Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki

Kuba Brzeziński
Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki
Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Kia
Choć w Stanach Zjednoczonych każdego roku sprzedawało się 100 tysięcy egzemplarzy Souli, w Europie model nie odniósł tak dużego sukcesu. Tylko czy to oznacza, że używanych Kii należy unikać?

Droga do rynkowej kariery w przypadku Kii Soul zaczęła się jeszcze w roku 2006. To wtedy Koreańczycy zaprezentowali podczas targów motoryzacyjnych w Detroit koncept zwiastujący nowy model. Prezentacja wersji produkcyjnej odbywała się w roku 2008 w Genewie. W roku 2011 model przeszedł delikatny lifting, podczas gdy dwa lata później doszło do zmiany generacyjnej. Kię Soul I (generacji AM) zastąpił nowy model. Wyznaczniki tego auta? Podstawowym jest bez wątpienia oryginalna stylizacja. Geometryczne linie to jedno. Drugim czynnikiem jest dość skomplikowana filozofia.

Kia Soul AM - historia inspirowana… dzikiem!

Twórca Kii Soul - Mike Torpey - chyba nie do końca wiedział jaki model chce stworzyć. W ten sposób powstał trochę crossover, trochę hatchback, a trochę minivan. Skąd takie połączenie? Tego do końca nie wiadomo. Wiadomo natomiast że Koreańczycy dopisali do tego modelu dość ciekawie brzmiącą historyjkę. Według wewnętrznej legendy Torpey zaraz po przejściu do Kii został wysłany do centrali do Korei. Tam m.in. dowiedział się, że niezwykle ważny dla kultury tego kraju jest… dzik. I co ma on wspólnego z Soulem? Ponoć Kia ma gwarantować siłę i zdolności dzika, w wersji użytecznej dla mieszkańców dużych miast.

Zobacz również: Test KIA Soul CRDi: Dusza naszych czasów

Nietuzinkowo wyglądające nadwozie ukrywa dość przestronną kabinę pasażerską. Powinny się w niej zmieścić nawet cztery dorosłe osoby oraz 222 litry bagażu. Czemu nietrudno znaleźć opracowania, w których pojemność kufra jest podawana jako 340 litrów? O to nawet w pewnym sensie prawda. 340 litrów to wynik, który jest osiągany przez Soula I razem ze schowkiem, który ukrywa się pod podłogą bagażnika. Po rozłożeniu tylnych foteli przestrzeń załadunkowa oferowana przez Kię rośnie do 1140 litrów.

Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki

Kia Soul I - słabe plastiki, jeszcze słabszy wygłuszenie

A to jednak nie koniec, bo wnętrze choć niezwykle posępne stylistycznie i ciemne, okazuje się całkiem funkcjonalne. Przykład? Inżynierowie pomyśleli o dużej ilości schowków na drobiazgi. Niestety kabinie pasażerskiej Kii Soul AM nie brakuje też poważnych wad. Materiały wykończeniowe są zdecydowanie niskiej jakości. Plastiki nie dość że twarde i nieprzyjemne w dotyku, to jeszcze już po kilku latach eksploatacji zaczynają mocno trzeszczeć. Słabo wypada też wygłuszenie przestrzeni pasażerskiej. Podczas jazdy np. po autostradzie w kabinie robi się na tyle głośno, że kierowca w czasie rozmowy z pasażerami musi mocno podnieść głos.

W trakcie konstruowania europejskiej oferty Kii Soul I Koreańczycy poszli świetnie znanym im tropem. Co to oznacza? Ograniczoną ofertę silnikową. W efekcie klient kupujący fabrycznie nowy model tak naprawdę miał wybór ograniczony do dwóch opcji - benzyna czy diesel. Do liftingu przeprowadzone w roku 2011 cennik otwierała wersja 1.6 CVVT. Wolnossący benzyniak z wielopunktowym wtryskiem ma 124 konie mechaniczne mocy i nie jest wybitnie dynamiczny. W zamian ma inne zalety. Identycznie jak pozostałe jednostki z gamy Soula posiada trwały łańcuch rozrządu. Do tego można go tanio serwisować oraz połączyć np. z instalacją LPG.

Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki

Kia Soul I - jak nie benzyna GDI to może… diesel CRDi?

W roku 2011 miejsce motoru 1.6 CVVT zajął 1.6 GDI. Moc nowego benzyniaka sięgnęła 140 koni mechanicznych. 16 dodatkowych koni w zasadniczy sposób nie poprawiło jednak dynamiki jazdy. Nadal samochód potrzebował na osiągnięcie prędkości 100 km/h ponad 10 sekund! W zamian nowocześniejsza jednostka skomplikowała kilka innych spraw. Po pierwsze GDI oznacza bezpośredni wtrysk, a bezpośredni wtrysk wiąże się praktycznie z brakiem możliwości montażu LPG. Po drugie motor 1.6 GDI jest nieco droższy w serwisowaniu i wymaga od kierowcy większej uwagi dotyczącej np. jakości tankowanego paliwa.

Zobacz również: Silnik 1.6 GDI G4FD Kia Hyundai - awarie, problemy, opinie

Alternatywę dla benzyniaków stanowił diesel. Kia Soul I 1.6 CRDi ma 128 koni mechanicznych i osiąga pierwszą setkę po 11,3 sekundy. Tak, ropniak też nie czyni z auta demona prędkości. Z drugiej strony okazuje się naprawdę oszczędny. Spalanie w cyklu mieszanym przy spokojnej jeździe można utrzymać na poziomie 5,2 litra. A to naprawdę świetny wynik! Co więcej, diesel jest też trwały. W zadbanych egzemplarzach do przebiegu na poziomie 200 tysięcy kilometrów jedną procedurą serwisową na ogół okazują się wizyty na wymiany oleju.

Kia Soul I - dane techniczne producenta:

Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
1.6 CVVT 124 KM 156 Nm 11,0 s. 177 km/h 7,9/6,5/5,7
1.6 GDI 140 KM 166 Nm 10,4 s. 185 km/h 7,7/6,4/5,6
1.6 CRDi 128 KM 260 Nm 11,3 s. 182 km/h 6,3/5,2/4,6

Podczas projektowania podwozia Soula AM inżynierowie Kii nie postawili na nadmierne wyrafinowanie. Przednia oś składa się z kolumn McPhersona. Tylną z kolei resoruje belka skrętna. Zawieszenie jest zestrojone raczej sztywno. Tak, to dość mocno ogranicza komfort podróżowania. W zamian daje wyższą stabilność stosunkowo wysokiemu nadwoziu i dość ciężkiemu autu. Resorowanie Kii Soul I pracuje niezwykle głośno. W kabinie pasażerskiej słychać praktycznie każdą większą nierówność napotkaną przez kierowcę na drodze.

Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki

Kia Soul I - awarie są częste?

Kia Soul I nie jest samochodem mocno problematycznym z serwisowego punktu widzenia. Regularnie serwisowane egzemplarze nawet jeżeli borykają się z niesprawnościami, te na ogół dotyczą drobiazgów. Przykład? Koreańczyk lubi palić żarówki przednich świateł. Poza tym miewa problemy z centralnym zamkiem oraz w modelu znane są przypadki korozji delikatnie atakującej tylną klapę. Jeżeli chodzi o powłokę blacharską, właściciele Kii znają jeszcze jeden problem. Ten dotyczy łuszczenia się bezbarwnej warstwy lakieru. Sytuacja identycznie jak w Cee`dzie I dotyczy jednak wyłącznie wyboru czerwonego koloru nadwozia.

Za używaną Kię Soul I z początku produkcji trzeba zapłacić dziś 14 - 15 tysięcy złotych. Do ceny na poziomie 17 tysięcy złotych kupujący będzie mógł zdecydować się wyłącznie na diesla. Najdroższe Soule AM z polskiego rynku wtórnego są wyceniane nawet na 36 tysięcy złotych. Nietuzinkowy Koreańczyk nie jest popularnym widokiem na polskich drogach. To przekłada się na małą liczbę ofert sprzedaży tego modelu. Czy trudno kupić zadbanego Soula? Nie do końca. Nadal zdarzają się egzemplarze pochodzące od pierwszego właściciela z pewną historią serwisową.

Zobacz również: Używane: Kia Cee`d II (2012 - 2018) - opinie i typowe usterki

Kia Soul I - podsumowanie:

Kia Soul I być może nie jest przesadnie ładna i być może odstaje od europejskich rywali pod względem jakości. Na rynku wtórnym auto ma jednak szereg dość mocnych zalet. Przykład? Ma całkiem przestronną i funkcjonalną kabinę pasażerską. Sporadycznie się psuje, a ewentualne koszty napraw są symboliczne. Nietrudno znaleźć na rynku wtórnym zadbany egzemplarz od pierwszego właściciela. A do tego samochód bez wątpienia jest oryginalny na ulicach polskich miast.

Kia Soul I - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 13 zł
  • filtr powietrza - od 14 zł
  • filtr paliwa - od 19 zł
  • filtr kabinowy - od 25 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 752 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 126 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 117 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 73 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 31 zł
  • łącznik stabilizatora - od 26 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 40 zł
  • amortyzator - od 156 zł
  • sprzęgło komplet - od 339 zł
  • zawór EGR - od 552 zł

Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Kia
Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Kia
Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Kia
Używane: Kia Soul I (2008 - 2013) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Kia
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Przyczyny zużycia opon? Oto główni zabójcy ogumienia
    Przyczyny zużycia opon? Lista jest dość długa. Warto ją jednak poznać. W ten sposób kierujący może przedłużyć czas życia ogumienia w swoim aucie.
    Strefy czystego transportu w Polsce. Kto będzie pionierem?
    Strefy czystego transportu w Polsce. Co oznaczają? Czemu kierowcy ich nie chcą? I które miasto utworzy pierwszą? Sprawdźmy.
    Mandaty w wakacje 2022. Mamy rekordzistę. To OPP z Lublina
    Mandaty w wakacje 2022 nie będą niskie? Tylko w lipcu przekonało się o tym prawie 114 tys. kierowców. Tyle złapały rejestratory systemu CANARD ITD.
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023. Nowe stawki!
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023 jest już znana. Po 1 stycznia kierowcy mogą się spodziewać... podwyżek. Sprawdźmy jak duże będą.
    Rozbieżne stawki podatku od podziemnych miejsc garażowych. MF nie planuje zmian
    Nadal wpływają skargi do RPO na odmienne stawki podatku od podziemnych stanowisk garażowych w budynkach wielorodzinnych. Podatek zależy od tego, czy jest to odrębna własność, czy tzw. pomieszczenie przynależne do lokalu mieszkalnego. Marcin Wiącek zwraca uwagę na ten problem minister finansów Magdalenie Rzeczkowskiej.
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze... jest możliwa!
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze? To możliwe. Podjeżdżasz na stację, tankujesz paliwo, naciskasz przycisk w telefonie i odjeżdżasz.
    Kara za brak OC 2023. Podwyżka i to dwukrotna!
    Kara za brak OC w roku 2023 wzrośnie i to... dwukrotnie. Tak, dwukrotnie. Czemu tak się stanie i jak wysokiego skoku opłaty można się spodziewać?
    Strajk egzaminatorów WORD. Bez egzaminów od 8 sierpnia
    Strajk egzaminatorów WORD? Tak, powracają oni do protestu od poniedziałku 8 sierpnia. To oznacza, że egzaminy na prawo jazdy nie będą się odbywać.
    Benzyna E10. Czym jest i czy jest szkodliwa dla silnika?
    Benzyna E10. Ma się ona stać jednym z rozwiązań problemów paliwowych. Czym jednak tak właściwie jest i czy silniki w autach ją wytrzymają?
    Polski Ład 2.0 od lipca – czy przewoźnicy na nim zyskają?
    Rozliczanie pracowników od nowego roku 2022 przysporzyło problemów niejednemu pracodawcy i księgowemu. Chociaż z założenia Polski Ład miał uprościć dotychczasowy system podatkowy i obniżyć ich wysokość, zmiana przepisów od stycznia jeszcze bardziej go skomplikowała.
    Wakacyjne podróże samochodem a ubezpieczenie
    Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla posiadacza każdego pojazdu mechanicznego. Istnieją jednak jeszcze dobrowolne ubezpieczenia komunikacyjne, m.in. AC, Assistance i NNW. Wakacje to wzmożony okres korzystania z auta w Polsce i za granicą, więc warto się nad nimi zastanowić. Co należy wiedzieć, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów nieprzewidzianego zdarzenia podczas podróży?
    Pierwsza obniżka cen na rynku samochodów używanych od dwóch lat
    AURES Holdings obniżył ceny 1700 aut używanych w sieci AAA AUTO, a łączna kwota aktualnych rabatów wynosi 2 mln złotych.
    Wakacyjna podróż samochodem elektrycznym, 5 rad na urlop bez stresu
    Coraz więcej kierowców wybiera samochody elektryczne. W czasie dalszych podróży zmagają się oni z ograniczeniami związanymi z zasięgiem oraz czasem ładowania pojazdów. Ekspert z SEAT S.A. daje 5 cennych wskazówek, jak w pełni wykorzystać podróże w 100% elektryczne. Planowanie trasy, racjonalne korzystanie z klimatyzacji i utrzymywanie poziomu naładowania baterii między 30% a 80% - to tylko niektóre z jego zaleceń.
    Polisa dla auta elektrycznego
    AC jest szczególnie ważne dla samochodów elektrycznych. Na co zwrócić uwagę?
    Jakie auta najchętniej wybierają przedsiębiorcy?
    Badania Automarket.pl wskazują, że 78 proc. przedsiębiorców poszukuje nowego auta, ale aktualna sytuacja powoduje, że skupiają się na rynku wtórnym – wg danych platformy ponad połowa przedsiębiorców decyduje się na pojazdy w wieku 4-5 lat, a tylko 12 proc. na roczne auta. Wg PZPM w czerwcu 2022 roku liczba rejestracji nowych aut osobowych na REGON była o 15,2 proc. niższa niż rok wcześniej. Przedsiębiorcy stanowią jednak 71 proc. rynku.
    Cena paliwa a pensja. Ile kilometrów można przejechać za średnią krajową w krajach UE
    Obywatel Luksemburga przejedzie za dzienny zarobek trzy razy więcej kilometrów niż Polak. Rosnące ceny benzyny ograniczają możliwości Europejczyków w kwestii podróżowania.
    Rośnie liczba wypadków na autostradach
    Autostrady są najbardziej niebezpieczne w okresie letnim. Liczba wypadków na nich rośnie z każdym rokiem.
    Polska coraz niżej w światowym rankingu jakości dróg
    Polska zajęła 26 miejsce w Europie i 43 na świecie w rankingu jakości infrastruktury drogowej. Spośród europejskich krajów wyprzedziliśmy tylko Bułgarię, Turcję, Rumunię i Chorwację. Lepiej jakość dróg została oceniona w Słowacji, Węgrzech, Litwie czy Czechach.
    Audiobooki zmniejszają ryzyko zaśnięcia za kółkiem w trasie
    Polacy nie mają czasu na czytanie książek, ale rokrocznie tracą po kilkadziesiąt godzin na stanie w korkach. Yanosik Autoplac wraz z Audioteką chcąc zwiększyć poziom czytania wśród polskich kierowców, rozpoczynają dużą kampanię udostępniania bezpłatnych audiobooków zmotoryzowanym Polakom, którzy mogą ich słuchać w trasie na wakacje, w korkach, w drodze do pracy, a nawet w trakcie jazdy do sklepu czy na zakupach.
    Jazda po drogach wewnętrznych bez OC i odszkodowania?
    Podczas wakacji boczne drogi kuszą nie tylko miłośników spacerów na łonie natury. Część takich dróg ma charakter prywatny - są to drogi wewnętrzne. Bywają one nieoznaczone i zaniedbane, co niestety sprzyja wypadkom. Warto zatem dowiedzieć się, czy w razie szkód związanych ze złym stanem drogi można kierować roszczenia względem jej właściciela. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają również, czy na polnej (wewnętrznej) drodze będzie działało obowiązkowe OC. W tym kontekście warto omówić ciekawy wyrok, który niedawno zapadł przed Sądem Okręgowym w Katowicach.
    W którym mieście jeździ się najlepiej? Będziecie zdziwieni...
    W którym mieście jeździ się najlepiej? To pytanie, które zostało postawione przed kolejną edycją polskiego rankingu. Odpowiedź? Ta może zdziwić!
    Ile kosztuje OC 2022? Jest tanio, ale będzie... drożej! Musi być!
    Ile kosztuje OC 2022? Czasami polisę dla auta można kupić za 160 zł. Tyle że do takich cen przyczepił się KNF. Wniosek? Będzie drożej. I to niedługo.
    Auto zastępcze na czas naprawy? Tak! Tylko aut może brakować...
    Auto zastępcze na czas naprawy staje się rynkowym standardem. I choć kierowcy chętnie korzystają z tej opcji, firmy realizujące wynajmy mają problem.
    Benzyna będzie tańsza i to sporo! Rząd ma pomysł
    Benzyna będzie tańsza? Tak, bo dostanie więcej... biokomponentów. Niska cena to dobra informacja. Mniej optymistycznie brzmi rok. Rok 2024!
    Strefy czystego transportu a LPG. Zakaz wjazdu do SCT z gazem?
    Strefy czystego transportu a LPG. Choć rządzący mieli wiele propozycji, ostatecznie wybrano jedną. A to oznacza dla właścicieli aut z gazem że...