REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Używany Renault (Grand) Scenic II: podtrzymana tradycja

Robert Kuśpiel
Scenic II to funkcjonalne auto, lecz boryka się z problemem usterkowości.
Scenic II to funkcjonalne auto, lecz boryka się z problemem usterkowości.

REKLAMA

REKLAMA

Renault Scenic II ma wiele wspólnego z poprzednią wersją francuskiego minivana. Zdecydowanie zachował funkcjonalność i awaryjność.

W 2003 roku Scenic II zastąpił wprowadzonego na rynek 7 lat wcześniej Scenica I. Druga generacja modelu nie była rewolucyjna, większość rozwiązań pozostała zachowana z poprzedniego modelu. Najważniejsza różnica to podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Nowy Scenic II w teście EURO – NCAP otrzymał maksymalną ilość gwiazdek. Auto zyskało na wygodzie, komforcie jazdy. Scenic II zdecydowanie lepiej się prowadzi.

REKLAMA

 Jednak największą różnicą jest wprowadzenie modelu Grand Scenic II. Od podstawowej wersji wyróżnia go znacznie bardziej przestronne wnętrze. Krótszy Scenic oferuje dużą przestrzeń bagażową. Minimalna pojemność to 430 litrów, maksymalna 1840 litrów. W przedłużanym modelu po rozłożeniu dwóch ostatnich siedzeń pozostaje nam na bagaże tylko 200 litrów. Mamy jednak 2 miejsca więcej. Maksymalna pojemność to 1920 litrów. Taka przestrzeń bagażowa robi wrażenie.

Zobacz też: Opinie kierowców o Renault Scenic

REKLAMA

Model Grand Scenic jest przeznaczony dla rodzin, którym jest potrzebnych więcej niż 5 miejsc. Przedłużona wersja ma na wyposażeniu 7 foteli, co odróżniało ją od krótszego Scenica do października 2006 roku. Wtedy nastąpił facelifting modelu. Przede wszystkim zostały zmienione światła i zderzaki. Dla klientów były dostępne nowe kolory nadwozia i wzory felg. Paleta silników również uległa zmianie.

Wtedy również został wprowadzony Grand Scenic 5 osobowy. Miał on wypełnić lukę pomiędzy tradycyjnym Scenicem a przedłużoną, 7 osobową wersją. Dobra oferta dla rodzin z dziećmi. Duży bagażnik o płaskiej podłodze bez problemu pozwala nam na przewiezienie wózka. Duża ilość schowków zdecydowanie poprawia funkcjonalność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Renault – zestawienie żarówek w najpopularniejszych modelach

Na polskim rynku jest duża oferta modeli Scenic. Ceny zaczynają się od około 16 000 za egzemplarze z początku produkcji. Najdroższe modele wyceniane są na około 38 000 złotych. Duża oferta aut importowanych daje możliwość kupna wymarzonego auta. Scenic, jak przystało na auto rodzinne, jest dobrze wyposażone. Climatronic, elektryczne szyby, elektryczne lusterka nie powinny nikogo dziwić.

Jaki silnik wybrać do Renault Scenic II ?

Renault oferuje stosunkowo duży wybór pod względem silników. Miłośnicy Diesla jak i jednostek benzynowych znajdą dla siebie idealną ofertę.

Zobacz też: Renault: historia marki

Silniki benzynowe w Renault Scenic II

REKLAMA

1.4 98KM – podstawowy silnik w ofercie Scenica. Pomimo mocy 100KM jest to mało trafiony wybór. Samochód z tym silnikiem nie jest dynamiczny i z kompletem pasażerów oraz bagaży nie radzi sobie zbyt dobrze. Jednostka ta jest montowana tylko do krótszego Scenica. Spalanie na poziomie 7 litrów. Jeżeli zdecydujemy się na taki zakup to należy natychmiast wymienić pasek rozrządu, ponieważ dużą wadą tych silników są pękające paski rozrządu.

1.6 115KM – Przyzwoita jednostka, która spala około 1 litr paliwa więcej niż 1.4, a oferuje znacznie lepszą dynamikę. Tutaj również należy uważać na pękający pasek rozrządu. Dobry wybór, jeśli auto ma nam służyć do zwyczajnego codziennego przemieszczania się. Jednostka 1.6 jest podstawowym silnikiem w modelu Grand Scenic.

Zobacz też: Używany Volkswagen Golf V: zdecydowanie nowy Golf

2.0 136KM – Spalanie na poziomie 9.5 litra nie czyni tego silnika atrakcyjnym. W porównaniu z jednostką turbodoładowaną, która legitymuje się znacznie większą mocą przy podobnym spalaniu, jest to mało atrakcyjna oferta. Dynamika na dobrym poziomie. Jeżeli wysokie spalanie nie ma dla nas znaczenia, a silniki turbodoładowane nas nie interesują, to jest to rozsądny wybór.

2.0 163KM – Silnik turbodoładowany przeznaczony dla miłośników szybszej jazdy. Spalanie podobne jak w wersji bez turbosprężarki. Bardzo dobre przyspieszenie jak na rodzinne auto – 8.6 do „setki”. Podczas zakupu należy szczególnie przyjrzeć się turbosprężarce. Często można spotkać modele z uszkodzoną lub „kończącą się” turbiną. Pomimo spalania na poziomie około 9 litrów, bardzo dobra oferta. Niestety na naszym rynku ciężko trafić na taki egzemplarz.

Zobacz też: Używany Ford Fiesta MK6: funkcjonalność to podstawa

Silniki Diesla w Renault Scenic II

1.5 80KM – podstawowa jednostka Diesla. Średnie spalanie na poziomie 5.5 litra. Zdecydowanie za dużo. Silnik ten jest dobry do mniejszego modelu Clio. Z dużym Scenicem po prostu sobie nie radzi. Podróżowanie załadowanym autem z tym silnikiem jest nie lada wyzwaniem. Przy takim spalaniu, zdecydowanie lepiej wybrać mocniejszy silnik. Nie polecamy.

1.5 100/103KM – spalanie praktycznie na takim samym poziomie jak w wersji 80KM. Z tym silnikiem auto dysponuje jakąkolwiek dynamiką. Jeżeli nie mamy sportowego zacięcia i spalanie nie pozostaje dla nas bez znaczenia to jest to dobry wybór. Silnik ten przysporzy nam znacznie mniej problemów niż pozostałe jednostki wysokoprężne. Jednostka 103KM wprowadzona została po liftingu.

1.9 100KM – minusem tego silnika jest duże spalanie na poziomie 7 – 7.5 litra. W porównaniu z jednostką 1.5 to zdecydowanie za dużo. Należy pamiętać, że jednostki 1.9, które były produkowane w latach 2003 – 2006 były narażone na częste awarie turbosprężarki. Niestety pomimo większej pojemności wypada blado w porównaniu z 1.5. Nie polecamy.

Zobacz też: Używany Fiat Punto I: włoska kropka

1.9 110KM – silnik z filtrem FAP. Dla większość osób jest to jeden z głównych powodów do rezygnacji z tego silnika. Koszty jakie mogą zostać wygenerowane przez awarię tego filtra są bardzo duże. Wymiana jest bardzo kosztowna, alternatywą pozostaje wycięcie go na stałe. Spalanie na poziomie 7 litrów. Kupno francuskiego auta z filtrem FAP do duże ryzyko.

1.9 120KM – spalanie również na poziomie 7 litrów. Jest to dobra alternatywa dla silników 1.5 i 2.0 DCI. Dynamika na przyzwoitym poziomie, przy zachowaniu umiarkowanego spalania. Dobra alternatywa dla jednostki 1.5. Warto przemyśleć zakup.

1.9 130KM – kolejny silnik z filtrem FAP. Spalanie również na poziomie 7 litrów. Bardzo ciekawa oferta, jednak filtr cząstek stałych sprawia, że wiele osób zniechęca się do zakupu tego silnika. Jeżeli mamy możliwość kupna takiego auta ze sprawdzonego źródła, to warto się zdecydować. Jednak należy liczyć się z faktem wymiany filtra FAP.

Zobacz też: Używany Mitsubishi Space Star: niezawodny minivan

2.0 150KM – Najmocniejszy Diesel, który jest oferowany dla Scenic II. Auto dla osób pragnących czuć pewien zapas mocy pod pedałem gazu. Dynamika na bardzo dobrym poziomie. Przy tym silniku należy liczyć się z pewną awaryjnością. Pojawiają się opinie, że jest to najbardziej awaryjna jednostka. Oczywiście nie jest to regułą, wszystko zależy od danego egzemplarza. Podczas zakupu należy zwrócić uwagę na stan turbosprężarki i ewentualne wycieki

W silnikach Diesla należy stosować się do najważniejszej zasady, bez względu na pojemność. Auto tankujmy tylko i wyłącznie na dobrych, markowych stacjach. Silniki Renault są bardzo wyczulone na jakość paliwa.

Zobacz też: Używany Peugeot 406: elegant z klasą

Jaką wersję wybrać w przypadku Renault Scenic II ?

Dobrym wyborem są silniki 1.5 o mocy 100/105KM i benzynowy 1.6 115KM. Jednostki te dobrze radzą sobie z tym ciężkim autem. Silnik benzynowy 2.0 i wysokoprężne 1.9 mają większe zapotrzebowanie na paliwo. Dobra oferta, jednak należy liczyć się z większymi kosztami paliwa i utrzymania samochodu. Dla osób o sportowym zacięciu powinni wybrać wersję 2.0 turbo 163KM lub 2.0 DCI 150KM.

W obu przypadkach należy uważać na stan turbosprężarki. Jednak należy pamiętać, że Scenic ma wysokie nadwozie, a do tego układ kierowniczy nie reaguje zbyt szybko. Te dwa czynniki sprawią, że dynamiczna jazda może okazać się ryzykowna.

Na naszym rynku można spotkać egzemplarze zasilane instalacją gazową. To również ciekawa oferta i alternatywa dla „kapryśnego” Diesla. Podstawa to dobry montaż, dlatego przed zakupem warto udać się do sprawdzonego warsztatu, gdzie montują instalacje gazowe. Warto też wymagać od sprzedającego dokumentów świadczących o instalacji w dobrym zakładzie.

Zobacz też: Używana Toyota Avensis I: jakość ponad wszystko

Usterki Renault Scenic II

Liczba usterek i awarii jakie występują w Scenicu jest duża. W raporcie TUV francuskie auto rodzinne zajmuje bardzo odległe miejsce. Wprowadzenie drugiej generacji nie wyeliminowało usterek znanych z poprzedniej wersji. Największą bolączką tego auta są awarie układu elektrycznego i elektroniki. Zazwyczaj da się jeździć z takimi usterkami, jednak na pewno nadejdzie czas kiedy nasze auto znajdzie się w warsztacie.

O problemach tego auta z elektroniką mogą świadczyć powtarzające się akcje serwisowe. Przy zakupie należy zwrócić uwagę na to, czy taka naprawa była odnotowana w książce serwisowej i jest poparta stosowanymi fakturami. Przeprogramowanie komputera sterującego (usunięcie problemu z układem kierowniczym) oraz usunięcie problemu z elektroniką hamulca ręcznego, to jedne z dwóch najpoważniejszym powodów do akcji serwisowych.

Pomimo tych wielu awarii druga generacja Scenica jest dopracowana lepiej niż jej poprzednik – liczba akcji serwisowych jest zdecydowanie mniejsza.

Zobacz też: Używany Ford Mondeo MK3: komfort za dobrą cenę

Na co zwrócić uwagę w przypadku Renault Scenic II?

Nadwozie: Scenic jest wyjątkowo odporny na korozję, wyróżnia się bardzo dobrym zabezpieczeniem antykorozyjnym. O ile na zewnątrz producent się postarał, to wnętrze pozostaje do poprawki. W autach używanych z początku produkcji występuje problem z trzeszczeniem i „strzelaniem” niektórych elementów. Podczas jazdy jest to wyjątkowo uciążliwe.

Zawieszenie: Niestety Scenic nie jest odporny na stan naszych dróg. Luzy w układzie kierowniczym, wybite łożyska amortyzatorów, wybite sworznie wahaczy to jedne z najczęstszych przypadłości tego modelu. Należy zwrócić na to uwagę przy zakupie. Dużym plusem jest koszt naprawy takiego zawieszenia. Nie należy wymieniać całego wahacza, wystarczy poszczególne elementy. Standardowo przyglądamy się amortyzatorom, czy nie mają śladów uszkodzeń. W przypadku usterki jest to dobry powód do obniżenia ceny.

Silnik: Silniki benzynowe są zdecydowanie najmniej awaryjne. Zdarzają się problemy z cewkami zapłonowymi. W silnikach 1.4 i 1.6 bardzo ważny jest pasek rozrządu. Jeżeli sprzedający się zarzeka, że była wymiana, a nie ma na to żadnego dowodu to należy bezwzględnie wymienić pasek. W silnikach pęka on bardzo łatwo, co generuje bardzo duże koszty naprawy.

Silniki Diesla mają znacznie więcej problemów. Zaoszczędzone pieniądze na paliwie będzie na co wydawać. Niestety nie będziemy mogli zweryfikować na jakim paliwie jeździł poprzedni właściciel. Większość problemów jakie występują w silniku wysokoprężnym jest wywołanych z powodu kiepskiej jakość paliwa. W silnikach 1.9 DCI z lat 2003 – 2006 należy uważać na turbosprężarki, bardzo często ulegały awariom. W późniejszych latach również występował ten problem, ale znacznie rzadziej.

Zobacz też: Używany Opel Meriva A: funkcjonalny minivan

Na koniec kontrolujemy silnik pod względem wycieków oleju i paliwa – objaw, który najczęściej występuje w Dieslach.

Elektryka: Tutaj psuje się prawie wszystko. Ciężko wskazać element lub grupę elementów, na które należy zwrócić największą uwagę. Jeżeli w książce serwisowej wyczytamy, że były naprawiane usterki elektryczne to nie oznacza, że one nie powrócą. Do najczęściej spotykanych należą:

- problemy z cewkami w silniku benzynowym

- awaria wycieraczek

- problemy z kartą (brak możliwości otwarcia i uruchomienia samochodu)

- problemy z wspomaganiem

- problemy z hamulcem ręcznym

- usterka czujników ciśnienia powietrza w kołach

Podczas zakupu należy się upewnić czy były wykonywane naprawy tych usterek.

Zobacz też: Używany Seat Ibiza: hiszpański wojownik

Ceny części do Renault Scenic II

Pompa wtryskowa – około 450 złotych

Oryginalne tarcze hamulcowe tył – 500 złotych

Cewka zapłonowa – 55 złotych

Tarcze + klocki przód (zamienniki) – od 300 złotych

Zobacz też: Używany Ford Focus I: tania niespodzianka

Podsumowanie

Liczne usterki i awarie sprawiają, że francuska marka nadal jest kojarzona z wiecznie psującymi się samochodami. Wyeliminowanie wielu usterek sprawiłoby, że Scenic II byłby bardzo mocna pozycją na rynku rodzinnych aut używanych. Pamiętajmy jednak, psucie się francuskich aut nie jest regułą. Jeżeli mamy auto z pewnego źródła, a co najważniejsze prawidłowo serwisowane i ze sprawdzona historią serwisową, to warto przemyśleć taki zakup.U

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA