REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Peugeot 206 to ładne i zgrabne francuskie autko, które z jednej strony do dziś zasila szeregi miejskich samochodzików, z drugiej zaś - stało się dawcą karoserii do jednego z najlepszych aut WRC.

Peugeot 206 powstał w roku 1998, jako następca 205 - modelu bardzo udanego i popularnego. Od razu zyskał duże uznanie publiczności - to po prostu bardzo zgrabne, ładne autko.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Peugeocie 206

REKLAMA

Najsłynniejsza wersja Peugeota 206 - GT - to najlepszy "przekręt" w historii rajdów. Przepisy dotyczące aut WRC mówią m.in., że wersja bazowa musi mieć minimum 4 metry długości. Peugeot chciał zaistnieć w klasie WRC właśnie z modelem 206. Problem był jeden - auto ma zaledwie 3822 mm długości. Co zrobili Francuzi? Wypuścili na rynek wersję GT z tak monstrualnie rozdmuchanymi zderzakami i spojlerami, że auto o kilka milimetrów przekroczyło długość 4 metrów. Dzięki niewielkim rozmiarom i wadze, połączonymi z dużą zwrotnością, Peugeot 206 WRC trzykrotnie zdobył dla swojej ekipy mistrzostwo świata konstruktorów (2000, 2001 i 2002). Za kierownicą małego francuza zasiadał Marcus Grönholm. Fin zdobył mistrzowskie laury w roku 2000 i 2002. Po roku 2003 206 WRC na rajdowych trasach zastąpił dużo mniej udany model 307 WRC.

WRaCając do 206 - z zewnątrz po prostu musi się podobać. Krąglutki, zadziorny, proporcjonalny, z wesołymi światełkami. Dobrego wrażenia dopełnia fajna gama kolorów nadwozia. W środku też jest nieźle. Kokpit nie jest nudny, również w nim można znaleźć wesołe kolory. Nie są krzykliwe, po prostu ożywiają wnętrze. Na przednich siedzeniach jest bardzo wygodnie, zgodnie z francuskimi zwyczajami fotele są mięciutkie jak kanapa w salonie. Uciążliwe jest ustawianie położenia oparć, jak i ich składanie w wersji 3-drzwiowej.

Dużo gorzej jest na tylnej kanapie. Dużej, acz nie przerośniętej, osobie trudno znaleźć wygodną pozycję. Albo przedni fotel ciśnie w nogi i stopy, albo podsufitka uwiera w głowę. Symboliczny jest również bagażnik; 245 litrów - Bill Gates ma większy portfel. Nieco więcej (o 70 litrów) zmieści wersja SW, czyli kombi, powiększono w niej jednak nie tylko przestrzeń bagażową, ale i miejsce dla pasażerów tylnej kanapy. Materiały użyte do wykończenia wnętrza są ładne i estetyczne, ale niestety niezbyt trwałe. Z różną skutecznością działa też automatyczna wycieraczka, mały deszcz nie robi na niej wrażenia. W związku z tym raczej nie zareaguje na kilkadziesiąt kropli na szybie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak jeździ 206?

Oczywiście nie jak WRC, ale też mało "francusko". Zawieszenie wcale nie jest za miękkie, wręcz dość twarde, układ kierowniczy precyzyjny a całość prowadzi się bardzo stabilnie. To duży plus dla małego Peugeota. Minusem jest trwałość zawieszenia, szczególnie sworzni wahaczy. A że ta część nie występuje osobno, a tylko pod postacią nowego wahacza, irytacja z powodu naprawy może być podwójna. Zawieszenia wielu aut psują się na polskich drogach dość szybko, 206 nie jest tu wyjątkiem. Niestety, w Peugeocie potrafią niedomagać także układy hamulcowy i kierowniczy.

Zobacz też: Citroën Xsara

REKLAMA

Silniki w Peugeocie 206 są całkiem w porządku. Najmniejszy benzynowy 1.1 o mocy 60 KM raczej nadaje się do kosiarki, ale i z przesuwaniem peugeocika po mieście daje sobie radę. Wart polecenia jest 1.4 w toku produkcji zamieniony z wersji ośmiozaworowej o mocy 75 KM, na szesnastozaworową o mocy 88 KM. Nowsza wersja ma lepsze osiągi, kulturę pracy i zużywa mniej paliwa. Podobnie rzecz ma się z silnikiem 1.6 - najpierw miał 88 KM, po dodaniu dodatkowego zaworka na każdy cylinder, wzrosła do 110 KM.

Na szczycie drabiny jest dwulitrowy silnik, osiągający 136 KM w wersji GT oraz 177 KM w wersji RC. Silniki benzynowe charakteryzują się dość dużym zużyciem paliwa, dużo oszczędniejsze są diesle. Mniej więcej jedna trzecia Peugeotów 206 jest napędzana ropą. Szczególnie warto polecić dwa najmniejsze, nowoczesne HDI - 1.4 (68 KM) i 1.6 o mocy 109 KM. Do wyboru są też 1.9 70 KM (w roku 2003 został wyeliminowany przez 1.4 HDI) oraz... 2.0 HDI - znany z wielu duuużo większych modeli Peugeota o mocy 90 KM. Bolączką benzyniaków jest dość wysokie spalanie, zdarzają się awarie cewki zapłonowej czy wypalenia uszczelki pod głowicą. Wad tych pozbawione są diesle. Ale w nich należy zwrócić szczególną uwagę na filtr cząstek stałych, którego wymiana wymaga czasem zaciągnięcia kredytu.

Jaki model wybrać?

Przede wszystkim zadbany. Nawet drobne zaniedbania mogą w Peugeocie 206 doprowadzić do w miarę poważnych awarii. Natomiast regularnie serwisowane auto, nawet z początkowych roczników, powinno służyć nam bez większych problemów. W razie czego nie będzie problemów z częściami - Peugeot 206 ciągle jest w produkcji. W roku 2009 przeszedł kolejny lifting i nazywa się teraz 206+.

Na rynku wtórnym jest bardzo dużo 206-tek, w różnym stanie technicznym i z różną przeszłością. Warto nie spieszyć się z zakupem i dokładnie obejrzeć wybrane auto. Na egzemplarz z przełomu wieków (ba! tysiącleci!) wystarczy nawet 3500 do 4000 zł, ale auta w porządnym stanie kosztują bliżej 6 000 zł.

Peugeot 206. Foto: Newspress
Peugeot 206. Foto: Newspress
Peugeot 205 i 206. Foto: Newspress
Peugeot 206. Foto: Newspress
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    REKLAMA

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    REKLAMA

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

    Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

    REKLAMA