Kategorie

Używany Skoda Fabia I: twarda sztuka

Robert Kuśpiel
Skoda Fabia pierwszej generacji jest bliźniaczym modelem Volkswagena Polo trzeciej generacji.
Skoda Fabia pierwszej generacji jest bliźniaczym modelem Volkswagena Polo trzeciej generacji.
Skoda do 1994 roku była niewielką, niezbyt liczącą się firmą. Przejęcie większości akcji Skody przez Volkswagena dało nowe życie Skodzie.

Czeski Volkswagen, tak można w skrócie przedstawić wszystkie auta, które wyjechały z Mlada Boleslav w Czechach. Za przejściowy model można uznać Skodę Felicię. W większości miała elementy z poprzedniczki – Favorit, jednak powoli zaczęto wdrażać rozwiązania znane z Volkswagena. Dopiero podczas produkcji modelu Fabia I została wykorzystana w pełni niemiecka technologia.

Fabia doczekała się face liftingu, który nastąpił w 2004 roku. Zmiany stylistyczne zdecydowanie poprawiły wygląd tego auta. Zmieniono przedni zderzak razem z grillem. Modyfikacji zostały również poddane tylne lampy. W ofercie pojawiły się nowe felgi, a także kołpaki kół. Wprowadzono nową wersję wyposażenia – Easy. Wersja Comfort została zmieniona na Ambiente.

Zobacz też: Opinie kierowców o Skodzie Fabii

Skoda Fabia okazała się idealnym autem na polski rynek. Pomimo małej przestronności szybko zyskała miano auta rodzinnego. Potwierdzały to wersje sedan i kombi, które wyróżniają się dłuższym o 20 cm nadwoziem. Fabia jest dobrą ofertą na rynku aut używanych. Za stosunkowo nie dużą kwotę kupujemy auto, które bądź co bądź, korzysta z technologii Volkswagena.

Najmniej zakupów zapakujemy do hatchbacka. Pojemność bagażnika to tylko 260 litrów. Znacznie większym przedziałem ładunkowym może wylegitymować się sedan. Tutaj jest to już 438 litrów. Nie wiele mniejszy bagażnik jest w kombi – 426 litrów. Jednak maksymalna objętość po złożeniu tylnych foteli to 1225 litrów. Jednak są elementy, które mogą zniechęcić estetów. Jednym z nich jest wykończenie wnętrza. W tej cenie, w tym roczniku, można znaleźć auta o lepszym standardzie wykonania. Stylizacja również pozostawia wiele do życzenia.

Zobacz też: Skoda Fabia: demontaż pompy wspomagania

Ceny używanych modeli zaczynają się od 9 000 złotych. Modele z końca produkcji są wyceniane nawet na 27 000 złotych. Dużo jest egzemplarzy poflotowych. Fabia I była jednym z najchętniej wybieranych aut do firm.

Pod względem wyposażenia Fabia wypada dość dobrze. Nietrudno o egzemplarz z klimatyzacją i przyzwoitym wyposażeniem.

Jaki silnik wybrać do Skody Fabii I?

Gama silników jest bardzo bogata, zarówno wśród jednostek benzynowych jak i wysokoprężnych.

Zobacz też: Skoda Fabia I: czyszczenie potencjometru przepustnicy

Silniki benzynowe w Skodzie Fabii I:

1.0 50KM – Totalne nieporozumienie, jazda takim samochodem to zwykła męka. Przyspieszenie do „setki” w prawie 22 sekundy. Pod żadnym względem nie warto interesować się tym silnikiem. Plus jest taki, że silniki te nie były oferowane w Polsce. Najczęściej są to egzemplarze  z prywatnego importu.

1.2 64KM – trochę większa moc niż w podstawowym wariancie, jednak nie jest to jeszcze na tyle duży przyrost, żeby swobodnie się przemieszczać. Spalanie na poziomie 7 litrów jest zdecydowanie za duże. Nie polecamy.

1.4 60/68KM – Pomimo zwiększonej pojemności jeszcze nie ma poprawy. Te dwa silniki znane są z wcześniejszych modeli Skody, chociażby Favorit. Szereg usterek tego silnika sprawia, że należy się dobrze zastanowić zanim kupimy Fabię z tym silnikiem. Pojawiają się problemy z układem chłodzenia, co powoduje przegrzanie silnika. Zdarza się, że efektem tego jest wypalenie uszczelki pod głowicą. Jeżeli samochód jeździ w większości po mieście, należy wymieniać łańcuch rozrządu razem z kołami co 50 000 kilometrów. Na naszym rynku jest dużo aut z silnikami o mocy 68KM. Zaletą tych silników jest to, że bez problemów przyjmują instalację gazową.

1.4 75/80KM – spalanie na poziomie 6 – 7 litrów. Propozycja warta przemyślenia, biorąc pod uwagę jakie zapotrzebowanie na paliwo ma wersja 1.2. Moc rzędu 75 – 80KM pozwala na stosunkowo sprawne przemieszczanie się. Oferta warta zainteresowania.

Zobacz też: Używany Ford Fiesta MK6: funkcjonalność to podstawa

1.4 101KM – Z czystym sumieniem można powiedzieć, że dopiero z tym silnikiem auto zaczyna jechać. Przyspieszenie 11.5 przy rozsądnym spalaniu – 7 litrów, sprawia, że jest to atrakcyjna oferta dla fanów jednostek benzynowych.

115KM – spalanie na poziomie 9 litrów. Porównując z 1.4, silnik ten wypada znacznie gorzej. Na pewno jest bardziej dynamiczny, szybciej osiąga „setkę”. Jednak 1.3 sekundy różnicy to chyba trochę za mało. Większe spalanie o 2 litry niż w 1.4

Zobacz też: Używany Fiat Punto I: włoska kropka

Silniki Diesla w Skodzie Fabii I

1.4 75KM – silnik na pompowtryskiwaczach, został wprowadzony do oferty na wiosnę 2003 roku. W niektórych silnikach występowała fabryczna usterka – wadliwa obudowa pompy paliwa. Efektem tej usterki było pękanie paska napędzającego pompę. Decydując się na ten silnik należy dowiedzieć się, czy dany egzemplarz podlegał takiej wymianie. Spalanie na poziomie 5 litrów. Warto przemyśleć zakup Fabii z tym silnikiem.

1.4 80KM – spalanie również na poziomie 5 litrów. Pod względem dynamiki i jakości jazdy można porównać z wersją 75KM. (wersja 80KM szybsza o 0.7 sekundy).

1.9 64KM – silnik legenda. Jeśli szukamy bezawaryjnego Diesla o prostej konstrukcji to jest to dobry wybór. Oferta skierowana jest do tych, którym nie zależy na przyspieszeniu i dynamice. Spalanie na poziomie 4.5 – 5 litrów. Jeżeli nie chcemy nowoczesnego „kapryśnego” Diesla to warto zastanowić się nad zakupem Fabii z tym silnikiem.

1.9 101KM – jeden z popularniejszych silników Volkswagena. Auta z tymi jednostkami potrafią przejechać wiele tysięcy kilometrów. Przebieg rzędu 300 000 nie sprawia mu żadnych problemów. Spalanie około 5 litrów, czyni ten silnik poważnym konkurentem dla jednostki 1.4. Zdecydowanie polecamy z jednego powodu. Jest to sprawdzona jednostka i potencjalny nabywca zna wszystkie zalety i wady tego silnika.

Zobacz też: Daewoo Lanos: dobry wybór

1.9 130KM – najmocniejszy Diesel w ofercie Skody Fabii. Spalanie na poziomie 6 litrów. Zazwyczaj są to dobrze wyposażone auta, zdarzają się modele z oryginalną nawigacją. Jeżeli chcemy mieć „coś” więcej niż cywilną Fabię to warto zastanowić się nad tym silnikiem. On również nie ma większych problemów w eksploatacji. Należy uważać na wyjątkowo zamęczone egzemplarze. Może się okazać, że na wstępie będzie trzeba wymienić turbosprężarkę.

Usterki

Pomimo, że Skoda Fabia ma pewne usterki to w rankingach bezawaryjności znajduje się na stosunkowo wysokiej pozycji. Wśród aut 4 – 5 lat zajmuje 37 lokatę. Było kilka akcji serwisowych( wymiana poduszki powietrznej pasażera, wymiana obudowy pompy paliwa), jednak nie wpłynęły one zbyt negatywnie na całkowitą ocenę. Podczas zakupu jednostki benzynowej należy uważać na silniki 1.4 60 i 68KM - nie jest to konstrukcja Volkswagena i posiada kilka znaczących wad, które zostały opisane powyżej.

W przypadku Diesla należy uważać na wycieki, które zdarzają się w autach o dużym przebiegu. Stan turbosprężarki również nie pozostaje bez znaczenia.

Zobacz też: Używany Seat Ibiza: hiszpański wojownik

Jaką wersję wybrać do Skody Fabii I ?

Spośród silników benzynowych zdecydowanie polecamy jednostkę 100KM. Jeżeli znajdziemy dobrze utrzymany egzemplarz to posłuży nam przez wiele lat. Jest to najlepszy wybór pod względem osiągów i spalania. Alternatywą może pozostać mocniejsza jednostka 1.4.

Jeśli zdecydujemy się na zakup Diesla, to warto zapoznać się dokładniej z ofertą silników 1.9. Polecamy wersję 100KM - jest to dobra i sprawdzona jednostka. Ciekawą ofertą jest 1.9 SDI. Prosta budowa zapewnia możliwość przejechania kilkuset tysięcy kilometrów bez usterki. Miłośnikom mniejszych silników polecamy 1.4 TDI.

Na co zwrócić uwagę w przypadku Skody Fabii I ?

Silnik: Sprawdzamy historię serwisową wszystkich napraw jakie zostały wykonane. Tyczy się to przede wszystkim silnika. W modelach 1.4 60 i 68KM kontrolujemy wnikliwie każdy szczegół. Silniki wysokoprężne słyną z niezawodności, jednak turbosprężarki nie są wieczne i warto sprawdzić czy działają one prawidłowo. Jeśli będą nosić widoczne ślady oleju, a auto będzie zostawiać za sobą czarną chmurę dymu, to radzimy odpuścić dalsze oględziny. W silnikach 3-cylindrowych występuje problem z przeskakiwaniem łańcucha rozrządu

Układ kierowniczy: W pierwszych modelach były często spotykane usterki elektrohydraulicznego wspomagania. Źródło problemu najczęściej tkwiło w czujniku kąta skrętu. Wymiana nie jest droga.

Nadwozie: Z korozją nie ma większych problemów. Jednak warto przejrzeć całą karoserię. Poważnym problemem może być uszczelnienie tylnych drzwi. Jeśli wyczuwamy mokre wykładziny po jeździe w deszczu to znak, że uszczelnienie wymaga naprawy.

Zobacz też: Używana Toyota Yaris I i II: miejskie auto

Zawieszenie: Nie należy do najtrwalszych, szybko zużywają się łączniki stabilizatora i sworznie wahaczy i to właśnie pod tym kątem należy wykonać kontrolę. Piszczenie stabilizatora jest często spotykane. Najłatwiej poznać po smarze na tulejach – jest to najtańsza metoda na chwilowe zniwelowanie hałasu. Zerwane odboje amortyzatorów tylnych również są dosyć częstą usterką.

Układ napędowy: sama skrzynia biegów zazwyczaj pracuje prawidłowo. Pojawiają się problemy z siłownikiem sprzęgła i łożyskami kół. W przypadku tych drugich czeka nas wymiana kompletnej piasty.

Ceny części do Skody Fabii I

Piasta przednia – 150 złotych

Tarcze + klocki tył – od 100złotych

Alternator – około 400 złotych

Rozrusznik – 200 złotych

Klocki przód – od 70 złotych

Zobacz też: Używane Renault Twingo I: z polskim akcentem

Podsumowanie

Pomimo, że Skoda Fabia jest bardzo dobrą ofertą na rynku aut używanych, chyba nigdy nie wyjdzie z cienia Volkswagena. Mimo wszystko polecamy zakup Skody. Powszechnie znana opinia, że „Skoda to Volkswagen dla ubogich” nie ma w tym przypadku uzasadnienia. Po co przepłacać za VW Polo, skoro w mniejszej cenie mamy taką samą jakość.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    21 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.