Kategorie

Używane: Toyota RAV4 IV (2013 - 2019) - opinie i typowe usterki

Kuba Brzeziński
Używane: Toyota RAV4 IV (2013 - 2019) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Toyota
W roku 2013 Japończycy po raz czwarty weszli do segmentu kompaktowych SUV-ów. Także i tym razem ich prezentacja była naprawdę udana. Czy używana Toyota RAV4 IV ma wady? Tak, te dotyczą głównie jednej z wersji napędowych.
Reklama

Czwarta generacja Toyoty RAV4 została oficjalnie zaprezentowana w roku 2012 w Los Angeles. Auto otrzymało geometryczną linię nadwozia, która dość dobrze wpisywała się w nowy język stylistyczny dalekowschodniej marki. Kształt karoserii? Ten przypomina trochę żelazko. Został jednak uzupełniony „uśmiechniętym” przodem, dynamicznie wspinającymi się ku tyłowi oknami oraz prostym tyłem. Z tylną częścią nadwozia wiąże się jeszcze jedna ciekawostka. To pierwsza w historii RAV-ka, która otrzymała klapę bagażnika unoszoną do góry zamiast otwieraną do boku. Po liftingu model dostał od stylistów inny prezent - nowocześniej ukształtowane reflektory.

Kabina pasażerska prezentuje się dość współcześnie. Mimo wszystko ma w miarę toporną stylizację. Ogromną zaletą używanej Toyoty RAV4 IV jest przestrzeń. I w pierwszym, i drugim rzędzie siedzeń zmieszczą się wysokie osoby. Poza tym do ich dyspozycji pozostawać będzie bagażnik o pojemności aż 547 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń załadunkowa rośnie do 1746 litrów. Największa wada wnętrza SUV-a dotyczy jakości materiałów. Już po 3 - 4 latach eksploatacji tapicerka foteli traci na świeżości i mocno odgniata się. Plastiki z kolei w dużej mierze są twarde i mogą trzeszczeć szczególnie podczas mrozów.

Używane: Toyota RAV4 IV - 2.0 Valvematic otwiera ofertę

Standardem w japońskiej gamie modelowej jest ograniczona paleta silnikowa. Używana Toyota RAV4 czwartej generacji sprzed liftingu występuje w trzech wersjach napędowych. Ofertę otwiera 2-litrowy benzyniak Valvematic o mocy 151 koni mechanicznych. To nowoczesna jednostka - za jej pomocą inżynierowie chcieli spełnić normy emisji spalin, jednak bez montowania doładowania. Dlatego wyposażyli ją w podwójne zmienne fazy rozrządu i regulację wzniosu zaworowego. Skutek? RAV4 2.0 przyspiesza do pierwszej setki w 9,9 sekundy. Jednocześnie spala w mieście mniej niż 10 litrów paliwa. Do tego silnik jest praktycznie bezawaryjny!

Zobacz również: Test Toyota RAV4 Hybrid 2,5 (197 KM) E-CVT

Reklama

Początkowo alternatywę dla benzyniaka stanowiły dwa diesle: 2.0 D-4D i 2.2 D-CAT. Mniejszy o mocy 124 koni mechanicznych nie jest mocno dynamiczny. W zamian okazuje się oszczędny - w mieście spala często poniżej 6 litrów oleju napędowego. Wady? Silnik 2.0 D-4D ma wrażliwy i drogi w naprawach układ wtryskowy oraz dość szybko zużywającą się dwumasę podczas przeważającej jazdy w terenie zabudowanym. Jeżeli chodzi o większego ropniaka, lista problemów staje się dłuższa. Bo choć system filtrowania spalin D-CAT wydaje się całkiem udany, o tyle jednostka ma problemy z erozją tulei cylindrycznych. Naprawa wymaga remontu, a remont można przeprowadzić tylko raz.

Lifting z roku 2015 praktycznie bez zmian pozostawił benzyniaka. Ofertę uzupełnił jednak nowym dieslem opracowanym razem z BMW oraz… hybrydą. Diesel ma 2 litry pojemności i 143 konie mechaniczne. Okazuje się naprawdę dynamiczny - rozpędza SUV-a do pierwszej setki w 9,6 sekundy, a do tego oszczędny - spala w mieście 5,5 litra oleju napędowego. Z drugiej strony to jednostka z serii N47, a to oznacza nieustające problemy z rozciągającym się łańcuchem rozrządu. Powtarzającej się usterki nie było w stanie zatrzymać nawet przeprojektowanie napędu.

Używane: Toyota RAV4 IV - 2.5 Hybrid to hit!

W roku 2015 używana Toyota RAV4 IV dołączyła do hybrydowej ofensywy marki. Pod maskę SUV-a trafił bowiem układ napędowy znany z Lexusa NX oparty o 2.5-litrowego, wolnossącego benzyniaka pracującego w cyklu Atkinsona. Motor w wersji FWD był parowany z jednym silnikiem elektrycznym - oferował tym samym moc 197 koni mechanicznych. Wariant AWD nazywany był E-Four. W tym przypadku przy tylnej osi Japończycy montowali dodatkowy silnik elektryczny, który odpowiadał za chwilowe dołączanie tylnej osi w razie pojawienia się trudnych warunków drogowych. Sterowanie „by wire” wyeliminowało konieczność stosowania wału napędowego.

Zobacz również: Toyota RAV 4 (2005 - 2012) - miejska bulwarówka

Zalety? Hybrydowa Toyota RAV4 podczas jazdy miejskiej pracuje cicho i gładko. Do tego jest bezawaryjna. Układ spalinowo-elektryczny oparty o baterie niklowo-wodorkowe ukryte pod tylną kanapą i sparowany z przekładnią planetarną nie ma praktycznie żadnych charakterystycznych usterek. Co z wadami? Pierwszą jest spalanie - sporo wyższe od deklaracji producenta. W mieście używana Toyota RAV4 potrzebuje na pokonanie 100 kilometrów jakieś 6,5 litra benzyny. Na autostradzie wynik będzie jednak nawet o 2,5 litra wyższy. Po drugie choć przyspieszenie do pierwszej setki trwa 8,3 sekundy, samochód podczas jazdy poza miastem wydaje się dość ociężały, a do tego staje się hałaśliwy.

Pomijając elektroniczny napęd na cztery koła stosowany w hybrydzie, używana Toyota RAV4 może też posiadać układ bardziej klasyczny. Dynamic Drive System pozwala na przeniesienie nawet 50 proc. mocy jednostki napędowej na tylnej koła. Odbywa się to za pomocą sprzęgła wiskotycznego, co oznacza że 4x4 nie da się zablokować czy użytkować auta w tym trybie długofalowo. Zawieszenie Toyoty jest zdecydowanie nastawione na komfort. Nie przepada za szybkimi zakrętami i świetnie czuje się np. podczas forsowania miejskich krawężników w czasie parkowania.

W przypadku używanej Toyoty RAV4 IV ciężko mówić o liście charakterystycznych usterek. Kierowcy - pomijając oczywiście problemy silników wysokoprężnych - skarżą się głównie na manualną skrzynię biegów, która haczy (ten typ tak ma!) oraz przecieki mogące ujawnić się w obrębie szyberdachu. Tak wysoki wskaźnik bezawaryjności sprawił, że w roku 2016 japoński model został uznany za najbardziej niezawodnego kompaktowego SUV-a w USA w raporcie Consumer Reports.

Zobacz również: Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid Executive - po prostu rodzinna!

Używane: Toyota RAV4 IV - rynek wtórny i podsumowanie:

Używane Toyoty RAV4 IV sprzed liftingu są przede wszystkim napędzane silnikami wysokoprężnymi. Po modernizacji w gamie zaczęła królować hybryda. Modernizacja wniosła do oferty jeszcze jedną rzecz - sprawiła, że dużo aut ma naprawdę dobre wyposażenie. Często spotykana jest nie tylko nawigacja satelitarna czy skórzana tapicerka, ale również systemy bezpieczeństwa oparte o radar, kamera 360 stopni czy elektrycznie unoszona tylna klapa. Ceny SUV-ów z dieslem pod maską startują od 53 tysięcy złotych. Model napędzany benzyniakiem będzie droższy o jakieś 8 - 10 tysięcy. Za 3-latka trzeba zapłacić co najmniej 73 - 77 tysięcy złotych.

Po cenach bardzo mocno widać, że używana Toyota RAV4 IV ma niską utratę wartości. Tak, to oznacza że kierowca dziś zapłaci za auto więcej niż za konkurentów. Z drugiej strony mniej też straci w toku eksploatacji. A to sprawia, że inwestycja w japońskiego SUV-a segmentu D może się stać kusząca dla wielu kierowców nad Wisłą. Tym bardziej, że auto jest przestronne, świetnie rozumie rodzinny charakter, a do tego w wersji benzynowej okazuje się bezawaryjne i ma niskie koszty eksploatacji.

Używane: Toyota RAV4 IV - dane techniczne producenta:

Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
2.0 Valvematic 151 KM 195 Nm 9,9 s. 185 km/h 9,3/7,2/6,0
2.5 Hybrid 197 KM 210 Nm 8,3 s. 180 km/h 5,4/5,4/5,4
2.0 D-4D 124 KM 310 Nm 10,5 s. 180 km/h 5,7/4,9/4,4
2.0 D-4D 143 KM 320 Nm 9,6 s. 195 km/h 5,5/4,7/4,3
2.2 D-CAT 150 KM 340 Nm 9,6 s. 190 km/h 6,7/5,6/5,0

Używane: Toyota RAV4 IV - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 11 zł
  • filtr powietrza - od 25 zł
  • filtr paliwa - od 16 zł
  • filtr kabinowy - od 11 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 435 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 579 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 110 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 77 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 56 zł
  • łącznik stabilizatora - od 30 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 44 zł
  • amortyzator - od 164 zł
  • sprzęgło komplet - od 795 zł
  • koło dwumasowe - od 1772 zł
  • zawór EGR - od 509 zł

Używane: Toyota RAV4 IV (2013 - 2019) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Toyota
Używane: Toyota RAV4 IV (2013 - 2019) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Toyota
Używane: Toyota RAV4 IV (2013 - 2019) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Toyota
Używane: Toyota RAV4 IV (2013 - 2019) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Toyota
Używane: Toyota RAV4 IV (2013 - 2019) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Toyota
Używane: Toyota RAV4 IV (2013 - 2019) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Toyota
Używane: Toyota RAV4 IV (2013 - 2019) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Toyota
Używane: Toyota RAV4 IV (2013 - 2019) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Toyota
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    12 cze 2021
    Zakres dat:

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.

    Samochody wpływają na środowisko? Zdaniem Polaków... nie!

    Samochody wpływają na środowisko? Aż 46 proc. Polaków uważa, że auta nie powodują żadnej szkody, a 21 proc. nie ma zdania.

    Jak dostać się do grupy Speed?

    Jak dostać się do grupy Speed? To pytanie nurtuje kierowców. Odpowiedź? Stanowiska w tej formacji nie wypełnia się raczej z konkursu...

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym: na czym polega i w jaki sposób jest karane? Dziś wyjaśnimy to pojęcie z prawnego punktu widzenia.

    Wbicie haka w dowód. Na czym polega?

    Wbicie haka w dowód - czyli dziś opowiemy o tym jak zalegalizować montaż haka przed wakacyjnym wyjazdem. Zapomnisz o tym? Możesz mieć problem!

    e-TOLL: rejestracja przy pomocy mObywatel

    e-TOLL: rejestracja do systemu jest skomplikowana? W żadnym razie! Teraz rejestrację można autoryzować nawet mObywatelem.

    Test: Nissan Leaf 62 kWh: 217-konny elektryk z dużym zasięgiem

    Nissan Leaf 62 kWh pojawił się przed naszą redakcją. Pierwsze wrażenie? Wydaje się taki zwykły jak na elektryka. Czy to dobrze? Naszym zdaniem...

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej?

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej? To pytanie, które dość często przewija się po nowelizacji przepisów. Jaka jest odpowiedź?

    Zakaz używania telefonu na pasach

    Zakaz używania telefonu na pasach zacznie obowiązywać od 1 czerwca 2021 roku. Co oznacza dla pieszych? Chociażby mandat za komórkę.

    Dodatki do OC. Które warto wybrać?

    Dodatki do OC to nie zawsze sposób na powiększenie kwoty składki. Czasami to metoda na wybór ciekawej polisy, która może realnie pomóc kierowcy.

    Telefon na pasach. Odszkodowanie będzie mniejsze?

    Telefon na pasach a odszkodowanie. Czyli dziś opowiemy o tym, co nowe przepisy obowiązujące od 1 czerwca 2021 roku mogą oznaczać dla pieszych.

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen trafi do sprzedaży w roku 2021. Kompaktowy furgon dostawczy będzie zasilany ogniwem paliwowym.

    Test: Audi Q5 Sportback. SUV na sportowo? Pierwsza jazda.

    Audi Q5 Sportback oficjalnie pojawiło się w Polsce. Jakie są nasze pierwsze wrażenie z jazdy? To prawie zwykłe Q5. A prawie robi wielką różnicę!

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem. Co warto wiedzieć?

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem to coraz częściej stosowana forma rozliczenia szkody. Co warto wiedzieć o niej i co tak właściwie oznacza?