REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazda2: Twarda i zadziorna

Maciej Medyj
Mazda2 bok
Mazda2 bok

REKLAMA

REKLAMA

Patrząc na ubiegłoroczną zwyciężczynię konkursu World Car of the Year (WCOTY 2008) trudno uwierzyć, że Mazda 2, w pewnych krajach znana pod nazwą Demio, swoją karierę zaczynała jako mikrowan.

REKLAMA

Wtedy też miała w sobie to „coś”, ale moda na tamto ukształtowanie nadwozia przeminęła i najmniejsza Mazda zyskała charakter sportowy, bardziej kojarzony z tą japońską marką, szczególnie z czasów 323F z otwieranymi reflektorami. Teraz linia dwójki jest płynna i dynamiczna, niezakłócona zbytecznymi przetłoczeniami, z ostro wznoszącą się linią okien, dużymi skośnymi lampami, małym, uśmiechniętym wlotem powietrza nad zderzakiem i większym poniżej.

REKLAMA

Wnętrze Mazdy 2 zachowuje ten sam, sportowy charakter. Po zajęciu miejsca za kierownicą w oczy rzucają się od razu białe tarcze zegarów, mała sportowa kierownica (regulowana w dwóch płaszczyznach) i zgrabna, wysoko umieszczona dźwignia zmiany biegów. Elementy sterowania radiem i klimatyzacją są ciekawie i logicznie rozmieszczone wokół centralnego wyświetlacza. Fotele zapewniają doskonałe trzymanie boczne, mają wystarczającej długości siedziska i pełną regulację z płynnym ustawieniem kąta nachylenia całego fotela - oparcie pochyla się natomiast stopniowo.

Zobacz też: Opinie kierowców o Mazda 2

REKLAMA

Jedyny mankament tego systemu to składanie w celu udostępnienia dostępu do tylnej kanapy - przednie miejsca wymagają każdorazowego ustawienia oparcia. Ale gdy już pasażerowie przedostaną się na tył okazuje się, że mają nadspodziewanie dobre warunki podróżowania. Bagażnik ma pojemność 250 litrów, czyli pomieści cotygodniowe zakupy, a w razie potrzeby transportu bagażu nietypowych rozmiarów można złożyć część lub całą kanapę uzyskując niemal dwukrotnie więcej miejsca, lecz bez płaskiej podłogi.

Zintegrowany zestaw audio - radioodtwarzacz CD z mp3 wyposażony jest w 4 głośniki - dwie trzynastki w przednich drzwiach i parę szesnastek w tylnych boczkach. Całość gra przyzwoicie, choć brzmiało by lepiej z tweeterami założonymi gdzieś wyżej na desce rozdzielczej. Do systemu podłączyć można inne przenośne źródło sygnału przez złącze mini-jack aux ukryte tuż przy zapalniczko-gnieździe 12V między przednimi fotelami. Szkoda, że nie jest to wejście USB, spotykane coraz częściej u konkurencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Ford Focus 1.6 Ecoboost: W stronę perfekcji

Pod maską Mazdy 2 kryje się benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1349 cm sześciennych. Szesnastozaworowa, dwuwałkowa i ze zmiennymi fazami zaworów. Moc 86 koni przy masie własnej auta 950 kilogramów pozwala na dynamiczną jazdę, szczególnie, że wskazówka obrotomierza zatrzymuje się dopiero przy 7000 obrotów na minutę! Podczas przyspieszania, najwyraźniej na 2 i 3 biegu czuć trzy fazy pracy silnika. Do 3000 obrotów jest dość spokojnie, powyżej odczuwa się większą ochotę samochodu do nabierania prędkości, ale to co zaczyna się po przekroczeniu 4000 obrotów przechodzi najśmielsze oczekiwania. Mała Mazda wyrywa do przodu i ciągnie tak do 70000, mrucząc przy tym uwodzicielsko. Dlatego można nią jeździć spokojnie i ekonomicznie, ale kręcąc silnik wyżej także bardzo dynamicznie i... nieco mniej ekonomicznie. Różnica w spalaniu może wtedy wynieść do 2 litrów na setkę.

Zawieszenie Mazdy 2 jest dość twarde, a wrażenie to potęgują niskoprofilowe opony zastosowane w testowanej wersji i teoretycznie niedostępne w tej konfiguracji szesnastocalowe aluminiowe felgi. W szybkich zakrętach samochód ma tendencję do nadsterowności, na którą trzeba naprawdę uważać, kiedy nawierzchnia jest nierówna i podbija. Ale przy drodze równej nie jest odczuwalny żaden dyskomfort, do 160 km/h, bo na tyle starczyło odwagi, nie trzęsie i jest w miarę cicho, zupełnie jakby jechało się większym samochodem. Hamulce, choć tylko z przodu tarczowe, dobrze spełniają swoją rolę, nawet przy dynamicznej jeździe po mieście nie czuje się spadku ich siły. ABS włącza się czasem zbyt wcześnie, głównie ze względu na wspomnianą twardość zawieszenia, natomiast system kontroli trakcji nie narzuca się kierowcy i włącza w sytuacjach, z którymi przeciętny użytkownik może nigdy nie mieć do czynienia.

Zobacz też: Suzuki SX4: wszystko czy nic?

Za bogato wyposażoną Mazdę 2 w wersji podstawowej zapłacimy 52400 zł plus 1500 za lakier metalizowany. Warto, bo otrzymamy auto wyprodukowane w Japoni posiadające w standardzie między innymi przednie i boczne poduszki powietrzne oraz kurtyny, radio CD mp3, elektryczne szyby, centralny zamek, regulację kolumny kierownicy, klimatyzację, oczywiście ABS, wspomaganie kierownicy, immobilizer w składanym kluczyku. Otrzymamy też doskonałą jakość wykonania i sportowy styl. Może nie jest to auto rodzinne w pełnym tego słowa znaczeniu, ale wystarczająco pojemne i jak wynika ze statystyk - niezawodne przez długie lata. I to jest w dzisiejszych czasach najważniejsze

Mazda2 bok
Mazda2 bok
Mazda2 bok
Mazda2 tablica przyrządów
Mazda2 Fotel kierowcy
Mazda2 deska rozdzielcza
Mazda2 wnętrze
Mazda2 bagażnik
Mazda2 deska rozdzielcza
Mazda2 silnik
Mazda2 przód
Mazda2 bok
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA