REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Toyota Land Cruiser J120: nie potrzebuje reklamy

Piotr Czerniakowski
Toyota Land Cruiser - przód fot. Newspress
Toyota Land Cruiser - przód fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Auta typu Toyoty Land Cruiser mają dość ciężki żywot. Z jednej strony, sława poprzedników sprawia, że japońskiej terenówki nie trzeba nikomu przedstawiać, ponieważ jest ona ikoną motoryzacji, znaną na każdym kontynencie. Ma to jednak też słabe strony – w końcu nie łatwo jest sprostać wymaganiom klientów, którzy zostali przyzwyczajeni do legendarnej wytrzymałości i niezwykłych możliwości terenowych.

Nadwozie Toyoty Land Cruiser

Wygląd w aucie nie jest może priorytetem w aucie terenowym, jednak pamiętajmy, że Land Cruiser XXI wieku to już nie tylko karoseria, (napęd na) cztery koła i kierownica. Auto oprócz radzenia sobie w każdych warunkach terenowych, ma także dobrze i „cywilnie” wyglądać. Nadwozie zostało zaprojektowane bez zbytniego polotu, jednak dzięki temu, po niemalże 10 latach od premiery auta, Land Cruiser nadal wygląda dość świeżo. Najlepszym dowodem ponadczasowości designu terenowej Toyoty jest to, że następna generacja auta, zaprezentowana w 2010 roku, tak naprawdę bardzo nie różni się pod względem stylistyki od poprzednika.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Toyocie Land Cruiser

Wnętrze Toyoty Land Cruiser

Wnętrze auta jest bardzo obszerne, zarówno w wersji 5d, jak i 3d. W zasadzie wszystkie fotele (bardzo często obszyte skórą) są wygodne, zaś przednie w bogatszych wersjach wyposażenia mają elektryczną regulację. W wersji pięciodrzwiowej możemy się spotkać z 7-miejscową kabiną. Ławkę rozkładaną w bagażniku trzeba jednak traktować jako rezerwową i to najlepiej dla dwójki dzieci. Wygląd deski rozdzielczej, jak na japońskie auto przystało, nie jest zbyt wyszukany, jednak całość sprawia miłe dla oka wrażenie. Gorzej jest już jakością - materiały użyte do jej wykonania nie są zbyt trwałe. Kupując egzemplarz z początków produkcji trzeba się więc liczyć z porysowanymi plastikami.  Cieszy ergonomia, która stoi na wysokim poziomie. Pojemność bagażnika w przypadku wersji 5d to 620 l, zaś w wersji 3D – 403 l.

Wyposażenie Toyoty Land Cruiser

Land Cruiser występował w 4 wersjach wyposażenia: Luna, Luna Comfort, Sol oraz X (ostatnia dołączyła do oferty pod koniec produkcji). Wszystkie wersje posiadały pełną „elektrykę” szyb i lusterek oraz automatyczną klimatyzację. W droższych wersjach możemy znaleźć także skórzaną tapicerkę oraz nawigację satelitarną.

Zobacz też: Używane „francuzy” klasy średniej: Peugeot 407 i Citroen C5

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silniki Toyoty Land Cruiser

Przez 7 lat produkcji przez paletę silników Land Cruisera „przewinęły” się zaledwie trzy jednostki napędowe – jeden silnik benzynowy i dwa wysokoprężne. W zasadzie był to jeden diesel, którego moc podniesiono o 10 KM w 2007 roku. Jednostka benzynowa ma pojemność 4 l i moc 250 KM. Tak potężna moc pozwala na rozpędzenie tego kolosa do 100 km/h w równe 9 sekund. Prędkość maksymalna nie jest już tak imponująca i wynosi 175 km/h. Trzeba jednak powiedzieć sobie szczerze – chyba nikt nie wyobraża sobie pędzić 200 km/h terenówką „z prawdziwego zdarzenia”. Przyjemność posiadania potężnej V6 pod maską odbija się jednak na zużyciu paliwa. Producent jako średnie zużycie podaje 13,2 l. W praktyce oznacza to, że w mieście nie powinny nas dziwić wyniki na poziomie 18 l.  Znacznie popularniejszą jednostką jest 3-litrowy diesel D4-D. Jego moc początkowo wynosiła 163 KM, zaś w 2007 moc silnika podniesiono do 173 KM. Nie jest to szczególnie mocny motor, jednak w przypadku auta terenowego najbardziej liczy się moment obrotowy – ten natomiast wynosi 343 Nm w słabszej wersji i 410 Nm w mocniejszej. Auto rozpędza się do 100 km/h w odpowiednio 12,7 s i 11,3 s. Prędkość maksymalna wynosi natomiast 165 km/h oraz 175 km/h. Spalanie jest zdecydowanie bardziej „zachęcające” niż w przypadku wersji benzynowej – wynosi średnio niewiele ponad 9 l ropy na 100 km.

Zobacz też: Używane Mitsubishi Outlander: lider pseudoterenówek

Przeniesienie napędu Toyoty Land Cruiser

W Land Cruiserze występowały na początku dwie skrzynie: 5-biegowa skrzynia manualna oraz 4-biegowy „automat”. W 2004 roku przekładnia automatyczna miała już 5 biegów. W 2007 roku dodatkowe przełożenie zyskała skrzynia manualna. Stały napęd na 4 koła. Auto wyposażono w reduktor i centralny dyferencjał typu torsen z możliwością ręcznej blokady.

Zawieszenie Toyoty Land Cruiser

Sprawdzona konstrukcja aut terenowych - klasyczna rama, sztywny tylny most. Land Cruisera wyposażono w aktywne zawieszenie TEMS, dzięki któremu można wybierać spośród czterech trybów pracy zawieszenia. Oczywiście jest to auto terenowe, z wysoko położonym środkiem ciężkości, także nawet w trybie sport nie ma co liczyć na sztywne zawieszenie i precyzyjne prowadzenie. W droższych wersjach można spotkać również pneumatykę tylnego zawieszenia – więcej w tym „bajeru”, niż wartości użytkowych, także ze względu na wysokie koszty eksploatacji i ewentualnych napraw, odradzamy.

Usterki Toyoty Land Cruiser

Awarie wtryskiwaczy, alternatora, zawodny system TEMS – głównie układ sterujący, awarie automatycznej skrzyni biegów.

Zobacz też: Używana Honda Jazz: mądry wybór

Ceny części Toyoty Land Cruiser:

Wahacz przedni: 1500 zł

Amortyzator przedni: 523 zł

Reflektor przedni: 360 zł

Zestaw rozrządu: 750 zł

Sprzęgło kompletne: 1450 zł

Podsumowanie – Toyota Land Cruiser

Zalety: konstrukcja umożliwiająca bezstresowy wjazd w teren oraz komfortową jazdę szosową, wysoka bezawaryjność modelu, niskie spalanie w dieslu, wysoka kultura pracy i dynamika w silniku benzynowym.

Wady: wygórowane ceny używanych egzemplarzy, duże koszty eksploatacji, wysokie spalanie aut z silnikiem benzynowym, niższa jakość wykończenia niż w konkurencyjnych autach typu SUV.

Zobacz też: Używane kompakty: Audi A3 czy BMW 1?

Land Cruiser J120, a także jego następca, model J150, to obecnie jedne z nielicznych aut, które oferują komfortowe warunki podróżowania przy jednoczesnym zachowaniu „dzielności” w terenie. Konkurentów można policzyć na palcach jednej ręki – Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Land Rover Discovery. Przed zakupem auta dobrze zastanówmy się do czego będzie nam ono służyło. Jeśli nad wartości użytkowe przekładamy luksus i wygodę, zainteresujmy się SUVami niemieckiej konkurencji. Szkoda bowiem, aby potencjał, który drzemie w aucie terenowym z tradycją sięgającą połowy zeszłego wieku, marnował się podczas jazdy po mieście czy w trasie.

Toyota Land Cruiser - bok fot. Newspress
Toyota Land Cruiser - tył fot. Newspress
Toyota Land Cruiser - wnętrze fot. Newspress
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA