REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Ford Escort: ekonomia w niemieckim wydaniu

Piotr Dziedzic
Ford Escort potrafi naprawdę pozytywnie zaskoczyć...
Ford Escort potrafi naprawdę pozytywnie zaskoczyć...
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli poszukujesz taniego i w miarę bezawaryjnego samochodu, może warto skusić się na Forda Escorta? Pojawił się w 1967r. i był produkowany aż do 2000r, a przy tym był najlepiej sprzedającym się modelem Forda. Czy obecnie warto kupować leciwe już modele Forda Escorta?

Często myśląc o Fordzie Escorcie, ma się przed oczami: pordzewiały, różnokolorowy, zaniedbany samochód. Jednak należy wziąć pod uwagę, że może to też być bardzo wdzięczny wóz i po odrobinie dopieszczenia, potrafi bezawaryjnie przebyć setki tysięcy kilometrów.

REKLAMA

Krótka historia modelu

Ford Escort narodził  w Anglii w 1967 roku. Miał konwencjonalny jak na owe czasy napęd na koła tylne oraz czterobiegową skrzynię. Początkowo auto produkowane było, jako wersja dwu i czterodrzwiowa, z okrągłymi lub kwadratowymi kloszami przednich lamp. Z czasem pojawiła się także wersja trzydrzwiowa oraz van. Escorty MK1 oferowane były z silnikami benzynowymi o pojemnościach 1.1, 1.3 i 1.6 dm3. Wszystkie silniki były silnikami benzynowymi. W latach 60’tych sporadycznie stosowano w autach rodzinnych silniki zasilane olejem napędowym nie były one oferowane. Mała ich wydajność, duża hałaśliwość i brak popytu na oszczędzanie paliwa nie zachęcały producentów aut rodzinnych do ich stosowania. Dla tych, ceniących sportowy charakter auta przygotowano wersję RS2000, z silnikiem o pojemności 2 litrów, osiągającą prędkość maksymalną 110 mil/godz.
Escort MK1 stał się przebojem na rynku europejskim i pod koniec lat 60-tych produkowany był poza Wielką Brytanią także w Niemczech. W ciągu 5-ciu lat sprzedanych zostało 2,155,301 jego egzemplarzy!

Zobacz też: Ford Escort: wymiana linki napinacza sprzęgła

REKLAMA

W 1975 pojawiła się druga generacja Escorta. Nowe było przede wszystkim nadwozie, a silniki pozostały te same, co w Escorcie Mk I. Dodatkowo wprowadzono jednostkę 1,8 l w wersji RS1800. Wersję RS2000 można było odróżnić po podwójnych reflektorach z przodu.

Ford Escort stał się najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie (dotyczy lat 1982-1986). Do sukcesu tego przyczyniły się: nowoczesna sylwetka samochodu, duży wybór wersji silnikowych oraz świetne własności jezdne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo w początkowym okresie produkcji MK III (tj. 1980-1984) oferta Forda powiększyła się o kolejne, nowe modele: kabriolet, 1.6 litrowy model XR3 oraz topowy model 1.8 litrowy RS Turbo. W roku 1983, pojawił się Escort o nadwoziu limuzyny (odpowiednik dzisiejszego sedana), nazwany Orion. Poza zmienioną tylną częścią nadwozia był on identyczny z Escortem hatchbackiem.

Na początku 1986 przeprowadzono facelifting. Zmieniono zderzaki, pas przedni, pojawiła się nowa jednostka 1,4 l. Mk IV charakteryzował się bardziej opływowym kształtem maski. Zmiany były na tyle niewielkie, że Mk IV był natychmiast rozpoznawalny, jako następca poprzedniego modelu. Do innych zmian należało zastąpienie modelu XR3 z układem gaźnikowym, przez model XR3i, w którym zastosowano wtrysk paliwa w systemie K-Jetronic.

Zobacz też: Ford Escort: wymiana termostatu

REKLAMA

W 1990 roku zaprezentowano kolejną wersję Escorta. Zastosowano jednostki 1,3 l (60 KM), 1,4 l (71 KM), 1,6 l (105 KM), 1,6 l 16V (90 KM), 1,8l 16V i diesel 1,8 l (60 KM). Wersja XR3i otrzymała silnik 1,8 l o mocy 130 KM (pozostałe 1,8 l 105 i 115 KM), a nowy RS2000 silnik 2,0 l o mocy 150 KM. Ta ostatnia miała możliwość otrzymania napędu na cztery koła. Za to nowy Escort RS Cosworth, wprowadzony w 1992 roku miał silnik 2,0 l 16V Turbo o mocy seryjnej 220 KM i napęd 4x4 w standardzie. Produkcja odbywała się w niemieckich fabrykach.

Pierwsze zmiany stylistyczne przeprowadzono w 1992 roku, zmieniając pas przedni (charakterystyczny owalny wlot w atrapie chłodnicy) i tylne lampy. W 1995 roku Ford zrezygnował z nazwy Orion i sedan także otrzymał nazwę Escort. Ta wersja Escorta z silnikami 1,3 l i 1,6 16V montowana była również w polskich zakładach Forda w Płońsku.

Kolejny facelift miał miejsce w styczniu 1995 roku. Zmieniono pas przedni i deskę rozdzielczą.

W 1998 Escorta zastąpił całkowicie nowy model – Ford Focus. Produkcję teoretycznie zakończono w 2000, a ostatni furgon zszedł z taśmy w 2002 roku.

Zobacz też: Ford Escort: wymiana podświetlenia zapalniczki

Ford Escort Mk VI (Mk VII)

Najczęściej na ulicach widzi się właśnie tę wersję modelu (tylko najmłodszych modeli nie „pożarła” jeszcze rdza). Były produkowane od 1995 do 2000 r.

Nadwozie:

Linia boczna przystaje do  swych czasów, okresu gdy dopiero pojawiały się krągłości i smukłość w designie. Tył skopiowany z modelu produkowanego w okresie: 1992-1995, jednak zmieniono tylny zderzak: usunięto srebrny pasek, który był tylko w tym modelu. Przód natomiast zastosowano zupełnie nowy, a dzięki swym małym przednim kloszom, zyskał miano „chomika”.

Wnętrze:

Środek Escorta jest bardzo ergonomiczny. Wszystkie przełączniki są proste, duże, łatwo dostępne kierowcy Plastiki są twarde i łatwo się rysują, jednak nawet po kilkunastu latach nie pękają i nie wydają nieprzyjemnych dźwięków. Kabina jest przestronna, co dziwne, zmieści się wewnątrz 5 osób, które dość swobodnie mogą przemieszać się na dłuższych trasach. Na duży plus zasługuje przestrzeń bagażowa: w hatchbacku to ponad 370 litrów, w którym zmieści się nadzwyczaj wiele.

Zobacz też: Jak zdemontować zbiornik paliwa w Fordzie Escorcie?

Wyposażenie Forda Escort

Ford Escort dostępny był w wielu odmianach wyposażenia. Można było przebierać wśród opcji np. skórzana tapicerka, klimatyzacja, 4x el. Szyby, elektrycznie sterowane lusterka, czy ogrzewane przednia i tylna szyba. Od 1996r. seryjnie montowano ABS w modelach escorta. Na rynku wtórnym jest naprawdę wiele konfiguracji wyposażenia, dlatego też każdy znajdzie odpowiednie dla siebie. Pamiętać należy, że po kilkunastu latach pewne systemy elektryczne i elektroniczne mogą po prostu szwankować i może warto ograniczyć je do minimum, aby zniwelować ryzyko awarii?

Silniki Forda Escort

Jednostek napędowych zastosowano naprawdę wiele. Najczęściej spotykanymi są wersje benzynowe: 1.3 60KM i 1.6 90KM (zetec). Słabsza jednostka cechuje się wysokim spalaniem i niskimi parametrami. Nie jest ona powszechnie polecana przez użytkowników. Jednak 1.6 16V Zetec, to naprawdę dobry silnik. Mimo upływu czasu, cechuje się wysoką trwałością. Należy jednak pamiętać o regularnej wymianie eksploatacyjnych części osprzętu silnika, a najbardziej silników krokowych, przewodów wysokiego napięcia, czy świec zapłonowych. Jeśli ktoś przestrzega zaleceń producenta, to gwarantuje sobie bardzo dobre użytkowanie. Należy jednak mieć na uwadze, że silniki te bardzo lubią benzynę/gaz i spalanie 11 litrów w mieście, nie powinno zaskakiwać.  Nie poleca się szczególnie silników 1.4, gdyż są bardzo niedopracowane i przestarzałe, a częste naprawy naprawdę mogą popsuć główny cel zakupu escorta: ekonomię.

Zobacz też: Ford Escort: wymiana alternatora w wersji z klimatyzacją

Zawieszenie Forda Escort

Oprócz podatności na rdzę, to chyba największy mankament Escorta. Mianowicie przednie zawieszenie jest mało odporne na polskie drogi. Najczęściej wymienić trzeba końcówki drążków kierowniczych, czy łączniki stabilizacji. Ich ceny są bardzo niskie i są bardzo szeroko dostępne.

Ford Escort a LPG

Silniki zetec, są dość wrażliwe na jakość instalacji gazowej. Mianowicie, ich kolektory dolotowe są plastikowe, przez co generacja założonej instalacji musi być do niego dostosowana. Poleca się gaz sekwencyjny, by uniknąć wybuchów w silniku oraz aby uchronić kolektor przed rozerwaniem.

Niestety, modele Forda z tamtego okresu, są wyjątkowo podatne na rdzę. Przed zakupem, należy dokładnie przyjrzeć się podłużnicom, progom, nadkolom, czy elementom nadwozia. Decydując się na escorta, trzeba uzbroić się w cierpliwość, aby odsiać zniszczone samochody. Pośród wielu ogłoszeń, można swobodnie odnaleźć zadbany egzemplarz, który posłuży jeszcze kilka lat.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA