Kategorie

Test Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD: Krążownik ulic

Maciej Medyj
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD przód
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD przód
Już sama nazwa tego auta mówi wiele o jego przeznaczeniu, a nawet wyglądzie. Toyota Urban Cruiser to połączenie popularnego kompakta z niewielkim SUVem, ale nietypowe - wysoko zawieszone, choć szersze niż wyższe.
Reklama

Pomysł Toyoty na uniwersalne auto miejsko-podmiejskie nie jest niczym nowym, ale w tej modnej klasie trudno spotkać podobną konstrukcję. Urban Cruiser, w przeciwieństwie do innych małych aut tego samego producenta ma pudełkowaty kształt, typowy dla samochodów przeznaczonych na rynek japoński. Wysoko umieszczone przednie i tylne światła, płaski dach, pionowo zwieńczony tył i wysoko poprowadzona linia okien sprawiają, że auto wygląda na większe, niż jest w rzeczywistości.

Okazuje się, że nie jest to tylko złudzenie optyczne. Dzięki swoim kształtom, przy wymiarach zbliżonych do Aurisa, crossover Toyoty ma przestronne wnętrze. Niestety również smutne i zaprojektowane bez polotu. Uwagę zwraca tylko panel centralny deski rozdzielczej w kształcie pofałdowanego kawałka blachy. Ten akcent w zdecydowanie innym kolorze, niż pozostałe elementy, zawiera na sobie wszelkie regulacje systemów audio i klimatyzacji. Przyciski sterowania są duże, ale wyświetlacze mało czytelne, prócz dużego ekranu radioodtwarzacza z nawigacją. Zegary prędkościomierza i obrotomierza mają tę zaletę, że nie odwracają uwagi od drogi. Deska rozdzielcza zawiera w sobie dwa duże schowki i rozkładany uchwyt na napój.

Zobacz też: Opinie kierowców o Toyota Urban Cruiser

Reklama

O miejscach siedzących w Urban Cruiserze nie można powiedzieć złego słowa. Przednie fotele mają dobre trzymanie boczne, a ich wzór powtórzony jest na tylnej kanapie wyodrębniając z niej dwa skrajne miejsca. Oparcie jest niesymetrycznie dzielone, a jego złożenie powiększa możliwości przewozowe, nie udostępniając jednak płaskiej podłogi. Sam bagażnik jest spory, choć nie należy do najgłębszych. W zależności od pozycji przesuwanej kanapy ma pojemność od 314 do 388 litrów.

Silnik 1,4 D-4D o mocy 90 koni i momencie 205 Nm w zakresie obrotów 1800 - 2800 jest jednostką wystarczającą do napędu miejskiej terenówki, szczególnie, że współpracuje z sześciobiegową skrzynią. Jak wynika ze wskazań systemu Toyota Optimal Drive jej przełożenia nie są zagęszczone w porównaniu z pięciobiegową, czyli najwyższy bieg nie funkcjonuje przy podobnych obrotach, tylko jest nadbiegiem. System sugeruje włożenie szóstki dopiero powyżej prędkości 125 km/h. A maksymalna to 175 km/h. Przyspieszenie 12,5 sekundy do setki nie rzuca może na kolana, ale do 60-tki jest bardzo dynamicznie. Napęd na 4 koła powoduje drobną różnicę w zużyciu paliwa - 5.8 w mieście to o pół litra więcej, niż w wersji z napędem na jedną oś.

Zobacz też: Test Ford Focus 1.6 Ecoboost: W stronę perfekcji

Zawieszenie Urban Cruisera jest bardzo udane. Nie za twarde - gdyż przy większym skoku producent miał możliwość zainstalowania dłuższych amortyzatorów - i nie za miękkie, pozwalające na dynamiczne pokonywanie zakrętów bez ryzyka gwałtownej zmiany toru jazdy. Układ kierowniczy w połączeniu z tym zawieszeniem działa bardzo precyzyjnie, nie ma mowy o opóźnionej reakcji czy podsterowności. Przy tym mocne koła wytrzymują wszelkie miejskie przeszkody. Nie bez znaczenia w betonowej dżungli jest też powiększony prześwit - jednak trzeba uważać, na wystające elementy podwozia. Układ kontroli trakcji nie przeszkadza w zabawie, włącza się dopiero w ostateczności, podobnie jak ABS. W trudniejszych warunkach można jeszcze włączyć blokadę centralnego mechanizmu różnicowego.

Toyota Urban Cruiser to ciekawa alternatywa dla klasy kompakt, której przedstawiciel w przypadku tego samego producenta jest zdecydowanie mniej komfortowy, nie mówiąc o jeździe po gorszych drogach czy po śniegu. Niestety, wersja z napędem na cztery koła, dostępna tylko w wyższej specyfikacji „Sol” kosztuje okrągłe 90 tysięcy złotych, czyli o 17 więcej, niż Auris w podobnej opcji. Ale dysponując taką kwotą mimo wszystko wolałbym dopłacić do Urban Cruisera. Napęd na cztery koła jest wart każdej kwoty, biorąc pod uwagę trakcję i bezpieczeństwo. Tegorocznej zimy jest łatwo to sprawdzić - polecam jazdy próbne.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD przód/bok
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD tył/bok
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD tył
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD kierownica
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD nawigacja
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD zegary
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD skrzynia biegów
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD schowki
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD deska rozdzielcza
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD wnętrze
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD wnętrze
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD siedzenia
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD bagaznik
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD bagażnik
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD silnik
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD przód
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD bok
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD tył
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD bok
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WDbok
Toyota Urban Cruiser D-4D 4WD bok/przód
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    4 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Check engine: czy można jeździć?

    Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

    Kontrolka silnika: co oznacza?

    Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

    Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

    Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?