej komfortowa niż Ford, co lepiej pasuje do jej miejskiego charakteru.  Zaletą układu jezdnego jest możliwość jego taniej naprawy, bowiem np. sworznie nie są integralnie połączone z przednimi wahaczami, dzięki czemu można je wymieniać indywidualnie. Problemem jaki zgłaszają powszechnie użytkownicy zarówno Fusiona jak Mazdy, są słabej jakości tylne amortyzatory. Przeciętnie wytrzymują zaledwie 60 tys. km (dla porównania w Hondzie Civic VI są bezawaryjne przez ok.150tys.km). Często też awarii ulegają gumowe odboje amortyzatorów.

Awaryjność

Tak naprawdę jakość Mazdy 2 jest minimalnie wyższa niż jej brata Fusiona, ale nie rekompensuje to wyższej ceny zakupu. Oba auta zajmują czołowe lokaty w rankingach bezawaryjności (TUV 2011: Mazda 6.miejsce w kategorii aut 4-5 lat, Fusion 8.miejsce). Praktycznie większość problemów jest znana posiadaczom obu tych aut.

Zobacz też: Używany Nissan Micra III: pasuje do szpilek

Ceny wybranych części zamiennych do Mazdy 2 1.25 16V 75KM:

  • amortyzator przód/tył: 400zł/360zł;
  • zestaw sprzęgła(tarcza+docisk): od 500zł;
  • cewka zapłonowa: 230zł;
  • pompa cieczy chodzącej: 320zł
  • zestaw rozrządu(pasek+rolka): 220zł

Podsumowanie

Mazda 2 DY to auto, które jest japońską wizją Forda Fusiona w Europie. Oba auta mają większość podzespołów technicznych identycznych ze sobą, a w sposób zdecydowany odróżnia je przede wszystkim karoseria, wnętrze i praca zawieszenia. Oba samochody borykają się z podobnymi problemami i oba stanowią odmienną koncepcję na auto tego samego segmentu. O wyborze któregokolwiek z nich mogą zatem śmiało zadecydować względy estetyczne czy finansowe.

Konkurenci:

- Opel Agila (1.0 TWINPORT 60KM, 1.2 TWINPORT 80KM, diesel: 1.3CDTI 75KM)

- Mercedes A-klasa W168(m.in. silniki benzynowe 1.4 V 82KM, 1.6 8V 102KM, 2.1 8V 140KM, diesel 1.7CDI 75KM lub 95KM)

- Mitsubishi Colt (silniki benzynowe 1.1 16V 75KM, 1.3 16V 95KM, 1.5 16V 109KM, 1.5Turbo 150KM, diesel: 1.5DI-D 68KM lub 95KM)

Wnętrze Mazdy 2, zwłaszcza po liftingu, jest ergonomiczne i dobrze wyposażone.
Po liftingu auto zyskało m.in. nowe przednie oraz tylne lampy, inny grill na masce oraz nowe kolory nadwozia.
Mazda 2 po liftingu - tył.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA