Kategorie

Test Ford Focus: Pierwsza jazda

Michał Karczewski
Ford Focus III przód fot. Maciej Medyj
Ford Focus III przód fot. Maciej Medyj
Ford na miejsce polskiej premiery nowego Focusa wybrał Kazimierz Dolny nad Wisłą. Pośród wąskich uliczek i klimatycznych zaułków poznawaliśmy nową generację jednego z najważniejszych kompaktów

Focus pierwszej generacji był autem przełomowym pod każdym względem, nie tylko dla samego Forda, ale też dla współczesnej motoryzacji. Przez lata stał się wzorem prowadzenia i wyglądu auta kompaktowego. Pokazał europejskim producentom, że więcej odwagi w projektowaniu karoserii pozwala zjednać wielu nowych klientów. Na przełomie stuleci niemal wszyscy jeździli Focusami. Trudno uwierzyć, że od tego czasu minęło już 12 lat. W 2005 roku na rynku pojawiła się druga generacja tego auta – technicznie bardziej dopracowana, ale stylistycznie wyglądająca jak poprzednik, a nie następca pierwszego Focusa. Sytuacje ratowały atrakcyjne wersje sportowe jak ST oraz RS. W końcu przyszedł jednak czas na zmianę i oto pojawił się Focus trzeciej generacji.

Zobacz też: Opinie kierowców o Fordzie Focusie

Auto stylistycznie zrywa z nudą poprzednika. Nie ma już charakterystycznych tylnych świateł zamontowanych w słupkach. Ma za to zdecydowane linie i harmonijna sylwetkę. Najbardziej kontrowersyjną częścią karoserii jest tył, a dokładnie światła wersji hatchback przypominające mocno zachodzącego na boki kleksa. To jednak chyba kwestia przyzwyczajenia, bo im dłużej patrzę na to auto (zwłaszcza na żywo) tym mniej przeszkadza mi ten element. Najmniejszych zastrzeżeń nie ma za to do przodu karoserii – wygląda po prostu dobrze. Na rynku wraz z pięciodrzwiowym hatchbackiem pojawił się czterodrzwiowy sedan i chyba najlepiej wyglądające z całej gamy kombi, które stylistycznie nawiązuje do Mondeo.

Wnętrze zmieniło się nie do poznania w stosunku do poprzedniej generacji. Jest teraz znacznie nowocześniejsze. Jedyny cytat z poprzednika jaki znalazłem to podobny panel automatycznej klimatyzacji. Znacznie większe podobieństwo widać do mniejszej Fiesty. Ergonomia miejsca kierowcy jest dobra mimo pozornego natłoku przycisków. Podczas prezentacji jeździliśmy najbogatszą wersją Titanium, zaopatrzoną we wspomnianą automatyczna klimę i radio firmowane przez Sony. Obsługa wszystkich urządzeń nie nastręcza trudności, ale na pewno jest bardziej skomplikowana niż w poprzednim Focusie. Nowa generacja (w zależności od wersji) jest bowiem nafaszerowana elektronicznymi gadżetami jak żaden z dotychczasowych Fordów.

Zobacz też: Test Ford Fiesta Sport - Pozorant?

Cieszą miękkie materiały użyte do budowy deski rozdzielczej oraz dbałość o szczegóły (np. w postaci metalowych klamek wewnętrznych). Kokpit jest jednak szyty na miarę i rozczaruje tych, którzy oczekują dużej przestrzeni. We wnętrzu nie jest ciasno, ale potężna konsola środkowa na pewno ogranicza ilość miejsca. Poza tym fotele ukształtowano sportowo, a wszystko czego oczekujemy jest pod ręką. Przed oczami kierowcy znalazł się zupełnie nowy zestaw zegarów z potężnym kolorowy wyświetlaczem komputera (koniecznym przy tylu gadżetach). Uwagę zwraca też kierownica nafaszerowana przyciskami.

Jak jeździ nowy Focus? Ford twierdzi, że jeszcze lepiej niż obie poprzednie generacje i faktycznie auto prowadzi się bardzo dobrze. Zawieszenie ma doskonale zbalansowaną charakterystykę. Nie jest ani miękkie ani twarde – po prostu sprężyste. W dodatku Focus łyka nierówności „na raz” nie przenosząc do wnętrza serii nieprzyjemnych drgań, a w zakręcie pozwala na pewne i szybkie prowadzenie. Układ kierowniczy ma teraz eklektyczne wspomaganie (do tej pory hydrauliczne) co teoretycznie powinno się odbić na precyzji prowadzenia, ale wydaje mi się że statystyczny Kowalski nie będzie rozczarowany. Jeśli myślicie, że mając tu eklektyczne wspomaganie kierownica działa przesadnie lekko niczym w Fiacie Punto, to zapewniam, że tak nie jest. Opór jest odpowiedni, a w dodatku progresywność wspomagania działa na tyle dobrze, że wyraźnie łatwiej kreci się na parkingu, a sporo ciężej na trasie. To chyba znaki czasu, raczej nie ma co liczyć, że współcześni popularni producenci będą rezygnować z elektycznego wspomagania.

Zobacz też: Test Ford C-Max: Van w rozmiarze mini

Focus, którym jeździliśmy, zaopatrzony był w najmocniejszą dostępną jednostkę z gamy motorów benzynowych. Jest to turbodoładowany silnik o pojemności 1.6 z rodziny Ecoboost. Ma on 182 konie mechaniczne i moment obrotowy wynoszący 240 Nm. Silnik po pierwsze zachwyca elastycznością, a po drugie brakiem turbodziury. Przyspiesza do najniższych obrotów i chętnie kręci się aż do czerwonego pola, zapewniając dobre przyspieszenia na każdym biegu. Fani diesli mogą jeździć dołem uzyskując niskie spalanie, a ci którzy lubią benzyniaki, wyciskać z niego ostatnie soki i uzyskiwać deklarowane przez producenta 8 sekund do setki. To bardzo uniwersalny silnik.

Warto jeszcze wspomnieć o systemach w jakie może być zaopatrzony Focus. Ich zadaniem jest przede wszystkim dbanie o bezpieczeństwo podróżnych. Jest zatem system ostrzegający przed przekroczeniem pasa ruchu np. na skutek zaśnięcia. Jest on w stanie wykonać ruch kierownicą tak, aby auto wróciło na właściwy tor jazdy. Jest też urządzenie potrafiące wyhamować auto w przypadku zajechania drogi przez inny pojazd podczas jazdy miejskiej. Auto potrafi też czytać znaki drogowe i wyświetlać je przed oczami kierowcy oraz ostrzegać o pojazdach znajdujących się w martwym polu (znany już system BLIS).

Zobacz też: Ford Grand C-Max: jakiego wybrać? Poradnik kupującego

Ceny Focusa trzeciej generacji zaczynają się od 61 tysięcy złotych za pięciodrzwiowego hatchbacka. Za te kwotę dostaniemy auto wyposażone w benzynowy silnik 1.6 o mocy 105 koni i pakiet Ambiente. Trzeba jednak pamiętać, że ta wersja nie ma seryjnej klimatyzacji (doplata 4 500zł). Warto wiec wybrać specyfikację Trend np. ze 125-konnym silnikiem 1.6 za 68 tysięcy. Osoby chcące jeździć Focusem wyposażonym w turbobenzynowy silnik Ecoboost muszą wydać przynajmniej 73 250zł za motor 1.6 150 KM (Trend). Z kolei najbogatsza wersja Focusa, czyli taką jaką jeździliśmy, mająca pod maską 182-konnego turbobenzyniaka kosztuje 87 250zł (Titanium). Dla entuzjastów diesli Ford przygotował dwie jednostki 1.6 TDCi (95 i 115 KM) w cenie od 68 500zł oraz trzy warianty silnika 2.0 TDCI (od 115 do 163KM) w cenie od 79 250zł. Czterodrzwiowy sedan jest droższy o tysiąc, a kombi o trzy tysiące złotych od wersji hatchback.

Ford Focus III przód fot. Maciej Medyj
Ford Focus III tył fot. Maciej Medyj
Ford Focus III przód fot. Maciej Medyj
Ford Focus III przód fot. Maciej Medyj
Ford Focus III bok i przód fot. Maciej Medyj
Ford Focus III tył i bok fot. Maciej Medyj
Ford Focus III wnętrze przód fot. Maciej Medyj
Ford Focus III fotele przód fot. Maciej Medyj
Ford Focus III kanapa tył fot. Maciej Medyj
Ford Focus III bagażnik fot. Maciej Medyj
Ford Focus III wnętrze tył fot. Maciej Medyj
Ford Focus III wnętrze przód fot. Maciej Medyj
Ford Focus III silnik fot. Maciej Medyj
Ford Focus III zegary fot. Maciej Medyj
Ford Focus III bok fot. Maciej Medyj
Ford Focus III przód fot. Maciej Medyj
Ford Focus III tył fot. Maciej Medyj
Ford Focus III tył i bok fot. Maciej Medyj
Ford Focus III przód fot. Maciej Medyj
Ford Focus III przód fot. Maciej Medyj
Ford Focus III bok fot. Maciej Medyj
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    26 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Prototypy samochodów PRL: rewolucyjne i nieodżałowane

    Prototypy samochodów PRL, czyli historia opowiadająca o tym, jak kreatywni byli inżynierowie w czasach Polsku Ludowej. Oto 5 ciekawych konstrukcji.

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in: test Outlandera coupe na prąd

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in pożycza świetnie znany napęd hybrydowy w Outlandera i łączy go z dużo ciekawszą stylizacją. Co z tego wyszło?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? To jedna z wątpliwości, którą mogą mieć kierowcy na drogach wielopasmowych. Rozwiejmy ją.

    Używane pickupy do 50 tys. Oto nasza lista

    Używane pickupy do 50 tys. zł? Na naszej liście pojawia się trzech mocnych graczy. I co ciekawe, jeden z nich nie pochodzi ze Stanów!

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? To pytanie, które często zadają sobie nie tylko kursanci... Właśnie dlatego warto poznać odpowiedź na nie.

    Jakie auto używane kupić? Te sprzedają się najszybciej i najdłużej

    Jakie auto używane kupić? To ważne pytanie. Dziś przygotowaliśmy listę tych modeli, które najdłużej i najkrócej czekają na nowego właściciela.

    Nowy SUV Lexusa, czyli marka sklonuje Yarisa Cross

    Nowy SUV Lexusa? Tak, wszystko wskazuje na to, że Japończycy rozbudują gamę aut ze zwiększonym prześwitem. Auto ma bazować na Yarisie Cross.

    Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

    Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

    Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

    Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

    Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.