W 1999 roku na rynku pojawiły się wersje nadwoziowe kombi i coupe. Rok później z gamy zniknął silnik benzynowy o pojemności 2,8 litra, pojawiła się jednak wersja cabrio. W 2001 roku auto przeszło facelifting, wprowadzono nowe jednostki napędowe, a także 3-drzwiowego hatchbacka zwanego Compact. W 2003 roku pojawił się silnik o pojemności trzech litrów.
Auto, pomijając facelifting w 2001 roku, było produkowane bez większych zmian do 2005 roku, kiedy to nową trójką w ofercie BMW został model E90.
reklama
reklama
Zobacz też: Opinie kierowców o BMW serii 3
BMW E46 dostępne było w wielu wersjach nadwoziowych. Klienci mogli wybrać czterodrzwiowego sedana, pięciodrzwiowe kombi, 3-drzwiowego hatchbacka a także 2-drzwiowe coupe i kabriolet. Największą wadą jeśli chodzi o komfort użytkowania to niestety mała ilość miejsca w drugim rzędzie siedzeń.
Silniki
Silników w BMW E46 też jest co niemiara. Oto lista:
Benzynowe:
1,8 115KM
1,9 105/118 KM
2,0 143 KM
2,0 150 KM
2,2 170 KM
2,5 170/192 KM
2,8 193 KM (uznawana za najlepszą jednostkę benzynową)
3,0 231 KM
3,2 343 KM (wersja M3)
Diesle:
2,0 115/136/150 KM
2,9 184 KM
3,0 204 KM
Za najlepsze silniki w E46 uznaje się benzynowe rzędowe szóstki, ze szczególnym wskazaniem na wersję 328, czyli 193-konną z jednostką o pojemności 2,8 litra. Wcale nie zużywają przesadnie dużo paliwa. Oczywiście fani szybkiej jazdy zwrócą uwagę na wersję M3 z silnikiem o mocy 343 KM, jednak nie polecamy tego auta osobom o mało zasobnym portfelu: kosztuje dużo, zarówno przy zakupie, jak i w eksploatacji.
Wersje z silnikiem Diesla również są godne polecenia, choć drogie w serwisie. Najlepszym wyborem wśród Diesli są dwulitrówki ze względu na oszczędność.
Oferty
Na rynku ofert kupna BMW E46 jest bardzo dużo, co nie oznacza, że łatwo jest znaleźć egzemplarz w dobrym stanie. Auto prowokuje do ostrej jazdy (mocne silniki i napęd na tylną oś!), przez co wiele BM-ek jest okropnie zniszczonych i zajeżdżonych. Auto, choć nie jest specjalnie awaryjne, wymaga regularnego serwisowania. Ogłoszenia zaczynają się już nawet od 12-13 tysięcy, ale za tą cenę trudno jest spodziewać auta w dobrym stanie. Kupując auto najlepiej wybrać model po faceliftingu (2001-2005), gdzie wyeliminowano wiele wad konstrukcyjnych.
Co się psuje?
Układ napędowy BMW E46 jest dość trwały, ale zdarzają się problemy z dyferencjałem. Jeśli gdzieś cieknie olej, to znaczy, że auto było dość mocno eksploatowane. Na polskich drogach dość szybko też zużywa się zawieszenie, a zwłaszcza sworznie wahaczy. Nie da się ich wymienić osobno, trzeba wtedy kupić cały wahacz.
Zobacz też: BMW 5 E39 czy Mercedes E-klasse W210?