Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Ford Focus II - wciąż atrakcyjny mimo upływu lat

Kamil Fraszkiewicz
Ford Focus mk2 1.8TDCi- przestronny kompakt z dynamicznym silnikiem i świetnie zestrojonym zawieszeniem.
Ford Focus mk2 1.8TDCi- przestronny kompakt z dynamicznym silnikiem i świetnie zestrojonym zawieszeniem.
Ford
Ford
Ford Focus II należy do klasy kompaktowej, która jest jedną z najpopularniejszych wśród wszystkich segmentów aut. Z tego powodu pomiędzy producentami trwa największa rywalizacja o prym na tym rynku. Używany Ford Focus II-generacji jest jednym z najbardziej poszukiwanych przedstawicieli tego typu aut.

Historia

Koncern Forda od zawsze należał do ścisłej czołówki tej rywalizacji, posiadając w swojej ofercie do dziś znane i cenione modele tej klasy. Jednak gdy w połowie lat dziewięćdziesiątych popularność jego Escorta IV generacji powoli malała, władze firmy podjęły decyzję o wprowadzeniu jego następcy. Kiedy na jesieni 1998 roku światło dzienne ujrzały pierwsze modele Forda Focusa, wszystkie oczy skupione były na tym właśnie modelu. Dziennikarze rozpływali się w zachwytach nad jego świetnie zestrojonym zawieszeniem a klienci docenili odważną linię nadwozia, która jak czas pokazał nawet dziś prezentuje się bardzo atrakcyjnie.

Auto otrzymując prestiżowy tytuł „Car of the Year 99” potwierdziło swoją nietuzinkowość i jeszcze mocniej zaakcentowało swoją obecność na rynku. Trzeba pamiętać, że wszystko to miało miejsce rok po premierze VW Golfa IV generacji, którego każdy kolejny model stanowił ikonę i wykładnię dla samochodów klasy kompaktowej. Focus jednak nie przestraszył się niemieckiego konkurenta  i zaprezentował się jako zupełnie odmienne auto, dużo bardziej fascynujące w prowadzeniu i zachowaniu na drodze, garściami obdarowujące kierowcę frajdą z jazdy szczególnie na szybko pokonywanych zakrętach. Lata jednak mijały, konkurencja nauczona przykrą lekcją jaką zgotował jej Ford w następcy Escorta, zaczęła prace nad doścignięciem Focusa i późniejszą jego detronizacją. Choć Focus był autem nad wyraz udanym, to również i on z biegiem lat zaczął ukazywać swe niedoskonałości.

Do tych najgorszych należało kiepskie zabezpieczenie przed rdzą (pomimo ocynkowanego nadwozia) oraz stosunkowo kosztowne w utrzymaniu tylne zawieszenie. Z biegiem lat klasowi rywale zaczęli go także przewyższać pod względem wymiarów zewnętrznych oraz przestronności oferując jednocześnie znacznie bardziej komfortowe warunki do podróżowania. Nie chcąc zostawać w tyle i przepychać się w ogonie z mniej prestiżową konkurencją z Francji i Dalekiego Wschodu, Ford podjął jedyną słuszną decyzje- wprowadził na rynek drugą generację Focusa.

Zobacz też: Opinie kierowców o Fordzie Focusie

Gdy kurtyna się podniosła i świat mógł dostrzec następcę popularnej „Foki” nie dało się już słyszeć równie pochlebnych komentarzy jak tych z roku 1998. Wręcz przeciwnie, nowy Focus prezentował się bardzo ciężko i mało zgrabnie. Brakowało mu lekkości i finezji jaką posiadał poprzednik. Zbliżony prostotą swych linii bardziej do norymberskiego zamku Keiserburg niż weneckiej bazyliki św. Marka, zerwał z dotychczasowym stylem  „New Edge Design”. Mimo że stylistyka nie rzuciła nikogo na kolana a tym bardziej nie mogła być wzorem do naśladowania, to jednak renoma wypracowana przez poprzedni model, zdołała zatrzymać przy aucie klientów, z początku  mocno kręcących na niego nosem. A gdy stylistyka nowego Focusa została z czasem zaakceptowana przez potencjalnego nabywcę, nagle dostrzegał on istotne zmiany na lepsze jakie dokonały się w tym modelu.

Nadwozie Forda Focus II

Focus II wyraźnie urósł w stosunku do poprzenika, można by wręcz rzec, że zmężniał. Hatchback jest dłuższy (aż o 168mm, kombi o 18mm), wyższy ( o 67mm) i szerszy (o 138mm) od poprzednika. Poza tym zwiększył się rozstaw osi (o 25mm) a bagażnik powiększył do satysfakcjonujących 385 litrów pojemności.  I choć oceniać auto po wielkości bagażnika to wierutna bzdura, to jednak cieszy fakt, że na wakacyjny wyjazd we dwójkę można zabrać naprawdę sporo bagażu. Co istotne, wnętrze Focusa to przyjemne miejsce do podróżowania.  Bo nawet jeśli zewnętrzna bryła auta nawiązuje stylem raczej do projektów niemieckiej myśli technicznej a kształtem konkuruje raczej z niemieckim Leopardem II niż z włoskim szykiem i elegancją Alfy Romeo, to jednak posiada on istotną zaletę wspólną z gąsiennicowym wozem bojowym.

Tą  pokrewną cechą jest poczucie bezpieczeństwa jakie sprawia masywna sylwetka Forda. Słupki są grube, deska rozdzielcza potężna a szyba przednia jest mocno oddalona od kierownicy. Poza tym spora cześć tych aut jest standardowo wyposażona w dwustopniowe, przednie poduszki powietrzne, boczne oraz kurtyny powietrzne  chroniące głowy pasażerów. Standardem jest oczywiście także ABS, napinacze pasów bezpieczeństwa, sygnał przypominający o konieczności ich zapięcia u kierowcy i pasażera oraz mocowania ISOFIX na tylnej kanapie. Wszystko to sprawia, że auto przy ewentualnej kolizji jest bardzo bezpieczne  a potwierdzeniem tego jest uzyskana maksymalna nota 5 gwiazdek w teście zderzeniowym EURO NCAP. Auto wykazało się wyjątkowo mocne, a kabina pasażerska wykazała tylko minimalną deformację. Co istotne, po uderzeniu czołowym drzwi kierowcy można było bez problemu otworzyć, co tylko podkreśla solidną strukturę całego auta.

Wyposżenie Forda Focus II

Wyposażenie Focusów II-generacji było bardzo zróżnicowane i w  zależności od rynku obejmowało odmienny standard. Ze względu jednak na atrakcyjne ceny wyposażenia dodatkowego, Focusy są z reguły bardzo dobrze wyposażone i bez większego trudu można kupić auto posiadające ABS z EBD, 4 poduszki powietrzne, wspomaganie kierownicy, centralny zamek, immobiliser,  klimatyzację manualną czy radio z pilotem przy kierownicy. W prezentowanym modelu wyposażenie obejmowało dodatkowo kurtynowe poduszki powietrzne, radio z odtwarzaczem CD i MP3, klimatyzację automatyczną, halogeny przeciwmgielne, elektryczne sterowanie szyb z przodu i z tyłu, podgrzewaną przednią szybę i komputer pokładowy.

Silniki Forda Focus II

Testowany egzemplarz Focusa posiada silnik diesla o pojemności 1,8 litra i mocy 115KM, którego pracę wspomaga turbosprężarka oraz intercooler. Konstrukcja ta oparta jest na sprawdzonej jednostce Forda 1,8 TDDi, którą zmodyfikowano wyposażając m.in. w nowoczesny wtrysk paliwa typu common rail, znacząco poprawiający osiągi auta. Za sprawą wysokiego momentu obrotowego wynoszącego 280Nm (z możliwością chwilowego podniesienia jego wartości do 300Nm dzięki funkcji overboost)osiąganego przy 1900obr./min., auto w wersji 5-drzwiowej rozpędza się do 100km/h w 10,9 sekundy i maksymalnie rozpędzi się do 190km/h.

Zaskakuje jednak łatwość z jaką auto rozpędza się w wyższych zakresach prędkości oraz niskie spalanie nie przekraczające w mieście 7,5litra. Poza tym, że auto świetnie się rozpędza praktycznie z każdej prędkości i o ile odwaga kierowcy pozwala, jeszcze śmielej poczyna sobie w  zakrętach, to dodatkowo naprawdę dobrze hamuje. Focus II-generacji reaguje zdecydowanie już na lekkie przyciśnięcie pedału hamulca  i daje poczucie zaufania co do możliwości szybkiego wytracania prędkości. Auto w wersji 1.8 TDCi ma z przodu tarcze o średnicy 300mm (podobnie jak 2.0 TDCi, natomiast wersje benzynowe poza 2.0 Duratec-HE posiadają mniejsze tarcze 278mm ) i za ich pomocą zatrzyma się na dystansie niecałych 39 metrów. Wersja 1.8 TDCi wydaję się być optymalnym rozwiązaniem dla osób potrzebujących ekonomicznego auta, któremu dodatkowo nie brakuje „pary” by sprawnie wyprzedzać inne pojazdy na trasie.

Typowe usterki Forda Focus II

Pod względem trwałości Focus to solidna konstrukcja. Newralgicznym elementem auta jest jego tylne zawieszenie. Każde koło prowadzone jest za pomocą czterech wahaczy. Pomimo, tego, że istnieje możliwość wymiany poszczególnych jego elementów np. tulejek czy pojedynczych wahaczy to problem stanowi zapiekanie się śrub łączących konstrukcje. W rezultacie przy próbie naprawy jednego zużytego elementu, najczęściej zachodzi konieczność wymiany wielu innych części, teoretycznie sprawnych. Co więcej bardzo często trzeba demontować zawieszenie lub jego znaczną cześć  z uwagi na brak dostępu do rozwiercanych śrub.

Silnik 1.8 TDCi pod względem solidności jest udaną konstrukcją, dużo mniej zawodną i tańszą w eksploatacji od nowocześniejszych silników 1.6TDCi. Oferuje co prawda trochę słabsze osiągi od wersji 2.0TDCi jednak jest od niej znacznie bardziej niezawodna, gdyż nie boryka się tak jak większa jednostka z usterkami wtryskiwaczy paliwa.

Znacznej poprawie uległo zabezpieczenie antykorozyjne i raczej nie występuje popularny w poprzedniku problem rdzewienia tylnej klapy. Nie oznacza to jednak ze problem rdzy zniknął zupełnie. Ogniska korozji najczęściej pojawiają się na styku tylnych błotników ze zderzakiem, wzdłuż progów, w okolicach mocowania tylnej wycieraczki oraz, co ciekawe także pod maską gdzie korozja atakuje elementy układu chłodzenia.

Eksploatacja Forda Focus II

Focus II-generacji jest tani w eksploatacji. Poza tylnym zwieszeniem większość napraw jest prosta do wykonania i nie jest obarczona wysokimi kosztami. Przykładowe ceny części do Focusa MK2 z silnikiem 1.8 TDCi:

-sprzęgło wraz z dociskiem: 750zł;

-amortyzator przedni/tylni: 250zł/230zł

-filtr oleju/paliwa/powietrza: 35zł/150zł/30zł

-tarcze hamulcowe przednie/tylne: 350zł/300zł

-klocki hamulcowe przednie/tylne: 150zł/150zł

-sworzeń wahacza: 80zł

-wahacz przedni/tylny: 390zł/250zł

Podsumowanie

Podsumowując Ford Focus II w wersji 1.8TDCi jest bardzo ciekawą propozycją na rynku używanych aut kompaktowych. Ma bardzo dobre zawieszenie, które świetnie współpracuje z dynamiczną i oszczędną jednostką napędową. Duża ilość miejsca w kabinie oraz bardzo bezpieczna konstrukcja, zapewnia komfortowe warunki podróży dla czterech dorosłych osób. Zasadniczym mankamentem auta stanowić może skomplikowana konstrukcja jego tylnego zawieszenia jednak pewność prowadzenia jakie ono gwarantuje oraz komfortowa jego praca, pozwala przymknąć oko na podwyższone koszty jego obsługi. Przed zakupem warto także dokładnie sprawdzić stan powłoki lakierniczej w celu wykrycia ewentualnych ognisk korozji. Jeśli auto posiada udokumentowaną historię napraw powinno służyć jeszcze przez wiele lat.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej? Dziś zastanowimy się nad tym czy jest możliwy, a jak tak to ile wynosi. Co mówią przepisy?
    Ile jest fotoradarów w Polsce? A ile w Europie?
    Ile jest fotoradarów w Polsce? Dokładnie 587. Jak jednak ta liczba wypada na tle innych krajów Europy? W Wielkiej Brytanii jest ich 10-krotnie więcej.
    Przyczyny zużycia opon? Oto główni zabójcy ogumienia
    Przyczyny zużycia opon? Lista jest dość długa. Warto ją jednak poznać. W ten sposób kierujący może przedłużyć czas życia ogumienia w swoim aucie.
    Strefy czystego transportu w Polsce. Kto będzie pionierem?
    Strefy czystego transportu w Polsce. Co oznaczają? Czemu kierowcy ich nie chcą? I które miasto utworzy pierwszą? Sprawdźmy.
    Mandaty w wakacje 2022. Mamy rekordzistę. To OPP z Lublina
    Mandaty w wakacje 2022 nie będą niskie? Tylko w lipcu przekonało się o tym prawie 114 tys. kierowców. Tyle złapały rejestratory systemu CANARD ITD.
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023. Nowe stawki!
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023 jest już znana. Po 1 stycznia kierowcy mogą się spodziewać... podwyżek. Sprawdźmy jak duże będą.
    Rozbieżne stawki podatku od podziemnych miejsc garażowych. MF nie planuje zmian
    Nadal wpływają skargi do RPO na odmienne stawki podatku od podziemnych stanowisk garażowych w budynkach wielorodzinnych. Podatek zależy od tego, czy jest to odrębna własność, czy tzw. pomieszczenie przynależne do lokalu mieszkalnego. Marcin Wiącek zwraca uwagę na ten problem minister finansów Magdalenie Rzeczkowskiej.
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze... jest możliwa!
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze? To możliwe. Podjeżdżasz na stację, tankujesz paliwo, naciskasz przycisk w telefonie i odjeżdżasz.
    Kara za brak OC 2023. Podwyżka i to dwukrotna!
    Kara za brak OC w roku 2023 wzrośnie i to... dwukrotnie. Tak, dwukrotnie. Czemu tak się stanie i jak wysokiego skoku opłaty można się spodziewać?
    Strajk egzaminatorów WORD. Bez egzaminów od 8 sierpnia
    Strajk egzaminatorów WORD? Tak, powracają oni do protestu od poniedziałku 8 sierpnia. To oznacza, że egzaminy na prawo jazdy nie będą się odbywać.
    Benzyna E10. Czym jest i czy jest szkodliwa dla silnika?
    Benzyna E10. Ma się ona stać jednym z rozwiązań problemów paliwowych. Czym jednak tak właściwie jest i czy silniki w autach ją wytrzymają?
    Polski Ład 2.0 od lipca – czy przewoźnicy na nim zyskają?
    Rozliczanie pracowników od nowego roku 2022 przysporzyło problemów niejednemu pracodawcy i księgowemu. Chociaż z założenia Polski Ład miał uprościć dotychczasowy system podatkowy i obniżyć ich wysokość, zmiana przepisów od stycznia jeszcze bardziej go skomplikowała.
    Wakacyjne podróże samochodem a ubezpieczenie
    Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla posiadacza każdego pojazdu mechanicznego. Istnieją jednak jeszcze dobrowolne ubezpieczenia komunikacyjne, m.in. AC, Assistance i NNW. Wakacje to wzmożony okres korzystania z auta w Polsce i za granicą, więc warto się nad nimi zastanowić. Co należy wiedzieć, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów nieprzewidzianego zdarzenia podczas podróży?
    Pierwsza obniżka cen na rynku samochodów używanych od dwóch lat
    AURES Holdings obniżył ceny 1700 aut używanych w sieci AAA AUTO, a łączna kwota aktualnych rabatów wynosi 2 mln złotych.
    Wakacyjna podróż samochodem elektrycznym, 5 rad na urlop bez stresu
    Coraz więcej kierowców wybiera samochody elektryczne. W czasie dalszych podróży zmagają się oni z ograniczeniami związanymi z zasięgiem oraz czasem ładowania pojazdów. Ekspert z SEAT S.A. daje 5 cennych wskazówek, jak w pełni wykorzystać podróże w 100% elektryczne. Planowanie trasy, racjonalne korzystanie z klimatyzacji i utrzymywanie poziomu naładowania baterii między 30% a 80% - to tylko niektóre z jego zaleceń.
    Polisa dla auta elektrycznego
    AC jest szczególnie ważne dla samochodów elektrycznych. Na co zwrócić uwagę?
    Jakie auta najchętniej wybierają przedsiębiorcy?
    Badania Automarket.pl wskazują, że 78 proc. przedsiębiorców poszukuje nowego auta, ale aktualna sytuacja powoduje, że skupiają się na rynku wtórnym – wg danych platformy ponad połowa przedsiębiorców decyduje się na pojazdy w wieku 4-5 lat, a tylko 12 proc. na roczne auta. Wg PZPM w czerwcu 2022 roku liczba rejestracji nowych aut osobowych na REGON była o 15,2 proc. niższa niż rok wcześniej. Przedsiębiorcy stanowią jednak 71 proc. rynku.
    Cena paliwa a pensja. Ile kilometrów można przejechać za średnią krajową w krajach UE
    Obywatel Luksemburga przejedzie za dzienny zarobek trzy razy więcej kilometrów niż Polak. Rosnące ceny benzyny ograniczają możliwości Europejczyków w kwestii podróżowania.
    Rośnie liczba wypadków na autostradach
    Autostrady są najbardziej niebezpieczne w okresie letnim. Liczba wypadków na nich rośnie z każdym rokiem.
    Polska coraz niżej w światowym rankingu jakości dróg
    Polska zajęła 26 miejsce w Europie i 43 na świecie w rankingu jakości infrastruktury drogowej. Spośród europejskich krajów wyprzedziliśmy tylko Bułgarię, Turcję, Rumunię i Chorwację. Lepiej jakość dróg została oceniona w Słowacji, Węgrzech, Litwie czy Czechach.
    Audiobooki zmniejszają ryzyko zaśnięcia za kółkiem w trasie
    Polacy nie mają czasu na czytanie książek, ale rokrocznie tracą po kilkadziesiąt godzin na stanie w korkach. Yanosik Autoplac wraz z Audioteką chcąc zwiększyć poziom czytania wśród polskich kierowców, rozpoczynają dużą kampanię udostępniania bezpłatnych audiobooków zmotoryzowanym Polakom, którzy mogą ich słuchać w trasie na wakacje, w korkach, w drodze do pracy, a nawet w trakcie jazdy do sklepu czy na zakupach.
    Jazda po drogach wewnętrznych bez OC i odszkodowania?
    Podczas wakacji boczne drogi kuszą nie tylko miłośników spacerów na łonie natury. Część takich dróg ma charakter prywatny - są to drogi wewnętrzne. Bywają one nieoznaczone i zaniedbane, co niestety sprzyja wypadkom. Warto zatem dowiedzieć się, czy w razie szkód związanych ze złym stanem drogi można kierować roszczenia względem jej właściciela. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają również, czy na polnej (wewnętrznej) drodze będzie działało obowiązkowe OC. W tym kontekście warto omówić ciekawy wyrok, który niedawno zapadł przed Sądem Okręgowym w Katowicach.
    W którym mieście jeździ się najlepiej? Będziecie zdziwieni...
    W którym mieście jeździ się najlepiej? To pytanie, które zostało postawione przed kolejną edycją polskiego rankingu. Odpowiedź? Ta może zdziwić!
    Ile kosztuje OC 2022? Jest tanio, ale będzie... drożej! Musi być!
    Ile kosztuje OC 2022? Czasami polisę dla auta można kupić za 160 zł. Tyle że do takich cen przyczepił się KNF. Wniosek? Będzie drożej. I to niedługo.
    Auto zastępcze na czas naprawy? Tak! Tylko aut może brakować...
    Auto zastępcze na czas naprawy staje się rynkowym standardem. I choć kierowcy chętnie korzystają z tej opcji, firmy realizujące wynajmy mają problem.