REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Używany Opel Meriva A: funkcjonalny minivan

Robert Kuśpiel
Opel Meriva był sprzedawany na rynku brytyjskim jako Vauxhall Meriva Fot. Newspress.co.uk
Opel Meriva był sprzedawany na rynku brytyjskim jako Vauxhall Meriva Fot. Newspress.co.uk
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Meriva A zadebiutowała w 2002 roku od razu zyskując wielu klientów. Auto zostało zbudowane na bazie Opla Corsy, jednak jako minivan, Meriva oferuje więcej przestrzeni dla pasażerów. Podpowiadamy jakiej Merivy szukać i na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Kierowcy zainteresowani zakupem Merivy A, często mają dylemat, czy nie wybrać znacznie większej Zafiry. Mogłoby się wydawać, że większy Opel na pewno będzie lepszy. Jednak okazuje się, że Meriva również ma dużo do zaoferowania pomimo, że jest zbudowana na płycie podłogowej Corsy C.

REKLAMA

W 2005 roku Meriva została poddana face liftingowi, co zmieniło wygląd zewnętrzny najmniejszego vana Opla. Model ten został wyposażony w system Flex Space, który umożliwia łatwe przesuwanie i składanie siedzeń. W tak szybki sposób możemy wygospodarować znacznie więcej miejsca na bagaże. Bez składania siedzeń, Meriva oferuje 360 litrów przestrzeni bagażowej. Po złożeniu jest znacznie więcej, bo aż 1420 litrów. Jak na auto bazujące na płycie Corsy, czyli auta pozycjonowania w segmencie B, jest to bardzo dobry wynik.

Zobacz też: Opinie kierowców o Oplu Meriva

REKLAMA

Polski rynek jest bardzo bogaty w oferty modeli używanych. Egzemplarze z początku produkcji można kupić już za około 13 000 złotych. Modele z końca produkcji są wyceniane nawet na 37 000 złotych. Polecamy wybrać wersję poliftingową. Za około 17 000 złotych możemy już kupić dobry egzemplarz. Merivy są zazwyczaj dobrze wyposażone. Klimatyzacja jest dosyć często spotykana. Warto poszukać modelu z nawigacją.

Przy zakupie należy uważać na Merivy z cofanymi licznikami. Auto to „kręci się” bardzo łatwo i na ogół nie ma możliwości zweryfikowania podłączając komputer diagnostyczny. Podrobienie książki serwisowej w dzisiejszych czasach również nie należy do skomplikowanych zadań. Przechodzimy do wyboru optymalnej jednostki napędowej. Zaczniemy od silników benzynowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany Ford Fiesta MK6: funkcjonalność to podstawa

Silniki benzynowe

1.4 90KM – najmniejszy silnik benzynowy rozpędza Merivę do „setki” w 13.8 sekundy. Nie jest to imponujący wyniki. Spalanie na poziomie 7 litrów w cyklu mieszanym. Zdecydowanie polecamy większy silnik.

1.6 100/105KM – znacznie lepsza oferta niż 1.4. Moc rzędu 100KM pozwala na stosunkowo sprawne przemieszczanie się. Spalanie na poziomie 7.5 – 8 litrów. Jeżeli myślimy o Merivie z silnikiem benzynowym to warto zastanowić się nad tą jednostką.

REKLAMA

1.8 125KM – najlepszy wybór jeśli chodzi o silniki benzynowe. Spalanie na poziomie 8 litrów. Taka moc daję pewną przyjemność z podróżowania tym autem. Jeżeli często będziemy podróżować w „komplecie” i z pełnym bagażnikiem, to silnik ten sprawi, że nie odczujemy zbyt dużego spadku dynamiki.

1.6 Turbo 180KM – wersja OPC, taka moc pozwala na bardzo dynamiczną jazdę. Przyspieszenie na poziomie 8 sekund pozwala na wiele. W trybie mieszanym spalanie praktycznie identyczne jak w silniku 1.8. Warto się zastanowić nad tą ofertą, jednak na rynku nie ma za dużego wyboru. Kolor niebieski również nie każdemu może się podobać. Mimo wszystko ciekawa oferta i bardzo dobra alternatywa dla silnika 1.8.

Zobacz też: Używany Fiat Punto I: włoska kropka

Silniki Diesla

1.3 CDTI 75KM – ten silnik można uznać za pewne nieporozumienie w Merivie. Oczywiście można spotkać się z opiniami, że to oszczędny Diesel, jednak jest to zbyt mały silnik do tego auta. Jednostki 1.3 nie przysparzają dużych problemów jednak nie są to również silniki bezawaryjne. Spalanie na poziomie 5.5 litra.

1.7 DTI 75KM – pomimo takiej samej mocy jak 1.3 zdecydowanie polecamy. Jest to prosta konstrukcja, w której nie ma dużej ilości wadliwych elementów. Nie jest to silnik Common Rail, co można w pewnym sensie uznać za zaletę. Jakość paliwa nie jest tak istotna, jak w przypadku silników Common Rail. Jeżeli chcemy mało awaryjne auto to zdecydowanie polecamy.

1.7 CDTI 100KM – bardzo dobry silnik, spalanie na poziomie 6 litrów. Moc wystarczająca, wysoki moment obrotowy daje sporo radości z jazdy. Jednostka bardzo żywotna. Jedynym minusem może być koszt ewentualnych napraw. Silniki Isuzu są trwałe, jednak naprawy bywają bardzo drogie. Mimo wszystko zdecydowanie polecamy.

1.7 CDTI 125KM – najmocniejszy Diesel dostępny w ofercie. Spalanie na poziomie wersji 100KM. Silnik warty polecenia. Jeżeli zależy nam na większej mocy, to warto przemyśleć zakup tej jednostki. Przyspieszenie do 100km/h zajmuje 10.9 s.

Zobacz też: Używany Mitsubishi Space Star: niezawodny minivan

Niezależnie od tego jaką wersję wybierzemy, najlepiej szukać samochodu sprowadzanego. Takie auta są znacznie lepiej wyposażone niż nasze krajowe. Przy zakupie nowego auta z polskiego salonu trzeba było dopłacić za każdy dodatek. Zazwyczaj były to ceny bardzo wygórowane i nie wszystkie osoby decydowały się na taki zakup. Dlatego pod względem wyposażenia zdecydowanie wygrywają auta z importu.

Usterki

Opel Meriva nie ma większych problemów z usterkami. W silnikach Diesla 1.3 i 1.7 należy uważać na awarię turbiny i koła dwumasowego. Problemy z tymi podzespołami wynikają najczęściej ze złej eksploatacji auta. Dosyć często pojawiają się awarie rozrusznika i alternatora. Dostępność części jest bardzo dobra. Wszystko to dzięki samochodom z Wielkiej Brytanii przywożonym do rozbiórki na części.

Jaką wersję wybrać?

Wśród silników benzynowych polecamy wersję 1.8 lub 1.6 turbo. Ta pierwsza jest pewnym kompromisem pomiędzy spalaniem a dobrymi osiągami. Jeśli nie zależy nam na dynamice, można zdecydowanie zakupić 1.6 100KM lub 105KM. Wersja turbodoładowana jest skierowana dla miłośników szybkiej jazdy. Również godna polecenia. Daje bardzo dużo radości z jazdy, przy niedużym spalaniu.

Zobacz też: Używany Peugeot 406: elegant z klasą

Na co zwrócić uwagę?

Silnik: sprawdzamy czy turbina poprawnie pracuje. Jeżeli jest wyczuwalny chwilowy spadek mocy lub nie czuć wyraźnego przyspieszenia to znak, że mogą być problemy z turbiną. Warto również upewnić się w jakim stanie znajduje się koło dwumasowe.

Nadwozie: szukamy ognisk korozji na wszystkich elementach. Ogniska rdzy rozwijają się bardzo szybko.

Zawieszenie: tutaj nie ma większych problemów. Jeżeli słyszymy stuki podczas jazdy to najprawdopodobniej nie są to problemy z zawieszeniem, lecz z przekładnią kierowniczą.

Elektryka: awarie alternatora i rozrusznika są często spotykane. Warto sprawdzić przed zakupem czy alternator dobrze ładuje.

Zobacz też: Używana Toyota Avensis I: jakość ponad wszystko

Ceny części:

Lampa tył – około 80 złotych

Turbina używana – 800 złotych (1.7 CDTI)

Filtr oleju – około 20 złotych

Alternator – około 220 złotych

Rozrusznik – około 140 złotych

Podsumowanie:

Opel Meriva jest ciekawą oferta na rynku aut używanych. Za niewielkie pieniądze można mieć pojemne i tanie w utrzymaniu auto. Bogaty rynek używanych części zamiennych sprawia, że nie trzeba się bać skomplikowanych usterek. Mniejsza siostra Zafiry jest autem godnym polecenia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA