REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane: Skoda Rapid (2012 - 2019) - opinie i typowe usterki

Według danych producenta opisywany Rapid rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10,8 s oraz może pojechać z maksymalną prędkością 183 km/h. Są to osiągi w zupełności wystarczające do sprawnej jazdy w ruchu miejskim, jak i w trasie.
Według danych producenta opisywany Rapid rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10,8 s oraz może pojechać z maksymalną prędkością 183 km/h. Są to osiągi w zupełności wystarczające do sprawnej jazdy w ruchu miejskim, jak i w trasie.
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Rapid w Europie tak naprawdę od początku grała drugie skrzypce. Auto dyskretne zdobyło zaufanie dużej rzeszy klientów - szczególnie tych flotowych. Dzięki czemu dziś używane Skody Rapid są popularnym widokiem na rynku wtórnym.

REKLAMA

Czesi mieli w swojej ofercie dwa hity sprzedaży: typowy model segmentu B - Fabię oraz auto, które nieco wyrastało z segmentu C - Octavię. Szefowie Skody doszli pod koniec pierwszej dekady XXI wieku doszli do wniosku, że luka stworzona w ten sposób jest zbyt szeroka. I postanowili ją wypełnić. Wzięli na warsztat płytę podłogową PQ25 (np. VW Polo V, Audi A1 I), a następnie uzupełnili ją technologią, którą można określić wyłącznie słowem niskobudżetowy. Auto zostało oficjalnie pokazane w roku 2012 podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Niedługo później pojawiło się w salonach sprzedaży w Europie.

REKLAMA

Skoda Rapid miała być tanim samochodem na co dzień. W jej przypadku ciężko zatem mówić o nadmiernej urodzie. Linie są proste i odwołują się przede wszystkim do języka stylistycznego, który powoli w roku 2012 zaczął znikać już z gamy Skody - mowa o języku zapoczątkowanym m.in. przez Octavię II. Po liftingu marka chciała trochę uatrakcyjnić ofertę. Pojawiła się możliwość dwukolorowej konfiguracji nadwozia czy bardziej jaskrawe lakiery. Niestety lifestylowego charakteru w Rapidzie nigdy nie udało się uzyskać. Auto występuje w dwóch wersjach nadwozia: jako liftback i wydłużony hatchback.

Używane: Skoda Rapid - bliźniak A1, no może prawie…

Kabina pasażerska używanej Skody Rapid jest równie skromna co nadwozie. Co więcej, choć czeski liftback jest bliźniakiem technologicznym Audi A1, na próżno szukać w tych modelach podobieństw materiałowych. W Skodzie wszystkie plastiki są twarde i mało przyjemne w dotyku. Dobrego wrażenia nie robią też tapicerki. Tak, konsola centralna może trzeszczeć podczas eksploatacji. Jakość jej spasowania nie jest idealna. Z drugiej strony całkiem trwałe okazują się fotele. I można się o tym przekonać podczas oglądania egzemplarza eksploatowanego przez jednego z przedstawicieli handlowych.

Zobacz również: Silnik TSI awarie - jakie usterki trapią poszczególne wersje?

REKLAMA

Ilość przestrzeni w Skodzie Rapid jest duża. Nawet z tyłu zasiąść mogą wysocy pasażerowie. Pozycja za kierownicą? Łatwo ją ustawić, ale nie jest do końca wygodna. Bardzo dużą zaletą Rapida jest naprawdę spory bagażnik. W modelach liftback kufer liczy od 550 do 1490 litrów, w wersji hatchback od 415 do 1380 litrów. Kabina pasażerska jest słabo wygłuszona. Tym samym kierowca będzie musiał głośniej ustawić radio za każdym razem, gdy wyjedzie z miasta. A stanie się tak dlatego, że powietrze opływające nadwozie podczas jazdy z większą prędkością powoduje spory hałas we wnętrzu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Paleta silnikowa używanej Skody Rapid składa się z 8 jednostek napędowych występujących w sumie w 13 wariantach mocy. W roli najsłabszego motoru występuje jednostka 1.2 MPI. 3-cylindrowa konstrukcja ma jednej podstawowy problem - absolutnie brakuje jej mocy! 75 koni mechanicznych sprawia, że liftback osiąga pierwszą setkę dopiero w 13,9 sekundy. Poza tym jednostka dobrze współpracuje z instalacją LPG i miewa głównie tanie w usunięciu problemy z cewkami zapłonowymi. Oczko wyżej plasują się silniki 1.2 TSI, które już w salonie również były parowane z gazem - do roku 2015 z rodziny EA 111 (86 i 105 KM), potem EA 211 (90 i 110 KM).

Używane: Skoda Rapid - zamiast łańcucha… pasek!

Benzyniak ma 4-cylindrową głowicę, doładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa. Oferuje też więcej niż przyzwoitą dynamikę, a do tego rozsądnie obchodzi się z paliwem. Niestety początkowo miewał serię dość drogich w usunięciu problemów. W jednostkach sprzed liftingu z serii EA 111 niską trwałość ma łańcuch rozrządu. Ten wytrzymuje zazwyczaj nie więcej niż 120 tysięcy kilometrów - choć są znane przypadki wymiany przy przebiegu wynoszącym zaledwie jedną piątą tego dystansu! W jaki sposób inżynierowie uporali się problemem? W generacji EA 211 zamiast łańcucha zastosowali… pasek w kąpieli olejowej.

Zobacz również: Silnik 1.0 MPi i 1.0 TSI VAG - oznaczenia i opis konstrukcji

Silnik o pojemności 1.4 litra jest rzadko spotykany. Funkcjonował na rynku w dwóch wersjach: 122 KM - EA 111 i 125 KM - EA 211. Poszczególne warianty borykały się z identycznymi problemami jak w przypadku silnika 1.2 TSI. Dodatkowo w modelach słabszych znane są przypadki np. wypalenia uszczelki pod głowicą. Benzyniak 1.0 TSI to dobra konstrukcja. Jest całkiem dynamiczna, w miarę kulturalnie pracuje, a do tego okazuje się i oszczędna, i trwała. Niestety pojawia się w bardzo młodych egzemplarzach - była montowana od roku 2017.

Oferta diesli była zdecydowanie węższa. Używana Skoda Rapid może otrzymać przede wszystkim jednostkę 1.6 TDI. Ta występowała w wersji o mocy 90, 105 lub 115 koni mechanicznych. Najsłabszy wariant oferuje najgorszą dynamikę - rozpędza liftbacka do pierwszej setki w 12 sekund. Z drugiej strony niemiecki diesel jest wyjątkowo oszczędny, a do tego raczej trwały. Najczęściej uszkadza się w nim zawór EGR, ewentualnie sterowanie zmienną geometrią łopatek w turbosprężarce. Wtryski common rail są trwałe, ale pod warunkiem że kierowca tankuje paliwo wysokiej jakości. W roku 2015 do oferty dołączył silnik 1.4 TDI. 3-cylindrowy diesel ma ograniczoną kulturę pracy. W zamian 90-konny wariant jest mocno oszczędny.

Używane: Skoda Rapid - prosta konstrukcja, proste zawieszenie

Używana Skoda Rapid czerpie płytę podłogową, o którą opierane były w Grupie Volkswagena przede wszystkim modele segmentu B. A to oznacza, że układ zawieszenia jest dość prosty. W przedniej osi pojawiają się kolumny McPhersona. W tylnej belka skrętna. Resorowanie pracuje hałaśliwie, z drugiej strony jest trwałe. Elementy montowane przy przednich kołach bez wymiany pokonują co najmniej 100 - 120 tysięcy kilometrów. Tuleje belki pozwalają na przejechanie 30 - 50 tysięcy kilometrów więcej. Co z właściwościami jezdnymi? Układ kierowniczy nie jest przesadnie precyzyjny. Zawieszenie pracuje dość sztywno.

Zobacz również: Silniki 1.6 TDI Volkswagen - awarie, problemy, opinie

Zadbana, używana Skoda Rapid nie powinna być źródłem dużej ilości awarii. W modelach zdarzają się mimo wszystko usterki np. modułów poduszek powietrznych i napinaczy pasów bezpieczeństwa czy poduszek pod skrzynią biegów. Poza tym mechanicy muszą naprawiać uszkodzenia wiązek elektrycznych lub wymieniać sprzęgło kompresora klimatyzacji. Podczas zakupu egzemplarza używanego warto wnikliwie przyjrzeć się też przekładni dwusprzęgłowej DSG. Ta po pierwsze wymaga wymiany oleju co 60 tysięcy kilometrów. Po drugie już przy przebiegu 150 - 200 tysięcy kilometrów będzie wymagać remontu układu sprzęgieł. Koszt to co najmniej 3 tysiące złotych.

Oferta używanej Skody Rapid na rynku wtórnym jest szeroka. To jednak nie zmienia faktu, że znalezienie egzemplarza idealnego może nie być łatwym zadaniem. Bo co z tego, że ceny aut zaczynają się już od 20 tysięcy złotych, skoro modele za tą kwotę mają przebiegi oscylujące w granicy 200 - 300 tysięcy kilometrów i poflotową historię. Co to oznacza? Wysoki stopień zużycia części i wyposażenie składające się głównie z kompletu poduszek, manualnej klimatyzacji i radia. Za egzemplarz 3-letni trzeba zapłacić co najmniej 26 - 27 tysięcy złotych. Ceny aut młodych pną się do góry bardzo szybko.

Używane: Skoda Rapid - podsumowanie:

Używane Skoda Rapid to po prostu samochód. To tani środek transportu, który zabierze na pokład cztery osoby i zaoferuje im duży bagażnik. Nie, nie prowadzi się wyśmienicie, a jakość materiałów jest raczej niska. Z drugiej strony ma naprawdę rozsądne koszty eksploatacji, a zadbane egzemplarze rzadko się psują. Czy warto zatem ją kupić? Jeżeli kierowca nie wymaga dużo od motoryzacji, używany Rapid z pewnością będzie ciekawą opcją.

Używane: Skoda Rapid - dane techniczne producenta:

  • Skoda Rapid - silniki benzynowe:
Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w l na 100 km
1.0 TSI 95 KM 160 Nm 11,0 s. 187 km/h 4,5
1.0 TSI 110 KM 200 Nm 9,8 s. 200 km/h 4,6
1.2 MPI 75 KM 112 Nm 13,9 s. 175 km/h 5,8
1.2 TSI 86 KM 160 Nm 11,8 s. 183 km/h 5,1
1.2 TSI 90 KM 160 Nm 11,2 s. 186 km/h 4,7
1.2 TSI 105 KM 175 Nm 10,3 s. 195 km/h 5,4
1.2 TSI 110 KM 175 Nm 9,8 s. 200 km/h 4,9
1.4 TSI 122 KM 200 Nm 9,5 s. 206 km/h 5,8
1.4 TSI 125 KM 200 Nm 9,0 s. 208 km/h 4,8
  • Skoda Rapid - diesle:
Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w l na 100 km
1.4 TDI 90 KM 230 Nm 11,7 s. 185 km/h 3,6
1.6 TDI 90 KM 230 Nm 12,0 s. 184 km/h 4,4
1.6 TDI 105 KM 250 Nm 10,6 s. 190 km/h 4,4
1.6 TDI 115 KM 250 Nm 10,0 s. 201 km/h 4,2

Używane: Skoda Rapid - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 17 zł
  • filtr powietrza - od 27 zł
  • filtr paliwa - od 64 zł
  • filtr kabinowy - od 21 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 441 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 290 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 197 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 84 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 52 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 49 zł
  • szczęki hamulcowe - od 61 zł
  • bęben hamulcowy - od 116 zł
  • łącznik stabilizatora - od 22 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 25 zł
  • amortyzator - od 138 zł
  • sprzęgło komplet - od 869 zł
  • koło dwumasowe - od 589 zł
  • zawór EGR - od 728 zł

W tylnej części kabiny Skody Rapid Spaceback nawet wysocy pasażerowie nie powinni narzekać na brak przestrzeni m.in. dzięki wysoko poprowadzonej linii dachu.
Skoda
Bagażnik Skody Rapid Spaceback ma objętość astronomicznych, jak na tę klasę pojazdów 550l, a jego wykorzystanie ułatwia duży otwór załadunku.
Skoda
Test Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI 85 KM
Skoda
Test Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI 85 KM
Skoda
Skoda Rapid 1.2 TSI 90 KM 2016
Skoda
Siedziska foteli kierowcy i przedniego pasażera Rapida Spaceback są wystarczająco obszerne, a oparcie odpowiednio wyprofilowane.
Skoda
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA