Kategorie

Audi A3 I (1996-2003) kontra BMW serii 3 (1998-2005)

Konrad Bagiński
Audi S3 quattro (fot.: Newspress)
Czy porównanie Audi A3, budowanego na płycie podłogowej VW Golfa z BMW serii 3 jest właściwe? Czy to ta sama klasa? Uznajemy, że trójka to kompakt i rozpoczynamy pojedynek.

Audi A3 to kompakt, ale jakby z wyższej półki. W końcu to ekskluzywny odłam koncernu Volkswagena. Dzielenie płyty podłogowej z uboższym nieco kuzynem, Golfem IV, nie psuje mu jednak reputacji. Pomysł Audi był prosty – firma chciała zdobyć młodych klientów, których normalnie nie było stać na limuzyny z Ingolstadt. W praktyce okazało się, że za tę przyjemność trzeba słono zapłacić. Jednak dziś można kupić używane trójki za przyzwoite pieniądze. A w zamian dostać ponadprzeciętnie dobry kompakt, z bogatym wyposażeniem i świetnie się prowadzący.

Zobacz też: Citroën Xantia (1992-2001) vs Hyundai Accent (1994 – 2005)

BMW serii 3 ma długą i piękną historię. Wersja E46 weszła do produkcji w 1998 roku jako następca E36, w 2005 zastąpiła ją E90. Trójka BMW to auto nieco odstające klasą od pojęcia kompaktu, podobnie jak Audi A3. Ale wcale nie większe ani bardziej pojemne od popularnych samochodów.

Na pierwszy rzut oka

Audi jest bardzo zgrabnym samochodem, jego linia jest doskonale wyważona. Nic tu nie zwisa, nic nie jest nie na miejscu. Szczególnie dobrze prezentuje się wersja trzydrzwiowa, jednocześnie klasycznie i sportowo. BMW wygląda na pewno nie gorzej. Jest kilka wersji nadowziowych – klasyczny sedan, kombi, coupe, cabrio i compact. Uwaga na ten ostatni – ma skrócone względem innych wersji nadwozie i jego pojemność nie przystoi nawet kompaktowi. BMW jest nieco drapieżne, nieco klasyczne, nieco sportowe. Wygląd to duży plus tego modelu. Co więc ładniejsze? Kwestia gustu, ale dobrze utrzymane BMW wygląda jakoś bardziej ekskluzywnie. Punkt dla Bawarii.

Wnętrze

Jeśli chodzi o jakość wykonania i ergonomię to ogłośmy od razu remis. Oba auta są doskonale spasowane i dobrze wyposażone. BMW ma zegary skierowane lekko w stronę kierowcy, podkreślając, że to on tu rządzi. Audi da się obsługiwać z zamkniętymi oczami – każdy przycisk i dźwignia są tam, gdzie się ich spodziewamy. Przyznam szczerze, że odrobinę lepiej czuję się w Audi, ale to kwestia gustu. Oba auta prezentują równy, wysoki poziom. Co do wyposażenia – zależy ono od wersji, więc trudno wyrokować, który z porównywanych samochodów ma więcej bajerów.

Zobacz też: Daewoo Matiz vs Fiat Panda

Pojemność i wygoda to naturalna domena... obu producentów. W niewielkich (jak na ogół ich produkcji) modelach nie mogli się ustrzec pewnych wad i mamy w końcu pole do popisu. O ile z przodu jest komfortowo, to z tyłu miejsca mogłoby być więcej. Audi jest po prostu dość krótkie – płyta Golfa daje o sobie znać. A BMW ma ten sam problem, bo tylny napęd wymaga poprowadzenia wału przez całą długość samochodu. Skutkuje to zmniejszeniem ilości miejsca dla pasażerów z tyłu. Bagażnik A3 ma pojemność 350 l, niezależnie od tego, czy to wersja 3- czy 5-drzwiowa. W BMW E46 w wersji compact (tej przykrótkiej) bagażnik mieści 310 litrów, w sedanie 440 litrów, w hathbacku – 410 litrów.

Silniki – niemiecka solidność

O silnikach BMW pisaliśmy już przy innych okazjach. Przypomnimy - przez cały okres produkcji bawarska trójka doczekała się bodaj 14 benzynowych wersji silnika; firma słynie z dopracowywania motorów, więc co kilka lat liftingowi poddawane jest nie tylko nadwozie, ale i silnik. Rzędowe czwórki występują w wersjach 316i i 318i i dysponują mocą od 105 do do 150 KM. Kolejne pod względem pojemności silniki (2.0, 2.2, 2.5, 2.8 i 3.0) to słynne rzędowe szóstki, mają one odpowiednio: 150, 170, 170, 192-193 i 231 koni. Sportowa wersja M3 z silnika 3.2 wyciąga moc 343 (coupe cabrio) lub 360 KM (coupe), a w rzadkiej odmianie V8 z 2001 roku – 350 KM. Ciekawe są też diesle – dwulitrowe dysponują mocą 116 lub 150 KM, trzylitrowe – od 184 do 204 KM. Co w nich potrafi zawieść? Silnik jest pancerny, ale otoczony osprzętem, który potrafi zepsuć przyjemność użytkowania niemieckiego kompaktu.

Zobacz też: Opinie kierowców o Audi A3

Reklama

Audi – co ciekawe poszło zupełnie inną drogą. Dostępne są w zasadzie trzy silniki różniące się tylko osiągami. Najmniejszy 1.6 ma moc 101 KM i 145 Nm momentu obrotowego. W roku 2000 moc zwiększyła o cały jeden koń mechaniczny a moment o 3 niutonometry. Silnik 1.8 dysponuje mocą 125 koni, wersje z turbosprężarką mają 150 i 180 koni (odpowiednio 210 i 235 Nm). Usportowione modele S3 również są wyposażone w doładowany motor 1.8, ale generuje on 209 KM (270 Nm) w starszych autach, a od rocznika 2001 – 224 konie i 280 Nm. Wszystkie silniki diesla są turbodoładowane i mają jednakową pojemność, różnią się mocą. Mają 90, 101, 110 lub 130 koni i odpowienio 210, 240, 235 i 310 Nm. Co w nich potrafi się popsuć? Największą uwagę należy zwrócić na pasek rozrządu w dieslach – może wymagać wymiany już po 60-70 tysiącach kilometrów. Wrażliwy jest też przepływomierz powietrza we wszystkich wersjach silnikowych, zdarzają się awarie pompy paliwa.

I Audi, i BMW mają dobre, dopracowane i niezawodne silniki, niestety z nienajlepszym osprzętem. Serwis jest drogi, ale zadbany silnik da dużo frajdy. Które lepsze? Większy wybór daje BMW, ale Audi nie odstaje znacząco od rodzimego konkurenta. Do tego lepiej wypada w rankingach niezawodności TUV i Dekry.

Ceny części

Audi A3
Komplet sprzęgła – ok. 800-1000 zł
Turbina – 1000-1200 zł
Zderzaki przód/tył – 300/150 zł
Lampy i reflektory – od 100 do 250 zł
Sworznie wahaczy – ok. 50 zł

BMW serii 3
Alternator – 400-500 zł
Pompy wtryskowe – 1200 – 1700 zł
Turbina – 1200 – 1500 zł
Wał korobowy – 500 zł
Zderzaki – 400 – 500 zł
Przepływomierz – 600 zł
Komplet tulei wahacza – 200-300 zł

Koszt zakupu

Audi A3 z roczników 1996-97 kosztują od 6 do 8 tysięcy złotych, rok młodsze samochody startują z poziomu 8-9 tysięcy. Mówimy o cenach minimalnych. Auta budzące zaufanie kosztują od 10 tysięcy w górę. Mniej więcej od poziomu 15 tysięcy złotych da się kupić auta z roczników od 2000 wzwyż. Minimum 18-19 tysięcy trzeba wydać na A3 z roku 2001-2002. Ceny najlepiej utrzymanych kompaktów Audi sięgają 30 tysięcy złotych. Jednocześnie każdy może znaleźć auto na swoją kieszeń, bo ofert jest mnóstwo.

Zobacz też: Opinie kierowców o BMW serii 3

Ale jeśli wolisz kupić BMW E46 to możesz w nich przebierać jak w ulęgałkach. Ale wybrać coś sensownego jest trudno. Najtańsze oferty to pojazdy po przejściach, tzw. angliki albo auta po prostu zajeżdżone. Okazje się zdarzają, ale zalecam daleko idącą ostrożność. BMW E46 to wydatek przynajmniej 11-12 tysięcy złotych, auto nowsze niż z rocznika 2000 kosztuje od 17-18 tysięcy złotych. Większość BMW E46 można kupić za sumę przedziału 20-25 tysięcy, najnowsze i najdroższe egzemplarze osiągają ceny nawet 50 tys. zł.

Werdykt

The winner is... Audi A3. Owszem, jeśli chcesz szybsze auto, powinieneś wybrać topowe wersje BMW. Ale Audi jest tańsze, mniej awaryjne i całość sprawia mniej skomplikowane wrażenie. Wiernych fanów BMW i tak nie przekonam, ale Audi jest po prostu bardziej racjonalnym wyborem. I nie znaczy to, że wypranym z emocji, bo potrafi pokazać pazur. Jest też chętnie tuningowane - niejeden właściciel sportowego samochodu został na światłach upokorzony przez niepozorny niemiecki kompakt.

BMW E46 (fot.: Newspress)
BMW E46 (fot.: Newspress)
Audi A3 (fot.: Newspress)
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    12 cze 2021
    Zakres dat:

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.

    Samochody wpływają na środowisko? Zdaniem Polaków... nie!

    Samochody wpływają na środowisko? Aż 46 proc. Polaków uważa, że auta nie powodują żadnej szkody, a 21 proc. nie ma zdania.

    Jak dostać się do grupy Speed?

    Jak dostać się do grupy Speed? To pytanie nurtuje kierowców. Odpowiedź? Stanowiska w tej formacji nie wypełnia się raczej z konkursu...

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym: na czym polega i w jaki sposób jest karane? Dziś wyjaśnimy to pojęcie z prawnego punktu widzenia.

    Wbicie haka w dowód. Na czym polega?

    Wbicie haka w dowód - czyli dziś opowiemy o tym jak zalegalizować montaż haka przed wakacyjnym wyjazdem. Zapomnisz o tym? Możesz mieć problem!

    e-TOLL: rejestracja przy pomocy mObywatel

    e-TOLL: rejestracja do systemu jest skomplikowana? W żadnym razie! Teraz rejestrację można autoryzować nawet mObywatelem.

    Test: Nissan Leaf 62 kWh: 217-konny elektryk z dużym zasięgiem

    Nissan Leaf 62 kWh pojawił się przed naszą redakcją. Pierwsze wrażenie? Wydaje się taki zwykły jak na elektryka. Czy to dobrze? Naszym zdaniem...

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej?

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej? To pytanie, które dość często przewija się po nowelizacji przepisów. Jaka jest odpowiedź?

    Zakaz używania telefonu na pasach

    Zakaz używania telefonu na pasach zacznie obowiązywać od 1 czerwca 2021 roku. Co oznacza dla pieszych? Chociażby mandat za komórkę.

    Dodatki do OC. Które warto wybrać?

    Dodatki do OC to nie zawsze sposób na powiększenie kwoty składki. Czasami to metoda na wybór ciekawej polisy, która może realnie pomóc kierowcy.

    Telefon na pasach. Odszkodowanie będzie mniejsze?

    Telefon na pasach a odszkodowanie. Czyli dziś opowiemy o tym, co nowe przepisy obowiązujące od 1 czerwca 2021 roku mogą oznaczać dla pieszych.

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen trafi do sprzedaży w roku 2021. Kompaktowy furgon dostawczy będzie zasilany ogniwem paliwowym.

    Test: Audi Q5 Sportback. SUV na sportowo? Pierwsza jazda.

    Audi Q5 Sportback oficjalnie pojawiło się w Polsce. Jakie są nasze pierwsze wrażenie z jazdy? To prawie zwykłe Q5. A prawie robi wielką różnicę!

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem. Co warto wiedzieć?

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem to coraz częściej stosowana forma rozliczenia szkody. Co warto wiedzieć o niej i co tak właściwie oznacza?