Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane: Renault Scenic III (2009 - 2016) - opinie i typowe usterki

Kuba Brzeziński
Używane: Renault Scenic III (2009 - 2016)
Używane: Renault Scenic III (2009 - 2016)
Jest praktyczny, pakowny i rodzinny. Tylko czy okazuje się trwały? Używane Renault Scenic III może w tej kwestii naprawdę zaskoczyć. Pod warunkiem, że kierowca wcześniej wybierze dobry silnik…

W roku 2009 świat motoryzacyjny ujrzał trzecią odsłonę modelu Scenic. Kompaktowy minivan choć identycznie jak poprzednik nadal odwoływał się do kształtu nawiązującego do żelazka, nabrał ogłady i harmonijnego wyglądu. Skutek? Nadwozie auta stało się bardziej nowoczesne i zdecydowanie zgrabniejsze. W efekcie na zdjęciach Renault wygląda na samochód mniejszy niż jest w rzeczywistości. Co z kabiną pasażerską? Tam także Francuzi postawili na sprawdzone rozwiązania. Nie brakuje przestrzeni, jest minimum pięć oddzielnych foteli, a do tego niezliczona ilość schowków. To wszystko sprawia, że Scenic jest rodzinnie funkcjonalny.

Używane: Renault Scenic III - nawet 2083 litry w bagażniku

Potężną zaletą minivana Renault jest pojemność bagażowa. Standardowy Scenic oferuje kufer o wielkości od 437 do 1837 litrów. Modele Grand mogą mieć bagażnik mieszczący 208, 678 lub 2083 litry. Nieco gorzej ma się kwestia ergonomii. Deska rozdzielcza jest trochę za bardzo podzielona i poprzecinana przyciskami. W tym gąszczu paneli i ekranów kierowca nie odnajdzie się od razu. Na delikatny minus zasługuje też kwestia jakości materiałów wykończeniowych. Tak, Scenic powstał w roku 2009. Mimo wszystko nawet wtedy kompaktowe minivany potrafiły zaoferować bardziej przyjemne czy mniej twarde plastiki na konsoli.

Używany Renault Scenic III może być napędzany jednym z dziewięciu wariantów napędowych. Początkowo ofertę otwierał benzyniak o pojemności 1.6 litra. Motor posiadający 16-zaworową głowicę i 110 koni mechanicznych być może nie był przesadnie dynamiczny, miał jednak dwie zalety. Po pierwsze świetnie współpracuje z instalacjami LPG, a to zdecydowanie obniża koszty eksploatacji. Po drugie jest trwały - wystarczy jedynie, że podczas każdej wymiany rozrządu kierowca będzie pamiętał o montażu nowego koła zmiennych faz rozrządu. Równie dobrze można się wypowiedzieć o silniku 2.0 16v. Większy benzyniak posiada łańcuch rozrządu.

Zobacz również: Renault 1.6 16v K4M - awarie, problemy, opinie

W okolicy liftingu w gamie pojawiły się doładowane benzyniaki. Mniejszy miał pojemność 1.2 litra oraz moc na poziomie 115 koni mechanicznych. Silnik jest wystarczająco mocny żeby poradzić sobie z napędzaniem minivana, z drugiej strony posiada bezpośredni wtrysk paliwa. A ten uniemożliwia np. montaż instalacji LPG. Alternatywę stanowi 130-konny motor 1.4 TCe. Doładowany benzyniak potrafi być paliwożerny. Jego apetyt można jednak stonować m.in. za sprawą zastosowania instalacji gazowej. Na LPG należy też skrócić interwał regulacji luzu zaworowego. Optymalny przebieg między wizytami serwisowymi to 30 tysięcy kilometrów.

Używane: Renault Scenic III - 1.5 dCi: kupować czy uciekać?

Paletę silników wysokoprężnych występujących pod maską używanego Renault Scenic III otwiera jednostka 1.5 dCi. Diesel miał burzliwą historię i nie cieszy się najlepszą opinią. Mimo wszystko co do zasady raczej dobrze spisuje się pod maską tego minivana. Czy to oznacza zero problemów? W żadnym razie! Psują się np. czujniki przy filtrze cząstek stałych. W pierwszym momencie mechanik może myśleć, że wymiany wymaga cały osadnik. Poza tym nadal trafiają się egzemplarze, w których dojdzie do obrócenia panewek wału korbowego czy uszkodzenia zestawu wtryskiwaczy common rail. To silnik podwyższonego ryzyka.

To samo co o dieslu 1.5 dCi można powiedzieć o jednostce 1.9 dCi. Francuzi mocno nad nią pracowali. Niestety nie udało im się wyeliminować wszystkich problemów. W tym jednak przypadku podwyższone ryzyko awarii dotyczy nie układu wtryskowego, a raczej turbosprężarki. Listę zamykają oczywiście panewki wału korbowego. Najbezpieczniejszym wyborem w przypadku używanego Scenica III i silnika diesla są motory 1.6 dCi i 2.0 dCi. Obydwa mają bezobsługowy łańcuch rozrządu, obydwa są oszczędne i obydwa potrafią pokonać 300 - 350 tysięcy kilometrów bez zasadniczych awarii.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 1.5 dCi Renault

Konstrukcja zawieszenia w używanym Renault Scenic III jest bardzo prosta. Przednie koła są zamocowane do kolumn McPhersona. Tył pracuje za sprawą belki skrętnej. Być może francuski minivan nie jest demonem trakcji w przypadku szybkiej jazdy w zakręcie oraz ma resorowanie, które potrafi głośniej zahuczeć podczas jazdy po nierównościach. Mimo wszystko właściwości jezdne należy uznać za wystarczające, a do tego można autu przypisać zasadniczą zaletę - resorowanie jest naprawdę trwałe! Musi minąć co najmniej 150 - 160 tysięcy kilometrów intensywnej eksploatacji zanim w tym zawieszeniu zacznie stukać któryś z łączników czy tuleja.

Używane: Renault Scenic III - usterki nie są nagminne!

Jeżeli chodzi o ogólną awaryjność, Scenic III również wypada więcej niż dobrze. Tak naprawdę głównym przeciwnikiem właściciela Renault staje się wilgoć. Ta czasami dostaje się do wnętrza np. za sprawą źle wklejonej szyby czołowej i może powodować kilka problemów. Przykład? Zdarza się że wariuje centralny zamek, ewentualnie komputer sygnalizuje niesprawność jednej z poduszek powietrznych. Poza tym w używanym Scenicu III znane są przypadki usterek elektrycznego hamulca ręcznego. Mechanik na ogół musi wymienić linkę i naprawić elektronikę sterującą - wykonanie procedury kosztuje 400 - 450 złotych. Po 5 - 6 latach eksploatacji zużyć się może też karta dostępu.

Za używane Renault Scenic III trzeba dziś zapłacić minimum 10 tysięcy złotych. Egzemplarzy w tej cenie lepiej jednak unikać - mają duże przebiegi, na ogół są napędzane ryzykownymi dieslami, a do tego wyglądają na zmęczone. Egzemplarz godny uwagi będzie stanowił wydatek na poziomie 15 - 17 tysięcy złotych. Wtedy oferuje rozsądny poziom wyposażenia, jeden ze sprawdzonych silników benzynowych oraz przyzwoity przebieg. Za model z końca produkcji - tj. roku 2016 - z dobrym wyposażeniem i topowym dieslem kupujący musi wyłożyć nawet 50 tysięcy złotych.

Zobacz również: Test: Renault Grand Scenic Intens TCe 160 EDC - wiek nie zawsze oznacza doświadczenie!

Francuzi w XXI wieku udowodnili, że opowieści o Renault psujących się na każdym kroku nie są prawdziwe. Tak, wpadka z Laguną II czy Megane II była dziejowa. Z drugiej strony później producent poprawił jakość. Czy zatem używany Renault Scenic III może być godny uwagi? Jak najbardziej. Warunek szczęśliwej eksploatacji jest jeden - należy wybrać właściwą jednostkę napędową. Najmniej problemów miewają benzyniaki. Jeżeli chodzi o diesle, strzałem w dziesiątkę będą nowocześniejsze jednostki o pojemnościach 1.6 i 2 litrów.

Używane: Renault Scenic III - dane techniczne:

  • Silniki benzynowe:
Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w l na 100 km
1.2 TCe 115 KM 190 Nm 11,7 s. 180 km/h 5,9
1.4 TCe 130 KM 190 Nm 10,5 s. 190 km/h 7,3
1.6 16v 110 KM 151 Nm 11,7 s. 190 km/h 7,4
2.0 16v 140 KM 195 Nm 10,6 s. 190 km/h 8,1
  • Diesle:
Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w l na 100 km
1.5 dCi 85 KM 200 Nm 16,4 s. 165 km/h 5,6
1.5 dCi 110 KM 240 Nm 12,3 s. 180 km/h 5,8
1.6 dCi 130 KM 320 Nm 10,3 s. 195 km/h 5,5
1.9 dCi 130 KM 300 Nm 10,6 s. 195 km/h 5,1
2.0 dCi 160 KM 380 Nm 9,1 s. 205 km/h 5,6

Używane: Renault Scenic III - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 14 zł
  • filtr powietrza - od 22 zł
  • filtr paliwa - od 14 zł
  • filtr kabinowy - od 33 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 565 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 263 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 413 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 127 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 112 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 52 zł
  • łącznik stabilizatora - od 30 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 34 zł
  • amortyzator - od 109 zł
  • sprzęgło komplet - od 433 zł
  • koło dwumasowe - od 1733 zł
  • zawór EGR - od 592 zł

Używane: Renault Scenic III (2009 - 2016) - wersja sprzed liftingu
Używane: Renault Scenic III (2009 - 2016) - wersja po liftingu
Używane: Renault Scenic III (2009 - 2016)
Używane: Renault Grand Scenic III (2009 - 2016)
Używane: Renault Scenic III (2009 - 2016) - tył
Używane: Renault Scenic III (2009 - 2016) - wnętrze
Używane: Renault Scenic III (2009 - 2016) - wnętrze
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowy Peugeot 308. Test wersji PureTech 130 Allure Pack
    Nowy Peugeot 308. Test kolejnej odsłony nowego kompaktu z Francji. Po hybrydzie dostaliśmy model napędzany 130-konnym benzyniakiem.
    Czy warto wziąć kredyt na samochód? Tak, ale nie gotówkowy
    Czy warto wziąć kredyt na samochód? Tak, bo często inaczej nie da się kupić własnego auta. Trzeba jednak też wiedzieć jaki wziąć kredyt na samochód.
    Jak sprawdzić zużycie opon? Stan opon sprawdzi się sam. Zdalnie!
    Jak sprawdzić zużycie opon? Powstał właśnie system, który zdalnie wykrywa stan zużycia opony zamontowanej w samochodzie osobowym.
    VW ID.Buzz. Cena startuje od 248 091 zł. Czy to drogo?
    VW ID.Buzz. Cena w Polsce startuje od 248 091 zł. Za dokładnie tą sumę pierwsi klienci znad Wisły mogą złożyć zamówienie na 5-miejscowego e-busa.
    Czy w kamperze można spać podczas jazdy? Sprawdźmy.
    Czy w kamperze można spać podczas jazdy? To pytanie, które często pojawia się z ust osób, zaczynających dopiero przygodę z kamperingiem. A więc?
    Jaką szerokość mają drogi w Polsce? Odpowiedzi jest wiele...
    Jaką szerokość mają drogi w Polsce? Ciężko udzielić jednej odpowiedzi. Bo wszystko zależy od tego, o drodze jakiej kategorii mówimy.
    Stacje ładowania w Łodzi. 100 nowych punktów dla elektryków
    Stacje ładowania w Łodzi, czyli właśnie rozpoczyna się nowa inwestycja. W jej ramach powstanie 100 stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
    Peugeot 9X8 waży tylko 1030 kg i ma... 980 koni mocy!
    Peugeot 9X8 będzie walczyć w wyścigach długodystansowych FIA. Tak, to hybryda. Jej silniki mają jednak w sumie 980 koni mocy. A to dopiero początek.
    Jakie opony do motocykla? Podpowiadamy o czym pamiętać
    Jakie opony do motocykla? To pytanie, przed którym może stanąć wielu motocyklistów na początku sezonu. Jest kilka rzeczy, o których warto pamiętać.
    Problem z samochodem zastępczym. UOKiK reaguje
    Problem z samochodem zastępczym? Miało go wielu Polaków. Teraz kwestię postanowił uregulować UOKiK. Jakie są wnioski i działania?
    Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r. Pomysł Forda i Volvo
    Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r.? Ford i Volvo chcą wprowadzenia takiej regulacji na terenie UE. Ma dotyczyć aut osobowych i dostawczych.
    Kara za brak licencji wspólnotowej to nawet... 12 tys. zł!
    Kara za brak licencji wspólnotowej? Tak po 21 maja 2022 roku jest realna. Dokument jest wymagany podczas międzynarodowego transportu rzeczy.
    Mandat za jazdę po lesie, czyli jak dostać 500 zł grzywny
    Mandat za jazdę po lesie? Tak, jest możliwy. A do tego jego kwota okazuje się niemała! Kierowca dostanie co najmniej 500 zł.
    Wywóz auta na Ukrainę. Rośnie eksport pojazdów z Polski
    Wywóz auta na Ukrainę, czyli Ukraińcy będący w Polsce chętnie eksportują kupione u nas pojazdy. Ile pojazdów z Ukrainy przyjeżdża nad Wisłę?
    Badanie czystości powietrza? Wykonuje je... van kuriera!
    Badanie czystości powietrza może być realizowane nie tylko przez instytucje. I udowadnia to DPD. Firma wyposażyła swoje auta w specjalne czujniki.
    Jak zmniejszyć wydatki na paliwo?
    Jak zmniejszyć wydatki na paliwo? To pytanie, które w dobie rosnących cen benzyny, oleju napędowego i LPG szczególnie często zadają kierowcy.
    Rowery elektryczne. Ile kosztują, jak działają, jakie dają korzyści?
    Rowery elektryczne cieszą się rosnącą popularnością na rynku jednośladów. Co powinieneś o nich wiedzieć przed zakupem? Oto nasz poradnik.
    Mandat za jazdę na zderzaku 2022. Jaką karę dostanie kierowca?
    Mandat za jazdę na zderzaku 2022. Nowe przepisy weszły w życie w roku 2021. W roku 2022 w pełni usankcjonowana została kara. I wynosi...
    Autostradą do Siedlec w 2023 r. No nie do końca...
    Autostradą do Siedlec w 2023 r.? To pytanie często zadawane przez internautów. I choć A2 w tym rejonie powstanie, raczej nie do 2023 roku.
    Prawo jazdy w 0,3 sekund po zdaniu egzaminu. Możliwe?
    Prawo jazdy w 0,3 sekund po zdaniu egzaminu, czyli rząd mówi o nowych opcjach mObywatela. Aplikacja w wersji 2.0 może zaskoczyć.
    Wycena szkody? Sztuczna inteligencja w akcji
    Wycena szkody? Sztuczna inteligencja teraz zajmie się ocenieniem skali uszkodzeń i przygotowaniem wartości odszkodowania. I to w Polsce!
    Gdzie jest najwięcej wypadków? Lista powiatów.
    Gdzie jest najwięcej wypadków? To pytanie postanowił zadać sobie GUS. Odpowiadając na nie, przygotował listę najniebezpieczniejszych powiatów.
    Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego 2022
    Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego 2022. Czyli o co chodzi w tym dokumencie i jak go zdobyć?
    Bentley Bentayga EWB. Brytyjski SUV z długimi drzwiami
    Bentley Bentayga EWB, czyli auto, które można skonfigurować na 24 miliardy sposobów. Co wiadomo o dłuższej wersji hitowego modelu Bentley`a?
    Eko jazda dieslem. Jak oszczędzać paliwo?
    Eko jazda dieslem: czy różni się od eko jazdy benzyniakiem? O jakich zasadach powinien pamiętać kierowca? O tym opowiemy w naszym materiale.