Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Toyota Land Cruiser J120: nie potrzebuje reklamy

Piotr Czerniakowski
Toyota Land Cruiser - przód fot. Newspress
Toyota Land Cruiser - przód fot. Newspress
Auta typu Toyoty Land Cruiser mają dość ciężki żywot. Z jednej strony, sława poprzedników sprawia, że japońskiej terenówki nie trzeba nikomu przedstawiać, ponieważ jest ona ikoną motoryzacji, znaną na każdym kontynencie. Ma to jednak też słabe strony – w końcu nie łatwo jest sprostać wymaganiom klientów, którzy zostali przyzwyczajeni do legendarnej wytrzymałości i niezwykłych możliwości terenowych.

Nadwozie Toyoty Land Cruiser

Wygląd w aucie nie jest może priorytetem w aucie terenowym, jednak pamiętajmy, że Land Cruiser XXI wieku to już nie tylko karoseria, (napęd na) cztery koła i kierownica. Auto oprócz radzenia sobie w każdych warunkach terenowych, ma także dobrze i „cywilnie” wyglądać. Nadwozie zostało zaprojektowane bez zbytniego polotu, jednak dzięki temu, po niemalże 10 latach od premiery auta, Land Cruiser nadal wygląda dość świeżo. Najlepszym dowodem ponadczasowości designu terenowej Toyoty jest to, że następna generacja auta, zaprezentowana w 2010 roku, tak naprawdę bardzo nie różni się pod względem stylistyki od poprzednika.

Zobacz też: Opinie kierowców o Toyocie Land Cruiser

Wnętrze Toyoty Land Cruiser

Wnętrze auta jest bardzo obszerne, zarówno w wersji 5d, jak i 3d. W zasadzie wszystkie fotele (bardzo często obszyte skórą) są wygodne, zaś przednie w bogatszych wersjach wyposażenia mają elektryczną regulację. W wersji pięciodrzwiowej możemy się spotkać z 7-miejscową kabiną. Ławkę rozkładaną w bagażniku trzeba jednak traktować jako rezerwową i to najlepiej dla dwójki dzieci. Wygląd deski rozdzielczej, jak na japońskie auto przystało, nie jest zbyt wyszukany, jednak całość sprawia miłe dla oka wrażenie. Gorzej jest już jakością - materiały użyte do jej wykonania nie są zbyt trwałe. Kupując egzemplarz z początków produkcji trzeba się więc liczyć z porysowanymi plastikami.  Cieszy ergonomia, która stoi na wysokim poziomie. Pojemność bagażnika w przypadku wersji 5d to 620 l, zaś w wersji 3D – 403 l.

Wyposażenie Toyoty Land Cruiser

Land Cruiser występował w 4 wersjach wyposażenia: Luna, Luna Comfort, Sol oraz X (ostatnia dołączyła do oferty pod koniec produkcji). Wszystkie wersje posiadały pełną „elektrykę” szyb i lusterek oraz automatyczną klimatyzację. W droższych wersjach możemy znaleźć także skórzaną tapicerkę oraz nawigację satelitarną.

Zobacz też: Używane „francuzy” klasy średniej: Peugeot 407 i Citroen C5

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silniki Toyoty Land Cruiser

Przez 7 lat produkcji przez paletę silników Land Cruisera „przewinęły” się zaledwie trzy jednostki napędowe – jeden silnik benzynowy i dwa wysokoprężne. W zasadzie był to jeden diesel, którego moc podniesiono o 10 KM w 2007 roku. Jednostka benzynowa ma pojemność 4 l i moc 250 KM. Tak potężna moc pozwala na rozpędzenie tego kolosa do 100 km/h w równe 9 sekund. Prędkość maksymalna nie jest już tak imponująca i wynosi 175 km/h. Trzeba jednak powiedzieć sobie szczerze – chyba nikt nie wyobraża sobie pędzić 200 km/h terenówką „z prawdziwego zdarzenia”. Przyjemność posiadania potężnej V6 pod maską odbija się jednak na zużyciu paliwa. Producent jako średnie zużycie podaje 13,2 l. W praktyce oznacza to, że w mieście nie powinny nas dziwić wyniki na poziomie 18 l.  Znacznie popularniejszą jednostką jest 3-litrowy diesel D4-D. Jego moc początkowo wynosiła 163 KM, zaś w 2007 moc silnika podniesiono do 173 KM. Nie jest to szczególnie mocny motor, jednak w przypadku auta terenowego najbardziej liczy się moment obrotowy – ten natomiast wynosi 343 Nm w słabszej wersji i 410 Nm w mocniejszej. Auto rozpędza się do 100 km/h w odpowiednio 12,7 s i 11,3 s. Prędkość maksymalna wynosi natomiast 165 km/h oraz 175 km/h. Spalanie jest zdecydowanie bardziej „zachęcające” niż w przypadku wersji benzynowej – wynosi średnio niewiele ponad 9 l ropy na 100 km.

Zobacz też: Używane Mitsubishi Outlander: lider pseudoterenówek

Przeniesienie napędu Toyoty Land Cruiser

W Land Cruiserze występowały na początku dwie skrzynie: 5-biegowa skrzynia manualna oraz 4-biegowy „automat”. W 2004 roku przekładnia automatyczna miała już 5 biegów. W 2007 roku dodatkowe przełożenie zyskała skrzynia manualna. Stały napęd na 4 koła. Auto wyposażono w reduktor i centralny dyferencjał typu torsen z możliwością ręcznej blokady.

Zawieszenie Toyoty Land Cruiser

Sprawdzona konstrukcja aut terenowych - klasyczna rama, sztywny tylny most. Land Cruisera wyposażono w aktywne zawieszenie TEMS, dzięki któremu można wybierać spośród czterech trybów pracy zawieszenia. Oczywiście jest to auto terenowe, z wysoko położonym środkiem ciężkości, także nawet w trybie sport nie ma co liczyć na sztywne zawieszenie i precyzyjne prowadzenie. W droższych wersjach można spotkać również pneumatykę tylnego zawieszenia – więcej w tym „bajeru”, niż wartości użytkowych, także ze względu na wysokie koszty eksploatacji i ewentualnych napraw, odradzamy.

Usterki Toyoty Land Cruiser

Awarie wtryskiwaczy, alternatora, zawodny system TEMS – głównie układ sterujący, awarie automatycznej skrzyni biegów.

Zobacz też: Używana Honda Jazz: mądry wybór

Ceny części Toyoty Land Cruiser:

Wahacz przedni: 1500 zł

Amortyzator przedni: 523 zł

Reflektor przedni: 360 zł

Zestaw rozrządu: 750 zł

Sprzęgło kompletne: 1450 zł

Podsumowanie – Toyota Land Cruiser

Zalety: konstrukcja umożliwiająca bezstresowy wjazd w teren oraz komfortową jazdę szosową, wysoka bezawaryjność modelu, niskie spalanie w dieslu, wysoka kultura pracy i dynamika w silniku benzynowym.

Wady: wygórowane ceny używanych egzemplarzy, duże koszty eksploatacji, wysokie spalanie aut z silnikiem benzynowym, niższa jakość wykończenia niż w konkurencyjnych autach typu SUV.

Zobacz też: Używane kompakty: Audi A3 czy BMW 1?

Land Cruiser J120, a także jego następca, model J150, to obecnie jedne z nielicznych aut, które oferują komfortowe warunki podróżowania przy jednoczesnym zachowaniu „dzielności” w terenie. Konkurentów można policzyć na palcach jednej ręki – Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Land Rover Discovery. Przed zakupem auta dobrze zastanówmy się do czego będzie nam ono służyło. Jeśli nad wartości użytkowe przekładamy luksus i wygodę, zainteresujmy się SUVami niemieckiej konkurencji. Szkoda bowiem, aby potencjał, który drzemie w aucie terenowym z tradycją sięgającą połowy zeszłego wieku, marnował się podczas jazdy po mieście czy w trasie.

Toyota Land Cruiser - bok fot. Newspress
Toyota Land Cruiser - tył fot. Newspress
Toyota Land Cruiser - wnętrze fot. Newspress
Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8. Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K. Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

    Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

    Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.

    Samochód dla mamy. Czyli jakie auta kupują Polki?

    Zbliżający się Dzień Matki stał się okazją do sprawdzenia, jakie są motoryzacyjne preferencje Polek kupujących używane auta. Co wynikło z analizy? Mamy w Polsce są wyjątkowo praktyczne.

    Elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG. Jak działa? I co daje?

    Mercedes ma ciekawy prezent dla właścicieli nowych modeli z serii AMG. Mowa o elektrycznej turbosprężarce. Ta jest inspirowana wynalazkiem stosowanym przez zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.

    Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?

    Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych w sytuacji, gdy jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Z czego wynikają tak optymistyczne statystyki w I kw. 2023 roku?

    Jak się kupuje auto w AAA Auto? "Nie mam Twojego samochodu. I co mi zrobisz?"

    Dziś opowiem o tym, jak się kupuje auto w AAA Auto. Będzie to jednak opowieść bez happy endu. Bo choć wybrałem pojazd i zadatkowałem go, sieci nie przeszkodziło to w jego sprzedaży innej osobie...

    UNESCO wypromuje rower jako środek transportu. Z inicjatywy Polski!

    Z inicjatywy Polski Rada Wykonawcza UNESCO przyjęła decyzję w sprawie promowania roweru jako uniwersalnego środka transportu - "Bicycle For All – Bicycle for sustainable and healthy lifestyles” ("Rower dla Wszystkich – Rower dla zrównoważonego i zdrowego stylu życia”).

    Ile kosztuje serwis klimatyzacji w 2023 roku?

    Klimatyzacja – to słowo, które na wiosnę zaczyna dominować w rozmowach kierowców. Część musi zrobić serwis klimy, a część zdiagnozować jej problemy. Ile to kosztuje? Sprawdźcie.

    Jeep Wrangler 4XE Sahara. Srebrny lakier i hybryda plug-in pod maską

    Jeep Wrangler swoim kształtem przywodzi na myśl końcówkę lat 80. XX wieku. I do twarzy mu z tym! Wersja aktualnie sprzedawana w Europie ma jednak hybrydę plug-in pod maską. Jak wygląda ten model? Sprawdźcie w naszej galerii.

    Test: Jeep Wrangler 4XE Sahara. Klasyczny wygląd i hybryda plug-in pod maską

    Wygląda jak Wrangler, ale nie jeździ jak Wrangler. Ma bowiem 381 koni mocy i osiąga 100 km/h w 6,4 sek. To zasługa hybrydy plug-in. Ta w Jeepie jest błogosławieństwem czy przekleństwem?

    Korytarz życia: przepisy, obowiązki i kary. Co musisz wiedzieć?

    Korytarz życia jest od grudnia roku 2019 obowiązkiem kierowców w Polsce. Tylko że jak pokazuje praktyka, z obowiązku tego kierujący nie zawsze się wywiązują... Przypomnijmy zatem, co warto widzieć w tym temacie.

    Astra kombi GSe w sprzedaży. Ma 225 koni i... tania nie jest

    W polskich salonach można już składać zamówienia na Opla Astrę Sports Tourer GSe. Przestronne kombi otrzymało nieco sportową stylizację i aż 225-konny napęd. Rodzinna Astra jest hybrydą plug-in.

    Ceny samochodów w Polsce. Wiemy, kto statystycznie wydaje najwięcej na auto!

    Osoby, które ukończyły 55 rok życia, decydują się na najdroższe auta, a utrzymująca się inflacja pogłębia różnicę w cenach wybieranych aut pomiędzy nimi i najmłodszym pokoleniem. Starsi klienci są też otwarci na bardziej nowoczesne rozwiązania.

    Używana Dacia Duster II. Awarie, wady, ceny, opinie

    Polacy go pokochali. Masowo kupują Dustery II jako nowe i używane. Czy w przypadku modeli z drugiej ręki jest się czego bać? Przyjrzymy się trwałości rumuńskiego SUV-a w dzisiejszym materiale.

    Jak dobrać opony do samochodów elektrycznych i hybrydowych?

    Samochody elektryczne i hybrydowe mają swoje wymagania. Trakcyjnie te są związane nie tylko z tarciem, ale i większą masą. Dziś opowiemy zatem jak dobrać do nich odpowiednie opony.