Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Peugeot 406: elegant z klasą

Robert Kuśpiel
peugeot 406 po face liftingu fot. Newspress
peugeot 406 po face liftingu fot. Newspress
Pomimo swojego wieku Peugeot 406 zachowuje pewien poziom. Ceny zdecydowanie spadły co sprawiło, że może zainteresować potencjalnych nabywców.

Peugeot 406 został zaprezentowany latem w 1995 roku. Auto to jest dość często spotykane na naszych drogach. Na jego temat trudno powiedzieć czy jest dobre czy złe. Bardzo duża ilość awarii powoduje, że upewniamy się w tym, że francuskich samochodów się nie kupuje. Jeśli zaczniemy oceniać funkcjonalność, komfort i wygląd zewnętrzny to zapominamy o wszystkich jego wadach.

Jak na swoje lata 406 nie odstrasza wyglądem. Każdy element jest dobrze dobrany i spasowany. Na rynku samochód oferowany był w 3 wersjach nadwozia: sedan, coupe i kombi. W każdym z nich można czuć się bardzo komfortowo a do tego jest dużo miejsca. Samochód jest bardzo dobrze wyciszony co znacząco wpływa na jakość podróżowania, zwłaszcza przy długich dystansach.

Zobacz też: Opinie kierowców o Peugeocie 406

Najczęściej spotykane na naszym rynku są sedany i kombi. Jazda z kompletem pasażerów nie jest męcząca. W sedanie mamy do dyspozycji 430 litrów pojemności bagażnika, natomiast w nadwoziu kombi jest to 520 litrów. Z zapakowaniem bagaży całej rodziny nie powinno być żadnego problemu. W modelu kombi zdarzały egzemplarze wyposażone w 2 dodatkowe siedzenia, co umożliwiało przewożenie 7 osób. Takie rozwiązanie nie jest komfortowe dla grupy dorosłych ludzi.

Na polskim rynku jest dostateczny wybór modeli 406. za około 7500 złotych można stać się właścicielem francuskiej limuzyny. Najdrożej wyceniane są modele o nadwoziu Coupe z końca produkcji. Za takie auto należy zapłacić około 22 000 złotych. Nadwozie pięknego coupe zostało narysowane przez biuro projektowe Pininfarina.

W 1999 roku Peugeot 406 przeszedł face lifting. Zmienił się wygląd przedniego pasa i przednich reflektorów – zastosowano gładkie lampy. Wprowadzono również nowy silnik w technologii Common Rail. Po tym okresie do końca produkcji zostały jeszcze wprowadzone 3 nowe jednostki napędowe. 2.2 158KM, 2.2 HDI 133KM oraz 2.0 140KM z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Zobacz też: Peugeot 307: naprawa klaksonu i kierunkowskazów

Peugeoty 406 jak na swoje lata są dobrze wyposażone. Warto poszukać modelu z klimatyzacją i skórzaną tapicerką – jeśli odpowiadają nam takie fotele. Pod względem wyposażenia nie można narzekać, zwłaszcza wśród aut z końca produkcji. Modele z importu są zazwyczaj bardzo dobrze wyposażone i to właśnie wśród tej grupy aut należy szukać naszego przyszłego auta.

Jakie silniki były dostępne w Peugeot 206 ?

Gama silników jest bardzo duża. Śmiało można stwierdzić, że każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie.

Zobacz też: Peugeot 205: przegląd układu kierowniczego

Silniki benzynowe

1.6 88KM – taki silnik w tym aucie wydaje się być nieporozumieniem. Spalanie na poziomie 8.5 litra przy takiej mocy i osiągach to stanowczo zbyt dużo. Występowała tylko w sedanie. Nie polecamy.

1.8 90KM – Wzrost mocy o 2KM przekłada się na większe spalanie o 0.5 litra (9 litrów). Niestety ten wariant mocy również nie pozwala na swobodne i dynamiczne przemieszczanie się. Odradzamy tą jednostkę.

1.8 110KM – taka moc jest to absolutne minimum jeśli chodzi o Peugeota 406. Spalanie pozostaje takie samo jak w silniku o mocy 90KM. W przypadku instalacji gazowej jednostka spala 10 litrów gazu. Silnik bardzo popularny wśród wielu użytkowników Peugeota 406. Zdecydowanie należy uważać na rozrząd.

1.8 116KM – silnik najczęściej występujący w modelach z końcówki produkcji. Spalanie na poziomie wersji 110KM. Znikoma różnica pod względem przyspieszenia - zaledwie 0.2 sekundy.

2.0 132KM – silnik produkowany do 2000 roku. Spalanie na poziomie 9 litrów, stawia go na równi z silnikiem 1.8. Jednak jednostka 2.0 oferuje znacznie większą moc i nie ma problemów z szybko pękającymi paskami rozrządu. Dobra oferta pod instalację gazową.

Zobacz też: Ford Fiesta MK6: funkcjonalność to podstawa

2.0 138KM – jednostka montowana w ostatnich latach produkcji. Pod względem eksploatacji zachowuje ten sam poziom co wersja 132KM. Również polecamy, groźny konkurent dla silnika 1.8

2.0 140KM – auta z tym silnikiem praktycznie nie występują na naszym rynku aut używanych. Bezpośredni wtrysk paliwa sprawia, że nie mamy możliwości zamontowania instalacji gazowej. Spalanie na poziomie 9 litrów. Oferta ciekawa, jednak „egzotyczna” na naszym rynku.

2.0 Turbo 147KM – samochód pomimo turbodoładowania nie imponuje osiągami przy spalaniu 10 litrów na „setkę”. Ewentualne problemy z turbosprężarką mogą wygenerować dodatkowe koszty. Bardzo słaby stosunek spalania do osiągów. Nie polecamy

2.2 158KM – praktycznie bezkonkurencyjna alternatywa dla silnika 2.0 Turbo. Spalanie praktycznie bez zmian, lepsza dynamika sprawa, że silnik wart jest zainteresowania. Polecamy dla osób, które lubią czuć dynamikę podczas jazdy. Nie jest to „demon” prędkości, jednak jeden z lepszych silników do auta o tych rozmiarach.

3.0 190KM – auta z tym silnikiem były produkowane do 2000 roku. Bardzo dobra dynamika przy umiarkowanym spalaniu – 11 litrów. Jeżeli szukamy auta tańszego, z początku produkcji i nie przeszkadza nam takie spalanie, to jest to idealna oferta.

3.0 207KM – najmocniejszy silnik benzynowy montowany od 2000 roku do końca produkcji, spalanie na poziomie 11 litrów, w przypadku gazu 13litrów. Na naszym rynku jest duża ilość aut z tym silnikiem z zamontowaną instalacją LPG. Warto przejrzeć te oferty, płacąc około 35 złotych możemy delektować się dużą mocą i dźwiękiem silnika V6 na dystansie 100 kilometrów.

Silniki Diesla

1.9D 75KM – pomimo, że jest to silnik Diesla to dysponuje zbyt małą mocą, żeby zapewnić kierowcy przyjemną jazdę. Podróżowanie autem z tym silnikiem jest męczące, zarówno po mieście jak i na długich trasach. Nie polecamy. Jedyna zaleta to prosta konstrukcja, gdzie nie ma zbyt wiele elementów, które mogłyby się uszkodzić.

Zobacz też: Fiat Punto I: włoska kropka

1.9 TD 90/92KM – moc rzędu 90KM to również zbyt mało, żeby sprawnie przemieszczać się z miejsca do miejsca. Duży plus za stosunkowo niską awaryjność. Mimo wszystko polecamy rozejrzeć się za mocniejszym silnikiem.

2.0 HDI 90KM – pierwszy silnik w technologii Common Rail. Spalanie na poziomie 6.5 litrów. Silniki HDI wprowadziły nową jakość do palety jednostek wysokoprężnych. Cechują się znacznie cichszą pracą od jednostek 1.9. Jednak te jednostki wymagają od nas regularnych serwisów. Wszelkie zaniedbania szybko przekładają się na usterki.

2.0 HDI 110KM – silnik wprowadzony po face liftingu. Spalanie na poziomie 6.5 litra. Silnik dosyć popularny na rynku aut używanych. Polecamy, jeśli szukamy auta do spokojnego przemieszczania się zachowując niskie koszty.

2.1 TD 109KM – Pod względem osiągów jednostka zbliżona do 2.0 HDI. Znacznie mniej popularna niż odmiana w technologii Common Rail. Silnik sprawuje się przyzwoicie i nie ma z nim większych problemów. Minusem pozostaje głośna praca tej jednostki.

2.2 HDI 133KM – najmocniejszy Diesel w ofercie, spalanie na poziomie 7 litrów. Silnik został wprowadzony po liftingu i jest również często spotykany jak jednostka 2.0. Wyeliminowanie większość usterek sprawia, że jest to atrakcyjna oferta.

Jaką wersję wybrać?

Najlepszym wyborem będzie na pewno silnik benzynowy, ponieważ nie stwarza on tylu problemów co jednostki wysokoprężne. Dla osób ceniących sobie niskie spalanie zachowując jakąkolwiek dynamikę polecamy silnik 1.8 o mocy minimum 110KM. W przypadku chęci posiadania większego zapasu mocy polecamy silnik 2.2. Dla miłośników prędkości pozostaje jednostka 3.0. W połączeniu z nadwoziem typu coupe, bardzo atrakcyjny samochód.

Wśród silników Diesla polecamy jednostkę po liftingu 2.0 lub 2.2. Jeżeli zależy nam na większej dynamice to zdecydowanie polecamy mocniejszą odmianę. Spalanie na porównywalnym poziomie, a dynamika zupełnie inna.

Zobacz też: Mitsubishi Space Star: niezawodny minivan

Usterki

Od początku produkcji Peugeot 406 we wszystkich rankingach TUV nie zajmował dobrych miejsc. Na całokształt oceny negatywnie wpływają egzemplarze przed face liftingiem. Charakteryzują się znacznie większą awaryjnością niż modele po modernizacji. Po 1999 roku poprawiono wiele szczegółów jednak i to nie sprawiło, że 406 pozbyła się problemów technicznych. Akcji serwisowych było aż 14. Problemy ze wspomaganiem czy układem hamulcowym lub źle zamocowana tylna belka to tylko jedne z wielu powodów.

Jeżeli zdecydujemy się na zakup Peugeota 406 to zdecydowanie polecamy szukać modeli poliftingowych.

Na co zwrócić uwagę?

Silnik

Podczas zakupu należy dokładnie przeglądać książkę serwisową i wszystkie faktury. Jeśli nie znajdziemy tam zapisu informującego o przebytej wymianie rozrządu, należy ją od razu przeprowadzić po zakupie. Wszystkie silniki oferowane do modelu 406 wyposażone są w paski rozrządu. Spośród typowych usterek możemy wyróżnić zbyt duże zużycie oleju silnikowego. Wiąże się to z koniecznością wymiany uszczelniaczy zaworowych. Niestety podczas jazdy próbnej i oględzin, trudno ustalić taką usterkę, zwłaszcza kiedy sprzedający uzupełnił stan oleju.

Naprawa nie należy do najtańszych, zazwyczaj wymagany jest demontaż głowicy cylindrów. Jeżeli będą widoczne wycieki na silniku należy zrezygnować z tego auta, najczęściej naprawa taka pociąga za sobą duże koszty. Nierówna praca na biegu jałowym to również częsty problem. W takim przypadku wystarczy przeczyszczenie silniczka krokowego.

Silnik poprawnie reaguje na instalację gazową. Jeśli jest dobrze zamontowana to nie ma z nią najmniejszych problemów i nie wpływa negatywnie na żywotność silnika. Oferty aut posiadających instalację LPG z przebiegiem około 250 000 nie są rzadkością.

Zobacz też: Toyota Avensis I: jakość ponad wszystko

Zawieszenie

Tutaj nie powinno być większych problemów. Zawieszenie bardzo dobrze radzi sobie z naszymi drogami. Jedynymi elementami, które wymagają częstej wymiany są łączniki stabilizatora. Tylne zawieszenie bardzo szybko „gubi” geometrię z powodu zużycia poszczególnych podzespołów, co odbija się na oponach. Jeżeli przy oględzinach naszą uwagę zwrócą wyząbkowane opony to znak, że tylne zawieszenie jest do naprawy i regulacji.

Skrzynia biegów

Sama skrzynia biegów pracuje bardzo przyzwoicie. Prawdziwym problemem pozostaje mechanizm zmiany biegów. Z biegiem czasu przełożenia stają się mniej precyzyjne.

Układ hamulcow

Układ hamulcowy nie należy do trwałych zwłaszcza jeśli mamy ciężki silnik. Prawdziwym problemem pozostają krzywe tarcze hamulcowe. Warto sprawdzić czy ten problem nie dotyczy oglądanego przez nas egzemplarza. Wszystko wyjdzie podczas jazdy próbnej. Jeżeli podczas hamowania wyczuwamy drżenie na kole kierownicy to znak, że na wstępie czeka nas wymiana tarcz i klocków.

Instalacja elektryczna

Szereg problemów ze sterownikami elektrycznymi bywa bardzo kłopotliwy. Psuje się praktycznie wszystko, od sterownika szyb lub lusterek po dmuchawę. Zapalające się kontrolki w zegarach nie powinny nas dziwić, większość z nich uaktywnia się bez żadnego powodu. Podczas oględzin sprawdzamy dokładnie działanie każdego sterownika i przełącznika. Pomimo, że części zamienne są tanie to warto wiedzieć ile elementów jest do wymiany.

Nadwozie

Przeglądamy dokładnie całe nadwozie pod względem ognisk korozji. Auta z początku produkcji były wyjątkowo narażone na rdzę. Zdarzają się wyjątkowo skorodowane egzemplarze. Z oględzin takiego auta należy zdecydowanie zrezygnować.

Zobacz też: Ford Mondeo MK3: komfort za dobrą cenę

Ceny części:

Silnik krokowy – 25 złotych

Chłodnica klimatyzacji – 200 złotych

Osłona silnika – 125 złotych

Czujnik ABS – 70 złotych

Tarcze + klocki przód – 220 złotych

Podsumowanie

Zobacz też: Renault (Grand) Scenic II: podtrzymana tradycja

Peugeot 406 jest bardzo wygodnym i komfortowym autem. Długie podróże tym samochodem nie powodują zmęczenia, nawet jak jedziemy z kompletem pasażerów. Peugeot skonstruował bardzo dobry, funkcjonalny samochód. Niestety liczne akcje serwisowe i duża ilość usterek zdecydowanie wpłynęły na złą opinię. Polecamy modele po liftingu - mają znacznie mniej usterek i są zdecydowanie tańsze w utrzymaniu.

Na rynku jest dużo aut z przebiegami ponad 200 000 kilometrów. Świadczy to o tym, że regularny serwis pozwala na bezawaryjną jazdę (po wyeliminowaniu usterek fabrycznych).

peugeot 406 przed face liftingiem fot. Newspress
Peugeot 406 Coupe zaprojektowane przez Pininfarine.
newspress.co.uk
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Osiem ofert w przetargu na budowę obwodnicy Gorajca
    Obwodnica Gorajca. Osiem podmiotów złożyło oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Gorajca (woj. lubelskie) w ciągu drogi krajowej nr 74. Jak podała w środę GDDKiA, wszystkie propozycje zmieściły się w zaplanowanym budżecie na tę inwestycję, tj. 184 mln zł.
    Lexus RX 500h to chyba najmocniejsza hybryda w historii marki!
    Lexus RX 500h łączy silnik elektryczny i spalinowy. Tyle że spalinowy w tym przypadku dysponuje turbodoładowaniem. Moc? Ta sięga 371 koni.
    Ile kosztuje Mercedes klasy A 2022? Dyskretny lifting. Ceny solidne
    Ile kosztuje Mercedes klasy A 2022? Za najtańszy model trzeba zapłacić dokładnie 154 tys. zł. Tak, nadal mówimy o segmencie C!
    Sadzenie drzew w zamian za emisję CO2. Oto pomysł LeasePlan
    Sadzenie drzew w zamian za emisję CO2? W ten sposób LeasePlan, SKANSKA i Pfizer posadzili w sumie 100 tys. drzew.
    Czy wzrost kosztów wypadków przyczyni się do wyższych cen OC?
    W II kwartale 2022 r. średnia wartość szkody komunikacyjnej wyniosła 8769,5 zł w porównaniu do 8255 zł w I kwartale. Oznacza to wzrost o 514,5 zł kwartał do kwartału. Może to zmusić towarzystwa ubezpieczeniowe do podwyżek cen OC po raz pierwszy od 2017 r.
    Mały parking – automatyzacja i cyfryzacja
    Cyfryzacja i automatyzacja parkingu wpływa na redukcję kosztów i optymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni z uwzględnieniem zmieniającego się zapotrzebowania kierowców. Z perspektywy zarządców, główną zaletą jest natomiast elastyczność. Parking może być współdzielony, zarządzany w czasie rzeczywistym, posiada różne warianty cenowe i usprawnia proces parkowania.
    Opel Astra Electric. Znamy dane techniczne elektrycznej Astry
    Elektryczny Opel Astra 2022? Niemcy zaprezentowali właśnie zeroemisyjny wariant swojego kompaktowego hatchbacka. Co wiadomo o aucie?
    Lexus LS 2023. Czyżby drobny lifting?
    Lexus LS 2023 otrzyma kilka zmian w stosunku do modelu tegorocznego. Nowe będą multimedia. Delikatnie zmieni się też stylizacja wnętrza.
    Ile kosztuje Mercedes klasy B 2022? Mamy polski cennik!
    Ile kosztuje Mercedes klasy B 2022? Dobra informacja jest taka, że zamówienia można już składać. Zła jest taka, że cennik klasy B startuje od 171 tys. zł.
    Jak dbać o opony zimowe? Kilka rad może wydłużyć ich życie
    Jak dbać o opony zimowe? Jest kilka rzeczy, o których kierowca powinien pamiętać. Dzięki temu wydłuży maksymalny przebieg kompletu ogumienia.
    Samochody są za drogie? Dlatego Polacy kupują... motocykle!
    Samochody są za drogie? To hasło, które krąży po Polsce od dobrych kilkunastu miesięcy. Polacy znaleźli jednak sposób na koszty. Tym są motocykle.
    Polacy kupują mniej samochodów? Dane są oczywiste.
    Polacy kupują mniej samochodów? To pytanie, które warto zadać. Co może odpowiadać za spowolnienie? Wyższe ceny i oczywiście inflacja.
    Strefy czystego transportu w Europie. Poprawiły jakość powietrza?
    Strefy czystego transportu w Europie a jakość powietrza w europejskich miastach. Czy ograniczenia dotyczące ruchu pojazdów przynoszą skutek?
    Jak bezpiecznie transportować drewno? ITD podpowiada
    Jak bezpiecznie transportować drewno? To pytanie, które ITD zadały Lasy Państwowe. Współpraca obydwu podmiotów przynosi poradnik dla kierowców.
    Konfiskata samochodu za jazdę po pijanemu. Nowe przepisy
    Konfiskata samochodu za jazdę po pijanemu przeszła przez Sejm i czeka na podpis Prezydenta. Co konkretnie oznaczają nowe przepisy? Sprawdźmy.
    Strefa czystego transportu. Kraków będzie pierwszy w Polsce
    Strefa czystego transportu? Kraków zatwierdził utworzenie SCT 23 listopada 2022 roku. Radni ustalili że pierwsze zmiany wejdą w życie w lipcu 2024.
    Sieć dróg szybkiego ruchu się rozrasta. Wyższy standard, większe koszty
    Standard istniejących polskich autostrad jest wysoki. Porównując do krajów Europy Zachodniej, możemy pochwalić się nowymi technologiami, przede wszystkim w kontekście ochrony środowiska. Większość tras szybkiego ruchu wciąż powstaje jako drogi dwujezdniowe, wpływa na ograniczoną przepustowość.
    Duży Fiat skończył 55 lat
    Duży Fiat. W czasach PRL synonim luksusu i komfortu, marzenie wszystkich Polaków, w okresie rozwoju kapitalizmu pogardzany symbol minionych czasów. Duży Fiat, kant, kredens, czyli po prostu Fiat 125p, 55 lat temu po raz pierwszy wyjechał z fabryki na warszawskim Żeraniu.
    Na czym polega inteligentne parkowanie?
    Sektor zautomatyzowanych technologii sukcesywnie rośnie, a automatyzacja jest jednym z kluczowych elementów strategii rozwoju firm. Przedsiębiorstwa świadome nadchodzących wyzwań przyspieszają przebieg swoich inicjatyw biznesowych w zakresie cyfryzacji po kryzysie gospodarczym wywołanym pandemią.
    Europa i Polska przechodzi na transport intermodalny
    Bezpieczeństwo stało się kluczowym aspektem w biznesie. W tym kontekście coraz częściej mówi się o transporcie intermodalnym, który w Polsce wciąż ma ogromny potencjał rozwoju. To rodzaj transportu, który tworzy nowoczesne łańcuchy zespajające kilka rodzajów transportu w jeden system, dzięki czemu zapewnia większą przewidywalność i regularność przejazdów niż sam transport drogowy.
    Nowe radiowozy dla policji. Uważajcie na te SUV-y na drogach!
    Nowe radiowozy dla policji? Tak, funkcjonariusze dostali właśnie oznakowane Kie. Cała partia kosztowała w sumie prawie 13 mln zł.
    Jazda z telefonem? Policyjny dron ujawnia wykroczenia
    Jazda z telefonem nie jest wcale taka trudna do wykrycia. Szczególnie że dziś policjanci mogą obserwować kierowców z ukrycia. Korzystają z dronów!
    Rynek motoryzacyjny. Wyprzedaże na koniec roku
    Czy jest szansa na wyprzedaże samochodów? Rok 2022 był wyjątkowo trudny na rynku motoryzacyjnym: kolejki oczekujących na odbiór auta, anulowane zamówienia, a to wszystko w warunkach rosnących cen oraz podwyżek rat za samochód.
    Kolejki do wymiany opon? Kierowcy znaleźli na nie sposób
    Kolejki do wymiany opon pojawiły się przed zakładami wulkanizacyjnymi wraz z pierwszymi objawami zimy. Trzeba stać i czekać? Nie zawsze!
    Mandat za ośnieżone tablice rejestracyjne. 2022 rok z nową karą?
    Mandat za ośnieżone tablice rejestracyjne. 2022 rok przynosi podwyżkę. Wykroczenie oznacza teraz więcej punktów karnych. Dużo więcej!