REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Dacia Duster: Siła prostoty

Michał Karczewski
Dacia Duster przód fot. Maciej Medyj
Dacia Duster przód fot. Maciej Medyj

REKLAMA

REKLAMA

Żaden samochód nie wzbudził ostatnio tak rozbieżnych opinii. Dacia Duster, czyli śmiały skok rumuńskiego producenta z francuskimi korzeniami na segment SUV, mimo wszystko bije rekordy sprzedaży.

REKLAMA

Jednym się podoba, drugim nie, co jest raczej normalne, ale konstatowanie „bo to Dacia” jest co najmniej bezpodstawne. Światowy już obecnie producent udowodnił, że potrafi produkować dobre i konkurencyjne nie tylko cenowo samochody, co może budzić jedynie zazdrość potentatów. Sylwetka Dustera różni się mocno od innych aut tej samej klasy. I raczej wybiega w przyszłość, niż powiela starsze schematy. Nie ma w sobie nic z klasycznych „kwadratów” ani obłych i łukowatych „podwyższonych limuzyn”. Najlepszy przymiotnik, jaki tu się nasuwa, to... seksowny.

REKLAMA

Ponadczasowe nadwozie skrywa dość skromne wnętrze, kojarzące się z pozostałymi modelami Dacii. Deska rozdzielcza z klasycznym rozkładem poszczególnych elementów, podstawowa liczba schowków i kieszeni, standardowe fotele, które może nie grzeszą urodą, ale są wystarczająco wygodne, a przednie mają porządne trzymanie boczne. W regulacji oparć zrezygnowano z pokręteł na rzecz dźwigni, które chodzą lekko i mają sporo stopni oporu. Nie można narzekać na ilość miejsca na tylnej kanapie, tak samo jak na pojemność bagażnika wynoszącą w wersji 4x4 408 litrów, szczególnie, że po złożeniu oparcia kanapy uzyskujemy dość płaską podłogę, pod którą jest pełne koło zapasowe.

Zobacz też: Opinie kierowców o Dacii Duster

REKLAMA

W naszej testówce zastosowano silnik wysokoprężny o pojemności 1.5 litra, mocy 110 KM przy 4000 obrotach i momencie 240 Nm od 1750 obrotów na minutę. Do tego dołączono sześciobiegową skrzynię i zredukowano przełożenie główne – jedynki w mieście można w ogóle nie używać. Ale to wielka zaleta w terenie, taki reduktor dla ubogich. Podczas normalnej jazdy może to być jednak uciążliwe, gdyż wymaga częstszego sięgania do lewarka, który na szczęście pracuje precyzyjnie, choć niezbyt lekko. Spalanie podczas testu w cyklu miejskim i lekkim terenie wyniosło 7 – 7.5 litra na setkę, co jest świetnym rezultatem.

Jeśli chodzi o przeniesienie napędu na koła, to do wyboru mamy napęd na 1 oś, przednią, czyli 2WD, następnie tryb AUTO, który w razie utraty przyczepności przodu ratuje się sam dodając sobie trochę tyłu, i wreszcie tryb LOCK – zblokowany, stały napęd na 4 koła, który przyda się w najcięższych warunkach. I rzeczywiście – przydaje się. Różnica między trybem 2WD, a pozostałymi jest mniej więcej taka, jak między posiadaniem opon zimowych w zimie, a jazdą na letnich. Napęd na 4 koła umożliwia jazdę w piachu, niezbyt głębokim błocie, oczywiście w kopnym śniegu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Dacia Duster: jaką kupić? Poradnik kupującego

Auto jest stosunkowo lekkie i ma rekordowy w swojej klasie prześwit, więc we wprawnych rękach nie zawiedzie i stamtąd, gdzie wjedzie, powinno także wyjechać. Zawieszenie nie jest zbyt twarde, a więc kręgosłupy pasażerów są także bezpieczne. Bawiąc się w terenie trzeba tylko pamiętać o kilku rzeczach, o których pisaliśmy niedawno na naszych łamach w „Szkole jazdy rodzinną terenówką”. Przede wszystkim w kopnych warunkach (śnieg, piach) wyłączyć ASR – ESP. W zimie warto też hamować biegami, żeby w całości wykorzystać potencjał napędu, gdyż auto rozpędza się świetnie przy gorszej przyczepności, natomiast hamulce działają wtedy podobnie, jak u reszty, czyli słabo.

Duster bije na głowę konkurencję pod względem ceny. To niewielkie auto, bazujące na tej samej płycie podłogowej co inne Dacie i mierzące nieco ponad 4 metry i 30 centymetrów kosztuje niemal połowę tego, co podobne propozycje tak zwanych renomowanych producentów. Nic dziwnego, że na zamówionego Dustera trzeba czekać pół roku. Na całym świecie sprzedaje się, jak świeże bułeczki. Od czasu Łady Nivy nie było na rynku lepszej terenówki za tak niewielkie pieniądze.

Zobacz też: Test Dacia Duster: marzenie leśniczego

Dacia Duster przód fot. Maciej Medyj
Dacia Duster przód fot. Maciej Medyj
Dacia Duster przód fot. Maciej Medyj
Dacia Duster kokpit fot. Maciej Medyj
Dacia Duster fotele przód fot. Maciej Medyj
Dacia Duster fotele tył fot. Maciej Medyj
Dacia Duster deska rozdzielcza fot. Maciej Medyj
Dacia Duster bagażnik fot. Maciej Medyj
Dacia Duster bagażnik fot. Maciej Medyj
Dacia Duster przód fot. Maciej Medyj
Dacia Duster przód fot. Maciej Medyj
Dacia Duster tył fot. Maciej Medyj
Dacia Duster przód fot. Maciej Medyj
Dacia Duster bok fot. Maciej Medyj
Dacia Duster bok fot. Maciej Medyj
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA