Kategorie

Używane: Mercedes klasy A W169 - opinie i typowe usterki

Kuba Brzeziński
Używane: Mercedes klasy A W169 - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Mercedes
8 lat produkcji, 7 wersji silnikowych i milion sprzedanych egzemplarzy. Używany Mercedes klasy A W169 nie jest całkowicie pozbawiony awarii. To jednak też nie model, który należy omijać szerokim łukiem!
Reklama

Mercedes zaprezentował drugą generację modelu klasy A w roku 2004 i samochód tak naprawdę z miejsca stał się hitem. W ciągu 8 lat produkcji zakłady opuścił w sumie milion egzemplarzy. A to wynik, który w tym segmencie należy uznać za więcej niż dobry! Tak, klasa A identycznie jak poprzednika nadal przypominała minivana. Tym jednak razem miała dużo ostrzejszą i bardziej agresywną linię nadwozia oraz dwa warianty. Wersja hatchback miała dwie pary drzwi. Modele coupe były wyposażane w jedną parę. Co skupia uwagę na małym Mercedesie? Ostre światła, wysoko poprowadzone szyby, mocne przetłoczenie na boku i dynamiczny tył. To idealne auto dla dynamicznego mieszkańca dużego miasta.

W kabinie pasażerskiej identycznie jak w poprzedniku Niemcy zastosowali dość sprytny zabieg. Postawili na fotele z wysoko zarysowanym siedziskiem. Skutek? Pasażerowie potrzebują mniejszej ilości miejsca na nogi, a co za tym idzie kabina sprawie wrażenie przestronniejszej. Wnętrze Mercedesa W169 jest funkcjonalne - pod złożeniu foteli pozostaje całkowicie płaska podłoga, a bagażnik ma od 435 do 1995 litrów! Zastrzeżenia można mieć tak naprawdę wyłącznie do niektórych materiałów wykończeniowych. Plastiki mogłyby być bardziej miękkie, a także przyjemniejsze w dotyku.

Używane: Mercedes klasy A W169 - opinie i typowe usterki

Używane: Mercedes klasy A W169 - 8 zaworów i… 0 awarii!

Na paletę silnikową Mercedesa klasy A W169 składało się 7 wersji silnikowych. Ofertę otwierał model o oznaczeniu A150 (od roku 2009 oznaczenie A160). 1.5-litrowy benzyniak oferuje 95 koni mechanicznych i raczej przeciętnie radzi sobie z masą hatchbacka. Sprint do pierwszej setki trwa 12,6 sekundy. Przeciętnie wypada też w kwestii wyników spalania, bo w mieście na pokonanie stu kilometrów potrzebuje blisko 9 litrów benzyny. Alternatywę stanowi jednostka A170/A180 o pojemności 1.7 litra i mocy 116 koni mechanicznych, A200 o pojemności 2 litrów i mocy 136 koni mechanicznych oraz A200 Turbo o pojemności 2 litrów i mocy 193 koni mechanicznych.

Zobacz również: 2,1 CDI OM 651 Mercedes - awarie, problemy, opinie

Zalety benzyniaków? wszystkie posiadają 8-zworową głowicę. To oznacza po pierwsze praktycznie zerową ilość awarii, a po drugie wiąże się z możliwością montażu instalacji LPG. Wysoki wskaźnik bezawaryjności jest o tyle ważny, że jednostki napędowe montowane pod maską Mercedesa W169 są pochylone. A to zdecydowanie utrudnia dostęp do nich i ogranicza możliwość wymiany części podzespołów. Silniki benzynowe montowane w używanym Mercedesie klasy A drugiej generacji mają jeszcze jedną zaletę. A jest nią rozrząd napędzany za pomocą bezawaryjnego łańcucha.

Używane: Mercedes klasy A W169 - diesel to dobry pomysł?

Paleta silnikowa Mercedesa W169 składa się również z trzech diesli. Rolę modelu bazowego pełni wersja A160 CDI. 2-litrowy ropniak rozwija 82 konie mechaniczne. I choć jest naprawdę oszczędny - spala w mieście jakieś 6,5 litra oleju napędowego, oferuje bardzo słabe osiągi. Sprint do pierwszej setki trwa aż 15 sekund! Oczko wyżej plasuje się wersja A180 CDI. 109-konna jednostka choć niewiele bardziej paliwożerna, jest zdecydowanie bardziej dynamiczna. Na szczycie cennika lądował Mercedes A200 CDI. 2-litrowy diesel w tym przypadku miał 140 koni mechanicznych i 300 Nm momentu obrotowego.

Używane: Mercedes klasy A W169 - opinie i typowe usterki

Jednostki wysokoprężne montowane przez Mercedesa w używanej klasie A drugiej generacji mają dwie zalety. Po pierwsze to konstrukcje niewysilone o rozsądnie wykalkulowanej mocy. Po drugie cieszą właścicieli trwałym układem wtryskowym i doładowaniem. Informacja jest o tyle dobra, że naprawa wtrysków i turbosprężarki nie należy do tanich. Najszybciej w wysokoprężnych hatchbacka zużywa się sprzęgło i koło dwumasowe. Niestety wymiana nie będzie tania - sama dwumasa kosztuje ponad 1500 złotych. Czasami zdarzają się też awarie zaworów EGR. Ceny nowych mechanizmów startują już od 230 złotych.

Mercedes klasy A W169 - dane techniczne producenta:

Model i pojemność Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w l na 100 km
A150/A160 1.5 l 95 KM 140 Nm 12,6 s. 175 km/h 7,0
A170/A180 1.7 l 116 KM 155 Nm 10,9 s. 188 km/h 6,6
A200 2.0 l 136 KM 185 Nm 9,8 s, 200 km/h 7,2
A200 Turbo 2.0 l 193 KM 280 Nm 7,5 s. 228 km/h 7,9
A160 CDI 2.0 l 82 KM 180 Nm 15,0 s. 170 km/h 4,9
A180 CDI 2.0 l 109 KM 250 Nm 10,8 s. 186 km/h 5,2
A200 CDI 2.0 l 140 KM 300 Nm 9,5 s. 201 km/h 5,4

Zobacz również: Test: Mercedes B 200 d - ma potężną zaletę. Jeździ na kropelce!

Minivanowata klasa A korzysta z dość klasycznego układu zawieszenia. Przednie koła resorują kolumny McPhersona. Tył pracuje za sprawą parabolicznej belki z drążkami Watta. Co niezwykle ważne, generacja W169 w przeciwieństwie do swojego poprzednika nie przewróciła się w czasie testu łosia! Samochód w czasie pokonywania zakrętów zachowuje się stabilnie, a resorowanie pracuje niemalże tak samo sztywno jak w rasowym coupe. W przednim zawieszeniu dość szybko wybijają się sworznie wahaczy i końcówki drążków kierowniczych. Z tyłu niską trwałość mają amortyzatory.

Używane: Mercedes klasy A W169 - awarie niemieckiego hatchbacka

Reklama

Z eksploatacyjnego punktu widzenia Mercedes klasy A W169 nie jest samochodem mocno wymagającym. Słabe punkty? Mechanicy zwracają uwagę np. na wilgotnienie modułu montowanego pod fotelem - ten nie wykrywa pasażera. Poza tym o usterce oświetlenia zewnętrznego decyduje moduł SAM, problemy ze wspomaganiem układu kierowniczego mogą wynikać z uszkodzenia czujnika kątku skrętu kierowcy, radio lubi się zawieszać, a przeguby są słabej jakości. Listę warto uzupełnić jeszcze dwiema usterkami. Pierwsza dotyczy koła pasowego sprężarki klimatyzacji. Druga elektronicznych sterowników skrzyń CVT.

Najstarsze egzemplarze Mercedesa W169 mają już 15 lat. A wiek dość mocno odbił się na ich cenie. Za używaną klasę A drugiej generacji trzeba dziś zapłacić co najmniej 5,5 tysiąca złotych. Warto w tym momencie wspomnieć, że wersje o napędzie wysokoprężnym będą miały przebieg wynoszący ponad 200 tysięcy kilometrów. Egzemplarz wyprodukowany w okolicy roku 2012 będzie kosztować już jakieś 32 - 33 tysiące złotych. Auto bez dopłaty jest wyposażane w 4 poduszki powietrzne, ABS, ESP i pakiet elektryczny. Klimatyzacja - jak i wiele innych dodatków - wymagała dopłaty. Warto się zatem upewnić czy oglądany egzemplarz ma schładzacz.

Używane: Mercedes klasy A W169 - opinie i typowe usterki

Używane: Mercedes klasy A W169 - podsumowanie:

Do szczęśliwej eksploatacji Mercedesa klasy A W169 potrzebne są dwie rzeczy. Po pierwsze kierowca musi wybrać egzemplarz, który nie jest zamęczony przez poprzedniego właściciela. Po drugie konieczny jest regularny serwis w dobrym warsztacie. Mechanik pamiętający o właściwym interwale wymian części eksploatacyjnych i znający słabe punkty używanej klasy A, ograniczy ilość awarii do minimum. A w takim przypadku jazda Mercedesem może być wspominana naprawdę miło.

Zobacz również: Mercedes klasy G skończył 40 lat!

Mercedes klasy A W169 - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 11 zł
  • filtr powietrza - od 16 zł
  • filtr paliwa - od 29 zł
  • filtr kabinowy - od 29 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 449 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 456 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 87 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 54 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 44 zł
  • łącznik stabilizatora - od 26 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 48 zł
  • amortyzator - od 87 zł
  • sprzęgło komplet - od 512 zł
  • koło dwumasowe - od 1405 zł
  • zawór EGR - od 230 zł

Używane: Mercedes klasy A W169 - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Mercedes
Używane: Mercedes klasy A W169 - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Mercedes
Używane: Mercedes klasy A W169 - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Mercedes
Używane: Mercedes klasy A W169 - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Mercedes
Używane: Mercedes klasy A W169 - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Mercedes
Używane: Mercedes klasy A W169 - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Mercedes
Używane: Mercedes klasy A W169 - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Mercedes
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    16 cze 2021
    Zakres dat:

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.

    Samochody wpływają na środowisko? Zdaniem Polaków... nie!

    Samochody wpływają na środowisko? Aż 46 proc. Polaków uważa, że auta nie powodują żadnej szkody, a 21 proc. nie ma zdania.

    Jak dostać się do grupy Speed?

    Jak dostać się do grupy Speed? To pytanie nurtuje kierowców. Odpowiedź? Stanowiska w tej formacji nie wypełnia się raczej z konkursu...

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym: na czym polega i w jaki sposób jest karane? Dziś wyjaśnimy to pojęcie z prawnego punktu widzenia.

    Wbicie haka w dowód. Na czym polega?

    Wbicie haka w dowód - czyli dziś opowiemy o tym jak zalegalizować montaż haka przed wakacyjnym wyjazdem. Zapomnisz o tym? Możesz mieć problem!

    e-TOLL: rejestracja przy pomocy mObywatel

    e-TOLL: rejestracja do systemu jest skomplikowana? W żadnym razie! Teraz rejestrację można autoryzować nawet mObywatelem.

    Test: Nissan Leaf 62 kWh: 217-konny elektryk z dużym zasięgiem

    Nissan Leaf 62 kWh pojawił się przed naszą redakcją. Pierwsze wrażenie? Wydaje się taki zwykły jak na elektryka. Czy to dobrze? Naszym zdaniem...