Kategorie

Używane Renault Twingo I: z polskim akcentem

Jakub Tujaka
Renault Twingo sprzedało się w liczbie około 2,4 miliona sztuk. Fot. Renault
Renault Twingo sprzedało się w liczbie około 2,4 miliona sztuk. Fot. Renault
Renault Twingo pojawiło się na rynku w 1993 roku i dzięki nietypowej bryle od razu przypadło do gustu klientom. Linia auta nieprzypadkowo przypomina polski prototyp Beskid, który nie wszedł do seryjnej produkcji.

Karoseria auta została zaprojektowana przez Patricka Le Quémenta. Był on ówczesnym głównym projektantem Renault. Projekt oparł o polskie auto Beskid, a małe Renault zostało wprowadzone na rynek zaraz po tym, jak wygasł patent Fabryki Samochodów Małolitrażowych.

Ciekawostką jest to, że firma Renault nie zdecydowała się produkować wersji z kierownicą po prawej stronie, tracąc wielu klientów, głównie w Wielkiej Brytanii, największym rynku eksportowym Renault.

Renault Twingo było produkowane we Francji od 1993 do 2007 roku. Łącznie sprzedano około 2,4 miliona egzemplarzy pojazdu. Auto przeszło kilka modernizacji,  gama jednostek napędowych uległa zmianom, powstała też niezliczona liczba wersji wyposażeniowych miejskiej „renówki”. 

Rynkową karierę Twingo pierwszej generacji rozpoczęła Seria I, która była oferowana od 1993 do 1995 roku. W tym czasie można było wyróżnić kilka wersji wyposażenia.

Serię II wypuszczono w 1995 roku i dotrwała do roku 1996. Wyróżniała się nowymi kolorami nadwozia (purpurowy, czerwony, cytrynowo żółty, błękitny, niebieski i zielony oraz zielony metallic), zmieniono kolor przycisków wewnątrz auta z jasnozielonego na ciemnoniebieski, auto zostało doposażone w blokada rozruchu, lampkę oświetleniową przeniesiono z podsufitki do przodu, a także dodano lampkę w bagażniku. ABS był oferowany jako opcja.

Zobacz też: Opinie kierowców o Renault Twingo

Seria 3 (1996-1998)

Wprowadzono nowy silnik D7F o pojemności 1149 cm3 i mocy 60KM, a także nowe kolory karoserii i nowe rodzaje tapicerek. Przełączniki i akcesoria stały się beżowe i dodano podświetlenie kontrolek i przycisków, trzecie światło stopu i Twingo Matic dostaje specyficzne kołpaki.

W Lipcu 1997 została wprowadzona nowa szyba przednia odbijająca więcej promieni UV oraz cztery nowe wersje felg.

Seria 4 (1998-2000)

Twingo przechodzi facelifting, dzięki któremu zyskuje nowe wnętrze, siedzenia (takie jak w Clio II), nowe wzory tapicerki oraz głośniki umieszczone w górnej części deski rozdzielczej, dodano także normalne schowki.

Z zewnątrz zmieniły się zderzaki, które były odtąd malowane w taki samym kolorze jak nadwozie, przeprojektowano także przednie i tylne lampy. W palecie barw znalazły się nowe kolory karoserii (Tobago, Anis, Ciel Bleu i pomarańczowy), a także zmienił się kolor przycisków i akcesoriów. Do wyposażenia opcjonalnego dodano boczne poduszki powietrzne, sterowanie radiem za pomocą przycisków na kierownicy, nowy szklany dach, który składa się z dwóch elementów zastępuje wciąż oferowany rolldach. Dodano także nowe wzory felg.

Zmienił się także wyświetlacz, zamiast kropek są teraz kreski które wskazują stan paliwa i kontrolka informująca o niezapiętych pasach.

Seria 5 (2000-2002)

Zaprezentowana w 2000 roku seria 5 otrzymała w standardzie ABS, poduszkę powietrzną oraz elektryczne szyby. Zmieniono rozmiar kół na 14 cali, a wewnątrz zastosowano nowe obicia drzwi, nowe wyprofilowane siedzenia i zamontowano uchwyty na kubki z napojami.

Zmodyfikowano także silnik. Nowa jednostka o pojemności 1,2 16V miała moc 75 KM. Auto było szybsze i miało zużywać mniej paliwa niż poprzednie wersje. W kwietniu 2001 pojawia się wersja Twingo Easy Matic z przekładnią Quickshift 5 (zautomatyzowana skrzynia mechaniczna).

Seria 6 (2002 - 2004)

Na paryskim Mondial Autoshow 2002 pojawia się szósta seria Twingo w wersjach Dynamique i Tech'run wraz z nowymi kolorami : Bleu Attol, Rouge Vif, Vert Rainette, Rouge Cerise, Noir Nacré, Bleu Crépuscule, Vert Onyx, Bleu Eole, Bleu Cyclade, zmienione zostały także niektóre elementy wnętrza.

Seria 7 (2004 - 2007)

Ostatnia seria Twingo charakteryzuje się dodatkami wzbogacającymi wyposażenie poszczególnych wersji. Auta z ostatnich lat produkcji mają więcej kolorowych dodatków takich jak np. lakierowane tarcze hamulcowe (lakier był odporny na ścieranie).

Ostatnią wersją było Twingo Collection. Auto wyróżniało się naklejkami zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz auta. Wyposażenie obejmowało elektryczne szyby, regulacja wysokości foteli czy inne kolory elementów plastikowych wnętrza w tym samym modelu. Dodatkowo dodano listwy ochronne na drzwi i specjalną wersję tapicerki.
Później także oferowana była wersja Collection Cool z klimatyzacją.

Zobacz też: Używany Opel Vectra C: tani i pojemny

Silnik

Od początku Twingo było produkowane z silnikiem oznaczonym jako C3G. Jednostka o pojemności 1,2 litra generowała moc  55 KM. Silnik miał osiem zaworów i oraz łańcuch rozrządu. Od połowy 1996 roku wprowadzono zmodyfikowany silnik D7F (60 KM, 8 zaworów), a od 2001 roku auta napędzały nowsze jednostki D4F (75 KM, 16 zaworów).

Czego szukać na rynku?

Na rynku aut używanych znajdziemy bardzo wiele ofert sprzedaży zarówno pojazdów użytkowanych w kraju jak i sprowadzonych z zagranicy. Niezależnie od roku produkcji auta warto zwrócić uwagę na stan karoserii, ponieważ jedną z głównych bolączek Twingo jest pojawianie się rdzy na progach i pod klapą bagażnika.

Kolejnym problemem, z którym boryka się niejedno Twingo jest niska trwałość uchwytów i innych plastikowych elementów wnętrza. Warto przed zakupem sprawdzić wszystkie (w miarę możliwości) przełączniki i dźwignie służące np. co rozkładania czy przesuwania foteli.

Właściciele Twingo uskarżają się również na wycieki spod głowicy silnika, jednak należy pamiętać, że wyciek nie oznacza konieczności wymiany silnika, a zbyt czysta jednostka napędowa również powinna wzbudzić podejrzenia.

Typową dla tego modelu usterką jest także słabo działający układ hamulcowy.

Warto także zwrócić uwagę na stan uszczelek i dokładność montażu elementów karoserii. Wszystkie szczeliny np. pomiędzy błotnikiem a maską powinny być równe. Takie same powinny być też śruby mocujące zderzaki.

W Twingo w bardzo prosty sposób można sprawdzić, czy auto było lakierowane „na szybko”. W tym celu należy podnieść tylną kanapę, pod którą widać fabryczną blachę. Jeśli jej kolor jest taki sam, jak kolor nadwozia to istnieje duża szansa, że auto ma fabryczny lakier.

Przejażdżka

Przy zachowaniu podstawowych zasad bezpieczeństwa należy sprawdzić, czy auto przyspiesza i czy do naszych uszu nie docierają niepokojące hałasy z komory silnika lub z zawieszenia. Kolejnym elementem jazdy testowej powinno być puszczenie na chwilę kierownicy w celu sprawdzenia, czy auto nie ściąga. Jeśli tak, powodów może być wiele; od złego ciśnienia powietrza w oponach do uszkodzonego zawieszenia lub skrzywionej karoserii.

Egzemplarze z początku produkcji z cena około 3 tysięcy złotych nie są godne polecenia ze względu na zaawansowany wiek. Warto rozejrzeć się za autem wyprodukowanym po 1997 roku na rynek francuski lub niemiecki, ze względu na bogatsze wyposażenie.

W celu ustalenia konkretnej wersji wyposażeniowej i daty jej produkcji warto odwiedzić strony fanklubu Twingo (link poniżej).

Polecamy zakup egzemplarzy z klimatyzacją, elektrycznymi szybami i poduszkami powietrznymi, ze względu na obserwowany ostatnio wzrost cen bogatych wersji wyposażenia na zachodnich rynkach i rozwój tamtejszych fanklubów.

Godne polecenia Renault Twino kosztuje około 5-7 tysięcy złotych.

Zadbane i dobrze wyposażone egzemplarze mogą stać się niebawem poszukiwane. Przykładem takiej wersji może być Twingo Seventie z 1997 roku – zaprezentowano je podczas Salon de l'automobile w Genewie upamiętniające 70 rocznicę wprowadzenia Renault na rynek Szwajcarski . Auto było maksymalnie wyposażone.

Podsumowanie

Przez 14 lat produkcji Twingo zdobyło popularność dzięki licznym akcjom promocyjnym. Łącznie wyprodukowano ponad 100 różnych wersji wyposażeniowych Twingo dostępnych na kilku rynkach europejskich. Każda z nich wyróżnia się charakterystycznymi dodatkami takimi jak np. naklejki czy zestawy kolorów karoserii lub elementów wnętrza. Przed zakupem Twingo warto dokładnie sprawdzić auto. Pozwoli to uniknąć niespodziewanych wydatków.

Ceny części

Reflektor przedni - około 80 zł

Tłumik końcowy - około 120 zł

Alternator - 250 zł

Szczęki hamulcowe z cylinderkami (komplet na 2 koła) - 270 zł

Pompa paliwowa - 100 zł

Tarcze i klocki hamulcowe przednie - 130 zł

Komplet amortyzatorów tylnych - 160 zł

W sumie powstało około 100 różnych wersji wyposażeniowych Renault Twingo I. Fot. Renault
Niektóre egzemplarze Renault Twingo były wyposażone w panoramiczny dach. Fot. Renault
Renault Twingo to typowy przedstawiciel segmentu pojazdów miejskich. Fot. Renault
Zadbane, używane Renault Twingo kosztuje obecnie około 7 tysięcy złotych. Fot. Renault
Wnętrze Renault Twingo I oferuje zaskakująco dużo przestrzeni dla pasażerów. Fot. Renault
Renault Twingo to obecnie ciekawa oferta na rynku aut używanych. Fot. Renault
Renault Twingo I produkowano od 1993 do 2007 roku. Fot. Renault
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    27 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Prototypy samochodów PRL: rewolucyjne i nieodżałowane

    Prototypy samochodów PRL, czyli historia opowiadająca o tym, jak kreatywni byli inżynierowie w czasach Polsku Ludowej. Oto 5 ciekawych konstrukcji.

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in: test Outlandera coupe na prąd

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in pożycza świetnie znany napęd hybrydowy w Outlandera i łączy go z dużo ciekawszą stylizacją. Co z tego wyszło?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? To jedna z wątpliwości, którą mogą mieć kierowcy na drogach wielopasmowych. Rozwiejmy ją.

    Używane pickupy do 50 tys. Oto nasza lista

    Używane pickupy do 50 tys. zł? Na naszej liście pojawia się trzech mocnych graczy. I co ciekawe, jeden z nich nie pochodzi ze Stanów!

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? To pytanie, które często zadają sobie nie tylko kursanci... Właśnie dlatego warto poznać odpowiedź na nie.

    Jakie auto używane kupić? Te sprzedają się najszybciej i najdłużej

    Jakie auto używane kupić? To ważne pytanie. Dziś przygotowaliśmy listę tych modeli, które najdłużej i najkrócej czekają na nowego właściciela.

    Nowy SUV Lexusa, czyli marka sklonuje Yarisa Cross

    Nowy SUV Lexusa? Tak, wszystko wskazuje na to, że Japończycy rozbudują gamę aut ze zwiększonym prześwitem. Auto ma bazować na Yarisie Cross.

    Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

    Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

    Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

    Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

    Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.