REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane Renault Twingo I: z polskim akcentem

Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Renault Twingo pojawiło się na rynku w 1993 roku i dzięki nietypowej bryle od razu przypadło do gustu klientom. Linia auta nieprzypadkowo przypomina polski prototyp Beskid, który nie wszedł do seryjnej produkcji.

Karoseria auta została zaprojektowana przez Patricka Le Quémenta. Był on ówczesnym głównym projektantem Renault. Projekt oparł o polskie auto Beskid, a małe Renault zostało wprowadzone na rynek zaraz po tym, jak wygasł patent Fabryki Samochodów Małolitrażowych.

REKLAMA

Ciekawostką jest to, że firma Renault nie zdecydowała się produkować wersji z kierownicą po prawej stronie, tracąc wielu klientów, głównie w Wielkiej Brytanii, największym rynku eksportowym Renault.

Renault Twingo było produkowane we Francji od 1993 do 2007 roku. Łącznie sprzedano około 2,4 miliona egzemplarzy pojazdu. Auto przeszło kilka modernizacji,  gama jednostek napędowych uległa zmianom, powstała też niezliczona liczba wersji wyposażeniowych miejskiej „renówki”. 

Rynkową karierę Twingo pierwszej generacji rozpoczęła Seria I, która była oferowana od 1993 do 1995 roku. W tym czasie można było wyróżnić kilka wersji wyposażenia.

Serię II wypuszczono w 1995 roku i dotrwała do roku 1996. Wyróżniała się nowymi kolorami nadwozia (purpurowy, czerwony, cytrynowo żółty, błękitny, niebieski i zielony oraz zielony metallic), zmieniono kolor przycisków wewnątrz auta z jasnozielonego na ciemnoniebieski, auto zostało doposażone w blokada rozruchu, lampkę oświetleniową przeniesiono z podsufitki do przodu, a także dodano lampkę w bagażniku. ABS był oferowany jako opcja.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opinie kierowców o Renault Twingo

Seria 3 (1996-1998)

Wprowadzono nowy silnik D7F o pojemności 1149 cm3 i mocy 60KM, a także nowe kolory karoserii i nowe rodzaje tapicerek. Przełączniki i akcesoria stały się beżowe i dodano podświetlenie kontrolek i przycisków, trzecie światło stopu i Twingo Matic dostaje specyficzne kołpaki.

W Lipcu 1997 została wprowadzona nowa szyba przednia odbijająca więcej promieni UV oraz cztery nowe wersje felg.

Seria 4 (1998-2000)

Twingo przechodzi facelifting, dzięki któremu zyskuje nowe wnętrze, siedzenia (takie jak w Clio II), nowe wzory tapicerki oraz głośniki umieszczone w górnej części deski rozdzielczej, dodano także normalne schowki.

Z zewnątrz zmieniły się zderzaki, które były odtąd malowane w taki samym kolorze jak nadwozie, przeprojektowano także przednie i tylne lampy. W palecie barw znalazły się nowe kolory karoserii (Tobago, Anis, Ciel Bleu i pomarańczowy), a także zmienił się kolor przycisków i akcesoriów. Do wyposażenia opcjonalnego dodano boczne poduszki powietrzne, sterowanie radiem za pomocą przycisków na kierownicy, nowy szklany dach, który składa się z dwóch elementów zastępuje wciąż oferowany rolldach. Dodano także nowe wzory felg.

Zmienił się także wyświetlacz, zamiast kropek są teraz kreski które wskazują stan paliwa i kontrolka informująca o niezapiętych pasach.

Seria 5 (2000-2002)

REKLAMA

Zaprezentowana w 2000 roku seria 5 otrzymała w standardzie ABS, poduszkę powietrzną oraz elektryczne szyby. Zmieniono rozmiar kół na 14 cali, a wewnątrz zastosowano nowe obicia drzwi, nowe wyprofilowane siedzenia i zamontowano uchwyty na kubki z napojami.

Zmodyfikowano także silnik. Nowa jednostka o pojemności 1,2 16V miała moc 75 KM. Auto było szybsze i miało zużywać mniej paliwa niż poprzednie wersje. W kwietniu 2001 pojawia się wersja Twingo Easy Matic z przekładnią Quickshift 5 (zautomatyzowana skrzynia mechaniczna).

Seria 6 (2002 - 2004)

Na paryskim Mondial Autoshow 2002 pojawia się szósta seria Twingo w wersjach Dynamique i Tech'run wraz z nowymi kolorami : Bleu Attol, Rouge Vif, Vert Rainette, Rouge Cerise, Noir Nacré, Bleu Crépuscule, Vert Onyx, Bleu Eole, Bleu Cyclade, zmienione zostały także niektóre elementy wnętrza.

Seria 7 (2004 - 2007)

Ostatnia seria Twingo charakteryzuje się dodatkami wzbogacającymi wyposażenie poszczególnych wersji. Auta z ostatnich lat produkcji mają więcej kolorowych dodatków takich jak np. lakierowane tarcze hamulcowe (lakier był odporny na ścieranie).

Ostatnią wersją było Twingo Collection. Auto wyróżniało się naklejkami zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz auta. Wyposażenie obejmowało elektryczne szyby, regulacja wysokości foteli czy inne kolory elementów plastikowych wnętrza w tym samym modelu. Dodatkowo dodano listwy ochronne na drzwi i specjalną wersję tapicerki.
Później także oferowana była wersja Collection Cool z klimatyzacją.

Zobacz też: Używany Opel Vectra C: tani i pojemny

Silnik

Od początku Twingo było produkowane z silnikiem oznaczonym jako C3G. Jednostka o pojemności 1,2 litra generowała moc  55 KM. Silnik miał osiem zaworów i oraz łańcuch rozrządu. Od połowy 1996 roku wprowadzono zmodyfikowany silnik D7F (60 KM, 8 zaworów), a od 2001 roku auta napędzały nowsze jednostki D4F (75 KM, 16 zaworów).

Czego szukać na rynku?

REKLAMA

Na rynku aut używanych znajdziemy bardzo wiele ofert sprzedaży zarówno pojazdów użytkowanych w kraju jak i sprowadzonych z zagranicy. Niezależnie od roku produkcji auta warto zwrócić uwagę na stan karoserii, ponieważ jedną z głównych bolączek Twingo jest pojawianie się rdzy na progach i pod klapą bagażnika.

Kolejnym problemem, z którym boryka się niejedno Twingo jest niska trwałość uchwytów i innych plastikowych elementów wnętrza. Warto przed zakupem sprawdzić wszystkie (w miarę możliwości) przełączniki i dźwignie służące np. co rozkładania czy przesuwania foteli.

Właściciele Twingo uskarżają się również na wycieki spod głowicy silnika, jednak należy pamiętać, że wyciek nie oznacza konieczności wymiany silnika, a zbyt czysta jednostka napędowa również powinna wzbudzić podejrzenia.

Typową dla tego modelu usterką jest także słabo działający układ hamulcowy.

Warto także zwrócić uwagę na stan uszczelek i dokładność montażu elementów karoserii. Wszystkie szczeliny np. pomiędzy błotnikiem a maską powinny być równe. Takie same powinny być też śruby mocujące zderzaki.

W Twingo w bardzo prosty sposób można sprawdzić, czy auto było lakierowane „na szybko”. W tym celu należy podnieść tylną kanapę, pod którą widać fabryczną blachę. Jeśli jej kolor jest taki sam, jak kolor nadwozia to istnieje duża szansa, że auto ma fabryczny lakier.

Przejażdżka

Przy zachowaniu podstawowych zasad bezpieczeństwa należy sprawdzić, czy auto przyspiesza i czy do naszych uszu nie docierają niepokojące hałasy z komory silnika lub z zawieszenia. Kolejnym elementem jazdy testowej powinno być puszczenie na chwilę kierownicy w celu sprawdzenia, czy auto nie ściąga. Jeśli tak, powodów może być wiele; od złego ciśnienia powietrza w oponach do uszkodzonego zawieszenia lub skrzywionej karoserii.

Egzemplarze z początku produkcji z cena około 3 tysięcy złotych nie są godne polecenia ze względu na zaawansowany wiek. Warto rozejrzeć się za autem wyprodukowanym po 1997 roku na rynek francuski lub niemiecki, ze względu na bogatsze wyposażenie.

W celu ustalenia konkretnej wersji wyposażeniowej i daty jej produkcji warto odwiedzić strony fanklubu Twingo (link poniżej).

Polecamy zakup egzemplarzy z klimatyzacją, elektrycznymi szybami i poduszkami powietrznymi, ze względu na obserwowany ostatnio wzrost cen bogatych wersji wyposażenia na zachodnich rynkach i rozwój tamtejszych fanklubów.

Godne polecenia Renault Twino kosztuje około 5-7 tysięcy złotych.

Zadbane i dobrze wyposażone egzemplarze mogą stać się niebawem poszukiwane. Przykładem takiej wersji może być Twingo Seventie z 1997 roku – zaprezentowano je podczas Salon de l'automobile w Genewie upamiętniające 70 rocznicę wprowadzenia Renault na rynek Szwajcarski . Auto było maksymalnie wyposażone.

Podsumowanie

Przez 14 lat produkcji Twingo zdobyło popularność dzięki licznym akcjom promocyjnym. Łącznie wyprodukowano ponad 100 różnych wersji wyposażeniowych Twingo dostępnych na kilku rynkach europejskich. Każda z nich wyróżnia się charakterystycznymi dodatkami takimi jak np. naklejki czy zestawy kolorów karoserii lub elementów wnętrza. Przed zakupem Twingo warto dokładnie sprawdzić auto. Pozwoli to uniknąć niespodziewanych wydatków.

Ceny części

Reflektor przedni - około 80 zł

Tłumik końcowy - około 120 zł

Alternator - 250 zł

Szczęki hamulcowe z cylinderkami (komplet na 2 koła) - 270 zł

Pompa paliwowa - 100 zł

Tarcze i klocki hamulcowe przednie - 130 zł

Komplet amortyzatorów tylnych - 160 zł

W sumie powstało około 100 różnych wersji wyposażeniowych Renault Twingo I. Fot. Renault
Niektóre egzemplarze Renault Twingo były wyposażone w panoramiczny dach. Fot. Renault
Renault Twingo to typowy przedstawiciel segmentu pojazdów miejskich. Fot. Renault
Zadbane, używane Renault Twingo kosztuje obecnie około 7 tysięcy złotych. Fot. Renault
Wnętrze Renault Twingo I oferuje zaskakująco dużo przestrzeni dla pasażerów. Fot. Renault
Renault Twingo to obecnie ciekawa oferta na rynku aut używanych. Fot. Renault
Renault Twingo I produkowano od 1993 do 2007 roku. Fot. Renault
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA