Kategorie

Używany Ford Focus I: tania niespodzianka

Robert Kuśpiel
Ford Focus Mk I Fot. Newspress
Ford Focus Mk I Fot. Newspress
Ford Focus I generacji zastąpił w ofercie producenta model Escort. Pierwszy Focus jest pozycjonowany w klasie kompaktów, a na rynku samochodów używanych konkuruje np. z Volkswagenem Golfem IV generacji.

W 1998 roku Ford Focus zaczął podbijać europejski rynek, w 2001 roku doczekał się faceliftingu. Warto zaznaczyć, że Focus był jednym z pierwszych modeli w swojej klasie, które były wyposażone w tylną oś wielowahaczową. Dawało mu to bardzo dużą przewagę nad poważnymi konkurentami – Golfem IV i Astra II. Koniec ery Focusa MK1 nastał w 2005 roku wtedy została wprowadzona druga generacja.

Topowy model Forda imponował również pojemnością bagażnika. Nadwozie typu kombi dysponowało pojemnością 520 litrów, po złożeniu siedzeń było to ponad trzy razy więcej – 1580 litrów. Sedan również mógł zaskoczyć, 490 litrów dawało możliwość zapakowania wielu rzeczy. Jedynie hatchback mocno odstawał od wyżej wymienionych. Dysponował on zaledwie 380 litrami pojemności bagażnika.

Ford Focus jest stosunkowo tani w zakupie. Na polskim rynku jest wiele ofert. Ceny zaczynają się już od 7 000 złotych. Za auto z końca produkcji należy zapłacić około 25 000 – 27 000 złotych. Należy uważać na egzemplarze, które były używane jako samochody firmowe. Doprowadzenie takiego auta do poprawnego stanu może niejednokrotnie przekroczyć cenę zakupu.

Jeśli chodzi o wyposażenie to na ogół są to auta średnio wyposażone. Sprowadzane modele potrafiły zaskoczyć. Można wyszukać auto z klimatyzacją, nawigacją oraz skórzaną tapicerką za dobrą cenę.

Zobacz też: Opinie kierowców o Fordzie Focusie

Poważnym problemem przy zakupie jest wybór silnika. Miłośnicy LPG mogą być rozczarowani. Silniki Forda z instalacją gazową nie są dobrym pomysłem. Na ten temat zdania są podzielone, jednak nie zalecamy zakupu aut z zamontowaną instalacją LPG. Jeśli natomiast komuś zależy na posiadaniu auta zasilanego gazem, zalecamy korzystanie Podstawa to poprawny montaż co w przypadku wielu warsztatów jest dużym problemem. Podsumowując, instalacja jest możliwa do założenia jednak nie polecamy, zwłaszcza w silniku 1.8. Jeśli już się skusimy to zalecamy, żeby wykonał to bardzo dobry gazownik.

Silniki benzynowe

1.4 75KM – najmniejszy silnik benzynowy. Zbyt mała pojemność jak na te auto. Nie daje satysfakcji z jazdy i do tego dużo pali w porównaniu z konkurencją. Spalanie na poziomi 7 – 8 litrów.

1.6 100KM – Ten silnik daje już większe możliwości. Jednostka dobrze sobie radzi z gabarytami Focusa. Spalanie na takim samym poziomie jak 1.4. Silnik godny polecenia. Jeżeli nie zależy nam na większej dynamice a auto ma służyć do normalnego przemieszczania się to zdecydowanie polecamy

1.8 115KM – spalanie na poziomie 8 – 8.5 litra. Silnik nie do końca radzi sobie z instalacjami gazowymi. Poprawny montaż jest tutaj najważniejszy. Trochę mocniejszy od 1.6 ale spalanie nieznacznie niższe niż w 2.0.

2.0 130KM – Można powiedzieć, że najmocniejsza ogólnodostępna jednostka nie licząc modelu ST i RS. Daje satysfakcje z jazdy. Ciekawa oferta w porównaniu z 1.8. Jeżeli zależy nam na lepszej dynamice warto wybrać 2.0 zamiast 1.6.

2.0 ST 170KM – Taka moc daje już większe możliwości. Samochód jest bardzo dynamiczny i żwawy. Przyspieszenie rzędu 8.2 sekundy pozwala na zachowanie dynamicznego stylu jazdy. Według raportu użytkowników spalanie na poziomie 8 – 10 litrów. Ciekawa propozycja na rynku aut używanych.

2.0 RS 215KM – Focus ze sportowym „sercem”. Mogłoby się wydawać, że 215KM to nie jest dużo i auto może pozostać w tyle w sprincie z mocniejszymi konkurentami. Okazuje się, że Focus RS potrzebuje 6.7 sekundy, żeby osiągnąć 100 km/h. Kwestia spalania nie jest tu istotna, wynosi około 13 – 15 litrów.

Zobacz też: Używany Opel Astra H: solidny i oszczędny

Silnik Diesla

1.8 TDDI 75/90KM – jednostka uważana za niezniszczalną. W praktyce poradzi sobie również z olejem opałowym. Spalanie na poziomie 6 litrów. Jeżeli chcemy mieć Diesla, w którym jest jak najmniej elementów do naprawy to warto pomyśleć nad zakupem tego typu silnika.

1.8 TDCI 100/115KM – silnik typu Common Rail. Na temat rodziny TDCI krążą już legendy. W przypadku awarii naprawa może być bardzo droga. Turbosprężarki nie są zbyt trwale. Silnik znacznie nowszy niż TDDI ale również bardziej kłopotliwy. Ciężko znaleźć jednostkę wolną od wad. Silnik ten jest bardzo kapryśny po względem paliwa. Jeżeli zamierzamy tankować na zwyczajnych stacjach to możemy szybko doprowadzić do nieprawidłowej pracy silnika. Niestety należy tankować olej napędowy tylko i wyłącznie na markowych stacjach.

Usterki

Psuje się praktycznie wszystko co jest możliwe. Oczywiście nie jest to reguła. Liczba oraz wielkość usterek uzależnione są od tego w jakich rękach było auto. Jeżeli poprzedni właściciel wykonywał regularne serwisy i dbał o samochód to nie powinno być problemów. Przednie zawieszenie jest trwałe, w przypadku tylnego należy je bardzo dokładnie sprawdzić.

Jaką wersję wybrać?

Jak na swoje lata Ford Focus MK1 ma ładną sylwetkę i może się podobać, jednak problem pojawia się przy zakupie. Jeżeli decydujemy się na Focusa należy uzbroić się w cierpliwość. Nie należy podejmować szybkich decyzji. Jeżeli mamy jakiekolwiek zastrzeżenia co do stanu auta lub pracy silnika należy zrezygnować z zakupu. Podkreślamy, trudno jest znaleźć Forda Focusa w bardzo dobrym stanie.

Z wersji benzynowych, tych bardziej „cywilnych”, polecamy 1.6 lub 2.0. Pierwszy wariant jest dla osób, które przemieszczają się z miejsca na miejsce. Natomiast drugi dla kierowców lubiących czuć pewny zapas mocy pod prawym pedałem. Z szybszych wersji polecamy ST z racji stosunkowo niskiego spalania. Jeżeli nie przeszkadza nam większe spalanie, zdecydowanie należy wybrać RS.

W silnikach Diesla zbyt dużego wyboru nie mamy. Rozsądnie jest wybrać silnik TDDI, unikniemy w ten sposób problemów związanych z Common Rail. Wymiana wtryskiwaczy lub ich regeneracja może okazać się kosztowna. Jeśli mamy sprawdzony egzemplarz TDCI to warto przemyśleć zakup. Nasz typ 1.8 TDDI 90KM.

Zobacz też: Używana Toyota Yaris I i II: miejskie auto

Na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Zwracamy uwagę praktycznie na wszystko

Silnik: kontrolujemy pod względem wycieków i kultury pracy

Zawieszenie: Elementy tylnego zawieszenia zużywają się znacznie szybciej, warto je sprawdzić

Elektryka: Elektryka w Focusie MK1 bywa kłopotliwa, jeżeli coś wzbudza nasze wątpliwości nie należy tego bagatelizować

Nadwozie: kontrolujemy pod względem rdzy, najczęściej ogniska występują na tylnej klapie.

Ceny części

Rozrusznik – 200 złotych

Tarcze + klocki (przód) – 250 złotych

Sonda lambda – 100 złotych

Podsumowanie

Ford Focus pomimo swoich lat pod względem wizualnym jest bardzo atrakcyjny. Jednak zakup dobrego, niezniszczonego modelu może okazać się trudny do realizacji. W przypadku aut z drugiej ręki, bardzo ważne jest jak był eksploatowany przez poprzedniego właściciela, w Focusie jest to tym bardziej nie bez znaczenia.

Ford Focus ST170 MkI Fot. Newspress
newspress.co.uk
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    23 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in: test Outlandera coupe na prąd

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in pożycza świetnie znany napęd hybrydowy w Outlandera i łączy go z dużo ciekawszą stylizacją. Co z tego wyszło?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? To jedna z wątpliwości, którą mogą mieć kierowcy na drogach wielopasmowych. Rozwiejmy ją.

    Używane pickupy do 50 tys. Oto nasza lista

    Używane pickupy do 50 tys. zł? Na naszej liście pojawia się trzech mocnych graczy. I co ciekawe, jeden z nich nie pochodzi ze Stanów!

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? To pytanie, które często zadają sobie nie tylko kursanci... Właśnie dlatego warto poznać odpowiedź na nie.

    Jakie auto używane kupić? Te sprzedają się najszybciej i najdłużej

    Jakie auto używane kupić? To ważne pytanie. Dziś przygotowaliśmy listę tych modeli, które najdłużej i najkrócej czekają na nowego właściciela.

    Nowy SUV Lexusa, czyli marka sklonuje Yarisa Cross

    Nowy SUV Lexusa? Tak, wszystko wskazuje na to, że Japończycy rozbudują gamę aut ze zwiększonym prześwitem. Auto ma bazować na Yarisie Cross.

    Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

    Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

    Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

    Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

    Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.