Kategorie

Test Skoda Fabia Sportline: Dla początkujących

Maciej Medyj
Skoda Fabia Sportline bok
Skoda Fabia Sportline bok
Skoda Fabia jest sprzedażowym hitem. Podczas swojej siedmioletniej kariery znalazła ponad półtora miliona nabywców, z czego bardzo dużo w Niemczech. Solidna technologia i atrakcyjna cena to duża część jej sukcesu.
Reklama

Od ponad roku jest z nami nowa wersja nadwoziowa tej najmniejszej propozycji czeskiego producenta. I tak jak pierwsza wyprzedzała swoją epokę, obecna czerpie ze znanych wcześniej stylistycznych trendów. Jednym z takich modnych elementów są czarne przednie słupki, standard we wszystkich opcjach wyposażenia. Kolejnym, dostępnym w droższych odmianach Fabii, jest dach w innym kolorze, niż reszta samochodu, czyli srebrnym lub białym, w zależności jaki lepiej pasuje do zestawienia.

Nadwozie nosi cechy linii zapoczątkowanej w przełomowym dla Skody Roomsterze. Przód jest uśmiechnięty, profil dachu poprowadzony stosunkowo wysoko. Tył najbardziej nawiązuje do poprzednika, pasując jednocześnie do nowej konwencji. Teraz Fabia wydaje się węższy lub wyższy, ale jeśli różnice w wymiarach są, to niewielkie - reszta to złudzenie wynikające z nowych, bardziej muskularnych kształtów. Testowana wersja Sportline, czarna w srebrnej czapeczce, postawiona została na kołach z aluminiowymi felgami Bear, podkreślającymi jej charakter.

Zobacz też: Opinie kierowców o Skoda Fabia

Reklama

Po zajęciu miejsca za sterami złudzenia się kończą i nastaje twarda rzeczywistość w postaci zderzającego się z kolanem środkowego panelu deski rozdzielczej. Poprzednia Fabia miała deskę skromną i funkcjonalną, nie narzucającą się, pozostającą w cieniu podszybia. Teraz wszystko zza kierownicy włazi na pasażerów goniąc za obowiązującą w całym koncernie Audi Brand Group modą. Panel sterowania klimatyzacją jest nad radioodtwarzaczem - rozumiem, komfort termiczny jest ważny, ale z doświadczenia wynika, że do regulacji temperatury, szczególnie przy klimatroniku, sięga się dużo rzadziej, niż do radia. Czułbym się lepiej w wersji podstawowej, która ma skromniejszą deskę, niż w tym Sportlinie, nawet z jego pakietem srebrnym, eko-skórzanym i z nakładkami na pedały.

Sytuację ratują przednie fotele, choć stosunkowo wysoko się na nich siedzi, to wyprofilowane są sportowo i mają bardzo dobre trzymanie boczne, co w szybko pokonywanych zakrętach jest nie do przecenienia. Pasażerowie tylnej kanapy może nie będą się czuli tak dobrze, jak ci z przodu, ale gdy będzie ich dwójka nie powinni też narzekać. Miejsca nad głową i na nogi jest sporo. Kanapa składa się powiększając przestrzeń bagażową. Najpierw podnosi się siedzisko, potem pochyla oparcie, nie zapominając w międzyczasie o pozbyciu się zagłówków. Podłoga bagażnika jest wtedy prawie płaska.

Zobacz też: Test Ford Focus 1.6 Ecoboost: W stronę perfekcji

Silnik 1.9 TDI to legenda, a co za tym idzie również archaizm. Ciężki, głośny, dość paliwożerny, nie za mocny - 105 KM, ale z dobrym momentem i elastycznością. Napędzana nim Fabia porusza się dynamicznie i to wystarczy, żeby zrobić wrażenie na skrzyżowaniu. Biegów podłączonych do niego jest pięć, a lewarek wyraźnie wskazuje z którego z nich się akurat korzysta. Alternatywa? 1.6 16V o tej samej mocy i sporo niższym momencie maksymalnym. Tańsza, ale niezbyt interesująca. Nowy Volkswagenowski turbodiesel dowsizingowany do 1.4 byłby tu bardziej na miejscu.

Zawieszenie Sportline jest po sportowemu twarde, co ma swoje zalety i wady - silnik nie uderza miską o asfalt i zakręty można pokonywać żwawo, ale na dziurach trzęsie mocno i ABS w takich warunkach ma problem z odnalezieniem właściwego rytmu. Na polskich drogach trzeba mocno uważać, żeby nie uszkodzić wspomnianych kół BEAR.

Zobacz też: Suzuki SX4: wszystko czy nic?

O wersji świadczy tylko oznaczenie na klapie bagażnika, nie ma już na szczęście tej ogromnej naklejki na boku znanej ze Sportline poprzedniej wersji nadwoziowej. Reszta sportowych dodatków ukryta jest we wnętrzu, pod srebrnym dachem. Jednak to wszystko jest tylko namiastką prawdziwego usportowienia spotykanego w modelach oznaczonych jako RS. Dla kogo taka Fabia? Raczej nie dla emeryta, z którego stereotypem kojarzy się mała Skoda. Sportline wyskakuje z tej szufladki i pędzi w stronę początkującego kierowcy z zawodniczymi ambicjami, do fana rajdów, wyścigów, któremu nie będzie przeszkadzał nadmierny ryk silnika i gwałtowny masaż kręgosłupa i pośladków. Tylko czy będzie go stać? Może na wyprzedaży rocznika...

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Skoda Fabia Sportline przód
Skoda Fabia Sportline tył
Skoda Fabia Sportline bok
Skoda Fabia Sportline bok
Skoda Fabia Sportline tył/bok
Skoda Fabia Sportline przód
Skoda Fabia Sportline wnętrze
Skoda Fabia Sportline fotel kierowcy
Skoda Fabia Sportline tylna kanapa
Skoda Fabia Sportline wnętrze
Skoda Fabia Sportline dach
Skoda Fabia Sportline deska rozdzielcza
Skoda Fabia Sportline bagażnik
Skoda Fabia Sportline bagażnik
Skoda Fabia Sportline silnik
Skoda Fabia Sportline przód
Skoda Fabia Sportline przód/bok
Skoda Fabia Sportline przód/bok
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    28 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacja Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?

    Jak zostać kierowcą autobusu?

    Jak zostać kierowcą autobusu? Kierowca musi spełnić kilka warunków i potwierdzić swoje predyspozycje właściwym wpisem w prawie jazdy.

    Na wakacje samochodem po Europie. O czym pamiętać?

    Na wakacje samochodem po Europie? Pamiętaj o limitach prędkości, gęstszej sieci fotoradarów i zdecydowanie droższych mandatach.

    Kradzież katalizatora. Autocasco pokryje koszty?

    Kradzież katalizatora. Autocasco obejmuje takie przypadki? Wszystko zależy od oferty przygotowanej przez firmę. Na co uważać kupując AC?