REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Używany Ford Mondeo MK3: komfort za dobrą cenę

Robert Kuśpiel
Ford Mondeo Mk3 to bardzo pojemne i wygodne auto, lecz nie należy do bezawaryjnych.
Ford Mondeo Mk3 to bardzo pojemne i wygodne auto, lecz nie należy do bezawaryjnych.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Ford Mondeo ma pewną pozycję na rynku aut używanych. Wszystko dzięki zmianom jakie zostały przeprowadzone w stosunku do poprzedniej wersji.

Premiera Forda Mondeo III miała miejsce w 2000 roku. Był to duży przełom w historii modelu. Producent do trzeciej generacji Mondeo wprowadził świeżość i nową jakość. Można zaryzykować stwierdzenie, że poza nazwą nie ma żadnych pozostałości z drugiej generacji Mondeo. Ford przygotował trzy wersje nadwozia, które cieszyły się dużą popularnością zarówno wśród osób prywatnych jak i firm (głownie w wersji kombi).

REKLAMA

Poprzez zastosowanie wielowahaczowego zawieszenia tylnego podwyższono komfort podróżowania i własności jezdne. Kupując używanego Mondeo MK3 możemy bez problemu zaplanować nawet najdłuższy urlop. Jest to bardzo wygodny i przestronny samochód. Pojemność bagażnika jest więcej jak satysfakcjonująca. Zarówno hatchback jak i sedan mają bagażniki o pojemności 500 litrów. Kombi dysponuje przedziałem ładunkowym większym o 40 litrów. Po złożeniu siedzeń oferuje nam 1700 litrów.

Zobacz też: Opinie kierowców o Fordzie Mondeo

REKLAMA

Pod względem wyposażenia Mondeo III generacji wypada bardzo dobrze. Klimatyzacja, pełna elektryka to praktycznie standard. Znacznie rzadziej spotyka się wersję z nawigacją. Przy odrobinie wytrwałości i szczęścia można znaleźć ciekawą ofertę z bardzo dobrym wyposażeniem, ze skórą i nawigacją. W 2003 roku model przeszedł facelifting. Zmieniono stylizację reflektorów, lampy tylne, lusterka zewnętrzne oraz zmodyfikowano elementy wnętrza. Wprowadzono również dwie nowe jednostki 1.8 130KM w 2003 roku oraz dwie w 2005 – 1.8 130KM i 3.0 204KM.

Rozpiętość cenowa na rynku aut używanych jest bardzo duża. Za około 9 000 złotych możemy stać się posiadaczem Mondeo MK3. Egzemplarze z ostatnich lat produkcji wyceniane są nawet na około 39 000 złotych. Okazuje się, że w tej cenie można stać się posiadaczem innego auta, niewiele starszego jednak znacznie wyżej usytuowanej marki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Ford Mondeo MK3: wymiana alternatora

Na naszym rynku jest dużo aut poflotowych i importowanych. Należy uważać na mocno wyeksploatowane modele. Kupując Mondeo za około 10 000 złotych nie należy się spodziewać idealnego auta – zwłaszcza Diesla. Na rynku jest bardzo duża oferta modeli z silnikiem wysokoprężnym – najczęściej w nadwoziu kombi. Warto przejrzeć oferty z autami importowanymi, są one zazwyczaj bardzo dobrze wyposażone. Udokumentowana historia serwisowa to podstawa.

Jaki silnik wybrać?

Silniki benzynowe

Na wstępie należy zaznaczyć, że jest to najlepszy wybór. W porównaniu z silnikami Diesla jest to konstrukcja wręcz doskonała.

REKLAMA

1.8 110KM – dynamika jak na podstawowy silnik bardzo przyzwoita. Niestety dużą wadą tego silnika jest spalanie na poziomie około 9 litrów. W porównaniu z innymi wariantami mocy przy tej samej pojemności, silnik ten wypada nie najlepiej. Jeśli myślimy o silniku o pojemności 1.8 to w wyższym wariancie mocy.

1.8 125KM – Spalanie około 8.5 – 9 litrów. Silnik godny polecenia jeśli szukamy auta przed liftingiem. Przyspieszenie na poziomie 10.8 sekundy do „setki” daje możliwość sprawnego przemieszczania się.

Zobacz też: Ford Mondeo MK3: wymiana oleju silnikowego

1.8 130KM – silnik wprowadzony po liftingu, charakteryzuje się mniejszym spalaniem – 8 litrów. Również ciekawa oferta na rynku, pozostaje dobrą alternatywą dla większego silnika 2.0 o mocy 145KM.

2.0 145KM – Można powiedzieć, że od tego silnika zaczyna się radość z jazdy. Spalanie na poziomie 9 litrów. Jednostki te nie są tak popularne jak 1.8, jednak cieszą się dużym zainteresowaniem. Jeśli spalanie nie jest dla nas problemem to warto zainteresować się tą ofertą.

2.5 170KM – Moc rzędu 170KM wydaje się najbardziej odpowiednia do gabarytów tego samochodu. Spalanie na poziomie 10 – 11 litrów, z naciskiem na tą górną granicę. Do osiągnięcia 100km/h potrzebuje 8.7 sekundy. Pomimo wyższego spalania od poprzedników, dobry kompromis pomiędzy spalaniem a osiągami.

3.0 204KM – najlepsza jednostka benzynowa w modelu po liftingu. Dla osób lubiących czuć moc pod prawą nogą. Jak na tę moc spalanie pozostaje na przyzwoitym poziomie około 11.5 litra. Dobra alternatywa dla wersji 2.5. Zdecydowanie polecamy.

3.0 226KM ST – auto dla miłośników szybkiej jazdy. Spalanie na poziomie 12 – 14 litrów, w zależności od stylu jazdy. Oczywiście można postarać się o niższe, jednak nikt nie kupuje usportowionego modelu, żeby jeździć spokojnie. Przyspieszenie – 7.4 sekundy pozwala uzyskać dużą przyjemność z jazdy. Dźwięk silnika V6 pod maską daję poznać, że mamy do czynienia z najszybszym Mondeo MK3.

Zobacz też: Używany Volkswagen Golf V: zdecydowanie nowy Golf

Silniki Diesla

Silniki Diesla to najsłabsza strona Mondeo, jest w nich znacznie więcej awarii niż w benzynowych. Kupić dobrze utrzymany egzemplarz jest dużym wyzwaniem.

2.0 TDDI 90KM – najsłabszy Diesel w ofercie Mondeo trzeciej generacji. Spalanie na poziomie 6.5 litra. Mogłoby się wydawać, że najmniej wyżyłowany silnik o prostej konstrukcji będzie bezawaryjny. Okazuje się, że w silnikach TDDI występują poważne awarie takie jak pęknięcie głowicy czy korpusu. Za mała moc jak na takie auto.

2.0 TDDI 115KM – w porównaniu z poprzednikiem, 25KM robi dużą różnicę. Auto zyskuje na dynamice, przy spalaniu większym o 0.5 litra. Bardzo dobra oferta dla osób nieprzekonanych do technologii Common Rail. Wśród użytkowników panuje przekonanie, że silniki TDDI przepalą nawet najgorsze paliwo. Jednak nie radzimy sprawdzać. Podobnie jak w słabszej wersji możliwość pęknięcia głowicy i korpusu (nie jest to regułą).

2.0 TDCI 115KM – Silnik TDCI oznacza tylko jedno - tankowanie dobrego, sprawdzonego paliwa. Wariant mocy taki sam jak w jednostce TDDI, a zdecydowanie więcej problemów. Jeśli chcemy nowoczesnego Diesla to lepiej pomyśleć o wyższej mocy. Spalanie na poziomie 7 litrów.

Zobacz też: Używany Peugeot 406: elegant z klasą

2.0 TDCI 130KM – Najpopularniejszy silnik wśród Diesli. Zadowala się średnio 6.0 litrami paliwa. Oczywiście jakość tankowanego paliwa nie pozostaje bez znaczenia. Niestety silnik dosyć awaryjny, zaniedbania ze strony użytkownika oznaczają niekończące się naprawy. Bardzo trudno znaleźć dobrze utrzymany egzemplarz.

2.2 TDCI 155KM – Jeśli Diesel to tylko 2.2 TDCI. Spalanie na poziomie 7 litrów a dynamika bez porównania z pozostałymi silnikami. Przyspieszenie identyczne jak w benzynowym 2.5 170KM – 8.7 do „setki” sprawia, że mamy bardzo dużą przyjemność z jażdy tym autem. Jednostka występuje w modelach poliftingowych. Poprawiona konstrukcja jednak również nie do końca idealna. Jednak uzyskiwane osiągi są w stanie częściowo „ukryć” wady Forda

Usterki

Mondeo pozostaje po środku stawki. W rankingu TUV oscyluje w okolicach 50 pozycji. Trzecia generacja Mondeo była często wzywana na akcje serwisowe. Największe z nich dotyczyły hamulca ręcznego. Mondeo nie zachwyca niezawodnością, jednak nie jest też autem, które wiecznie stoi w warsztacie. Kupując Mondeo MK3 należy liczyć się z ryzykiem wymiany turbosprężarki lub zapchanych wtryskiwaczy.

Jaką wersję wybrać?

Odpowiedź nasuwa się sama. Jeśli chcemy stać się posiadaczem Forda Mondeo to tylko i wyłącznie z silnikiem benzynowym. Dla osób pragnących kupić auto do przemieszczania się z punktu A do B polecamy silnik 1.8 o mocy 125KM. osoby pragnące poczuć radość z jazdy powinny zastanowić się nad silnikiem 2.5 170 KM lub mocniejszym. Dla osób o sportowej żyłce pozostaje wersja ST220.

Zobacz też: Używana Toyota Avensis I: jakość ponad wszystko

Minusem silników benzynowych jest trudność w założeniu instalacji gazowej. Konstrukcja silnika nie jest przyjazna dla gazu, jeszcze większym problemem jest założenie i ustawienie instalacji. To musi zrobić osoba z odpowiednimi kompetencjami i doświadczeniem. Pomimo, że jest dużo jednostek zasilanych gazem należy podchodzić do nich z pewną rezerwą. Dużo jest osób, które chcą się pozbyć auto po nieudanym montażu instalacji LPG.

Kupując takie auto zaoszczędzimy na pewno na instalacji, jednak co do jakości wykonania przekonamy się po przejechani kilkudziesięciu kilometrów. Dlatego najlepiej kupić auto bez LPG i ewentualną decyzję o montażu podjąć samemu.

Miłośnicy Diesla będą mieli bardzo ciężką przeprawę. Z tej grupy ciężko jest dokonać prawidłowego wyboru. Wśród silników TDDI polecamy wersję 115KM, potrafi ona wiele „wybaczyć” właścicielowi. Nie jest to nowoczesna konstrukcja i dlatego jakość paliwa nie jest tutaj tak istotna. Naprawy również są zdecydowanie tańsze.

Jeżeli zdecydujemy się na silnik TDCI to polecamy wersję 2.2 155KM. Bardzo dobry stosunek spalania do oferowanej mocy. Większość usterek z początków produkcji została wyeliminowana. Niestety nasz rynek nie jest bogaty w te silniki w porównaniu z wersjami 115 i 130KM.

Zobacz też: Używane Audi A6 C5: wygodna limuzyna

Na co zwrócić uwagę?

Silnik

W silnikach benzynowych rozrząd jest na łańcuchu. Jeżeli wybierzemy taką jednostkę z początków produkcji, należy uważać na problem z wtryskiem paliwa (modele 2000 – 2001). W późniejszych latach problem ten nie występował. W silnikach wysokoprężnych należy zwracać uwagę praktycznie na wszystko. Jednostki TDDI narażone są na pękanie głowic i korpusów.

Silniki TDCI są znacznie bardziej awaryjne. Bardzo często występują usterki wtryskiwaczy. Jest to najczęściej konsekwencja tankowania złego paliwa. Awarie pomp wtryskowych, osprzętu silnika, turbosprężarek, to jedne z najczęściej spotykanych usterek. Najbardziej awaryjne egzemplarze pochodzą z lat 2000 – 2003. Podczas jazdy próbnej należy sprawdzić, czy nie pozostawiamy za sobą czarnej chmury dymu przy gwałtownym przyspieszeniu. Jeśli tak się dzieje turbosprężarka może być już na wykończeniu.

Zobacz też: Używany Opel Vectra C: tani i pojemny

Zawieszenie

Tutaj nie ma większych problemów. Mondeo dzielnie znosi stan polskich dróg. Najwięcej problemów jest z tylnym zawieszeniem, geometria potrafi się zmienić, co przekłada się na podcinanie opon. Pod względem zawieszenia, Ford wypada bardzo dobrze. Nie powinniśmy się spodziewać większych problemów.

Układ wydechowy

Bardzo podatny na korozję, w modelach z końca produkcji został wymieniony na znacznie lepszej jakości. Przerdzewiały układ wydechowy to powód do obniżenia ceny.

Zobacz też: Używana Skoda Octavia: opis modelu

Nadwozie

Niestety Mondeo ma problemy z rdzą. Nie ma wielkiej tragedii, jednak należy obejrzeć każdy element wyjątkowo dokładnie. Najczęściej rdza pojawia się na dole drzwi. Wewnątrz samochodu kontrolujemy przednie fotele, najczęściej mają wyrobione mocowania i chwieją się podczas jazdy.

Układ hamulcowy

Bardzo szybko ulegają zużyciu elementy eksploatacyjne, jeśli do tego preferujemy dynamiczny styl jazdy to czas ten znacznie się skróci.

Układ elektryczny

Nie należy do niezawodnych. Drobne awarie potrafię uprzykrzyć życie kierowcy Mondeo MK3. Przed zakupem sprawdzamy dokładnie działanie wszystkich paneli sterowania i przełączników.

Zobacz też: Używane BMW serii 3 E46: opis modelu

Ceny części:

Piasta tył – 240 złotych

Tarcze + klocki tył – od 150 złotych

Osłona silnika – 70 złotych

Półoś prawa – około 450 złotych

Podsumowanie

Pomimo kilku znaczących wad, Ford Mondeo MK3 jest bardzo dobrą ofertą na rynku samochodów używanych. Jeżeli zdecydujemy się na zakup, polecamy wybrać modele po 2003 roku. Część usterek została wyeliminowana, co znacznie wpływa na koszt eksploatacji. Ta uwaga tyczy się w głównej mierze silników wysokoprężnych. Należy unikać modeli poflotowych. Zazwyczaj są one bardzo mocno zużyte i już na początku należy w nie zainwestować kilka tysięcy złotych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA