REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Dacia Logan: opis modelu

Łukasz Szewczyk
Dacię Logan z pierwszych lat produkcji uda się kupić za 10-12 tysięcy złotych.
Dacię Logan z pierwszych lat produkcji uda się kupić za 10-12 tysięcy złotych.
Dacia

REKLAMA

REKLAMA

Używana Dacia Logan to dobry samochód za rozsądne pieniądze. Nie jest pozbawiona wad, ale niskie koszty eksploatacji rekompensują je z nawiązką. Warta uwagi jest także wersja MCV - jedno z największych kombi na rynku.

Należąca do koncernu Renault Dacia oferuje proste i funkcjonalne samochody ze sprawdzoną technologią. Plany zakładały, że produkty Dacii znajdą odbiorców przede wszystkim w krajach rozwijających się, jednak okazało się, że docenili je również kierowcy z lepiej sytuowanych państw. Trójbryłowa Dacia Logan jest produkowana od końca 2004 roku. Dwa lata później gamę uzupełniło kombi, czyli Logan MCV. W 2008 roku rumuński samochód przeszedł facelifting, który nieznacznie odmienił wygląd przedniej i tylnej części nadwozia oraz wystrój wnętrza.

REKLAMA

REKLAMA

Mimo że Dacia Logan powstała na płycie podłogowej Clio, w kabinie nie brakuje miejsca. Rekordowo przestronne są natomiast bagażniki. Kufer sedana pomieści 510 litrów, natomiast wersji MCV 200 litrów w 7-osobowej konfiguracji, 700 litrów przy dwóch rzędach siedzeń i maksymalnie 2350 litrów!

Zawieszenie Dacii Logan składa się z kolumn MacPhersona oraz belki skrętnej. Nie zapewnia wyjątkowych właściwości jezdnych, ale duży skok i miękkie zestrojenie owocują sporym komfortem podróżowania. Podwozie dzielnie znosi trudy jazdy po polskich drogach. Przebiegi rzędu 100 tysięcy kilometrów bez konieczności wymiany elementów nie należą do rzadkości. Atutem Logana są również wygodne przednie fotele. W wielu egzemplarzach dokuczają wyrobione mocowania fotela kierowcy, które skutkują "bujaniem" podczas zmian prędkości.

Co pod maską piszczy?

REKLAMA

Do napędu Logana użyto benzynowych i wysokoprężnych silników Renault. Pierwsze z wymienionych reprezentują jednostki 1.2 16V (75 KM), 1.4 (75 KM), 1.6 (87 i 105 KM). Bazowy silnik jest stosunkowo rzadko spotykany wśród polskich ofert, podobnie jak najmocniejszy motor. Z kolei popularna jednostka 1,4 zapewnia akceptowalne osiągi i - podobnie jak 87-konny 1.6 - dobrze współpracuje z instalacjami gazowymi. Użytek zrobiła z tego nawet Dacia, oferując na wybranych rynkach auta z seryjnymi instalacjami LPG. To ważne, gdyż w mieście zasilany benzyną Logan potrafi zużyć nawet 10 l/100km.

Diesle 1.5 dCi są znacznie bardziej oszczędne. W trasie można uzyskać rezultaty nieznacznie przekraczające 4 l/100km. W mieście zużycie ropy rośnie o dwa litry, co wciąż jest bardzo przyzwoitym wynikiem. Zakup Logana z jednostką 1.5 dCi warto jednak dokładnie przekalkulować. Turbodiesel z Common Railem jest oszczędny, ale użytkownicy samochodów z nimi sygnalizują, że bywa też kapryśny. Szczególnie podatny na uszkodzenia jest układ zasilania. Trwałością nie grzeszy również elektronika. W motorach 1.5 dCi zdarzały się również obrócone panewki na wale korbowym oraz szybko kapitulujące turbosprężarki. Dacia Logan otrzymała jednak udoskonalone wersje silników. Czas pokaże, na ile zdadzą się poprawki. Podwyższonych kosztów eksploatacji z pewnością należy oczekiwać w przypadku Loganów spełniających normę emisji Euro 5, których wyposażenie obejmuje filtr FAP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opinie kierowców o Dacii Logan

Poza tym trudno wskazać większe wady Dacii Logan. Konstrukcja pojazdu została uproszczona do maksimum, co w przypadku używanych egzemplarzy ma niepodważalną zaletę - mniejszą liczbę części, które mogą ulec awarii. Samochód nie rozpieszcza ergonomią, dobrym wyciszeniem i atrakcyjną stylizacją. Trzeba mieć jednak na uwadze, że Logan jest produktem budżetowym, którego głównym zadaniem jest możliwie tanie przemieszczanie się z punktu A do punktu B. Realizację zadania ułatwiają niskie koszty serwisowania. Pod względem technicznym samochód jest bardzo blisko spokrewniony z Clio II. W rezultacie nabycie zamienników części oraz znalezienie warsztatu, który podejmie się naprawy nie będzie stanowiło większego wyzwania.

Doceniony przez ADAC

Rumuński samochód z francuską technologią zajmuje przyzwoite miejsce w statystykach awaryjności niemieckiego ADAC. Dacia okazała się mniej zawodna od Citroena C4, Peugeota 307, Opla Zafiry oraz Toyoty Corolli. ADAC podaje, że w Loganie najczęściej zawodzi osprzęt silników - m.in. czujniki położenia wału korbowego, wtryskiwacze, przewody zapłonowe oraz pompy paliwa.

Zobacz też: Limuzyna za dwie dychy

Dacię Logan z pierwszych lat produkcji uda się kupić za 10-12 tysięcy złotych. Najtańsze egzemplarze mają jednak często bujną historię lub straszą ubogim wyposażeniem. Dacia wymagała dopłat m.in. za ABS, wspomaganie kierownicy oraz poduszkę powietrzną pasażera. Samochody z klimatyzacją, elektrycznie sterowanymi szybami oraz instalacją gazową kosztują zazwyczaj 15-20 tysięcy złotych. Sprzedaż nowych Loganów w Polsce nie należy do wysokich, a klienci, którzy decydują się na zakup zazwyczaj planują dłuższą eksploatację pojazdu. W efekcie liczba używanych Dacii na rynku wtórnym jest ograniczona.

Ceny części: 

Komplet klocków hamulcowych przednich – 50-80 złotych
Tarcze hamulcowe – 70-110 zł
Reflektor – 150 zł
Kompletne sprzęgło – 200-400 zł
Tłumik – 90-120 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA