REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Ford Kuga: SUV-ik z pazurem

Piotr Dziedzic
Forda Kuga z 200-konnym silnikiem benzynowym oferuje osiągi aut klasy GTI z lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku.
Forda Kuga z 200-konnym silnikiem benzynowym oferuje osiągi aut klasy GTI z lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku.

REKLAMA

REKLAMA

Ford Kuga to reprezentant marki w segmencie kompaktowych SUV-ów. W swojej klasie ma jednak ostrą konkurencję. Jakie są mocne strony Forda Kugi? Z czym mają największe problemy użytkownicy Forda Kugi?

Przed wprowadzeniem tego modelu na rynek, Ford miał twardy orzech do zgryzienia. Z jednej strony kilka lat temu sprzedaż aut segmentu SUV na Starym Kontynencie dynamicznie rosła, z drugiej złe doświadczenia związane ze sprzedażą pochodzącego z amerykańskiego rynku modelu Maverick sprawiły, że szefowie Forda podeszli do sprawy z dystansem. Zaczęli od obserwacji poczynań konkurencji, potem bogatsi o nowe doświadczenia zaoferowali Europejczykom w 2009 roku nowy model -Kugę.

REKLAMA

Zobacz też: Test Ford Kuga: Tylko dla dam

Nadwozie Forda Kugi

REKLAMA

Tym, co najbardziej wyróżnia Kugę z tłumu innych kompaktowych SUV-ów, jest z pewnością jej wygląd. Auto zaprojektowane zostało według stylu Kinetic Design, podobnie jak Ford S-MAX, Ford Galaxy MK II, Ford Focus II (wersja po face-liftingu), Ford Mondeo MK IV, ówczesny Ford Fiesta i Ford Ka. Jego sylwetka wręcz kipi dynamiką i sugeruje, że samochód dysponuje mocnym silnikiem o sportowych osiągach. Wielkie przetłoczenia na masce, wloty powietrza na nadkolach i pod przednimi światłami, podwójna końcówka układu wydechowego, mały spojler na tylnej klapie oraz atrapa dyfuzora pod tylnym zderzakiem - wszystko to sprawia, że na drodze trudno w tym aucie pozostać niezauważonym. Na tle konkurentów, o wiele lepiej wypada pod względem wymiarów, choć na pozór wydaje się być z nich najmniejszy.

Zabezpieczenie antykorozyjne Kugi jest naprawdę dobre i ciężko wskazać typowe ogniska jej powstawania. Wysoko ocenić należy także poziom bezpieczeństwa jaki oferuje konstrukcja auta - w testach zderzeniowych Euro NCAP fordowski SUV uzyskał maksymalną notę pięciu gwiazdek.

Zobacz też: Używane Mitsubishi Outlander: lider pseudoterenówek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze Forda Kugi

Wnętrze Kugi zapożyczone zostało od C-Maxa i posiada typowe cechy stylistyczne Forda. Mamy tu charakterystyczną kierownicę, srebrny plastik oraz intuicyjny rozkład poszczególnych przycisków. Jakość materiałów wykończeniowych jest przeciętna dla tej klasy pojazdów, nie można też nic zarzucić dokładności montażu. Obszyta skórą kierownica jest przyjemna w dotyku, ale niestety szybko się łuszczy i wygląda bardzo nieestetycznie. Materiałem  została pokryta także górna część boczków drzwi – w miejscu, w którym kierowcy często opierają łokieć. Dzięki temu podparcie jest wygodne, a podróż staje się przyjemniejsza.

Pozycja za kierownicą jest bardzo dobra, a niepozornie wyglądające fotele zapewniają bardzo dobre trzymanie w zakrętach i nie męczą na dłuższych trasach.

REKLAMA

Pod względem obszerności kabiny, Ford Kuga nie rozpieszcza podróżnych. Oparty na powiększonej płycie Focusa i C-Maxa, oferuje wnętrze zbliżone do auta klasy kompakt. Pewne niedostatki czuć zwłaszcza na tylnej kanapie, gdzie nieco wyższym osobom będzie brakowało miejsca na nogi.

Bagażnik o pojemności 360 l (pojemność mierzona jest do linii szyb), lub 410 l w przypadku załadowania go ładunkiem aż po dach, pozwala na zapakowanie sporej ilości zakupów. Bardzo funkcjonalnym rozwiązaniem jest możliwość otwierania samej szyby w tylnej klapie, co ułatwia dołożenie dodatkowego bagażu do wypełnionego już po brzegi kufra.

Silniki Forda Kugi

Diesel

Egzemplarze z początków produkcji, oferowane są z jednym silnikiem: wysokoprężnym 2.0 TDCI o mocy 136 KM i 310 Nm momentu obrotowego. Świetnie sprawdza się on na przykład w Focusie, jednak dla auta z napędem 4x4 jest nieco za słaby. Prawie 11 s do 100 km/h i prędkość maksymalna około 180 km/h nie są złymi wynikami, jednak do dynamicznej jazdy przydałby się większy zapas mocy. Potrzebę kilkunastu dodatkowych koni odczujemy przede wszystkim podczas jazdy na trasie, gdzie trzeba wyprzedzać sznur ciężarówek. Wtedy każdy manewr wymaga zastanowienia i idealnego doboru biegu do prędkości. Dlatego też, warto pokusić się o dołożenie kilku tysięcy zł i zakupienie nowszego egzemplarza, z mocniejszym silnikiem np. 2.0 TDCI o mocy 163KM.

Niektóre modele Forda Kugi z silnikiem 2.0TDCI mogą posiadać filtr DPF. Z reguły nie przysparza on problemów, ale należy pamiętać o okresowym jego "wypalaniu" jeśli użytkujemy auto głównie w mieście. Za pomocą nr VIN możemy sprawdzić w serwisie ASO Forda czy dany egzemplarz jest w niego wyposażony.

Zobacz też: Jak użytkować samochód z DPF (filtrem cząstek stałych)?

Silniki benzynowe

W 2009 roku do gamy jednostek napędowych Forda Kugi trafił turbodoładowany silnik benzynowy 2.5T R5 200KM. Jednostka stosowana m.in. autach Volvo czy sportowych wersjach Froda Focusa II-generacji, chwalona jest za wysoką niezawodność, świetne osiągi (0-100km/h w 8,2 sekundy) i rasowe brzmienie. Średnie zużycie paliwa kształtuje się na poziomie 11,5 litra benzyny na 100km.

Napęd Forda Kugi

Napęd 4x4, występujący zawsze z silnikami 2.0TDCi 163KM i 2.5T R5 200KM, przekazywany jest za pomocą sprzęgła Haldex III-generacji. Sterowane jest ono elektronicznie i dlatego do dołączenia tylnej osi nie potrzeba uślizgu przednich kół. Przeniesienie mocy na wszystkie cztery koła poprawia trakcję auta na śliskiej nawierzchni i jego zachowanie na drogach gruntowych, wyklucza jednak przeprawę przez cięższy teren. Napęd 4x4 występował także jako opcja dla silnika 2.0TDCi 136KM.

Układ kierowniczy Forda Kugi

Wspomnieć można też o świetnym układzie kierowniczym, który pozwala na regulację siły wspomagania według własnych upodobań - od niewymagającego siły trybu Komfort, po dający świetne wyczucie drogi tryb Sport. Ponadto układ jest bardzo precyzyjny, można czasem zapomnieć, że podróżuje się autem typu SUV. Układ miewa jednak problemy z trwałością przekładni kierowniczej, dlatego należy sprawdzić jej stan przed zakupem samochodu.

Zobacz też: Ford Kuga – którego wybrać? Poradnik kupującego

Otoczenie rynkowe:

Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai czy Toyota RAV4.

Ceny przykładowych części zamiennych:

- Łącznik stabilizacji: 70zł

- Amortyzator przód MONROE: 180 zł za sztukę

- Tarcze hamulcowe BREMBO: 170 zł za sztukę

- Klocki hamulcowe przednie BOSCH: 135 zł

- Filtr powietrza: 40 zł

- Filtr oleju: BOSCH: 30 zł

Zobacz też: Używany Mercedes-Benz ML: jeden z pierwszych

Uśrednione ceny usług w ASO:

Wymiana klocków hamulcowych od 80zł
Wymiana tarcz hamulcowych od 100zł
Test komputerowy 150zł
Pełna geometria od 120zł
Sprawdzenie zawieszenia od 60zł
Wymiana oleju od 30zł

Zobacz też: Rusza 7 edycja Pucharu Polski i Mistrzostw Polski w kitesurfingu Ford Kite Cup 2012

Podsumowanie

Ford Kuga jest samochodem o typowym zacięciu miejskim. Silniki diesla są mało awaryjne, jednak należy przed zakupem zbadać ich stan. Jeżeli zależy nam na swobodnym a zarazem bezpiecznym przemieszczaniu się z punktu A bo punktu B, to Ford Kuga jest trafionym samochodem. SUV Forda oprócz tego, że bardzo dobrze wygląda, jest bogato wyposażony, to na dodatek nieźle jeździ. Za podobną kwotę można kupić znacznie przestronniejsze Mondeo, które dysponuje obszerniejszym bagażnikiem i bogatszą paletą jednostek benzynowych. Kuga oferuje jednak większy prześwit nadwozia, ułatwiający eksploatację w mieście, łatwiejsze zajmowanie miejsca w kabinie, lepszą widoczność oraz bardziej oryginalny wygląd. Jeśli uwzględnimy jeszcze mocny silnik benzynowy to Ford Kuga okazuje się bardzo uniwersalnym samochodem.

Konkurenci Forda Kugi:

- Volkswagen Tiguan;

- Nissan Qashqai;

- Toyota RAV4.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA