Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Alfa Romeo 147: styl, szyk i naprawy

Piotr Czerniakowski
Alfa Romeo 147 jest propozycja dla ludzi, którzy nie uznają kompromisów pomiędzy stylem i przyjemnością z jazdy, a kosztami eksploatacji.
Alfa Romeo 147 jest propozycja dla ludzi, którzy nie uznają kompromisów pomiędzy stylem i przyjemnością z jazdy, a kosztami eksploatacji.
Kompaktową Alfę Romeo zaprezentowano w 2000 roku, zastępując nią model 145/146. Konstrukcyjnie auto spokrewnione jest z większą Alfą, modelem 156 i dzieli z nią większość podzespołów. W 2001 roku Alfa Romeo 147 została nagrodzona tytułem European Car of the Year. Jednak każda róża ma kolce i podobnie jest z piękną, kompaktową włoszką.

Nadwozie Alfy Romeo 147

Samochód został zaprojektowany przez Waltera de’Silvę i Wolfganga Eggera – creme de la creme świata stylistycznego. Widać to z każdej strony. Oryginalna, ponadczasowa linia nadwozia nawiązuje do historycznych modeli marki. Boczne przetłoczenia oraz przednie i tylne lampy ujawniają związki z większą alfą 156. Samochód prezentuje się zgrabnie i dynamicznie. W zasadzie jedynie co można zrobić dla urody 147-ki, to założenie ładnej felgi. W końcu, jak powiadają, prawdziwa uroda obroni się sama.

Zobacz też: Opinie kierowców o Alfie Romeo 147

Wnętrze Alfy Romeo 147

Samochód był oferowany w dwóch wariantach nadwozia: 3 i 5-drzwiowy hatchback. Z przodu miejsca jest naprawdę dużo, z tyłu jedynie wystarczająco. Wsiadanie i wysiadanie nie jest uciążliwe, nawet w wersji 3-drzwiowej. Fotel kierowcy jest wygodny i dobrze trzyma w zakrętach. Podobnie jest z fotelem pasażera. Widoczność do tyłu mogłaby być trochę lepsza – parkowanie tym autem nie należy do najprostszych rzeczy. Bagażnik standardowo pomieści niewiele, bo tylko 280 litrów. Istnieje jednak możliwość złożenia tylnej kanapy, co daję nam przestrzeń bagażową o pojemności 1030 l.

Deska rozdzielcza to klasyczna Alfa Romeo z tamtego okresu. Ergonomia stoi na wysokim poziomie, rozmieszczenie dźwigni zmiany biegów i wszelkich przełączników można uznać za prawidłowe. Wszystko  jest czytelne i sprawia miłe dla oka wrażenie. Jakość i spasowanie materiałów mogłyby być trochę lepsze. Plastiki mają tendencje do trzeszczenia.

Wersje wyposażeniowe to Impression, Progression, Distinctive i GTA (ostatnia tylko z silnikiem V6) Standardem wyposażenia były w Polsce 2 airbagi, ABS, wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby i lusterka.

Zobacz też: Używany Volkswagen Golf V: zdecydowanie nowy Golf

Facelifting: Po 4 latach od pojawienia się samochodu na rynku, 2004 roku przeprowadzono face lifting. Na zewnątrz zmieniły się głównie lampy przednie i tylne, błotniki, przednia maska i zderzaki oraz poprawiono zawieszenie i układ jezdny.

Napęd

Gama silników w dużej części pokrywa się z tą oferowaną w Alfie 156.

Silniki benzynowe Alfy Romeo 147

Przede wszystki czterocylindrowe silniki Twin Spark o pojemnościach 1,6 i 2,0 o mocy odpowiednio 105 lub 120 i 150 KM. Podstawą ich prawidłowej eksploatacji jest dbanie o prawidłowe smarowanie, stosowanie markowego oleju i częsta jego wymiana. Niestety – silniki mają tendencję do „brania” oleju, którego potrafią zużyć nawet do 1,5 l/tys. km. Wisienką na torcie jest silnik 3.2 V6 w wersji GTA. Silnik rozpędza 147-ke do 100 km/h w niewiele ponad 6 sekund. Pięknie brzmi i bardzo dużo pali. Propozycja dla pasjonata.

Zobacz też: Używany Ford Fiesta MK6: funkcjonalność to podstawa

Silniki wysokoprężne Alfy Romeo 147

Mamy całą paletę silników 1,9. Występują w wariantach 100, 115, 120, 140 i 150 KM. Nie polecamy słabszych jednostek, gdyż przy podobnym spalaniu co mocniejsze wersje, oferują znacznie słabszą dynamikę. Optymalnym wyborem jest 1,9 120 KM. Alfie 147 z tym silnikiem osiągnięcie 100 km/h zajmuje 9,6 sekundy przy spalaniu na poziomie 5,8 l. Warto rozejrzeć się także za silnikiem o mocy 150 KM. Oferuje znakomitą dynamikę (8,8 s do „setki”) przy prawie identycznym spalaniu co słabsze jednostki.

W aucie oferowane były dwa rodzaje skrzyń biegów. Za przeniesienie napędu na przednie koła odpowiada 5-stopniowa skrzynia manualna lub 6-stopniowy „automat”. Ręczna skrzynia nie sprawia kłopotów, a biegi wchodzą miękko. Automat niezbyt pasował do sportowego charakteru auta. Ze zautomatyzowaną skrzynią Selespeed mogą wystąpić problemy.

Zobacz też: Używany Fiat Punto I: włoska kropka

Zawieszenie Alfy Romeo 147

Identyczne jak w Alfie 156. Gwarantuje znakomite właściwości jezdne i sporo radości z jazdy. Zawdzięcza to m. in wyjątkowo sztywnej strukturze podwozia oraz czterowahaczowym zawieszeniom przednim. Niestety, zawieszenie nie jest zbyt trwałe. Wymiana wszystkich wahaczy (przednie potrafią się zużyć już po 30-40 tys. km) to dość spory koszt, zważywszy, że jest ich w sumie 10. Na szczęście na rynku dostępnych jest wiele zamienników.

Usterki Alfy Romeo 147

Zawieszenie: Oprócz wspomnianych wyżej wahaczy jeszcze mniejszą trwałość wykazują tuleje metalowo-gumowe i łączniki stabilizatora. Pierwszym objawem ich zużycia jest skrzypienie dochodzące z okolic kół. Takie problemy dotyczą także tylnej osi. Tu również zastosowano układ wielowahaczowy, który ma problemy z geometrią.

Silnik: Przede wszystkim uszkodzenia silników Twin Spark na skutek niedbałości o układ smarowania. Jak już było wspomniane, na ten element trzeba zwrócić szczególną uwagę. Również stukający wariator w silnikach Twin Spark (nie dotyczy wersji 1.6 105 KM)

Elektryka: Zdarza się, że bez powodu zapalają się lub gasną kontrolki, szwankuje komputer silnika, przecierają się kable przy siedzeniach, co skutkuje zapaleniem się kontrolki airbagu. Niedomaga „elektryka” szyb. Problem dotyczy również przepływomierza.

Zobacz też: Używany Mitsubishi Space Star: niezawodny minivan

Skrzynia biegów: Manualne nie sprawiają problemów. W automatycznych Selespeed zawodzi komputer sterujący. Wymiana tego elementu w ASO kosztuje 5 tys. zł.

LPG: Zdarzają się problemy z instalacją gazową. Objawem są nierównomierne, falujące obroty.

Ceny części Alfy Romeo 147:

Komplet wahaczy przednich – 600 zł

Amortyzator przedni – 404 zł

Zestaw rozrządu – 499 zł

Klocki hamulcowe przednie – 161 zł

Tarcze hamulcowe przednie – 299 zł

Sprzęgło kompletne – 476 zł

Reflektor przedni – 325 zł

Z zamiennikami nie ma problemów. Mechanicy także dobrze znają ten model, także o problemy w naprawach nie musimy się martwić.

Zobacz też: Używany Peugeot 406: elegant z klasą

Podsumowanie - Alfa Romeo 147

Zalety: świetne właściwości jezdne, dobre osiągi, wyjątkowy design, niskie ceny zakupu.

Wady: awaryjne zawieszenie, usterki instalacji elektrycznej, mały bagażnik, duże spalanie, słaba widoczność do tyłu.

Alfa 147 to typowe auto, które kupują ludzie pokierowani sercem, a nie miarkujący rozumem. Alfa Romeo 147 to wyjątkowe, dynamiczne i świetnie prowadzące się auto. Jeśli nie mamy jednak ani pieniędzy, ani cierpliwości do ciągłych napraw, to skierujmy swe poszukiwania na inny tor.

Alfa Romeo 147 przeszła w 2004 roku delikatny facelifting. Zmieniono m. in przednie i tylne reflektory, przednia maska oraz błotniki.
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strajk egzaminatorów WORD. Bez egzaminów od 8 sierpnia
    Strajk egzaminatorów WORD? Tak, powracają oni do protestu od poniedziałku 8 sierpnia. To oznacza, że egzaminy na prawo jazdy nie będą się odbywać.
    Benzyna E10. Czym jest i czy jest szkodliwa dla silnika?
    Benzyna E10. Ma się ona stać jednym z rozwiązań problemów paliwowych. Czym jednak tak właściwie jest i czy silniki w autach ją wytrzymają?
    Polski Ład 2.0 od lipca – czy przewoźnicy na nim zyskają?
    Rozliczanie pracowników od nowego roku 2022 przysporzyło problemów niejednemu pracodawcy i księgowemu. Chociaż z założenia Polski Ład miał uprościć dotychczasowy system podatkowy i obniżyć ich wysokość, zmiana przepisów od stycznia jeszcze bardziej go skomplikowała.
    Wakacyjne podróże samochodem a ubezpieczenie
    Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla posiadacza każdego pojazdu mechanicznego. Istnieją jednak jeszcze dobrowolne ubezpieczenia komunikacyjne, m.in. AC, Assistance i NNW. Wakacje to wzmożony okres korzystania z auta w Polsce i za granicą, więc warto się nad nimi zastanowić. Co należy wiedzieć, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów nieprzewidzianego zdarzenia podczas podróży?
    Pierwsza obniżka cen na rynku samochodów używanych od dwóch lat
    AURES Holdings obniżył ceny 1700 aut używanych w sieci AAA AUTO, a łączna kwota aktualnych rabatów wynosi 2 mln złotych.
    Wakacyjna podróż samochodem elektrycznym, 5 rad na urlop bez stresu
    Coraz więcej kierowców wybiera samochody elektryczne. W czasie dalszych podróży zmagają się oni z ograniczeniami związanymi z zasięgiem oraz czasem ładowania pojazdów. Ekspert z SEAT S.A. daje 5 cennych wskazówek, jak w pełni wykorzystać podróże w 100% elektryczne. Planowanie trasy, racjonalne korzystanie z klimatyzacji i utrzymywanie poziomu naładowania baterii między 30% a 80% - to tylko niektóre z jego zaleceń.
    Polisa dla auta elektrycznego
    AC jest szczególnie ważne dla samochodów elektrycznych. Na co zwrócić uwagę?
    Jakie auta najchętniej wybierają przedsiębiorcy?
    Badania Automarket.pl wskazują, że 78 proc. przedsiębiorców poszukuje nowego auta, ale aktualna sytuacja powoduje, że skupiają się na rynku wtórnym – wg danych platformy ponad połowa przedsiębiorców decyduje się na pojazdy w wieku 4-5 lat, a tylko 12 proc. na roczne auta. Wg PZPM w czerwcu 2022 roku liczba rejestracji nowych aut osobowych na REGON była o 15,2 proc. niższa niż rok wcześniej. Przedsiębiorcy stanowią jednak 71 proc. rynku.
    Cena paliwa a pensja. Ile kilometrów można przejechać za średnią krajową w krajach UE
    Obywatel Luksemburga przejedzie za dzienny zarobek trzy razy więcej kilometrów niż Polak. Rosnące ceny benzyny ograniczają możliwości Europejczyków w kwestii podróżowania.
    Rośnie liczba wypadków na autostradach
    Autostrady są najbardziej niebezpieczne w okresie letnim. Liczba wypadków na nich rośnie z każdym rokiem.
    Polska coraz niżej w światowym rankingu jakości dróg
    Polska zajęła 26 miejsce w Europie i 43 na świecie w rankingu jakości infrastruktury drogowej. Spośród europejskich krajów wyprzedziliśmy tylko Bułgarię, Turcję, Rumunię i Chorwację. Lepiej jakość dróg została oceniona w Słowacji, Węgrzech, Litwie czy Czechach.
    Audiobooki zmniejszają ryzyko zaśnięcia za kółkiem w trasie
    Polacy nie mają czasu na czytanie książek, ale rokrocznie tracą po kilkadziesiąt godzin na stanie w korkach. Yanosik Autoplac wraz z Audioteką chcąc zwiększyć poziom czytania wśród polskich kierowców, rozpoczynają dużą kampanię udostępniania bezpłatnych audiobooków zmotoryzowanym Polakom, którzy mogą ich słuchać w trasie na wakacje, w korkach, w drodze do pracy, a nawet w trakcie jazdy do sklepu czy na zakupach.
    Jazda po drogach wewnętrznych bez OC i odszkodowania?
    Podczas wakacji boczne drogi kuszą nie tylko miłośników spacerów na łonie natury. Część takich dróg ma charakter prywatny - są to drogi wewnętrzne. Bywają one nieoznaczone i zaniedbane, co niestety sprzyja wypadkom. Warto zatem dowiedzieć się, czy w razie szkód związanych ze złym stanem drogi można kierować roszczenia względem jej właściciela. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają również, czy na polnej (wewnętrznej) drodze będzie działało obowiązkowe OC. W tym kontekście warto omówić ciekawy wyrok, który niedawno zapadł przed Sądem Okręgowym w Katowicach.
    W którym mieście jeździ się najlepiej? Będziecie zdziwieni...
    W którym mieście jeździ się najlepiej? To pytanie, które zostało postawione przed kolejną edycją polskiego rankingu. Odpowiedź? Ta może zdziwić!
    Ile kosztuje OC 2022? Jest tanio, ale będzie... drożej! Musi być!
    Ile kosztuje OC 2022? Czasami polisę dla auta można kupić za 160 zł. Tyle że do takich cen przyczepił się KNF. Wniosek? Będzie drożej. I to niedługo.
    Auto zastępcze na czas naprawy? Tak! Tylko aut może brakować...
    Auto zastępcze na czas naprawy staje się rynkowym standardem. I choć kierowcy chętnie korzystają z tej opcji, firmy realizujące wynajmy mają problem.
    Benzyna będzie tańsza i to sporo! Rząd ma pomysł
    Benzyna będzie tańsza? Tak, bo dostanie więcej... biokomponentów. Niska cena to dobra informacja. Mniej optymistycznie brzmi rok. Rok 2024!
    Strefy czystego transportu a LPG. Zakaz wjazdu do SCT z gazem?
    Strefy czystego transportu a LPG. Choć rządzący mieli wiele propozycji, ostatecznie wybrano jedną. A to oznacza dla właścicieli aut z gazem że...
    Strefy czystego transportu w Europie. Aż 320 punktów!
    Strefy czystego transportu w Europie? Wiele krajów rozwija ograniczenia dla aut spalinowych. A europejskim prymusem są Włochy. Mają 172 strefy!
    Jak wybrać warsztat samochodowy? Zapytali kierowców
    Jak wybrać warsztat samochodowy? To pytanie, które zadano 1000 kierowców z Polski. Ich odpowiedzi są momentami zaskakujące.
    Lot balonem za darmo? Tak. Free Now z unikalną ofertą
    Lot balonem za darmo? Tak, to jak najbardziej możliwe. Free Now zabiera swoich klientów w podniebną wycieczkę nad Warszawą.
    Prawo jazdy na motor. Kategorie, minimalny wiek
    Prawo jazdy na motor? To nie jeden dokument, a tak naprawdę kilka. Każdy daje inne uprawnienia i obowiązuje od innego wieku. Oto pełna lista.
    Ile podrożały samochody używane? Modele z małym wzrostem cen
    Ile podrożały samochody używane? Czasami to nawet kilkadziesiąt proc. Całe szczęście nie zawsze! Oto lista aut używanych z małym wzrostem cen.
    Nowy Mercedes GLC 2022. Cena od 240 tys. zł. Nie jest tanio!
    Nowy Mercedes GLC 2022. Cena wersji bazowej to 240 100 zł. Tanio zatem nie jest. Tyle że nowy GLC mimo wszystko pewnie też stanie się hitem.
    30 groszy taniej na Shellu. Tym razem oferta bez limitów!
    30 groszy taniej na Shellu? Tak, właśnie kolejna sieć dołączyła do wakacyjnej oferty na paliwo. Promocja jest o tyle ciekawa, że nie jest objęta limitami.