Kategorie

Test Citroën C3: Szybowiec czy ponton

Maciej Medyj
Citroen C3 - przód
Citroen C3 - przód
Inspiracją dla projektantów modelu C3 pierwszej generacji była spotykana na ulicach do dziś kaczka - 2CV. Do klasycznego auta nawiązywała linia dachu, grill, błotniki, a nawet fotele.

Druga generacja francuskiego sub-kompakta przypomina z zewnątrz większego C4 Berline, choć ma jeszcze bardziej modne kształty. Nowoczesnego wyglądu przydaje cetrójce wielki wizualnie wlot powietrza do silnika, boczne, zdecydowane przetłoczenia, czarne środkowe słupki dachowe i, w testowanej wersji, mocno przedłużona do tyłu przednia szyba Visiodrive.

Wnętrze auta sporo różni się od tego, do którego przyzwyczaił nas jego poprzednik. Nie ma tu już mięsistej deski rozdzielczej ze sferycznymi kratkami nawiewów, cyfrowego wyświetlacza i prostych z wyglądu foteli. Miast zabawkowego stylu mamy bardziej sportowy. Deska ma wyodrębniony środkowy pas przebiegający na wysokości potrójnych zegarów. Zawiera on kratki nawiewów utrzymane w dość zachowawczym stylu i w testowanej wersji (bez nawigacji) zintegrowany wyświetlacz radia mp3 i komputera pokładowego. Nie ma problemu, żeby się tu odnaleźć - ergonomia stoi na najwyższym poziomie. Dzięki jasnej tapicerce wnętrze jest bardziej przytulne, a dodatkowych wrażeń dostarcza szyba do połowy dachu. Praktyczną jej funkcją jest lepsza widoczność, szczególnie w mieście, ale jeśli zacznie na przykład dekoncentrować, można ją szybkim ruchem zasłonić.

Zobacz też: Opinie kierowców o Citroenie C3

Miejsca zarówno z przodu, jak i na tylnej kanapie jest sporo, jak na tę klasę. Fotel kierowcy ma pełną regulację i choć oparcie pochyla się skokowo, to płynnie można zmieniać kąt nachylenia całego siedzenia. Spłaszczona u dołu kierownica ma możliwość dostosowania zarówno kąta nachylenia, jak i odległości od deski rozdzielczej. Przed pasażerem jest zamykany schowek z zewnątrz ukształtowany tak, że pozwala siedzieć bliżej, co znów uwalnia więcej miejsca z tyłu, a przy tym wyjątkowo pojemny. W kabinie są też inne miejsca do przewozu różnych drobiazgów, w tym półeczki w kokpicie i podłokietniku oraz kieszenie we wszystkich drzwiach. W opcji znajduje się szuflada pod siedzeniem pasażera. Trzystulitrowy - wielkość, jak na tę klasę auta imponująca - bagażnik można powiększyć przez złożenie niesymetrycznie dzielonego oparcia kanapy, lecz bez nadziei na płaską podłogę.

Zobacz też: Best of test - grudzień 2011

Pod maską testowanej wersji nowego C3 znalazł się silnik 1.4 VTI dysponujący mocą 95 KM, czyli aż o 20 koni większą, niż podstawowy 1.4. Moc ta osiągana jest przy 6000 obrotów, a maksymalny moment obrotowy wynoszący 136 Nm przy 4000. Jednak podczas jazdy okazuje się, że w połączeniu z dobrze zestopniowaną pięciobiegową przekładnią jest on bardzo elastyczny i zapewnia przyzwoite osiągi bez potrzeby kręcenia do wysokich obrotów. Zużywa nie więcej, niż 8 litrów benzyny w mieście i 5 w trasie, oczywiście pod warunkiem spokojnej jazdy – 50 do 90 km/h, bez gwałtownych ruchów. Silnik robi więc bardzo dobre wrażenie, ale francuska marka kojarzona jest głównie z innowacyjnym zawieszeniem. Okazuje się, że i na to C3 jest dobrym przykładem. Stoi on na kolumnach typu pseudo McPherson z przodu i belce odkształcalnej z tyłu. Niby standard, ale Citroën uzyskał z niego nową jakość.

Zobacz też: Dacia Duster: SUV dla niewymagających

Podczas normalnej jazdy auto zachowuje się jak ponton na wodzie. Przyjemnie kołysząc łagodzi ewentualne nierówności drogi. Ruszając odczuć można wyraźnie pochylenie do tyłu, przy hamowaniu przód łagodnie nurkuje w dół. Można by sądzić, że taka kanapowa charakterystyka może być zgubna w ekstremalnych sytuacjach, do których zresztą sami chętnie doprowadzamy, kiedy tylko warunki na drodze pozwalają. Ale wcale tak nie jest. Zawieszenie małego Citroëna staje się prawdziwym rajdowym twardzielem i nie dopuszcza ani do zbytnich przechyłów nadwozia, ani niekontrolowanych uślizgów podwozia. Pozostaje neutralne i współpracując z progresywnie wspomaganym, precyzyjnym układem kierowniczym pozwala cieszyć się szybką jazdą w zakrętach. Ale też pod jednym warunkiem. Równych zakrętach. Jakiekolwiek drobne, acz zdecydowane uszczerbki w nawierzchni potrafią wytrącić cetrójkę z jamajskiego, wyluzowanego rytmu. Polskie dziury kontra Citroën C3 – 1:0. Na szczęście Systemy Wspierania Poczynań Kierowcy – ABS, ESP, ASR, EBD, BAS – dają sobie świetnie radę ze wszelkimi stanami nieustalonymi.

Zobacz też: Test Fiat Sedici MultiJet: Włoch z japońskim rodowodem

Warto wziąć pod uwagę Citroëna C3 jako kandydata na komfortowe, bezpieczne i oszczędne auto miejskie. Singiel może się w nim wylansować i zrobić wrażenie na swojej randce widokiem przez panoramiczną szybę. Nada się na codzienny środek transportu dla niewielkiej, młodej rodziny. Ukołysze dziecko do snu, a rodzicom pozwoli spokojnie dowieźć je do babci na przechowanie albo do parku na spacer. Cena wersji podstawowej Attraction to 40200 złotych, a w niej między innymi wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby z przodu, centralny zamek, 4 poduszki powietrzne, pełna regulacja położenia kierownicy, dzielona kanapa, komputer pokładowy. Wersje Seduction i Exclusive wyposażone w radio, klimę, czy szybę Zenith, która w standardzie występuje tylko w tej najdroższej, zaczynają się odpowiednio od 46300 i 55500, w zależności od silnika i skrzyni biegów. Napęd z testowanego egzemplarza wydaje się szczególnie godny polecenia.

Citroen C3 - przód
Citroen C3 - przód/bok
Citroen C3 - bok
Citroen C3 - tył/bok
Citroen C3 - wnętrze
Citroen C3 - deska rozdzielcza
Citroen C3 - zegary
Citroen C3 - przednie fotele
Citroen C3 - tylna kanapa
Citroen C3 - bagażnik
Citroen C3 - przód/bok
Citroen C3 - tył
Citroen C3 - silnik
Citroen C3 - bok
Citroen C3 - panoramiczna szybka przednia.
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    19 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.