Kategorie

Używana Toyota Avensis I: jakość ponad wszystko

Robert Kuśpiel
Toyota Avensis I to samochód przede wszystkim niezawodny.
Toyota Carina to już legenda. Nikt się nie spodziewał, że następca – Avensis, podtrzyma dobrą passę poprzednika, a nawet wypadnie lepiej.

Toyota Avensis zadebiutowała w 1997 roku. Producent przewidział trzy typy nadwozia: liftback, sedan i kombi. Toyota Avensis nie była nowatorskim dziełem. Założeniem było stworzenie standardowego, stonowanego samochodu, a co najważniejsze niezawodnego. Toyota wyszła z założenia, że samochód musi jeździć, a nie wyglądać. Okazało się, że rynek bardzo szybko zaakceptował Toyotę Avensis, a jej bezawaryjność była wręcz imponująca.

Reklama

Jakość wykonania oraz bardzo dobry komfort jazdy sprawiły, że Toyota Avensis znalazła wielu nabywców. Dużą zaletą jest pojemność bagażnika. Sedan ma bagażnik o pojemności 500 litrów. Nadwozie typu liftback oferuje nam o 10 litrów więcej. Największą przestrzeń bagażową ma kombi – jest to aż 530 litrów.

Ceny Avensis pierwszej generacji zaczynają się od 10 000 złotych. Najmłodsze modele wyceniane są na około 20 000 złotych. Jednak nie należy się spodziewać zbyt wielu ofert w porównaniu z innymi autami z tych roczników. Powód jest zazwyczaj jeden - auto się nie psuje i właściciel jeździ nim kilka lub kilkanaście lat bez zamiaru wymiany na inny.

Zobacz też: Opinie kierowców o Toyocie Avensis

Auta są na ogół dobrze wyposażone. W tej klasie panuje duża konkurencja, więc klimatyzacja oraz elektryka powinny być w standardzie. Nie należy spodziewać się kolorowych nawigacji i super zestawów multimedialnych. Wszystko to przestaje mieć znaczenie, gdy spojrzymy na rankingi niezawodności.

W 2000 roku został przeprowadzony facelifting. Zmodyfikowana została paleta silników. Do silników 1.8 i 2.0 zostały wprowadzone zmienne fazy rozrządu. Spowodowało to podniesienie mocy tych jednostek i jeszcze bardziej uatrakcyjniło całą ofertę. Silnik Diesla również został zmodyfikowany. Wprowadzono jednostkę typu Common Rail D4D.

Silniki benzynowe

Pośród silników benzynowych występowała wersja Lean Burn w silnikach 1.6 101KM i 1.8 110KM. Zaletą tej wersji była możliwość spalania ubogich mieszanek. Specjalna kontrolka na zegarach informowała nas jakie są najlepsze obroty silnika w danej chwili.

Zobacz też: Toyota Avensis I: wymiana i napinanie pasków klinowych

Reklama

Jednostki benzynowe dobrze przyjmują instalację gazową. Na naszym rynku jest dużo aut z LPG. Warto przemyśleć zakup samochodu z taką instalacją. W przypadku takiego auta wymagana jest dłuższa jazda próbna. Należy przejechać na gazie kilka kilometrów. Najlepiej jakby silnik osiągnął nominalną temperaturę pracy. Zdarzają się przypadki, że po osiągnięciu wymaganej temperatury silnik pracuje nierówno lub gaśnie na wolnych obrotach. Zazwyczaj problem leży w regulacji instalacji. Silnik z bezpośrednim wtryskiem 2.0 150KM nie nadaje się pod instalację LPG. Przy wyborze silnika należy o tym pamiętać.

1.6 101KM – silniki z początku produkcji miały problem z uszczelkami pod głowicą, które ulegały wypaleniu. Wada konstrukcyjna została poprawiona po 2 latach. Spalanie na poziomie 8 litrów nie czyni z tej jednostki silnika bezkonkurencyjnego. Zdecydowanie polecamy „coś” mocniejszego.

1.6 110KM – silnik godny uwagi, jednak modele z początku produkcji również miały problemy z uszczelką pod głowicą. Po 2000 roku silnik ten został zmodyfikowany, efektem tego działania było usunięcie tych usterek. Rozrząd miał zmienne fazy i pracował na łańcuchu.

1.8 110KM – spalanie na podobnym poziomie, co w silniku 1.6. Jednak jednostka mniej awaryjna, dobra propozycja jeśli szukamy modelu przed liftingiem. Jednostka dosyć popularna.

2.0 128KM – jak na taką pojemność nie dysponuje zbyt dużą mocą. Jeśli weźmiemy pod uwagę spalanie – 9 litrów na „setkę” to nie jest to imponujący wynik. Auto jest dosyć dynamiczne. Przyspieszenie rzędu 9.3 sekundy może robić wrażenie. Mimo wszystko wersja po liftingu wypada znacznie lepiej przy nieco mniejszym spalaniu.

Zobacz też: Toyota Avensis I: wymiana oleju w skrzyni biegów

1.8 129KM – wersja po liftingu wyróżnia się spalaniem na poziomie 7.5 – 8 litrów na 100 kilometrów. Dzięki wprowadzeniu zmiennych faz rozrządu udało się podnieść moc na poziomie wcześniejszej jednostki 2.0 i zdecydowanie obniżyć spalanie. Bardzo dobra oferta.

2.0 150KM – najmocniejsza jednostka benzynowa w Avensis pierwszej generacji. Zachowała spalanie z wersji 128 KM, jednak dysponuje zdecydowanie większą mocą. Przyspieszenie rzędu 9.1 sekundy pozwala na dynamiczną jazdę. Jednostka spokojnie wystarcza do bezpiecznego podróżowania, nawet z kompletem pasażerów. Jeżeli spalanie jest na akceptowalnym poziomie, to zdecydowanie polecamy ten silnik. Bezpośredni wtrysk paliwa nie daje możliwości montażu instalacji gazowej.

Silniki Diesla

2.0 TD 90KM – podstawowy Diesel w ofercie i do momentu liftingu - jedyny. Można go łatwo rozpoznać po stosunkowo głośnej pracy. Gorszej jakości paliwo nie sprawiało mu większych problemów. Tani, prosty, niezawodny – tak można go scharakteryzować. Nie powala dynamiką, jednak oferuje nam bezawaryjną eksploatację.

Zobacz też: Volkswagen Golf V: zdecydowanie nowy Golf

2.0 D-4D 110KM – nowy typ silnika Common Rail. Spalanie około 6 litrów na „setkę”. Jakość tankowanego paliwa nie pozostaje bez znaczenia. Tankując na podejrzanych stacjach możemy szybko doprowadzić do awarii. Pierwsze modele z tym silnikiem miały problemy z kołem dwumasowym i turbosprężarkami. Jednak na reakcję Toyoty nie trzeba było długo czekać - modele z przełomu 2000/2001 były pozbawione tej wady. Wybierając ten silnik należy pamiętać, że wymagane są regularne przeglądy i wymiany filtrów. Pomimo, że Avensis I nie jest nowym samochodem, naprawa silnika może nas dużo kosztować.

Jaki silnik wybrać do Toyoty Avensis I ?

Wśród silników benzynowych zdecydowanie polecamy jednostki po liftingu i najlepiej nie z początku produkcji. Jeżeli trochę większe spalanie nie robi nam różnicy to warto wybrać silnik 2.0. W przypadku Diesla jest jeszcze łatwiej. Tutaj mamy tylko dwie jednostki. Wybieramy pomiędzy prostą konstrukcją a nowoczesnością. Mimo wszystko skłaniamy się ku wersji o mocy 110KM.

Usterki Toyoty Avensis

Ten punkt można pominąć. Od wielu lat Avensis I jest w czołówce rankingów TUV. Brak akcji serwisowych tylko utwierdza nas w przekonaniu, że konstruktorzy Toyoty stworzyli ten samochód z myślą o ludziach, a nie o zarabianiu na serwisie. W tej klasie i roczniku Avensis pozostaje bezkonkurencyjna.

Na co zwrócić uwagę w przypadku Toyoty Avensis I ?

Zobacz też: Ford Fiesta MK6: funkcjonalność to podstawa

Silnik

Decydując się na zakup silnika 1.6 z początku produkcji należy liczyć się z tym, że jednostki te miały problem z wypalającymi się uszczelkami pod głowicą. Po wprowadzeniu silników ze zmiennymi fazami rozrządów występowały problemy z nadmiernym zużyciem oleju silnikowego. Na te modele również należy zwrócić uwagę i ewentualnie szukać nowszych. Pierwsze silniki D-4D również miały pewne problemy. Tutaj awaria jest trochę droższa, uszkodzone koło dwumasowe i turbosprężarka nie należą do najtańszych. Przed zakupem dokładnie sprawdzamy stan tych elementów.

W przypadku turbosprężarki wystarczy mieć pewne porównanie z innymi sprawnymi modelami. Jeżeli auto ma wyczuwalny brak mocy i po gwałtownym wciśnięciu pedału gazu nie reaguje lub ma opóźnioną reakcję to znak, że turbina jest mocno wyeksploatowana. Czarny dym z tyłu pojazdu upewni nas w tym przekonaniu.

Koło dwumasowe diagnozujemy na luzie przy uruchomionym silniku. Na wciśniętym sprzęgle nie powinno być jakichkolwiek dźwięków. Jeżeli po puszczeniu pedału sprzęgła będzie słychać nierówny stukot to znak, że koło dwumasowe kwalifikuje się do wymiany.

Nadwozie

Pierwsze egzemplarze są narażone na działanie korozji. Najczęściej pojawiają się na płycie podłogowej i krawędziach drzwi. Młodsze modele nie mają już takich problemów. We wnętrzu auta zwracamy uwagę na fotele. Mają one dużą skłonność do wygniatania się. Taki fotel staje się niewygodny i szybko zmobilizuje nas do wizyty u tapicera.

Zobacz też: Fiat Punto I: włoska kropka

Układ wydechowy

Układ wydechowy jest podatny na korozję. Jeżeli nie był wymieniony, musimy liczyć się z wydatkami w bliższej lub dalszej przyszłości.

Zawieszenie

Kontrolujemy mocowania przedniego stabilizatora, gdyż zdarzają się przypadki urwania tych elementów. Zdarzają się usterki tylnego stabilizatora, ponieważ nie należą one do trwałych. Tylna belka również wymaga większej uwagi.

Skrzynia biegów

Trudności podczas przełączania biegów oznaczają zużycie synchronizatorów – konieczna jazda próbna. W pierwszych modelach występował nadmierny hałas przy pracy na 3 biegu. Nie oznaczał on żadnej usterki, a tym bardziej nie przyczyniał się do jej powstania. Jedyny minus to pewien dyskomfort podczas jazdy na 3 biegu.

Instalacja elektryczna

Zobacz też: Mitsubishi Space Star: niezawodny minivan

Problemy z włącznikiem zapłonu, sterowaniem szyb

Ceny części do Toyoty Avensis I

Lampa przednia – 120 złotych

Sprzęgło – 400 złotych

Filtr oleju – od 20 złotych

Klocki hamulcowe – od 120 złotych

Zobacz też: Peugeot 406: elegant z klasą

Toyota Avensis I - podsumowanie

Toyota Avensis jest zdecydowanym liderem wśród aut używanych do 15 000 złotych. Świadczy o tym m. in uboga oferta na rynku wtórnym. Auta te zazwyczaj mają jednego właściciela przez wiele lat. Decydując się na zakup Avensis I polecamy szukać modeli po liftingu, z ostatnich lat produkcji. Były one pozbawione wielu usterek i zazwyczaj bardzo dobrze wyposażone.

Atrakcyjne egzemplarze nie muszą zbyt długo czekać na nowego właściciela. Należy wystrzegać się mocno wyeksploatowanych Diesli z zachodu, najczęściej mają przebiegi rzędu 300 000 kilometrów. Bez długiej i dokładnej jazdy próbnej nie uzyskamy informacji o autentycznym stanie technicznym.

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    16 cze 2021
    Zakres dat:

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.

    Samochody wpływają na środowisko? Zdaniem Polaków... nie!

    Samochody wpływają na środowisko? Aż 46 proc. Polaków uważa, że auta nie powodują żadnej szkody, a 21 proc. nie ma zdania.

    Jak dostać się do grupy Speed?

    Jak dostać się do grupy Speed? To pytanie nurtuje kierowców. Odpowiedź? Stanowiska w tej formacji nie wypełnia się raczej z konkursu...

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym: na czym polega i w jaki sposób jest karane? Dziś wyjaśnimy to pojęcie z prawnego punktu widzenia.

    Wbicie haka w dowód. Na czym polega?

    Wbicie haka w dowód - czyli dziś opowiemy o tym jak zalegalizować montaż haka przed wakacyjnym wyjazdem. Zapomnisz o tym? Możesz mieć problem!

    e-TOLL: rejestracja przy pomocy mObywatel

    e-TOLL: rejestracja do systemu jest skomplikowana? W żadnym razie! Teraz rejestrację można autoryzować nawet mObywatelem.

    Test: Nissan Leaf 62 kWh: 217-konny elektryk z dużym zasięgiem

    Nissan Leaf 62 kWh pojawił się przed naszą redakcją. Pierwsze wrażenie? Wydaje się taki zwykły jak na elektryka. Czy to dobrze? Naszym zdaniem...