Kategorie

Używana Alfa Romeo 147: styl, szyk i naprawy

Piotr Czerniakowski
Alfa Romeo 147 jest propozycja dla ludzi, którzy nie uznają kompromisów pomiędzy stylem i przyjemnością z jazdy, a kosztami eksploatacji.
Alfa Romeo 147 jest propozycja dla ludzi, którzy nie uznają kompromisów pomiędzy stylem i przyjemnością z jazdy, a kosztami eksploatacji.
Kompaktową Alfę Romeo zaprezentowano w 2000 roku, zastępując nią model 145/146. Konstrukcyjnie auto spokrewnione jest z większą Alfą, modelem 156 i dzieli z nią większość podzespołów. W 2001 roku Alfa Romeo 147 została nagrodzona tytułem European Car of the Year. Jednak każda róża ma kolce i podobnie jest z piękną, kompaktową włoszką.

Nadwozie Alfy Romeo 147

Samochód został zaprojektowany przez Waltera de’Silvę i Wolfganga Eggera – creme de la creme świata stylistycznego. Widać to z każdej strony. Oryginalna, ponadczasowa linia nadwozia nawiązuje do historycznych modeli marki. Boczne przetłoczenia oraz przednie i tylne lampy ujawniają związki z większą alfą 156. Samochód prezentuje się zgrabnie i dynamicznie. W zasadzie jedynie co można zrobić dla urody 147-ki, to założenie ładnej felgi. W końcu, jak powiadają, prawdziwa uroda obroni się sama.

Zobacz też: Opinie kierowców o Alfie Romeo 147

Wnętrze Alfy Romeo 147

Reklama

Samochód był oferowany w dwóch wariantach nadwozia: 3 i 5-drzwiowy hatchback. Z przodu miejsca jest naprawdę dużo, z tyłu jedynie wystarczająco. Wsiadanie i wysiadanie nie jest uciążliwe, nawet w wersji 3-drzwiowej. Fotel kierowcy jest wygodny i dobrze trzyma w zakrętach. Podobnie jest z fotelem pasażera. Widoczność do tyłu mogłaby być trochę lepsza – parkowanie tym autem nie należy do najprostszych rzeczy. Bagażnik standardowo pomieści niewiele, bo tylko 280 litrów. Istnieje jednak możliwość złożenia tylnej kanapy, co daję nam przestrzeń bagażową o pojemności 1030 l.

Deska rozdzielcza to klasyczna Alfa Romeo z tamtego okresu. Ergonomia stoi na wysokim poziomie, rozmieszczenie dźwigni zmiany biegów i wszelkich przełączników można uznać za prawidłowe. Wszystko  jest czytelne i sprawia miłe dla oka wrażenie. Jakość i spasowanie materiałów mogłyby być trochę lepsze. Plastiki mają tendencje do trzeszczenia.

Wersje wyposażeniowe to Impression, Progression, Distinctive i GTA (ostatnia tylko z silnikiem V6) Standardem wyposażenia były w Polsce 2 airbagi, ABS, wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby i lusterka.

Zobacz też: Używany Volkswagen Golf V: zdecydowanie nowy Golf

Facelifting: Po 4 latach od pojawienia się samochodu na rynku, 2004 roku przeprowadzono face lifting. Na zewnątrz zmieniły się głównie lampy przednie i tylne, błotniki, przednia maska i zderzaki oraz poprawiono zawieszenie i układ jezdny.

Napęd

Gama silników w dużej części pokrywa się z tą oferowaną w Alfie 156.

Silniki benzynowe Alfy Romeo 147

Przede wszystki czterocylindrowe silniki Twin Spark o pojemnościach 1,6 i 2,0 o mocy odpowiednio 105 lub 120 i 150 KM. Podstawą ich prawidłowej eksploatacji jest dbanie o prawidłowe smarowanie, stosowanie markowego oleju i częsta jego wymiana. Niestety – silniki mają tendencję do „brania” oleju, którego potrafią zużyć nawet do 1,5 l/tys. km. Wisienką na torcie jest silnik 3.2 V6 w wersji GTA. Silnik rozpędza 147-ke do 100 km/h w niewiele ponad 6 sekund. Pięknie brzmi i bardzo dużo pali. Propozycja dla pasjonata.

Zobacz też: Używany Ford Fiesta MK6: funkcjonalność to podstawa

Silniki wysokoprężne Alfy Romeo 147

Reklama

Mamy całą paletę silników 1,9. Występują w wariantach 100, 115, 120, 140 i 150 KM. Nie polecamy słabszych jednostek, gdyż przy podobnym spalaniu co mocniejsze wersje, oferują znacznie słabszą dynamikę. Optymalnym wyborem jest 1,9 120 KM. Alfie 147 z tym silnikiem osiągnięcie 100 km/h zajmuje 9,6 sekundy przy spalaniu na poziomie 5,8 l. Warto rozejrzeć się także za silnikiem o mocy 150 KM. Oferuje znakomitą dynamikę (8,8 s do „setki”) przy prawie identycznym spalaniu co słabsze jednostki.

W aucie oferowane były dwa rodzaje skrzyń biegów. Za przeniesienie napędu na przednie koła odpowiada 5-stopniowa skrzynia manualna lub 6-stopniowy „automat”. Ręczna skrzynia nie sprawia kłopotów, a biegi wchodzą miękko. Automat niezbyt pasował do sportowego charakteru auta. Ze zautomatyzowaną skrzynią Selespeed mogą wystąpić problemy.

Zobacz też: Używany Fiat Punto I: włoska kropka

Zawieszenie Alfy Romeo 147

Identyczne jak w Alfie 156. Gwarantuje znakomite właściwości jezdne i sporo radości z jazdy. Zawdzięcza to m. in wyjątkowo sztywnej strukturze podwozia oraz czterowahaczowym zawieszeniom przednim. Niestety, zawieszenie nie jest zbyt trwałe. Wymiana wszystkich wahaczy (przednie potrafią się zużyć już po 30-40 tys. km) to dość spory koszt, zważywszy, że jest ich w sumie 10. Na szczęście na rynku dostępnych jest wiele zamienników.

Usterki Alfy Romeo 147

Zawieszenie: Oprócz wspomnianych wyżej wahaczy jeszcze mniejszą trwałość wykazują tuleje metalowo-gumowe i łączniki stabilizatora. Pierwszym objawem ich zużycia jest skrzypienie dochodzące z okolic kół. Takie problemy dotyczą także tylnej osi. Tu również zastosowano układ wielowahaczowy, który ma problemy z geometrią.

Silnik: Przede wszystkim uszkodzenia silników Twin Spark na skutek niedbałości o układ smarowania. Jak już było wspomniane, na ten element trzeba zwrócić szczególną uwagę. Również stukający wariator w silnikach Twin Spark (nie dotyczy wersji 1.6 105 KM)

Elektryka: Zdarza się, że bez powodu zapalają się lub gasną kontrolki, szwankuje komputer silnika, przecierają się kable przy siedzeniach, co skutkuje zapaleniem się kontrolki airbagu. Niedomaga „elektryka” szyb. Problem dotyczy również przepływomierza.

Zobacz też: Używany Mitsubishi Space Star: niezawodny minivan

Skrzynia biegów: Manualne nie sprawiają problemów. W automatycznych Selespeed zawodzi komputer sterujący. Wymiana tego elementu w ASO kosztuje 5 tys. zł.

LPG: Zdarzają się problemy z instalacją gazową. Objawem są nierównomierne, falujące obroty.

Ceny części Alfy Romeo 147:

Komplet wahaczy przednich – 600 zł

Amortyzator przedni – 404 zł

Zestaw rozrządu – 499 zł

Klocki hamulcowe przednie – 161 zł

Tarcze hamulcowe przednie – 299 zł

Sprzęgło kompletne – 476 zł

Reflektor przedni – 325 zł

Z zamiennikami nie ma problemów. Mechanicy także dobrze znają ten model, także o problemy w naprawach nie musimy się martwić.

Zobacz też: Używany Peugeot 406: elegant z klasą

Podsumowanie - Alfa Romeo 147

Zalety: świetne właściwości jezdne, dobre osiągi, wyjątkowy design, niskie ceny zakupu.

Wady: awaryjne zawieszenie, usterki instalacji elektrycznej, mały bagażnik, duże spalanie, słaba widoczność do tyłu.

Alfa 147 to typowe auto, które kupują ludzie pokierowani sercem, a nie miarkujący rozumem. Alfa Romeo 147 to wyjątkowe, dynamiczne i świetnie prowadzące się auto. Jeśli nie mamy jednak ani pieniędzy, ani cierpliwości do ciągłych napraw, to skierujmy swe poszukiwania na inny tor.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Alfa Romeo 147 przeszła w 2004 roku delikatny facelifting. Zmieniono m. in przednie i tylne reflektory, przednia maska oraz błotniki.
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    28 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?

    Jak zostać kierowcą autobusu?

    Jak zostać kierowcą autobusu? Kierowca musi spełnić kilka warunków i potwierdzić swoje predyspozycje właściwym wpisem w prawie jazdy.

    Na wakacje samochodem po Europie. O czym pamiętać?

    Na wakacje samochodem po Europie? Pamiętaj o limitach prędkości, gęstszej sieci fotoradarów i zdecydowanie droższych mandatach.

    Kradzież katalizatora. Autocasco pokryje koszty?

    Kradzież katalizatora. Autocasco obejmuje takie przypadki? Wszystko zależy od oferty przygotowanej przez firmę. Na co uważać kupując AC?

    Toyota Yaris Cross: start produkcji crossovera we Francji

    Toyota Yaris Cross to nowy crossover japońskiej marki. Auto powstało z myślą o Europie i w Europie będzie produkowane. Co wiadomo o modelu?