REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Używany Peugeot 406: elegant z klasą

Robert Kuśpiel
peugeot 406 po face liftingu fot. Newspress
peugeot 406 po face liftingu fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo swojego wieku Peugeot 406 zachowuje pewien poziom. Ceny zdecydowanie spadły co sprawiło, że może zainteresować potencjalnych nabywców.

Peugeot 406 został zaprezentowany latem w 1995 roku. Auto to jest dość często spotykane na naszych drogach. Na jego temat trudno powiedzieć czy jest dobre czy złe. Bardzo duża ilość awarii powoduje, że upewniamy się w tym, że francuskich samochodów się nie kupuje. Jeśli zaczniemy oceniać funkcjonalność, komfort i wygląd zewnętrzny to zapominamy o wszystkich jego wadach.

REKLAMA

Jak na swoje lata 406 nie odstrasza wyglądem. Każdy element jest dobrze dobrany i spasowany. Na rynku samochód oferowany był w 3 wersjach nadwozia: sedan, coupe i kombi. W każdym z nich można czuć się bardzo komfortowo a do tego jest dużo miejsca. Samochód jest bardzo dobrze wyciszony co znacząco wpływa na jakość podróżowania, zwłaszcza przy długich dystansach.

Zobacz też: Opinie kierowców o Peugeocie 406

REKLAMA

Najczęściej spotykane na naszym rynku są sedany i kombi. Jazda z kompletem pasażerów nie jest męcząca. W sedanie mamy do dyspozycji 430 litrów pojemności bagażnika, natomiast w nadwoziu kombi jest to 520 litrów. Z zapakowaniem bagaży całej rodziny nie powinno być żadnego problemu. W modelu kombi zdarzały egzemplarze wyposażone w 2 dodatkowe siedzenia, co umożliwiało przewożenie 7 osób. Takie rozwiązanie nie jest komfortowe dla grupy dorosłych ludzi.

Na polskim rynku jest dostateczny wybór modeli 406. za około 7500 złotych można stać się właścicielem francuskiej limuzyny. Najdrożej wyceniane są modele o nadwoziu Coupe z końca produkcji. Za takie auto należy zapłacić około 22 000 złotych. Nadwozie pięknego coupe zostało narysowane przez biuro projektowe Pininfarina.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 1999 roku Peugeot 406 przeszedł face lifting. Zmienił się wygląd przedniego pasa i przednich reflektorów – zastosowano gładkie lampy. Wprowadzono również nowy silnik w technologii Common Rail. Po tym okresie do końca produkcji zostały jeszcze wprowadzone 3 nowe jednostki napędowe. 2.2 158KM, 2.2 HDI 133KM oraz 2.0 140KM z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Zobacz też: Peugeot 307: naprawa klaksonu i kierunkowskazów

Peugeoty 406 jak na swoje lata są dobrze wyposażone. Warto poszukać modelu z klimatyzacją i skórzaną tapicerką – jeśli odpowiadają nam takie fotele. Pod względem wyposażenia nie można narzekać, zwłaszcza wśród aut z końca produkcji. Modele z importu są zazwyczaj bardzo dobrze wyposażone i to właśnie wśród tej grupy aut należy szukać naszego przyszłego auta.

Jakie silniki były dostępne w Peugeot 206 ?

Gama silników jest bardzo duża. Śmiało można stwierdzić, że każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie.

Zobacz też: Peugeot 205: przegląd układu kierowniczego

Silniki benzynowe

1.6 88KM – taki silnik w tym aucie wydaje się być nieporozumieniem. Spalanie na poziomie 8.5 litra przy takiej mocy i osiągach to stanowczo zbyt dużo. Występowała tylko w sedanie. Nie polecamy.

1.8 90KM – Wzrost mocy o 2KM przekłada się na większe spalanie o 0.5 litra (9 litrów). Niestety ten wariant mocy również nie pozwala na swobodne i dynamiczne przemieszczanie się. Odradzamy tą jednostkę.

1.8 110KM – taka moc jest to absolutne minimum jeśli chodzi o Peugeota 406. Spalanie pozostaje takie samo jak w silniku o mocy 90KM. W przypadku instalacji gazowej jednostka spala 10 litrów gazu. Silnik bardzo popularny wśród wielu użytkowników Peugeota 406. Zdecydowanie należy uważać na rozrząd.

1.8 116KM – silnik najczęściej występujący w modelach z końcówki produkcji. Spalanie na poziomie wersji 110KM. Znikoma różnica pod względem przyspieszenia - zaledwie 0.2 sekundy.

2.0 132KM – silnik produkowany do 2000 roku. Spalanie na poziomie 9 litrów, stawia go na równi z silnikiem 1.8. Jednak jednostka 2.0 oferuje znacznie większą moc i nie ma problemów z szybko pękającymi paskami rozrządu. Dobra oferta pod instalację gazową.

Zobacz też: Ford Fiesta MK6: funkcjonalność to podstawa

2.0 138KM – jednostka montowana w ostatnich latach produkcji. Pod względem eksploatacji zachowuje ten sam poziom co wersja 132KM. Również polecamy, groźny konkurent dla silnika 1.8

REKLAMA

2.0 140KM – auta z tym silnikiem praktycznie nie występują na naszym rynku aut używanych. Bezpośredni wtrysk paliwa sprawia, że nie mamy możliwości zamontowania instalacji gazowej. Spalanie na poziomie 9 litrów. Oferta ciekawa, jednak „egzotyczna” na naszym rynku.

2.0 Turbo 147KM – samochód pomimo turbodoładowania nie imponuje osiągami przy spalaniu 10 litrów na „setkę”. Ewentualne problemy z turbosprężarką mogą wygenerować dodatkowe koszty. Bardzo słaby stosunek spalania do osiągów. Nie polecamy

2.2 158KM – praktycznie bezkonkurencyjna alternatywa dla silnika 2.0 Turbo. Spalanie praktycznie bez zmian, lepsza dynamika sprawa, że silnik wart jest zainteresowania. Polecamy dla osób, które lubią czuć dynamikę podczas jazdy. Nie jest to „demon” prędkości, jednak jeden z lepszych silników do auta o tych rozmiarach.

3.0 190KM – auta z tym silnikiem były produkowane do 2000 roku. Bardzo dobra dynamika przy umiarkowanym spalaniu – 11 litrów. Jeżeli szukamy auta tańszego, z początku produkcji i nie przeszkadza nam takie spalanie, to jest to idealna oferta.

3.0 207KM – najmocniejszy silnik benzynowy montowany od 2000 roku do końca produkcji, spalanie na poziomie 11 litrów, w przypadku gazu 13litrów. Na naszym rynku jest duża ilość aut z tym silnikiem z zamontowaną instalacją LPG. Warto przejrzeć te oferty, płacąc około 35 złotych możemy delektować się dużą mocą i dźwiękiem silnika V6 na dystansie 100 kilometrów.

Silniki Diesla

1.9D 75KM – pomimo, że jest to silnik Diesla to dysponuje zbyt małą mocą, żeby zapewnić kierowcy przyjemną jazdę. Podróżowanie autem z tym silnikiem jest męczące, zarówno po mieście jak i na długich trasach. Nie polecamy. Jedyna zaleta to prosta konstrukcja, gdzie nie ma zbyt wiele elementów, które mogłyby się uszkodzić.

Zobacz też: Fiat Punto I: włoska kropka

1.9 TD 90/92KM – moc rzędu 90KM to również zbyt mało, żeby sprawnie przemieszczać się z miejsca do miejsca. Duży plus za stosunkowo niską awaryjność. Mimo wszystko polecamy rozejrzeć się za mocniejszym silnikiem.

2.0 HDI 90KM – pierwszy silnik w technologii Common Rail. Spalanie na poziomie 6.5 litrów. Silniki HDI wprowadziły nową jakość do palety jednostek wysokoprężnych. Cechują się znacznie cichszą pracą od jednostek 1.9. Jednak te jednostki wymagają od nas regularnych serwisów. Wszelkie zaniedbania szybko przekładają się na usterki.

2.0 HDI 110KM – silnik wprowadzony po face liftingu. Spalanie na poziomie 6.5 litra. Silnik dosyć popularny na rynku aut używanych. Polecamy, jeśli szukamy auta do spokojnego przemieszczania się zachowując niskie koszty.

2.1 TD 109KM – Pod względem osiągów jednostka zbliżona do 2.0 HDI. Znacznie mniej popularna niż odmiana w technologii Common Rail. Silnik sprawuje się przyzwoicie i nie ma z nim większych problemów. Minusem pozostaje głośna praca tej jednostki.

2.2 HDI 133KM – najmocniejszy Diesel w ofercie, spalanie na poziomie 7 litrów. Silnik został wprowadzony po liftingu i jest również często spotykany jak jednostka 2.0. Wyeliminowanie większość usterek sprawia, że jest to atrakcyjna oferta.

Jaką wersję wybrać?

Najlepszym wyborem będzie na pewno silnik benzynowy, ponieważ nie stwarza on tylu problemów co jednostki wysokoprężne. Dla osób ceniących sobie niskie spalanie zachowując jakąkolwiek dynamikę polecamy silnik 1.8 o mocy minimum 110KM. W przypadku chęci posiadania większego zapasu mocy polecamy silnik 2.2. Dla miłośników prędkości pozostaje jednostka 3.0. W połączeniu z nadwoziem typu coupe, bardzo atrakcyjny samochód.

Wśród silników Diesla polecamy jednostkę po liftingu 2.0 lub 2.2. Jeżeli zależy nam na większej dynamice to zdecydowanie polecamy mocniejszą odmianę. Spalanie na porównywalnym poziomie, a dynamika zupełnie inna.

Zobacz też: Mitsubishi Space Star: niezawodny minivan

Usterki

Od początku produkcji Peugeot 406 we wszystkich rankingach TUV nie zajmował dobrych miejsc. Na całokształt oceny negatywnie wpływają egzemplarze przed face liftingiem. Charakteryzują się znacznie większą awaryjnością niż modele po modernizacji. Po 1999 roku poprawiono wiele szczegółów jednak i to nie sprawiło, że 406 pozbyła się problemów technicznych. Akcji serwisowych było aż 14. Problemy ze wspomaganiem czy układem hamulcowym lub źle zamocowana tylna belka to tylko jedne z wielu powodów.

Jeżeli zdecydujemy się na zakup Peugeota 406 to zdecydowanie polecamy szukać modeli poliftingowych.

Na co zwrócić uwagę?

Silnik

Podczas zakupu należy dokładnie przeglądać książkę serwisową i wszystkie faktury. Jeśli nie znajdziemy tam zapisu informującego o przebytej wymianie rozrządu, należy ją od razu przeprowadzić po zakupie. Wszystkie silniki oferowane do modelu 406 wyposażone są w paski rozrządu. Spośród typowych usterek możemy wyróżnić zbyt duże zużycie oleju silnikowego. Wiąże się to z koniecznością wymiany uszczelniaczy zaworowych. Niestety podczas jazdy próbnej i oględzin, trudno ustalić taką usterkę, zwłaszcza kiedy sprzedający uzupełnił stan oleju.

Naprawa nie należy do najtańszych, zazwyczaj wymagany jest demontaż głowicy cylindrów. Jeżeli będą widoczne wycieki na silniku należy zrezygnować z tego auta, najczęściej naprawa taka pociąga za sobą duże koszty. Nierówna praca na biegu jałowym to również częsty problem. W takim przypadku wystarczy przeczyszczenie silniczka krokowego.

Silnik poprawnie reaguje na instalację gazową. Jeśli jest dobrze zamontowana to nie ma z nią najmniejszych problemów i nie wpływa negatywnie na żywotność silnika. Oferty aut posiadających instalację LPG z przebiegiem około 250 000 nie są rzadkością.

Zobacz też: Toyota Avensis I: jakość ponad wszystko

Zawieszenie

Tutaj nie powinno być większych problemów. Zawieszenie bardzo dobrze radzi sobie z naszymi drogami. Jedynymi elementami, które wymagają częstej wymiany są łączniki stabilizatora. Tylne zawieszenie bardzo szybko „gubi” geometrię z powodu zużycia poszczególnych podzespołów, co odbija się na oponach. Jeżeli przy oględzinach naszą uwagę zwrócą wyząbkowane opony to znak, że tylne zawieszenie jest do naprawy i regulacji.

Skrzynia biegów

Sama skrzynia biegów pracuje bardzo przyzwoicie. Prawdziwym problemem pozostaje mechanizm zmiany biegów. Z biegiem czasu przełożenia stają się mniej precyzyjne.

Układ hamulcow

Układ hamulcowy nie należy do trwałych zwłaszcza jeśli mamy ciężki silnik. Prawdziwym problemem pozostają krzywe tarcze hamulcowe. Warto sprawdzić czy ten problem nie dotyczy oglądanego przez nas egzemplarza. Wszystko wyjdzie podczas jazdy próbnej. Jeżeli podczas hamowania wyczuwamy drżenie na kole kierownicy to znak, że na wstępie czeka nas wymiana tarcz i klocków.

Instalacja elektryczna

Szereg problemów ze sterownikami elektrycznymi bywa bardzo kłopotliwy. Psuje się praktycznie wszystko, od sterownika szyb lub lusterek po dmuchawę. Zapalające się kontrolki w zegarach nie powinny nas dziwić, większość z nich uaktywnia się bez żadnego powodu. Podczas oględzin sprawdzamy dokładnie działanie każdego sterownika i przełącznika. Pomimo, że części zamienne są tanie to warto wiedzieć ile elementów jest do wymiany.

Nadwozie

Przeglądamy dokładnie całe nadwozie pod względem ognisk korozji. Auta z początku produkcji były wyjątkowo narażone na rdzę. Zdarzają się wyjątkowo skorodowane egzemplarze. Z oględzin takiego auta należy zdecydowanie zrezygnować.

Zobacz też: Ford Mondeo MK3: komfort za dobrą cenę

Ceny części:

Silnik krokowy – 25 złotych

Chłodnica klimatyzacji – 200 złotych

Osłona silnika – 125 złotych

Czujnik ABS – 70 złotych

Tarcze + klocki przód – 220 złotych

Podsumowanie

Zobacz też: Renault (Grand) Scenic II: podtrzymana tradycja

Peugeot 406 jest bardzo wygodnym i komfortowym autem. Długie podróże tym samochodem nie powodują zmęczenia, nawet jak jedziemy z kompletem pasażerów. Peugeot skonstruował bardzo dobry, funkcjonalny samochód. Niestety liczne akcje serwisowe i duża ilość usterek zdecydowanie wpłynęły na złą opinię. Polecamy modele po liftingu - mają znacznie mniej usterek i są zdecydowanie tańsze w utrzymaniu.

Na rynku jest dużo aut z przebiegami ponad 200 000 kilometrów. Świadczy to o tym, że regularny serwis pozwala na bezawaryjną jazdę (po wyeliminowaniu usterek fabrycznych).

peugeot 406 przed face liftingiem fot. Newspress
Peugeot 406 Coupe zaprojektowane przez Pininfarine.
newspress.co.uk
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA