REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Volkswagen Golf IV – legenda trwa

Jakub Tujaka
Fot. Newspress
Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen Golf IV generacji pojawił się na rynku w 1997 roku. Na tle konkurencji wyróżniał się jakością wykonania i komfortem podróżowania. Obecnie jest jednym z najczęściej poszukiwanych przez klientów używanym autem na polskim rynku.

Co miesiąc około 350 tysięcy potencjalnych klientów szuka tego auta w serwisach ogłoszeniowych, co czyni z niego jeden z najbardziej poszukiwanych samochodów używanych na polskim rynku. 

REKLAMA

Na popularność tego auta ma wpływ kilka czynników. Jednym z nich jest legendarna trwałość całego pojazdu. Prosta konstrukcja zawieszenia (przód: kolumny McPherson, tył: belka skrętna)zapewnia niskie koszty napraw, a części są ogólnodostępne. Pomimo prostej budowy układu zawieszenia Golf prowadzi się pewnie i komfortowo. Nawet na polskich drogach auto zachowuje się stabilnie.

Wnętrze

Wewnątrz przewidziano miejsca dla pięciu osób, jednak długa podróż z kompletem pasażerów na pokładzie nie będzie wygodna, ponieważ o ile z przodu jest wystarczająca ilość miejsca dla każdego, to na tylnej kanapie komfortowo mogą podróżować maksymalnie dwie dorosłe osoby.
Bagażnik hatchbacka ma pojemność 330 litrów, ale decydując się na tę wersję nadwoziową należy sprawdzić, czy dany egzemplarz ma dzieloną tylną kanapę. Zwiększy to możliwości przewozowe naszego auta.

Zobacz również: Opinie kierowców o Volkswagenie Golfie

Karoseria i nadwozie

REKLAMA

Karoseria VW Golfa jest dobrze zabezpieczona przed korozją niezależnie od wersji nadwozia. Golf występuje jako pięcio- i trzydrzwiowy hatchback i pięciodrzwiowe kombi. Uzupełnieniem oferty pojazdów kompaktowych jest sedan Bora, który jest zbudowany na bazie Golfa. Bora ma zwykle na pokładzie bogatsze wyposażenie. Częściej niż w Golfie można tam znaleźć np. podgrzewane fotele czy komplet elektrycznych szyb.
Volkswagen sprzedawał także Golfa IV w wersji cabrio, ale tak naprawdę był to Golf trzeciej generacji ze zmienionym przodem, wnętrzem i innymi tylnymi lampami. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na rynku wtórnym znajdziemy wiele opcji wykończenia wnętrza. Od twardych ale trwałych plastikowych kokpitów i smutnej welurowej tapicerki po wykończone wysokiej jakości skórą fotele. Kabina podstawowych wersji kompaktowego Volkswagena jest dość ubogo wyposażona. Nie możemy tam liczyć na elektrycznie sterowane szyby czy klimatyzację. Jednak w ogłoszeniach bez trudu znajdziemy auta z kompletem poduszek powietrznych (warto sprawdzić ich działanie np. na stacji diagnostycznej), automatyczną klimą czy elektrycznie sterowanymi lusterkami.

Bogata oferta silników

Kolejnym aspektem wpływającym na popularność Golfa jest bogata gama jednostek napędowych, w której każdy znajdzie coś dla siebie. Najbardziej poszukiwane na rynku wtórnym są jednostki 1,9 TDI, które w przypadku tego auta występowały w kilku wariantach mocy (od 90 do 150 KM). Silniki te mają opinie niezawodnych i oszczędnych, ale mają też wady. Najczęściej awariom ulegają przepływomierze, dwumasowe koła zamachowe oraz turbiny. 

REKLAMA

Benzyniaki występujące w Golfach to jednostki o pojemnościach od 1,4 do 3,2 litra w wersji R32.
W najsłabszej wersji Golf jest napędzany 75-konnym silnikiem 1,4 16V, który dobrze radzi sobie z popularnym kompaktem jedynie w ruchu miejskim. Wyjazdy poza teren zabudowany, gdzie często zdarzy nam się wyprzedzać TIRy lub inne pojazdy, mogą być męczące ze względu na konieczność redukowania nawet o dwa biegi i wkręcania silnika na wysokie obroty. 

Kolejną w ofercie Golfa benzynową jednostką napędową jest szesnasto zaworowy silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 102 KM, który uchodzi za dość paliwożerny. Spalanie na poziomie 10-11 litrów w mieście jest według nas przesadą, ponieważ silnik ten nie zapewnia osiągów, które zrekompensowałyby to spalanie. Kolejnym silnikiem w gamie jest silnik 1,8 20V o mocy 125 KM, który zapewnia odpowiednią dynamikę i osiągi. 

Zobacz również: Volkswagen Golf czy Ford Focus?

Optymalnym wyborem biorąc pod uwagę stosunek osiągów do spalania może być turbodoładowana, dwudziesto zaworowa jednostka benzynowa o pojemności 1,8 litra i mocy 150 KM. Jednak zasadniczą wadą tej konstrukcji jest wrażliwość na przegrzanie i awarie turbiny. Koszty ewentualnych napraw uszkodzonego silnika lub turbiny mogą być bardzo wysokie. 

Warto poszukać Golfa z silnikiem 2,0 8V o mocy 116 KM. Auta wyposażone w ten silnik dość rzadko występuje w ogłoszeniach sprzedaży Golfów, ale jest jednostką bezawaryjną i elastyczną. 

Propozycją z wyższej półki jest Golf VR5. Wersja ta dysponuje silnikiem o pojemności 2,3 litra, który generuje moc 150 KM. Silnik ten charakteryzuje się wysoką kulturą pracy i potrafi dostarczyć kierowcy emocji podczas jazdy. 

Mniej popularne wersje Golfa na polskim rynku to VR6 4motion (napęd na cztery koła), która ma silnik o poj. 2,8 litra i moc 204 KM oraz wersja R32. Ta ostatnia a zarazem najmocniejsza jednostka napędowa ma około 250 KM, w zależności od wersji. 

Diesle występujące w Golfach są ekonomiczne, lecz bywają kłopotliwe. Godną polecenia jest jednostka SDI. Silnik ten ma pojemność 1,9 litra i tylko 68 koni. Trwałość tej jednostki i niskie spalanie częściowo rekompensuje niedobór mocy. 

Nieco mocniejsze są jednostki turbodoładowane, z których podstawowy silnik generuje moc 90 KM, a motor wyposażony w zmienną geometrię łopatek turbiny osiąga moc 110 KM. Zaletą turbodoładowanych diesli jest ich podatność na elektroniczne podnoszenie mocy. Minusem aut wyposażonych w silniki TDI jest duży przebieg, który często sięga 300 tysięcy kilometrów. 

Jeśli chodzi o skrzynie biegów rzadkością w Golfach jest czterobiegowy automat, a tiptronic zdarza się jeszcze rzadziej.

Typowe bolączki

Oprócz awarii wspomnianych turbin i przepływomierzy typowymi bolączkami Golfa są niedziałające spryskiwacze reflektorów, zużyte plastikowe elementy tapicerki drzwi i wytarte obszycie kierownicy. 

Podsumowanie

Ceny używanych Golfów zaczynają się od kwoty 8 tysięcy złotych, jednak nie polecamy najtańszych egzemplarzy. Na zakup dostatecznie wyposażonego pojazdu należy przeznaczyć około 13-14 tysięcy. Poszukując używanego egzemplarza należy pamiętać, że większość z oferowanych na rynku wtórnym Golfów jest powypadkowa. Nawet najbardziej rozbite egzemplarze są naprawiane przez handlarzy, bo klient na Golfa zawsze się znajdzie.

Dla aut z pierwszych lat produkcji przebieg rzędu 200 - 240 tysięcy kilometrów to norma, a większość aut z jednostką TDI pod maską przejechało już około 300 tysięcy kilometrów. 

Kolejnym minusem ogromnej popularności jest wysokie ryzyko kradzieży. Popyt na tanie części zamienne spowodował, że Golf od lat jest jednym z najczęściej kradzionych samochodów osobowych w Polsce.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA