REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Opel Omega B: luksus za rozsądne pieniądze

Omega w wersji 3.0 V6 211KM to optymalny wybór dla osób poszukujących reprezentacyjnej limuzyny.
Omega w wersji 3.0 V6 211KM to optymalny wybór dla osób poszukujących reprezentacyjnej limuzyny.
Opel

REKLAMA

REKLAMA

Opel Omega to pięciometrowa limuzyna z aspiracjami do klasy wyższej. Jak auto przeszło próbę czasu i na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego egzemplarza?

Opel Omega B pojawił się na rynku w 1993 roku. Auto ze względu na przestronne wnętrze, bogatą paletę jednostek napędowych oraz tylni napęd, aspirowało do miana samochodu klasy premium. Nie oferowało co prawda tak wysokiej jakości wykonania jak inni klasowi rywale, pokroju BMW, Audi czy Mercedesa, jednak komfortowe zawieszenie, wygoda oraz mocne silniki dawały kierowcom poczucie luksusu. Tym bardziej, że wyposażenie auta, na życzenie klienta, mogło być bardzo bogate. Opel zakończył produkcję swojej największej limuzyny w 2003 roku, i mimo że Omega nie nawiązała bezpośredniej walki z samochodami klasy premium, to cieszyła się sporym zainteresowaniem na rynku motoryzacyjnym. Dzięki temu osoby poszukujące obecnie używanej Omegi, nie powinny mieć problemu ze znalezieniem odpowiedniej jej wersji dla siebie.

REKLAMA

Zobacz też: Mercedes-Benz klasy C W204: luksus kosztuje

Nadwozie

Trójbryłowa sylwetka Omegi nawiązuje do klasycznych limuzyn. Czterodrzwiowy sedan ma dobre proporcje i opływowe kształty, przez co starzeje się bardzo powoli. Prawie pięciometrowe nadwozie kryje w sobie bardzo obszerne wnętrze, zapewniające wygodną podróż nawet pięciu dorosłym osobom. Na tylne kanapie jest nawet więcej miejsca niż w BMW 5 czy Audi A6 z analogicznego okresu produkcji. Bagażnik ma pojemność 530 litrów w wersji sedan i 540 litrów w przypadku kombi. Mankamentem karoserii jest jej słabe zabezpieczenie przed korozją. Rdza atakuje tylne nadkola, dolne ranty drzwi i pokrywę silnika. Sytuacja uległa wyraźnej poprawie od roku 1997, gdy zmieniono technologię zabezpieczenia antykorozyjnego.

Zobacz też: Używany Peugeot 206: tani, ale mało solidny

Układ napędowy

REKLAMA

Opel Omega to samochód o klasycznym układzie napędowym - silnik umiejscowiony z przodu napędza, poprzez wał napędowy, tylne koła. Dzięki temu auto bardzo dobrze się prowadzi, zachowuje dużą zwrotność pomimo sporych gabarytów, a trakcja jest znacznie lepsza niż w autach z przednim napędem. Podstawowy silnik to znana, choćby z Opla Vectry, jednostka 2.0 8V o mocy 115KM. Jest trwała a moment obrotowy dostępny w niskim zakresie obrotowym, zapewnia autu wystarczające osiągi. Do charakteru Omegi najlepiej pasują jednak widlaste, sześciocylindrowe silniki. Najłatwiej znaleźć model z jednostką 2.5 V6 170KM(0-100km/h w 9,5 s, V-max 223km/h). Rzadziej spotykane są wersje 3.0 V6 211KM (L81) oraz dostępna, po przeprowadzonym w 1999r. liftingu, wersja 3.2 V6 218KM.  Należy pamiętać(zwłaszcza w kontekście zakupu Omegi wyprodukowanej przed 1997r.) o awaryjnym układzie rozrządu oraz częstych wyciekach z układu chłodzenia w silnikach V6. Również spalanie tych jednostek jest spore (ok. 12-14 litrów na 100km w cyklu miejskim). Wszystkie ich wady rekompensują jednak świetne osiągi jakie zapewniają one ciężkiej limuzynie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecany jest zwłaszcza silnik 3.0 V6 211KM, który tak naprawdę nie jest znacząco droższy w utrzymaniu od odmiany 2.5 V6, natomiast zapewnia Omedze wysoką dynamikę:  0-100km/h w 8,5s, V-Max 243km/h. Ten sam silnik o mocy ograniczonej do 200KM spotkamy też w Saabie 9000, 9-5 czy Cadillacu Caterze. 

Zobacz też: Używany Ford Escort: ekonomia w niemieckim wydaniu

REKLAMA

Popularne silniki wysokoprężne, które spotkać można w Omedze drugiej generacji, to odmiany: 2.5 TD R6 130 KM (zapożyczona z BMW), 2.0 DTI 101KM oraz 2.2 DTI 120 KM. Pierwsza zapewnia najlepsze osiągi ale jest paliwożerna i awaryjna(wrażliwa na przegrzanie głowica, awaryjna pompa wtryskowa). Dwulitrowy diesel jest najmniej problematyczny ale zapewnia najgorsze osiągi ze wszystkich silników stosowanych w Omedze (0-100km/h w 15s). Opinie o jednostce 2.2 DTI są podzielone - z jednej strony chwalona jest za niezłe osiągi, niskie zużycie paliwa a z drugiej nie brak opinii o jej wysokiej usterkowości(m.in. pękające głowice lub często zapiekające się w nich świece żarowe). W 2001 roku pojawił się silnik 2.5 R6 DTI (oznaczenie Y25DT) będący zmodyfikowanym silnikiem BMW (M57D25). Jednostka ta wyposażona we wtrysk typu common rail, dysponuje mocą 150 KM i zapewnia Omedze najlepsze osiągi ze wszystkich stosowanych w niej silników diesla (0-100km/h w 10,5 s V-max 208km/h).

W silniku 2.5TD mechanicy błędnie diagnozują usterkę pompy wtryskowej. Najczęściej winę za jej złą pracę ponosi sterownik dawki paliwa przy pompie wtryskowej. Koszt jego naprawy jest kilkanaście razy tańszy niż regeneracja całej pompy!

W Omedze spotykamy dwa rodzaje skrzyni biegów: 5-cio biegową ręczną przekładnię oraz 4-stopniowy automat. Oba rozwiązania są trwałe ale lepszą dynamikę zapewnia „manual”.

Problemy jakich należy spodziewać się w układzie przeniesienia napędu Opla Omegi, dotyczą wycieków oleju z mechanizmu różnicowego, które prowadzą do jego uszkodzenia. Na krótszą żywotność tego podzespołu niewątpliwy wpływ ma także styl jazdy kierowcy. Gwałtowne ruszanie z piskiem opon czy „palenie” opon, mają druzgoczący wpływ na stan mechanizmu różnicowego oraz powstawanie luzu na wale napędowym.

Zobacz też: Używana Toyota Celica VII: sportsmenka dla cierpliwych

Zawieszenie

Opel Omega wyposażony jest w zawieszenie wielowahaczowe zarówno z przodu jak i z tyłu. Zapewnia to podróżującym Omegą niebywały komfort a kierowcy pewne prowadzenie. Wpływ na to ma także duży rozstaw osi, który pozytywnie wpływa na zachowanie auta zwłaszcza przy prędkościach autostradowych. Z opinii kierowców użytkujących Omegę wynika, że zastosowane w niej zawieszenie sprawdza się na polskich drogach a koszt jego serwisowania nie jest duży, jak na tę klasę auta. Nawet konieczność wymiany całych przednich wahaczy(są bowiem nierozbieralne), nie wpływa na drastyczny wzrost kosztów naprawy.

Stuki dochodzące z przedniego zawieszenia najczęściej oznaczają zużyte końcówki stabilizatora. Nie jest to duży problem.Zdecydowanie większą uwagę zwróćmy na stan łożysk przednich kół. Koszt ich dwóch zamienników to min. 400zł.

Elektryka/Elektronika

Problemy jakie trapią Omegi najczęściej związane są z układami elektronicznymi auta. Często posłuszeństwa odmawiają czujniki ABS, centralny zamek czy jego pilot(problem zniknął gdy zamiast fal podczerwonych producent zastosował moduł z falami radiowymi). Inną typową usterką występującą w niemieckiej limuzynie jest uszkodzony wyświetlacz komputera pokładowego.

Wnętrze/Wyposażenie

Opel Omega chwalony jest za obszerne wnętrze i wysoki komfort podróży. Nawet dystansy przekraczające 800km nie są męczące dla pasażerów, tym bardziej, że wiele modeli zyskało bogate wyposażenie. Egzemplarze, zwłaszcza z silnikami V6, bardzo często posiadały automatyczną klimatyzację, tempomat, elektryczne sterowane szyby z przodu i z tyłu, komputer pokładowy, elektrycznie regulowane na wysokość i podgrzewane przednie fotele, podgrzewane dysze spryskiwaczy przedniej szyby czy przednie lampy ksenonowe. Wiele Omeg posiada także wnętrze wykończone w drewnie lub aluminium a w modelach produkowanych od 2000 roku, spotkać można także nawigację GPS. Użytkownicy chwalą sobie także wysokiej jakości tapicerkę, wykonaną z miękkiego weluru, która zachowuje dobry stan mimo upływu lat.

LPG

Duża masa auta(ponad 1500kg) oraz mocne silniki powodują, że Omega potrafi spalić sporą ilość paliwa. Z tego powodu wielu kierowców decyduje się na instalacje LPG. Silniki 2.0 ECOTEC poprawnie współpracują z instalacjami II-generacji, silniki sześciocylindrowe wymagają użycia instalacji wtrysku gazu. Tego typu rozwiązanie wpływa na pozytywną pracę silnika zasilanego gazem ale niestety na rynku spotkać można Omegi, których V6-tki zasilane są instalacjami starszego typu. Należy unikać tego typu aut, bo wiążą się one z dużymi kłopotami eksploatacyjnymi.

Zobacz też: Używany Ford Focus II - wciąż atrakcyjny mimo upływu lat

Przykładowe ceny wybranych części zamiennych(Opel Omega 2.5 V6)

-wahacz poprzeczny przedni 400zł;

-amortyzator 480zł;

-zestaw rozrządu(pasek + napinacz) 700zł;

-tarcza hamulcowa przód 210zł;

-klocki hamulcowe przód 240zł;

-sprzęgło kompletne 1190zł;

-reflektor przedni 640zł;

-tłumik tylny 320zł;

-tłumik środkowy 380zł.

Podsumowanie

Opel Omega B to auto dla osób poszukujących dużej, wygodnej limuzyny za rozsądne pieniądze. Godne polecenia są zwłaszcza modele wyprodukowane od 1997 roku, które zostały lepiej zabezpieczone przed rdzą. Także wady produkcyjne dostrzeżone w silnikach zostały do tego czasu w większości wyeliminowane. Wybór silników jest spory, jednak osoby ceniące sobie dobre osiągi, powinny skupić się na sześciocylindrowych jednostkach benzynowych. Sporą zaletą Opla Omegi są także niskie ceny części zamiennych oraz duży wybór ich zamienników. Najważniejsze jest jednak, by auto pochodziło z dobrych rąk i miało udokumentowaną przeszłość serwisową. Jeśli sprzedawca nie będzie w stanie przedstawić historii napraw auta, to Omega może okazać się dla nowego właściciela prawdziwą skarbonką.

Zalety:

- bardzo wysoki komfort podróży(jedno z najwygodniejszych aut na rynku);

- przestronne wnętrze i pojemny bagażnik;

- bardzo bogate wyposażenie;

- wysokie osiągi benzynowych silników V6 i diesla 2.5 DTI;

- dobry dostęp do części zamiennych i tanich zamienników;

- reprezentacyjny charakter

Wady:

- awaryjny rozrząd w benzynowych silnikach V6;

- spora usterkowość w zaniedbanych modelach;

- korozja nadwozia, zwłaszcza w modelach sprzed 1997 roku (nie posiadały ocynkowanego nadwozia);

- wyeksploatowane silniki diesla;

Zobacz też: Używane kompakty: Audi A3 czy BMW 1?

Najwięksi rywale Opla Omegi:

-BMW serii 5 (zwłaszcza modele 525i, 528i, 530i, 540i, 525d, 530d)

-Mercedes-Benz klasy E W210(zwłaszcza modele E280, E320, E220CDI,  E320CDI)

-Audi A6 C5(zwłaszcza w wersjach 1.8T, 2.4, 2.8, 3.0)y

Po modernizacji auto wyróżnia się m.in. za sprawą biało-czerwonych tylnych reflektorów oraz lakierowanych listew bocznych.
Opel
W wersji kombi bagażnik ma pojemność 540 litrów (1800 po rozłożeniu tylnych siedzeń)
Opel
Wnętrze po modernizacji zyskało nowoczesny design i lepsze materiały wykończeniowe.
Opel
Opel Omega przed modernizacją przeprowadzoną w 1999 roku.
Opel
Bogate wyposażenie Opla Omegi nawet dziś daje kierowcy poczucie luksusu(wnętrze przed modernizacją).
Opel
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA