Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audi 80 B4

Rafał Sztoner
fot. Newspress
fot. Newspress
W 1991 roku na niemieckim autosalonie zaprezentowano odświeżony model Audi B4. Była to kontynuacja linii Audi 80, które produkowano od 1972 roku.

Nowy model sedana Audi 80 został gruntownie odświeżony. Zmianie uległo zawieszenie. Poprawiono stylistycznie wnętrze auta poprzez wprowadzenie lepszej jakości materiałów i dużej palety wzorów. Przeprojektowano światła, zderzaki, maskę nadkola i tylną oś tak, aby można było w każdym modelu składać siedzenia.

We wcześniejszej serii 80 istniał jeszcze model Audi 90. Firma oznaczała tak modele z bogatszym wyposażeniem. W momencie wprowadzenia na rynek B4 zakończyła się produkcja 90. Jednak na rynku Amerykańskim nadal pozostała tylko wersja Audi 90 wyposażona w silnik 2.8, skórzaną tapicerkę, klimatyzację, elektryczne szyby, fotele, lusterka i szyberdach. Ponadto dla zachowania, wysokich wtedy, norm bezpieczeństwa montowano wyraźne dla amerykańskich wersji duże zderzaki.

Zobacz również: Opinie kierowców o Audi 80

Nowa linia B4 zmieniła również listę dostępnych silników. Na początek zrezygnowano ze starego modelu silnika 1.8 na rzecz jednostki 2.0, która była dostępna w trzech wersjach 2.0 90KM, 115 i16v140KM. Dodatkowo zaprezentowano nowy 90-konny silnik 1,9TDI, który zresztą, jak wszystkie modele, od razu zdobył popularność na rynku europejskim. Ogólnie Audi B4 miało w swojej ofercie 12 różnych silników:

  • 1.6(71KM), R4, silnik benzynowy
  • 1.6 (101KM), R4, silnik benzynowy
  • 2.0 (90KM), R4, silnik benzynowy
  • 2.0E (115KM), R4, silnik benzynowy
  • 2.0E 16V (140KM), R4, silnik benzynowy
  • 2.3E (133KM), R5, silnik benzynowy
  • 2.6E (150KM), V6, silnik benzynowy
  • 2.8E (174KM), V6, silnik benzynowy
  • S2 2.2 (230KM) R5 silnik benzynowy
  • RS2 2.2 (315KM) R5 silnik benzynowy
  • 1.9 TD (75KM), R4, silnik wysokoprężny
  • 1.9 TDI (90KM), silnik wysokoprężny

Do każdego modelu z silnikiem benzynowym oprócz 1.6 można było zamówić stały napęd na cztery koła. Również, po raz pierwszy w historii 80, zaprezentowano nadwozie kombi o nazwie Avant i Cabrio, którego budowa oparta została na modelu Coupe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 1993 roku Audi wypuściła na rynek dwa nowe modele z topowym silnikiem 2.2Turbo w wersji Avant i Sedan stosując tą samą technologię co w wersji Coupe o mocy 230 Koni z 6 biegowa skrzynią i stałym napędem na 4 koła.

Oprócz zmienionego zderzaka i niektórych elementów wnętrza wersje S2 praktycznie niczym się nie różniły od innych. Dopiero zasiadając za kierownicą auta, o mocy 230 koni i momencie obrotowym 380Nm, można było poczuć różnicę gdy pierwsza setka na prędkościomierzu pojawiała się już po 6 sekundach, a dzięki doskonale zestrojonemu zawieszeniu i wyciszeniu wnętrza jazda z prędkością 250 km/h była czystą przyjemnością.

Zobacz również: Nieśmiertelna "trójka"

Niestety aby teraz stać się nabywcą jednego z 306 sedanów lub 1800 wyprodukowanych Avantów trzeba być nie lada szczęściarzem. Dostępność tych jednostek, w dobrym stanie, jest bardzo niska. Oczywiście na rynku wtórnym można spotkać jeszcze wersje S2 avant, ale ich stan techniczny pozostawia wiele do życzenia. Dobrze zachowany model możemy jedynie znaleźć po zachodniej stronie granicy pod warunkiem, że mamy w kieszeni kilka tysięcy euro.

Fabryka z Ingolstadt przygotowała jeszcze jedną limitowaną wersję Audi 80 Competition Quattro. Auto było wyposażone w stały napęd quattro i 140 konną jednostkę napędową o pojemności 2.0 16v. Ta limitowana seria została wyprodukowana w ilości 2500 sztuk na potrzeby zdobycia homologacji w wyścigach aut turystycznych DTM. Auto wizualnie odróżniało się jedynie innymi felgami, zderzakami i lampami z modelu V6. Oprócz tego występowało tylko w trzech kolorach nadwozia o nazwach RedLaser, BlackVulcan i SilverKristall. Audi Competition również stało się poszukiwanym modelem na rynku Young timerów. Ceny tych modeli są dużo niższe niż modeli S2.

W 1994 roku na Genewskim salonie odbyła się premiera najszybszego seryjnie produkowanego kombi. Audi przy współpracy z Porsche zbudowały model Audi RS2 Avant wyposażony w podobny silnik z modelu S2 o mocy 315KM i 410 Nm.

Pierwsza setka na liczniku RS2 pojawia się już po 5.4 sekundy, druga natomiast już po 22 sekundach, a prędkościomierz zatrzymywał się dopiero przy wartości 270km/h.

Wizualnie auto szczególnie wyróżniało się od pozostałych modeli 80. Za sprawą zderzaków z dużym wlotem powietrza, soczewkowym oświetleniem, obniżonym zawieszeniem,17calowymi felgami i dużymi zaciskami, sygnowanymi znaczkiem Porsche, auto, jak na tamte czasy, wyglądało naprawdę groźnie.

Wnętrze auta zostało wyposażone w karbonowe listwy, sportowe fotele Recaro obszyte alkantarą i nową sportową kierownicę.

Obecnie na rynku wtórnym możemy spotkać wiele świetnie zachowanych modeli Audi RS2. Jednak cena jaką musimy zapłacić za taki model to minimum 10 tysięcy euro.

W 1994 roku zakończono produkcję Audi 80 na rzecz nowego modelu A4. Niektóre modele takie jak RS2 pozostały jeszcze chwilę na rynku, a modele Cabrio były produkowane do 2000 roku.

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy Polacy przesiądą się na rowery elektryczne, jeśli dostaną dotację na ich zakup?

    Rynek rowerów elektrycznych rozwija się w Polsce powoli, głównie z powodu wysokich cen takich pojazdów. To właśnie one są główną przeszkodą w zakupie elektryka – przypominają eksperci Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego przy okazji Światowego Dnia Roweru, przypadającego 3 czerwca. Czy rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie dopłat do zakupu elektrycznych dwóch kółek?

    Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, czyli 510-konna, włoska koniczynka

    Ma 2,9-litrową, podwójnie doładowaną V-szóstkę pod maską. Motor oferuje 510 koni i rozpędza ważącego 1800 kg SUV-a do pierwszej setki w 3,8 sekundy. A do tego robi to przy akompaniamencie wydechu Akrapovica. To musi być Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

    Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Czterolistna koniczyna na szczęście. Dosłownie!

    Czterolistna koniczyna, czyli quadrifoglio, przynosi szczęście. I w tym aucie się to sprawdza. Tyle że nie będzie to szczęście w miłości czy grach losowych. Super-SUV Stelvio sprawi, że podczas jazdy uśmiech nie zniknie z twojej twarzy. Będziesz szczęśliwy. Po prostu!

    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8 (2014 – 2023). Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8 (2007 – 2015). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

    Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

    Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.

    Samochód dla mamy. Czyli jakie auta kupują Polki?

    Zbliżający się Dzień Matki stał się okazją do sprawdzenia, jakie są motoryzacyjne preferencje Polek kupujących używane auta. Co wynikło z analizy? Mamy w Polsce są wyjątkowo praktyczne.

    Elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG. Jak działa? I co daje?

    Mercedes ma ciekawy prezent dla właścicieli nowych modeli z serii AMG. Mowa o elektrycznej turbosprężarce. Ta jest inspirowana wynalazkiem stosowanym przez zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.

    Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?

    Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych w sytuacji, gdy jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Z czego wynikają tak optymistyczne statystyki w I kw. 2023 roku?

    Jak się kupuje auto w AAA Auto? "Nie mam Twojego samochodu. I co mi zrobisz?"

    Dziś opowiem o tym, jak się kupuje auto w AAA Auto. Będzie to jednak opowieść bez happy endu. Bo choć wybrałem pojazd i zadatkowałem go, sieci nie przeszkodziło to w jego sprzedaży innej osobie...